Mijn weg naar (deels) zelfvoorziening.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 14:58

*komt onder een steen vandaan*
Hier ook een (stille)meelezer :wave:
Super leuk om je updates te volgen!
*kruipt weer onder haar steen*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 15:02

Ik vind dit zo ontzettend gaaf! Vooral foto's blijven posten hoor :j
Helaas heb ik geen tuin, maar ik zal eens kijken of ik iets van een moestuintje op het balkon kan realiseren

myrt3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 15:03

Wendybrian schreef:
En that would be me haha myrte!

Klopt haha, zat net jou topic ook te bekijken zonder te reageren :p

CxB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 15:04

Ziet er goed uit ! :j

Leuk dat je ook brahma's hebt :D

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 15:08

myrt3 schreef:
Wendybrian schreef:
En that would be me haha myrte!

Klopt haha, zat net jou topic ook te bekijken zonder te reageren :p

Nou potverdrie! :P

r_lolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 15:08

Hier ook een stille meelezer! Vind het geweldig wat je doet! Vooral door blijven gaan met foto's en update's hoor :) Vind het heerlijk om er naar te kijken!

Nymbous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 15:15

.
Laatst bijgewerkt door Nymbous op 22-08-24 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Abracadabra9

Re: Mijn weg naar (deels) zelfvoorziening.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 15:27

En nog een meelezer! :D Heel leuk om al je verhalen te lezen en vooral de foto's ervan te zien hoe alles vordert :)

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 15:28

Elise_0o schreef:
Ik merk trouwens dat dit topic veel word bekeken, maar dat er bijna geen reacties meer komen, komt dit omdat mensen het niet meer interessant vinden en ik beter kan stoppen, of is het omdat iedereen liever alleen kijkt en geen zin heeft om een reactie te plaatsen?

Welll! :D Ik volg ook steeds je topic, maar heb zelf niet zo veel toe te voegen, dus daarom stille meelezer :+

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 15:29

hier ook een meelezer! heb gewoon niks toe te voegen om te reageren!

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 15:30

Hier nog een stille meelezer, ik volg alles maar post eigenlijk weinig. Vind het erg leuk te volgen.

Monica72

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 17:05

Ook ik ben een stille meelezer zit vol bewondering te kijken hoe je alles regelt en doet, hoop zelf op korte termijn een tuinschuurtje om te bouwen als kippenhok met een stuk gaas om het schuurtje heen zodat ze niet door de hele tuin crossen en ik dan weer die grote steenarend een duikvlucht zie maken om m'n kippies te jatten.

Tevens willen we vanwege de roofvogels hier in de omgeving voor grotere kippen gaan dus grote brahma's hoop dat die minder aantrekkelijk zijn.

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 17:31

Hoi , ik ben ook een stille meelezer , ik geniet erg van je verhalen en foto's en ben ook benieuwd
hoe alles zich gaat ontwikkelen.

Is het de bedoeling dat de varkentjes te zijner tijd in de vriezer verdwijnen ?
Denk je dat je dat kunt ? Als ik weet wie er op mijn bord ligt krijg ik het niet naar binnen |(
hypocriet , ik weet het , maar ik kan er niets aan doen.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 22:09

Wat een reacties allemaal, super leuk! :)
Nu heb ik weer super veel motivatie om nog meer foto's te maken en posten haha

De varkens die we nu hebben die worden niet geslacht.
Het idee was eerst om te beginnen met een zeug en een borg (gecastreerde beer) en om dan de zeug te laten insemineren en dan daarvan 2 biggen te houden, eentje te insemineren en een borg en zo verder.
We hebben dat idee iets aangepast en hebben nu dus een vaste zeug (Pupke) die bij ons blijft en zal worden geïnsemineerd. De biggen die we van haar hebben worden verkocht en 2 houden we er voor de slacht.
De 2 biggen die we er nog bij gaan krijgen gaan wel naar de slacht. Bob hebben we erbij als maatje voor Pupke als de andere naar de slacht gaan.

Geen idee hoe ik me daarbij ga voelen, voelde me al best klote toen de hanen en ganzen naar de slacht waren gegaan. Wie ben ik om te beslissen dat hun niet meer mogen leven? Maar als ik dan naar de kip kijk in de supermarkt.. tjah dan weet ik weer waarom dat ik dit doe.

Brahma's zijn trouwens erg leuke kippen, rustig en mooi. Het zijn alleen wel kippen die niet erg makkelijk eieren leggen, dus als je ze echt voor de eieren wilt houden kun je beter een ander ras of kruising gaan houden. Orpingtons zijn trouwens ook erg leuk, maar hetzelfde verhaal als met de brahma's.
Wij hebben hier in de buurt ook roofvogels en het is mooi om te zien dat als de kippen een schaduw op de grond zien, ze allemaal richting bomen oid rennen, zodat de roofvogel ze niet goed meer kan zien.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 22:12

De kalkoenen hier zijn geweldige roofvogels afschrikkers, die blerren de boel wel bij elkaar! 1 x een orpington gehad die door een roogvogel opgepakt werd, die werd 200 meter weer gedumpt omdat hij te zwaar was _O-

Zijn geen taaie kippen trouwens, leggen weinig en zijn hier snel dood gegaan.. Zijn ook gewoon te sloom.. Kun je beter van die legkippen hebben.

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 00:20

Ben ook zo'n stille meelezer, vind het erg leuk om te zien en te lezen hoe je het doet ( eigenlijk gewoon stikjaloers op wat je doet) loop ook altijd te roepen dat ik kippen en geiten en varkentjes wil helaas is mijn achtertuin niet groot genoeg
Houd ons dus maar fijn op de hoogte, erg leuk om te lezen!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 00:32

Hahah, die kipjes lekker in hun legnestjes :) zo schattig!

Monica72

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 02:06

Elise_0o schreef:
Brahma's zijn trouwens erg leuke kippen, rustig en mooi. Het zijn alleen wel kippen die niet erg makkelijk eieren leggen, dus als je ze echt voor de eieren wilt houden kun je beter een ander ras of kruising gaan houden. Orpingtons zijn trouwens ook erg leuk, maar hetzelfde verhaal als met de brahma's.
Wij hebben hier in de buurt ook roofvogels en het is mooi om te zien dat als de kippen een schaduw op de grond zien, ze allemaal richting bomen oid rennen, zodat de roofvogel ze niet goed meer kan zien.

eieren zijn lekker maar niet het belangrijkste doel, mijn doel om die kippen in m'n tuin te houden is gewoon om wat leven erin te brengen gras, bomen en vogels zijn leuk maar ik heb al eerder kippen gehad van die normale legkippen en het leukste vond ik gewoon het getokkel in m'n tuin en ze bezig zien met graven en badderen.

ZusJacobs schreef:
De kalkoenen hier zijn geweldige roofvogels afschrikkers, die blerren de boel wel bij elkaar! 1 x een orpington gehad die door een roogvogel opgepakt werd, die werd 200 meter weer gedumpt omdat hij te zwaar was _O-

kunnen kalkoenen bij kippen of hebben die weer een eigen stukje nodig incl hok?

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 07:18

Citaat:
voelde me al best klote toen de hanen en ganzen naar de slacht waren gegaan. Wie ben ik om te beslissen dat hun niet meer mogen leven? Maar als ik dan naar de kip kijk in de supermarkt.. tjah dan weet ik weer waarom dat ik dit doe.

Dat soort dilemma's heb ik dus ook. En met een varken krijg je ook een een soort band lijkt me ,
heel moeilijk om weg te brengen en naderhand te eten .

Toen mijn kinderen klein waren dacht ik er goed aan te doen om ze aan dit soort zaken te laten wennen
en heb toen mijn krieltjes laten slachten ,ze hebben daar wat van gezien .
Toen ik de krieltjes bakte en in een ketjapsaus deed heb ik ze dat ook laten zien en verteld dat dit nu die zwarte krieltjes waren die oom R had geslacht. Dat was allemaal goed begrepen , zo goed dat de eerstvolgende keer dat we in de dierenwinkel waren voor wat hondenvoer en we even bij de cavia's keken
mijn -toen 3 jarige- zoontje over zijn buik stond te wrijven en zei ;"lekker hè mama, in de ketjapsaus"

Citaat:
Brahma's zijn trouwens erg leuke kippen, rustig en mooi. Het zijn alleen wel kippen die niet erg makkelijk eieren leggen, dus als je ze echt voor de eieren wilt houden kun je beter een ander ras

Ze zijn ook niet erg sterk , en idd ze leggen beduidend minder eieren dan verteld wordt .

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 07:51

Hahahah geweldig....heerlijk hoe kinderen dat kunnen beleven.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 07:52

Ekeif96 schreef:
*komt onder een steen vandaan*
Hier ook een (stille)meelezer :wave:
Super leuk om je updates te volgen!
*kruipt weer onder haar steen*

Hé, mijn tekst! 8-)

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 08:55

Monica72 schreef:
Elise_0o schreef:

eieren zijn lekker maar niet het belangrijkste doel, mijn doel om die kippen in m'n tuin te houden is gewoon om wat leven erin te brengen gras, bomen en vogels zijn leuk maar ik heb al eerder kippen gehad van die normale legkippen en het leukste vond ik gewoon het getokkel in m'n tuin en ze bezig zien met graven en badderen.

ZusJacobs schreef:

kunnen kalkoenen bij kippen of hebben die weer een eigen stukje nodig incl hok?

Dan zijn Brahma's perfect, er is niets grappiger dan zo'n kip te zien rennen, moet dan altijd denken aan de tekenfilm Robin Hood. Die kip (die aan het tenissen is) die rent precies zo! :D

Kalkoenen kunnen heel goed met kippen, onze kalkoen haalt altijd de ruziende kippen uit elkaar, is mooi om te zien.

Monica72

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 09:26

Elise_0o schreef:
Dan zijn Brahma's perfect, er is niets grappiger dan zo'n kip te zien rennen, moet dan altijd denken aan de tekenfilm Robin Hood. Die kip (die aan het tenissen is) die rent precies zo! :D

Kalkoenen kunnen heel goed met kippen, onze kalkoen haalt altijd de ruziende kippen uit elkaar, is mooi om te zien.

hmm had ik eerder moeten weten, bij onze vorige kippies hadden we 'Truus' die kwam s'ochtends de keuken binnen wandelen en bleef dan de hele dag gezellig bij me in de buurt en liep rustig tussen onze honden rond s'avonds voor ze allemaal op stok gingen ging ze dan zelfstandig terug naar de andere kippen en het hok/schuur in omdat ze gepikt werd door 1 van de anderen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 09:29

Ik vind het eerlijker om je eigen dieren te slachten dan om een anoniem dier uit de supermarkt te kopen. Juist als je je eigen dieren opfokt voor de slacht weet je tenminste 100% zeker dat het een goed leven heeft gehad. En wat kinderen betreft zie ik ook liever dat ze van kleins af aan weten waar vlees vandaan komt dan dat ze alleen maar sateetjes uit de diepvries krijgen. Op die manier leren ze tenminste met respect om te gaan met hun eten :)

Nymbous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 09:32

.
Laatst bijgewerkt door Nymbous op 22-08-24 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt