Moestuin wie o wie nog meer??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karin92

Re: Moestuin wie o wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 13:46

Wat een mooie tuintjes komen er voorbij zeg!
Krijg steeds meer zin om ook te beginnen. Vanmiddag eerst mijn bak ophalen en dan volgende week ook maar eens beginnen denk ik. Heb dan nog vakantie dus dan kan ik mooi een beginnetje maken.

Wat doen jullie aardbeien het al goed zeg!
Die van mij heeft nog maar 1 bloemetje. Maar de plantjes zelf beginnen wel uit te schieten en flink te groeien. Hoop dat de bloemetjes gauw komen. Kan niet wachten om mijn eigen aardbeien te gaan eten.

Laura12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 16:19

Net de bietjes in een grote bak gezet en de de 2 kleine tomaten plantjes ook een grote planten bak buiten.
En ik heb net thee gemaakt van eigen kruiden uit de tuin :)
Oja kopen jullie altijd tomaten zaadjes of halen jullie die uit de tomaat zelf?
Ik haal ze elk jaar uit de tomaat doe ze een dag lang in een glas met water en laat ze dan drogen en ik heb er altijd succes mee :D
Mijn oma wil ook bijna elk jaar weer plantjes van mij :)

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 20:49

Arashah schreef:
Laura12 schreef:
Groeien de aardbeien bij jullie ook al zo goed?
Bij mij zitten er overal heel veel bloemen en al paar kleine aardbeien aan :9

Bij mij doen ze het ook super, planten beginnen mooi groot te wordne. Ik geef ze ook vaan vitamen, paar aardbeien komen er al aan. Alle pkanten hebben meet bloemen dan normal bladeren. Vind ik niet erg dat heet lekker veel aardbeien!
Bij mij zitten drie grotere en den anderen zjn nog klein.
Komen eigenlijk uit alle bloemen aardbeien of niet?

Volgens mij wel :)[/quote]

Pasr heb ik eruit gemsakt omdat die meer aan het opdrogen waren, bij mij zijn per plant min. 15! Bloemetjes. En ik heb vijf planten :-)
Ik heb net gezien dat 1 aardbei zich helemaal opblaasd en begint een beetje rood te worden.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 12:48

Wie hebben er hier tomaten nodig :+
Waar vorig jaar meer dan de helft niet op kwam en daarvan uiteindelijk 5 planten vrucht begon te dragen heb ik nu al meer dan 35 tomaten planten (sprieten)

Nog even een weekje aankijken en groter uit zetten en mocht het dan alsnog zoveel planten zijn gaan ze wel weg.

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 13:31

ik denk dat ik hier in het goeie topic zit dus:

HELPPPP!!!
mijn aardbei platen zitten onder de groen beestjes vooral op de bladeren dus ik vermoed bladluis. wat kan ik hier tegen doen? had al iets gelezen over spiritus maar dat gaat me een beetje te ver...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 13:38

Ik heb alleen een klein kasje, maar daar groeit nu vollop boontjes en Lupines in. In het midden zou een blauwe bloemen melange moeten groeien maar die zijn niet echt prima gelukt :P

Wanneer zou ik de boontjes uit moeten planten? Ik heb een gewone tuin waar veel katten komen en de boel omspitten, heb ngo wel een hele grote bloempot, zouden ze het daar goed in doen?

Mijn moestuintjes van de AH zijn allemaal opgevreten door een ratje die uit de kooi was ontsnapt. Alleen de radijs had ze laten staan en die zijn wel goed gegroeit aan de bovenkant.....maar de radijs zelf bleven dunne sprietjes :P

Afbeelding

ohw....had er vandaag nog niet naar gekeken maar zo te zien zijn de lupines ook op sterven na dood :') zo gelijk maar eens uitplanten! De blauwe melange ook maar uitplanten want er komen er toch wat bloemetjes doorheen.

Laura12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 15:15

Valerie93 schreef:
ik denk dat ik hier in het goeie topic zit dus:

HELPPPP!!!
mijn aardbei platen zitten onder de groen beestjes vooral op de bladeren dus ik vermoed bladluis. wat kan ik hier tegen doen? had al iets gelezen over spiritus maar dat gaat me een beetje te ver...

Lieveheersbeestjes eten toch bladluis?
Moet je die vangen en er op zetten :p die eten je plant ook niet op.
Of insectenspray maar ik weer niet of je de aardbeien dan nog wel kunt eten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 17:43

Heb je de eetbare lupines, lianne? Leuk zeg, hoe verwerk je die, of eet je gewoon de gekookte bonen?
Ik had er vorig jaar een aantal, maar dat is slakkenvoer geworden -O-

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 19:16

Goed... pak ik t zakje met radijszaad van een plank alleen was die op de kop....
Heel veel radijszaadjes over de tafel haha (ook in een zak aarde en in wat potjes met aarde)
Later pak ik m weer. Weer op de kop :')
Nu alles maar laten opkomen. Was niks te redden...
Gewoon de aarde waar de zaadjes in waren gevallen bij elkaar gegooid in een pot haha. Plant ze later wel weer uit

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 19:34

EINDELIJK DE FOTO'S STAAN ONLINE.
Je wilt niet weten hoe lang ik daarmee bezig ben geweest

Even een verhaal vooraf. Wij hebben deze volkstuin al ruim 25 jaar maar heeft nu flinke achterstand en dat komt door het volgende; In 2007 was het besluit genomen om een nieuwe tuinhuisje te kopen en een nieuwe kas te laten plaatsen. Dit werd allemaal geregeld. Het huisje werd gekocht en zou in zomer/najaar 2008 geleverd worden. De kas konden we overnemen van een andere tuinder die ging stoppen en we hadden dit al gezamenlijk gepland, en we (oke vaders) had hulp geregeld van de andere mannen om dit super snel in elkaar te zetten.

Helaas is mijn vader ernstig ziek geworden in de zomer van 2008 en uiteindelijk ook overleden in december 2008. De mannen van de tuin dachten dat mam en ik toch wel wilde dat het huisje en kas werden geplaatst. Helaas hebben ze het niet neergezet zoals wij dat wilde en is er ontzettend veel bestraat.
We wilde het huisje rechts achterin hebben en de kas ernaast. De tuin is door het overlijden en het gedoe met het huisje en kas ruim 1,5 jaar ongebruikt geweest, en dat vond het onkruid erg fijn. Nu hebben we een deel weer op orde maar zeker onder de fruitbomen is het nog 1 grote bende. :+

Afbeelding
Hier een overzicht van de tuin. Waarbij de kas dus voor het huisje is gezet en het huisje staat ook te veel naar links. Dit heeft ontzettend ruimte gekost. Links op de foto enkele fruitbomen en bessen struiken.

Afbeelding
De kas van binnenuit met rechts en links de druif en rechts achterin 2 kiwi planten. De rest gebruiken we van het voortrekken van de planten en zaaiden.

Afbeelding
Het huisje waarbij goed te zien is dat hij veel meer neer achter had moeten worden geplaatst.
Naast de kas groeien mijn aardbeien (en een wilde framboos maar dat is onkruid :') )

Afbeelding
Mijn trots een stevia plantje en een overwinter paprika plantje (en nog een doos van mam haar zaailingen)

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 20:07

Zo daar heb je nog behoorlijk wat werk aan
Maar gewoon lekker weer beginnen. Alles op zn tijd :)
Best stuk grond hebben jullie!

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 20:46

Ik heb Voor mijn aardbeien biosproeimiddel gebruikt, de aardbeien kan je daarna wel eten. Moet je maar bij een wekoop of andere tuincenter vragen die kunnen jr helpen

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 22:43

Leuk om foto's te zien. Alles lekker strak. Ben vandaag niet in de tuin geweest. Ik ben een mooi weer tuinier. Ga me verdiepen in strakke randjes. gras is zo hardnekkig

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 17:48

Jiiieerhaaa.... nadat alles 3 weken geleden gezaaid was,dacht ik echt : holy sh*** omdat het hier ook nog min 5 gevroren had... maar met veel liefde en praten (niet lachen,doe ik ook tegen mijn planten thuis) komt nu allrs echt op, lijkt wel n mini explosie.
Afgelopen jaar waren we veel te laat en behalve boontjes en capuzijners is alles doodgegaan (aardappels verzopen /kool insecten...) dus dit jaar ruim op tijd en wij gaan nu heel lief voor zorgen :-)

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 18:47

Wat is eigenlijk de uiterlijke datum dat alles in de grond moet zitten?
Heb geen idee, doe maar wat. Maar omdat we met de tuin aan het omploegen zijn en die eerst helemaal slicht en behandeld moet worden kan ik nu mijn moestuinbak er nog niet in zetten.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 23:37

wat gaat het onkruid nu ook hard groeien zeg....nu een hele klus om de groente te gaan herkennen die op aan het komen is....wortels ,bietjes gevonden, maar hoe bloemkool, spruitjes en prei eruit zien als ze net opkomen?

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 09:50

@ Karin92; Eind augustus is wel echt de uiterste datum die wij aanhouden (behalve bij dingen die vorst kunnen hebben. Meeste groente hebben ongeveer 2 maanden nodig totdat ze oost hebben. Dus eind augustus in de grond is eind oktober oost.

@ Happytime; Dat probleem hebben wij ook :') Daarom proberen we elk plantje te labelen en in geval van koolplanten & spruiten gaat er een stuk afgezaagde regenpijp omheen (ook goed tegen slakken) Prei lijkt op lenteuitjes als het klein is. Maar wij voorkomen het meestal door zaden voor te trekken in een kas en daarna uit te harde buiten en dan pas op volle grond te zetten als het plantje een dikke 7 cm groot is (en dus herkenbaar)

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 10:10

Hier amper onkruid...
2 dagen geleden wat weggeplukt en geschoffeld. Maar geen explosie
Zou t komen doordat er eerst een grasmat lag die we weg hebben gehaald? Dat dus de bovenste laag weg is en alles nu redelijk 'schoon' is?

Zal vanmiddag wat fotootjes plaatsen :)

Dala8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 16:18

JEEEEEEJ! alle 22 bonenplantjes stonden nog! WHOEHOEEE :P Had ze er gister in gezet.. vannacht was er behoorlijke wind... dus net nog maar even wezen kijken, direct beetje water gegeven.

@Karin92 als je zakjes zaad in een winkel koopt staat er altijd zaaitijd op, zelf ben ik van mening dat je tot dik 2 weken na die zaaitijd die erop staat het nog prima in de grond kan stoppen.

Er zijn aantal winter groenten, zoals boerenkool die je pas heel laat erin stopt. Die gaat er in als de aardappelen al geoogst zijn bij mij...

Laura12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 17:39

|( zo een dikke rot slak heeft mijn enigste courgette opgegeten!..
Hoe kan ik die beesten weg houden?
Ze komen altijd snachts en ik wil niet dat ze mijn tomaat of aardbeien enzo gaan op eten :n
Slakken korrels mag ik niet meer van mijn ouders...
En bier hebben we hier nu niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 18:09

8nnemiek schreef:
Heb je de eetbare lupines, lianne? Leuk zeg, hoe verwerk je die, of eet je gewoon de gekookte bonen?
Ik had er vorig jaar een aantal, maar dat is slakkenvoer geworden -O-

De upines zijn denk ik niet eetbaar. Ik heb ze nu gewoon uitgeplant. Zijn er toch nog een stuk of 10 die het goed deden. De boontjes zijn wel prima aan het groeien en denk dat ik over een paar weken wel een lekkere verse bonenschotel kan maken *\o/*

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 22:13

Ik heb geleerd dat je tot de langste dag 21 juni alles nog kunt zaaien. Daarna komen de echte wintergroenten, je hebt nateelt. Soms moet je daar wel speciaal zaad voor hebben geloof ik (spinazie) veldsla kan ook in de herfst en in de platte bak kan deze ook overwinteren. Sla houdt van koelte dus in het voorjaar (en najaar?)

Slakken vang ik 'savonds, ik sluip met een zaklantaarn door de tuin en vang zo een slak of 30 -O- :')
Ik hoorde dat een flinke rand eierschalen helpt of een rand koffiedik. Bij mij helpt dat niet, ze kruipen er gewoon overheen.

Ik gebruik afrikaantjes als lokplanten. Ze kosten haast niks en ze hoeven ook niet goed van kwaliteit te zijn. 'savonds pluk ik de slakken er zo van af.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 09:32

Lang leve slakkenkorrels. Die dingen werken erg fijn. Maar waarom gebruiken jullie die niet?

_kimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 10:25

Ik lees al een tijde stil mee maar dacht opeens laat ik een reageren. Ik ben sinds vorig jaar ook begonnen met een kleine moestuin in onze achtertuin. Ik heb een stuk afgezet van 1 bij 2 meter waar mijn vader een afneembare kas overheen gemaakt heeft. Hierin staat tot nu toe aardbeien (nog van vorig jaar, andijvie, wortel en courgette( die er misschien wel uit moet??

Afbeelding

Verder heb ik verspreid in de tuin nog bieslook (weet alleen niet zo goed wanneer ik dat kan eten) een prei van vorig jaar.

In de schuur ben ik bezig met het kweken van Cherry tomaat en nog wat andijvie.

Afbeelding

Afbeelding

Verder heb ik de rucola dit jaar in een bak in de keuken wnt sat groeide vorig jaar wel heel goed.

Voor de slakken heb ik trouwens een slakken val.een bakje in de grond waarin ik bier doe en dat doe ik dan een dekseltje op. Werkt op zich goed zitten altijd heel veel slakken in

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 11:47

Bieslook kan je al heel snel eten ;) Ik zal later vandaag even foto's maken voor mijn tomaten planten. Echt elk zaadje is uitgekomen en een mooi sterk plantje geworden. Alleen wat moet ik in hemelsnaam met +50 planten?? (behalve pastasaus/tomatensoep maken)