Nieuw oud huis gekocht. Indeling omgooien... of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 22:53

dit doet mij wel in zien dat ik geen klushuis moet kopen hoe leuk het er ook uit ziet.

ClaudiaHS

Re: Nieuw oud huis gekocht. Indeling omgooien... of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 23:02

Oei die muizenkeutel regen komt me bekend voor.
Hier zaterdag ook het plafond van de keuken er uit gesloopt. ( oude boerderij uit begin 1930)bah bah

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 23:11

Heel leuk om te volgen! Blijf vooral updates plaatsen!,

Ik vind het genieten om te zien!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 23:24

Mariska_28 schreef:
Nog even een paar vragen beandwoorden:
- We verwachtten dat er inderdaad een stalen profiel verstopt zit achter de houten betimmering.
- We zouden inderdaad een stukje muur kunnen laten staan tussen de buitenmuur en de paal... maar dat wil ik niet :D Dan blijft het door de smallere doorgang nog steeds een hokje-hokje gevoel, we willen het juist naar 1 doorlopende ruimte brengen.

Het zou natuurlijk best zo kunnen zijn dat je de huidige stalen constructie kunt verwijderen en vervangen door constructie die wel voldoet. Houdt er dan wel rekening mee dat je wellicht de muur naast de badkamer moet versterken om de staalconstructie goed op te vangen.

Kost wat meer maar overweeg om je constructie te laten verzinken voordat je 'm inbouwt, met name als je delen in zou metselen.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 23:45

Wat een project zeg! Als de openbaart nog goed werkend is zou ik die er zeker in laten zitten. Zelf zou ik daar echt het centrale punt van de woonkamer van maken en de huidige keuken verplaatsen en deze ruimte bij de woonkamer trekken.
Ben erg benieuwd naar de vorderingen!

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 00:13

Inderdaad wat een project. Jeetje. Ben echt benieuwd hoe het wordt.

Wat is de planning?

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 10:09

Jullie huis ziet er verbazingwekkend goed uit! Ik nergens rotte balken of plekken. De kruipruimte is mooi droog. ziet er heel goed uit!

Wij hebben recentelijk de woonkamer verbouwd (van 2 hokjes naar 1 ruime kamer) en zijn echt van alles tegengekomen. (rotte vloerbalken, kruipruimte onder water, scheve muren, gescheurde muren, verkeerde draagconstructie voor de bovenverdieping, etc) Op een dubbele, verkeerd geplaatste roestende latei boven een van de ramen na, is alles nu wel weer redelijk, maar man, wat een nare kwalen kan een huis hebben :)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 10:12

Hevonen, heb je voor de koop het huis laten keuren?

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 23:28

Hevonen schreef:
Jullie huis ziet er verbazingwekkend goed uit! Ik nergens rotte balken of plekken. De kruipruimte is mooi droog. ziet er heel goed uit!

Wij hebben recentelijk de woonkamer verbouwd (van 2 hokjes naar 1 ruime kamer) en zijn echt van alles tegengekomen. (rotte vloerbalken, kruipruimte onder water, scheve muren, gescheurde muren, verkeerde draagconstructie voor de bovenverdieping, etc) Op een dubbele, verkeerd geplaatste roestende latei boven een van de ramen na, is alles nu wel weer redelijk, maar man, wat een nare kwalen kan een huis hebben :)

Oeps.. Dat is niet leuk klussen dan inderdaad... Hier nog niets tegengekomen waar we niet op gerekend hadden..

Vandaag het restant van het plafond in de woonkamer verwijderd, en een groot deel van de vloer... Morgen het laatste deel van de vloer, en dan hebben we bijna alle vloeren weg, die weg moeten. Het afgetimmerde deel in de woonkamer was trouwens geen paal, maar een restant muur waar een horizontale stalen balk op rust. :D Die op de plek zit van de oude buitenmuur.. De kamer is dus in het verleden rechthoekig geweest, zonder die uitbouw.

Vandaag is zijn ook de kennis en klusser langsgeweest die ons gaan helpen bij de volgende fase van de verbouwing, het slopen van de 2 muren.. Pff ze maakte mij flink zenuwachig, maar uiteindelijk moet het goed komen, mits we bij de woonkamer een klein stukje muur tegen de buitenmuur laten staan, omdat er veel dingen rusten op die muur.. De rest vangen ze dan op met stalen profielen. En ze verhuizen dan ook meteen de stalen balk die nu in de woonkamer zit omhoog, zodat er niet meer zo`n raar nisje zit in het plafond daar. Ik heb nog gevraagd of de muur tussen de keuken en woonkamer makkelijker was dan dit, maar dat zou net zoveel werk zijn, dus we weten nu zeker hoe het moet worden:

Afbeelding

Paar foto`s van vandaag:

Onder de hardboard vloer kwam nog een houten vloer tevoorschijn. Rechts op de foto het afgetimmerde stukje muur.
Afbeelding

De staat van de woonkamer op dit moment
Afbeelding

Boven in beeld de stalen balk die omhoog gaat.. en waar dus vroeger de buitenmuur was.
Afbeelding

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 10:51

Sjonge jonge! Dat gaat echt rap zo.
Hopelijk gaat het opbouwen net zo vlug en kom je weinig ellende tegen!

joyceberends

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 12:00

Pff knap hoor dat je dit aan durft. Het gaat wel lekker vlot al!

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 12:07

Nou, Ik had net wel een waar zijn we aan begonnen gevoel.. Zo ziet de woonkamer er nu uit...
Afbeelding

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 12:09

Mariska_28 schreef:
Nou, Ik had net wel een waar zijn we aan begonnen gevoel.. Zo ziet de woonkamer er nu uit...
[ [url=m/DHrWr7.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh, dat is een goede basis voor een perfect vloertje :j

Eigenlijk zou ik nu even moeten komen kijken. Wij zitten met hetzelfde punt......
Kan ik wellicht wat leren van jullie.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 12:12

Ik wilde net zeggen dat ik het er juist goed uit vind zien. Geen lekkages oid...

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 12:56

ikke schreef:
Mariska_28 schreef:
[ [url=m/DHrWr7.jpg]Afbeelding[/url] ]

Eigenlijk zou ik nu even moeten komen kijken. Wij zitten met hetzelfde punt......

Je bent van harte welkom hoor!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 14:59

Die grond ziet er goed uit. Daar kin je tenminste op bouwen ;)

Bij ons is de hele grond scheef door de berg waar het huis op gebouwd is.
Het water uit de achtertuin liep dus ook gewoon onder het huis door, waardoor de helft van de vloerbalken onbruikbaar was geworden. Deze zijn meteen vervangen met wat meer ruimte er onder voor het eventuele vocht.

Vullen jullie de ruimte onder de vloer helemaal op met dat isolerende beton?

Edit: zo was het bij ons toen de vloer eruit was

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door palousa_boy op 27-01-16 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 15:17

Oh wauw, wat een project!

Uiteraard gefeliciteerd met jullie huisje. Wat hebben jullie in een korte tijd al een hoop gedaan.
Ben erg nieuwsgierig geworden naar het eindresultaat! :j

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 20:02

Pfff en weer een dag voorbij.. Morgen komt de puinbak, en kunnen we alle lage steenmuurtjes weg gaan halen, en dan hopelijk vrij vlot verder met de muren.. Maar dat hangt af van hoe snel het staal geregeld wordt en wanneer onze hulp tijd heeft.

Als we niets kunnen doen binnen, kunnen we altijd nog buiten aan de gang.. Een schuilstal bouwen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 20:13

Mariska_28 schreef:
ikke schreef:

Je bent van harte welkom hoor!

Helaas heb ik niet op zo'n korte termijn tijd dat jullie op me zouden kunnen wachten. Maar wellicht plannen we binnenkort wel een weekje vrij, dan zouden we wat af kunnen spreken.

Oh, nog een tip: als je die betonvloer stort, leg er dan voldoende loze leidingen in, je weet nooit......
Kijk bijvoorbeeld of het mogelijk is om de riolering onder het huis door te leggen, zodat je bij problemen er simpel van buitenaf bij kunt. Werk zoveel mogelijk met rechte verbindingen (minder risico op ophoping).

Om je een idee te geven: ons huis heeft de badkamer op de plek van de hondenkamer en de keuken op de plek waar jij de keuken gepland hebt. De riolering komt onder onze badkamer binnen. Ik wil die leiding dus helemaal doortrekken, onder de badkamer en de keuken door naar buiten. Heb je beeld?

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-16 22:20

Oef dat ziet er inderdaad heel anders uit dan bij ons palousa_boy! Heb jouw topic ook half gevolgd, en menn jullie zijn er ook maar druk mee!

Goed idee voor de leidingen enzo ikke, daar had Gerard het inderdaad ook al over. Wij moeten binnenkort maar eens gaan uittekenen wat we allemaal waar moeten hebben.. Gelukkig hoeven we ons daarbij dus niet meer druk te maken over leidingen voor de verwarming :D Wel een voordeel bij vloerverwarming.

Nou we hebben vandaag weer niet stil gezeten. De woonkamer is helemaal leeg. We hebben toch ook het stuk voor de openhaard weggehaald. Omdat de vloer zakt, zou hij nog hoger worden, en dat vonden we beide niet mooi. Dus afgebroken. Wel grappig, het was een steens muurtje, opgevuld met dakpan scherven :D

Kamer 3 is ook helemaal klaar voor nu, en morgen leggen we de laatste hand aan het verwijderen van de vloerbalken in kamer 1 en 2 (nieuwe keuken en hondenkamer). Maar wat mij betreft mogen ze de muren komen uitzagen :D Wij zijn er klaar voor :D :D

Gerard en zijn vader in de stoffige bende die ooit de woonkamer moet worden..
Afbeelding

De dakpannen onder de openhaard verhoging
Afbeelding

En weg is de verhoging.. :D
Afbeelding

Oja, morgen gaan we ook de verwarmingen verwijderen, de buizen lopen precies voor de muur die we weg gaan halen en zitten dus lekker in de weg.. (ook te zien rechts op de 1e foto) Moeten we maar wat harder werken in die ruimtes als we het koud krijgen.. :D

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 20:46

Super leuk dat je steeds updates plaats.
Heel benieuwd naar eind resultaat :D

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-16 21:12

Nou, ook de afgelopen dagen weer druk geweest. Mijn schoonmoeder is alle ruimtes die we niet verbouwen (badkamer/wc/bovenverdieping) aan het boenen, terwijl Gerard en zijn vader vandaag de muur boven de stalen balk weggehaald hebben. Ik denk dat begin volgende week de muur tussen de woonkamer en ruimte 3 eruit gaat! *\o/*

CV leidingen liggen er nog wel, maar die gaan we binnenkort weghalen, net als de radiatoren.

Een paar foto`s:

Buiten even een provisorische windveer gemaakt op de schuur.
Afbeelding

De woonkamer.
De balk waarop het restant van de oude buitenmuur lag, hebben ze weggebikt. Twee stempels en een grote balk houden het dak omhoog :D De balk wordt omhoog gehaald. waardoor het plavond doorloopt. Ben blij dat we dit doen, het is een stuk lichter, en mooier.
Afbeelding

Hoe het was:
Afbeelding

En misschien wel grappig om te zien.... Je bent met een electricien getrouwd als hij dit soort rare tekens op de plattegrond gaat zetten.. Of te wel, waar moeten de wandcontactdozen, schakelaars etc etc

Afbeelding

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 21:16

Jouw kerel snapt het :j
Ja, ik kan dat tekeningetje probleemloos lezen. Vakbroeders........

Ik zou, denk ik, wel kiezen voor een stukje domotica in de verlichting. Dat scheelt een boel draad trekken.

Ga je nog iets doen aan koofverlichting of andere vormen van bijverlichting? De huidige generatie LED-verlichting heeft goede mogelijkheden, zonder dat lompe afscherming nodig is.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 23:11

Doe je bij de schuif pui(en) aan de achterzijde geen buiten verlichting? Bij de voordeur staat hij er wel op. Toch?
Zie je op de zwoele zomer avonden waar je loopt! Als je dan toch draden trekt...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 23:21

jorika1986 schreef:
Doe je bij de schuif pui(en) aan de achterzijde geen buiten verlichting? Bij de voordeur staat hij er wel op. Toch?
Zie je op de zwoele zomer avonden waar je loopt! Als je dan toch draden trekt...

Heb je inderdaad een punt, evenals een aansluiting naar buiten voor eventuele tuinverlichting, al is het maar een loze leiding.

Persoonlijk zou ik ook wat UTP leggen. Veel gaat dan wel draadloos, maar soms wil je ook gewoon aan een kabeltje hangen (TV bijvoorbeeld).

Oh en zorg voor wat extra bedrading voor noodverlichting. Rook- en CO-melders begint aardig gemeengoed te worden, het is wachten op de noodverlichtingtrend......