Auto gekocht, niet naar verwachting.. rechten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 12:52

janderegelaa schreef:
ikke schreef:
Je kunt natuurlijk heel simpel die slang vervangen, systeem vullen en op druk zetten en dan weet je ook een boel.
Blijft over dat ze een stuk zonder koelwater heeft gereden en de vraag wat voor schade dat heeft aangericht. Dat is eigenlijk niet vast te stellen zonder de motor open te maken.

Precies, dat is te duur. Maar juist omdat die slang stuk is heb je kans de koppakking nog heel is. De hitte en de druk is er via de slang uitgegaan dus de koppakking is dan in principe nog heel.

Dat klopt. Ik doelde meer op algemene schade aan het blok door oververhitting. Je kunt natuurlijk stellen dat je de boel repareert, controleert en als ie goed is, gewoon rijden en zien wat er gebeurt. Kan best dat er verder niks aan de hand is.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: Auto gekocht, niet naar verwachting.. rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 13:35

Volgens TS start hij nog wel. Ik had die slang er opnieuw opgezet en koelvloeistof bijgevuld. Maar goed, moet je ook weten natuurlijk. Ik heb exact hetzelfde gehad met een Range Rover in Duitsland. Dacht ik ook dat de koppakking eruit lag en dus teruggebracht naar Nederland. Was er een kachelslang gescheurd. Nieuwe slang erop en koelvloeistof erin. Deed het gewoon weer.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 16:18

janderegelaa schreef:
Volgens TS start hij nog wel. Ik had die slang er opnieuw opgezet en koelvloeistof bijgevuld. Maar goed, moet je ook weten natuurlijk. Ik heb exact hetzelfde gehad met een Range Rover in Duitsland. Dacht ik ook dat de koppakking eruit lag en dus teruggebracht naar Nederland. Was er een kachelslang gescheurd. Nieuwe slang erop en koelvloeistof erin. Deed het gewoon weer.

De ABWB is erbij geweest, die weten dat toch ook?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 16:34

BMHP schreef:
janderegelaa schreef:

De ABWB is erbij geweest, die weten dat toch ook?

Bij mij was de ADAC (Duitse ANWB) erbij geweest en die zeiden dat de koppakking eruit was. Terwijl zo'n Range Rover notabene een BMW motor heeft. Bekend terrein zou je toch denken. Maar de koppakking was niet stuk. Mijn portemonnee wel, repatriëringskosten €1295,- (geen ANWB lid) en thuis bij de garage €30,- voor een slang en wat koelvloeistof:-(
Daarnaast was ik op vakantie dus ook nog eens €1000,- voor een huurauto...

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 15:00

Nou eindelijk reactie ontvangen van de rechtsbijstand van de dealer. Ze blijven hierin zeggen dat ik niet in mijn recht sta, omdat ik de auto zonder garantie heb gekocht en dat hun al coulant zijn geweest om de voorgaande dingen kosteloos voor mij op te lossen.

Als laatste zeggen ze ook nog dat als de auto niet vóór 4 december weg is hij hun, ze stallingskosten gaan vorderen!! Nou breekt mijn klomp.. Helaas is mijn baas niet op kantoor momenteel dus kan het nog niet bespreken, maar ben wel helemaal over de zeik. Één ding weet ik zeker. Daar koop ik nóóit meer een auto!

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 15:08

simpel, de garage rekent dat herstel een prijzig geheel is en rekend erop dat er geen rechtzaak gaat komen.Zij sturen aan op een geschil in plaats van een oplossing.
Je hebt duidelijkheid waar je garage voor staat.

Ik zou het op misleiding en opzet gooien ivm de APK en olie lekkage die bewust verdoezeld is.
succes

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 15:15

En ik zou toch ook even de Bovag bellen :D die zullen vast ook niet blij zijn met zo'n garage in het bestand..

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 15:19

Pfft lees nog steeds stilletjes mee, maar wat een drama zeg. -O- Zou je toch moedeloos van worden.

Ik hoop voor je dat alles als nog goed komt en jij geld terug krijgt en over een paar weken met een andere goede auto rond scheurt :j Volhouden hoor TS, er zitten wat rotzakken tussen bij garages! Ik ben zelf ook belazerd en mijn ouders zijn vorig jaar nog belazerd (wel twee verschillende dealers) en inmiddels hebben we via een neef een betrouwbare garage die 100% eerlijk is gelukkig.

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 15:27

Ik wordt hier ook echt moedeloos van. Heb heel hard moeten sparen om dit autootje te kunnen kopen en dan dit.. -O- ben echt helemaal van slag er van. Dit had ik niet verwacht van zo'n grote (en bekende!!) dealer.

Wat betreft Bovag bellen; ik mag mij nu niet inhoudelijk hierin storten. Moet dus nog even mijn baas afwachten. Of dat vandaag nog lukt weet ik niet. Maar kan het wel even met haar voorleggen! Anderzijds.. ik heb geen bovag garantie.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 15:32

Citaat:
Klachten na aankoop
Na de aankoop blijkt de auto of caravan een gebrek te hebben. Welke rechten heeft de koper en wat zijn de vervolgstappen?
Verwachtingen
De wet zegt dat je in ieder geval mag verwachten dat het product de eigenschappen bezit die voor een normaal en veilig gebruik nodig zijn. Dit heet non-conformiteit. Welke eigenschappen dat zijn, is afhankelijk van:

het soort product
de prijs van het product
waar het product is gekocht
Maar ook op basis van de informatie:

van de verkoper
op de koopovereenkomst
in de brochure of folder van de fabrikant
In het algemeen geldt: hoe ouder en goedkoper een product is, hoe minder je er van mag verwachten. Zo mag men van een 9 jaar oude auto minder verwachten dan van een auto die gloednieuw is.

Onderzoeksplicht en mededelingsplicht
Bij de koop van een nieuw product mag je er vanuit gaan dat deze de eigenschappen heeft die voor een normaal gebruik nodig zijn. Bij de koop van een gebruikt product zoals een tweedehands auto, dan geldt voor de koper een plicht om onderzoek te doen naar de kwaliteit.

Je mag wel afgaan op wat de verkoper over het product vertelt. De verkoper is verplicht de koper te informeren over bestaande gebreken, voor zover hij daarvan op de hoogte is of had moeten zijn. Een particuliere verkoper is minder deskundig dan een professional. Daarom wordt er in dat geval meer onderzoek verwacht van de koper.

Klachten
Klaag zo snel mogelijk (binnen 2 maanden) na ontdekking van een gebrek bij de verkoper. Als je te lang wacht met klagen, zijn je rechten verspeeld.

Bewijs
De koper moet bewijzen dat het product niet voldoet aan de verwachtingen. Hij/zij moet aantonen dat het gebrek niet door eigen toedoen is ontstaan.

Op deze regel is één uitzondering. Als het product binnen 6 maanden na aflevering een gebrek vertoont, dan was dat gebrek volgens de wet bij aankoop al aanwezig. Als de verkoper van mening is dat het product niet gebrekkig was, moet hij dat bewijzen. Dit geldt alleen als een particulier heeft gekocht van een professionele verkoper.

Wat kan je eisen?
Hieronder een kort overzicht van mogelijke eisen als koper:

nalevering van ontbrekende onderdelen
reparatie of vervanging van de auto
Leidt dit niet tot een oplossing, kies dan voor:

prijsvermindering
herstel door een derde, waarbij je de kosten kunt verhalen op de verkoper
ontbinding van de koopovereenkomst

http://www.anwb.nl/rechtshulp/koop-en-o ... na-aankoop

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 15:35

Is het echt hun rechtsbijstandverzekering die gereageerd heeft?

Het is juist hun aansprakelijkheidsverzekering die dit in behandeling zou moeten nemen.

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 15:38

Bedankt Kiki. Ik print de pagina, as we speak, uit om onder mijn baas haat neus te kunnen schuiven!

Ik heb je een PB gestuurd Iris.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 15:50

Iris82 schreef:
Is het echt hun rechtsbijstandverzekering die gereageerd heeft?

Het is juist hun aansprakelijkheidsverzekering die dit in behandeling zou moeten nemen.

Dat ligt eraan bij wie ze het met welk verhaal neergelegd hebben.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 16:30

Dat weet ik Ikke. Lijkt me nu een kwestie van een lange adem hebben.

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 17:57

Zijn er toevallig mensen die meelezen die auto technisch onderlegd zijn en wat vragen voor mij kunnen beantwoorden per PB? :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 18:42

GrumpyCat schreef:
Zijn er toevallig mensen die meelezen die auto technisch onderlegd zijn en wat vragen voor mij kunnen beantwoorden per PB? :)

Ik ben wel enigszins bekend met die techniek, dus ik kan allicht een poging wagen voor je.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 18:58

Ik heb alles gelezen in dit topic. Meid wat een pech met je eerste auto! Er zijn mensen die barrels kopen van nog geen 1000 euro en die er jaren in rijden. Jij koopt een relatief nieuw autotje bij een goede garage (was althans de verwachting) en je hebt alleen maar gezeur. Je eerste autotje hoort juist een leuke ervaring te zijn.

Gelukkig heb je je baas die je kan helpen met het juridische. Ik vind dat de garage veel fouten heeft gemaakt. Hopelijk krijg je uiteindelijk je gelijk! Ik denk dat je een goede kans maakt. :)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 19:07

Voor nu jezelf niet druk maken.. het is vrijdag avond en je kan nu even niets doen.
Maandag ochtend is het vroeg genoeg om hiermee verder te gaan.. :(:)

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 21:03

Bedankt iedereen voor de hulp en PB'tjes. :)

@ Yipee; er zijn inderdaad mensen die heel lang rond rijden met een goedkoper autootje. Ik dacht er juist goed aan te doen om meer te investeren (iedereen riep altijd naar mij: koop niet van die goedkope troep). Ik heb nu werkelijk waar spijt als haren op mijn hoofd.

Ja je hebt gelijk Casarell. Ik kan nu inderdaad niets doen. Probeer maar te genieten van het weekend, maar je blijft er ontzettend mee bezig. Vanmorgen heb ik mij weer groen staan ergeren aan de trein die niet reed (was een uur te laat op mijn werk) en net reed de trein wéér niet, dus moest mijn vriend mij halen.. dat was nou juist de reden dat ik een auto kocht: vreselijke openbaar vervoer, bah.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 22:59

GrumpyCat schreef:
Bedankt iedereen voor de hulp en PB'tjes. :)

@ Yipee; er zijn inderdaad mensen die heel lang rond rijden met een goedkoper autootje. Ik dacht er juist goed aan te doen om meer te investeren (iedereen riep altijd naar mij: koop niet van die goedkope troep). Ik heb nu werkelijk waar spijt als haren op mijn hoofd.

Ja je hebt gelijk Casarell. Ik kan nu inderdaad niets doen. Probeer maar te genieten van het weekend, maar je blijft er ontzettend mee bezig. Vanmorgen heb ik mij weer groen staan ergeren aan de trein die niet reed (was een uur te laat op mijn werk) en net reed de trein wéér niet, dus moest mijn vriend mij halen.. dat was nou juist de reden dat ik een auto kocht: vreselijke openbaar vervoer, bah.

Het punt met echt goedkoop spul is dat je a) niet bang moet zijn voor de gereedschapkist en b) je enigszins moet weten waar te kijken om het kaf van het koren te scheiden.

Ik heb hier een Pinda voor de deur staan van 500 euro waar ik intussen al voor 2000 euro aan heb verspijkerd. Dat lijkt misschien knettergek, maar die Pinda is met een doel gekocht en die kosten dragen bij aan het doel, namelijk onderdelen voor de te restaureren Pinda 4x4.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 09:11

Staar je nooit blind op Bovag, dat is er meer voor de garages zelf dan voor de consument.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 15:49

ik heb jarenlang voor een bovag bedrijf gewerkt maar denk maar niet dat die iets deden in geval van een geschil...

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 21:07

Toen ik een auto had gekocht bij een erkend Bovag bedrijf en het bedrijf failliet ging en zijn afspraken daardoor niet nakwam, konden zij ook niets doen.
Vraag mij af wat ze in hemelsnaam wel doen.

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-15 12:59

Dat de Bovag zelf niet zo veel doet, heb ik inderdaad wel vaker gehoord.
Ik ben overigens gisteravond even richting de dealer gereden, zodat ik wat dingen uit de auto kon halen die er nog in lagen, maar ineens stond hij niet meer op het terrein (vorige week zondag fietste ik er langs en toen stond hij nog wel op het terrein), dus kon er niet bij. Hoop maar dat ze hem gewoon ergens netjes binnen hebben gezet. :\

Morgen nogmaals om de tafel met de baas voor de vervolgstappen. De auto bezorgt mij wel aardig wat kopzorgen. Ik sta er mee op en ik ga er mee naar bed.. vreselijk.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 12:10

Bah, wat een zorgen. Ik hoop dat er toch snel een goede oplossing komt.