Zelf dieren opfokken voor de slacht.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 23:45

Als je ze zelf houd kan het natuurlijk.
Maar ook als je bij en nederlands slachthuis varkensvlees haalt kan dat besmet zijn, zij slachten natuurlijk ook weleens buitenlandse varkens. Kans is klein, maar toch.
En wat ik al zei; varkens met auzjesky in het beginstadium kunnen in het slachthuis terecht komen en ook in de supermarkt. Dus zelfs als er gezegd wordt dat het er niet is kun je er niet 100% zeker van zijnn, eenmaal geslacht wordt er niet op getest en het is niet schadelijk voor mensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 23:55

anneliesdj schreef:
Als je ze zelf houd kan het natuurlijk.
Maar ook als je bij en nederlands slachthuis varkensvlees haalt kan dat besmet zijn, zij slachten natuurlijk ook weleens buitenlandse varkens. Kans is klein, maar toch.
En wat ik al zei; varkens met auzjesky in het beginstadium kunnen in het slachthuis terecht komen en ook in de supermarkt. Dus zelfs als er gezegd wordt dat het er niet is kun je er niet 100% zeker van zijnn, eenmaal geslacht wordt er niet op getest en het is niet schadelijk voor mensen.

Dat snap ik, ik doelde ook meer op eigen varkens aangezien het altijd afgeraden wordt en dit dus wel een uitzondering is.
Ik houd het bij de 'veilige' diersoorten aangezien ik geen tuin meer overhoud als ik hier 2 varkens neer zet dus dat gaat sowieso niks worden.

kohtje

Re: Zelf dieren opfokken voor de slacht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 12:51

Maar is je eigen dieren laten slachten wel kostendragend? Of heb je dan heel duur vlees?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 13:08

Het is over het algemeen waarschijnlijk duurder dan gangbaar, maar goedkoper dan biologisch. Maar dat hangt ook af van welk voer en waar je het koopt. (konijnenvoer kan van 0.50€/kg naar 5€/kg bij een grote zak). En van hooi/stro/zaagsel kan je ook gewoon gaan voor de grote balen.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 13:30

Erg interessant topic :j

Zelf hebben wij melkvee en onze oude koeien gaan ook naar de slacht. Maar we fokken ze daar niet bewust voor op, want wij willen ze melken :D
Wij eten overigens onze oude melkkoeien ook niet zelf op! Niet omdat we het niet zouden kunnen voor ons gevoel, maar vanwege onze smaak! Vlees van oude melkkoeien smaakt natuurlijk een stukje anders als het vlees van bijv. een jonge dikbil!

Wij laten eens in de zoveel tijd een dier slachten die we zelf uitzoeken bij een boer met vleesvee. Altijd van goede betrouwbare adressen zodat we weten wat we eten! Een handelaar brengt het dier naar het slachthuis (vanwege de vele regeltjes) en na een aantal dagen komt het "karkas" naar een thuisslager die em netjes in lapjes/stukjes snijd waar wij bij zijn. Dan verpakken wij het in zakjes en vriest hij het vervolgens in en kunnen we het na een aantal dagen weer bevroren ophalen. Wij vinden dit echt ideaal en ik zou ook niet anders meer willen. Qua prijs vinden wij het ook nog eens erg gunstig :o

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 13:45

Het is heel hypocriet van mij, maar ik eet liever geen vlees waar ik een gezicht op kan plakken.

Op zich is het uiteraard sowieso gezonder voor ons als verbruikers omdat dit dier dan normaal gezien een beter leven heeft gehad en geen verkeerde dingen binnen gekregen heeft. Ik vind het ook een vreemd idee dat je de ene dag zorg en liefde geeft aan het dier en de volgende dag beslist: vandaag gaat 'ie eraan.

Wij hebben sinds kort kipjes en hoewel ik ze niet heb om te 'knuffelen' ofzo (heb er een beetje bang van haha), kan ik me toch ook echt niet voorstellen dat ik ze zou opeten. Mijn vriend zou dat dan weer wel kunnen.

Het viel me op dat er hier over koeien, varkend en kippen werd gesproken. Maar hoe zit het dan met paarden?

Ik begrijp mensen die het wèl kunnen ook hoor. En ergens 'bewonder' ik dat ook wel omdat het voor ons lichaam waarschijnlijk beter is. Maar ik zou het niet kunnen.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 13:50

Ik zou het ook niet kunnen (ben ook vega) maar ik vind het aan de ene kant wel een goede zaak. Je weet waar je eten vandaan komt, en je bent er (hoop ik) erg goed voor. In ieder geval altijd beter als die megastallen van tegenwoordig.

Ik zou het zelf absoluut niet kunnen, maar dat kan natuurlijk komen omdat ik helemaal geen vlees eet. Ik hou van al mijn beesten, groot of klein, en mijn dieren horen bij mijn gezin. Ze gaan pas weg als ze dood zijn, en dan bedoel ik natuurlijk van ouderdom :D (Of ziekte).

Ik ga straks even je hele topic doorlezen, interessant onderwerp. :)

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 13:50

Ik zou het wel kunnen denk ik. Maar dan zou ik de koe alleen weg (laten) brengen en dan in kant en klaren stukjes weer terug willen hebben (wouw, zo klinkt het wel heel harteloos :') ). Het tussenproces denk ik dan liever niet bij na.

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 21:42

Wij hebben hier nu ook een aantal kippen voor de slacht. Ben heel benieuwd hoe en wat er van over blijft

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 21:47

Wat voor ras heb je?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 22:03

Wij hebben inmiddels de eerste jonge konijnen die over een paar maanden geslacht worden. Nouja worden, ik ga het zelf doen.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 22:38

Heb je dit al eerder gedaan of word het de eerste keer voor je?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 10:08

Dit gaat de eerste keer worden dat ik het helemaal vanaf het begin zelf doe.
Maar ik heb nog een paar maanden om me in te lezen over hoe en wat :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 10:13

palousa_boy schreef:
Dit gaat de eerste keer worden dat ik het helemaal vanaf het begin zelf doe.
Maar ik heb nog een paar maanden om me in te lezen over hoe en wat :)

Kreeg vorig jaar twee ganzen van een jager hier.
Had ook geen idee hoe je zoiets aanpakt, Youtube is je beste vriend; veel gedetailleerde filmpjes hoe je zo´n klusje klaart (ze smaakten prima).
Succes ermee.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 10:17

Ja ik heb ook al wat filmpjes gevonden, die zal ik tegen die tijd nog eens kijken.

Wel twijfel ik voor het echt dood maken zegmaar, of ik ze dan gewoon een goede ruk/klap geef of dat ik een schietmasker ga halen.
Al zal het voor het beestje zelf weinig uit maken denk ik :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 10:22

Ik zou zelf voor een schietmasker gaan. Ik ben bang dat ik het niet krachtig genoeg/te aarzelend doe en dus zijn nek niet breek. Het beestje moet wel in één keer dood zijn. En voor 60€ heb je een schietmasker.

http://www.natuurlijkerleven.eu/schietmasker-kleinvee

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 10:24

Bestaat zoiets, een schietmasker voor konijnen?
Ik denk dat ik voor een klap in de nek zou gaan. Misschien een overweging iemand te vinden die ervaring heeft met het "om het hoekje helpen". Dat is natuurlijk iets dat je in één keer goed wil doen.

Edit, bovenstaande link even bekeken. Geen slechte optie zo te zien, zeker als je vaker zelf slacht.

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 10:29

Ik heb nog niet je hele topic doorgelezen, zal er zo even voor gaan zitten.
Ik ben zelf al een paar jaar hobby varkensboerin :Y) Wij hebben deze varkens ook voor de slacht, we krijgen ze als big en als ze ongeveer 80-90 kilo zijn, dan gaan ze naar de slager. Mijn vriend is ook boer, die heeft vleeskoeien, daar brengen we ook heel soms één van naar de slager.
Bij de koeien wil ik ook vaak niet weten welke het zijn (al kom ik daar natuurlijk wel achter), maar varkens zijn als ze groter worden gewoon echt niet leuk meer, dus daar heb ik minder moeite mee, plus het stuk vlees wat je op je bord krijgt, is 1000 maal lekkerder als het vlees wat je in de supermarkt haalt. En je weet waar het vandaan komt, wat ze gegeten hebben, er wordt niks bij in gespoten...... eigenlijk alleen maar pluspunten.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 10:30

Ja die zijn er speciaal voor klein vee zoals ze dat dan noemen :)

We hebben nu sowieso 5 kleine, en het kunnen er ook 10 zijn ;) we hebben het hele nest nog niet open getrokken dus het is even afwachten.

Maar het is wel de bedoeling dat het hele nest de vriezer in gaat als ze zo ver zijn. De ouders mogen blijven.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-14 12:03

Zoals hier boven word gezegd zou ik bij het doden zelf idd even hulp van iemand vragen.
Het lijkt me voor het beestje minder leuk als je het niet in een keer goed doet en hij lijd.
(Zoiets voor de eerste keer doen is psychisch meestal moeilijker dan de lichamelijke handeling)

De rest zou ik dan wel gewoon helemaal zelf doen, dat voelt het beestje dan toch niet meer en zo leer je er van.

Ik weet nog de eerste keer dat we op school een dier moesten ontleden (een kip), in het begin vond ik het maar niets, maar hoe langer we bezig waren, hoe interessanter het werd en hoe meer ik er van leerde. Ik weet nu precies hoe een kip van binnen in elkaar zit en hoe alles werkt. Sommige dingen verbaasde me echt, zoals de eierdooiers die als een trosje klaar hingen en de nieren die lang gerekt waren.

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 14:42

Weet eigenlijk niet precies welke kippen we hebben. We hebben vleeskuikens gekocht.
Was een ross nummer? Maar welke heb ik geen flauw idee van?

Ik fok zelf ook wel met Vlaamse reuzen, maar die kan ik toch echter niet zelf slachter. Geen idee waarom? kippen heb ik geen problemen mee maar konijnen lukt me echt niet
Laatst bijgewerkt door Miesjex op 14-10-14 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 14:45

jeweet het beest zijn achtergrond...maar heb je een band met hem....is het dan zo leuk om koosje 15 op te eten?

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 14:46

De Vlaamse hebben hier geen naam hoor?
Kippen slachten doen we wel, konijnen lukt niet..

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 14:49

Hier gaan alle haantjes die we te veel hebben gewoon de pan in. Deze zomer voor de 1e keer en had er geen spijt van.

Het slachten hebben we door een bevriende valkenier laten doen. En binnenkort gaan we het samen doen...

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 14:50

Wij ehbben eerst ook de kunst afgekeken bij een ander hoor, en geholpen. Als deze kuikens groot genoeg zijn gaan we deze wel zelf slachten.

Je weet wel waar het vlees vandaan komt, en wat het heeft gehad. Het is echt niet goedkoper, maar wel veel lekkerder