Algemeen bezuinigen in en om het huis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Reusje0504

Re: Algemeen bezuinigen in en om het huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 21:36

waar ik net ook nog aan dacht. ik douche 2x per week op de sportschool ipv thuis, maar er zijn echt superveel mensen die met de vieze kleren aan naar huis fietsen om daar te douchen. (waarom, no idea, maar dat is weer een hele andere discussie) Dat scheelt uiteindelijk ook best wel weer wat water!

Nu kost de sportschool natuurlijk ook geld..

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 21:41

Ik leef eigenlijk standaard wel 'zuinig' behalve met de verwarming.
We hebben 1 gaskachel voor een woning van 100m2. Het is een jaren 30 vrijstaand huis met enkel glas en is niet geïsoleerd. We weten niet hoe lang we er kunnen wonen dus we gaan het ook niet isoleren.

We hebben wel cv, maar dat is erg onrendabel dus die zetten we alleen aan als het -10 of kouder wordt.
Ik stook het met de gaskachel als ik thuis ben rond de 20 graden, overdag wat koeler. 's nachts staat ie op 15-17 graden. Ik zet in huis dan alle deuren open. In de keuken is het denk ik rond de 14 graden als het in de woonkamer 20 is.

Mijn vriend gaat wel een nieuwe cvketel installeren, zodat we via de cv kunnen gaan stoken.
We betalen 200euro per maand met z'n tweeën. Ik ben heel benieuwd naar de eindrekening!

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 21:53

Reusje0504 schreef:
waar ik net ook nog aan dacht. ik douche 2x per week op de sportschool ipv thuis, maar er zijn echt superveel mensen die met de vieze kleren aan naar huis fietsen om daar te douchen. (waarom, no idea, maar dat is weer een hele andere discussie) Dat scheelt uiteindelijk ook best wel weer wat water!

Doe ik ook vaak, thuis douchen, komt omdat het echt een verrotte douche is daar :') maar ik douche thuis max 5 minuten per keer, dus dan maakt het ook weer niet zoveel uit.

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 10:52

Flinke reparatie nodig aan de auto! Ipv dat bij de garage te laten doen via via beunhaas te pakken gekregen die het voor 1/3 van de prijs gaat maken! Bij de sloop bijna gloednieuwe band gehaald voor 25€ ipv 60 scheelt een hoop in de kosten!! Nu is het het weer waard om te laten maken!
Winterbanden in de zomer gewoonngaan zoeken zijn ze een stuk goedkoper! Jammer genoeg voor onze focus net te laat haha volgende week worden de banden erop gezet en nu ligt er een pak sneeuw hier

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 12:28

Eleionomae schreef:
Reusje0504 schreef:

Doe ik ook vaak, thuis douchen, komt omdat het echt een verrotte douche is daar :') maar ik douche thuis max 5 minuten per keer, dus dan maakt het ook weer niet zoveel uit.

In 5 minuten tijd verspil je zo'n 60 liter warm water.. ;)

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 17:44

Interessant topic. Moet nog meer dan de helft lezen, maar al veel goede tips gelezen om op dingen te bezuinigen.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 20:26

Miracle_ schreef:
Eleionomae schreef:

In 5 minuten tijd verspil je zo'n 60 liter warm water.. ;)

dat zal best haha, maar als ik maar 3 a 4 x per week douche valt me dat enorm mee (en ook weken maar 1 of 2x want dan douche ik wel in de sportschool). Sterker nog toen we onze waterstand moesten doorgeven hadden we dit jaar maar zo weinig water verbruikt dat we bewijslast (foto) moesten opsturen naar het waterbedrijf om aan te tonen dat we niet logen over de waterstand :+
En ik vind douchen in de sportschool ook gewoon niet zo fris. Ik ben nogal schoon wbt mn badkamer en toilet enzo dus ik vind andermans douche nogal snel smerig :')

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 20:30

Ik vind zo'n douche ook helemaal niets.... Durf er nog niet eens met m'n blote voeten in te staan... }:0

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 20:32

hahah precies en ik vergeet ook altijd slippers mee te nemen :')

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 20:59

Eleionomae schreef:
Ketel op graden zetten, kan dat? Ik voel me zo blond nu :')

Tis hier nu 18.5 graden in huis en ik vind het prima uit te houden, wat kaarsjes aan, dekentje over mezelf n de poes heen, gezellig :)

Via de instellingen van je ketel. Ik moet eerst op + en - tegenlijk drukken en dan op Mode.
En dan kan ik de tempratuur in stellen en druk ik weer op + en - tegelijk en 3 sec op mode en dan staat hij in gesteld :D

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 21:01

Kentaro schreef:
Ons afzuigpunt zit net iets te dicht boven de douchecabine...... := (als de kraan uit staat, wordt er toch net iets teveel warme lucht afgezogen....)

hebben wij ook! Maar wij hebben ook geen raam in de douche. Douche zit midden in het huis. Dus een goede afzuiging is belangrijk.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-12 01:00

Ik ga ook niet gauw met blote voeten een openbare douche in hoor, brrrr :') Dan maar thuis!

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 17:30

helaas is er al een paar dagen niet meer gereageerd. ben benieuwd of er nog anderen zijn met goede tips :)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 17:31

Bij ons is de cv installatie niet in orde, er word weinig bespaard op het moment..... -O-

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 09:48

Huh Kentaro, heb je de aannemer al aan zijn jasje getrokken?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 09:56

Kan er een apart topic voor starten................ ;(

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 10:29

Ben wel beniud naar wat er allemaal misgaat.
Nog een bezuinigingstip. Overdag de kerstboom uitdoen. Veel mensen laten de boom de gehele dag branden

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 10:36

En qua veiligheid, kijk uit hoeveel stekkers je met al die kerstversiering in een stopcontact doet!!

magriet, geloof me, dat is een heeeeeeel lang verhaal.... En dan ook écht de allerkleinste dingen kunnen niet goed gaan..... (m'n vriend zegt zelfs steeds dat als hij dit een jaar geleden geweten had, hij NOOIT hier aan begonnen was -O- )

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 10:44

Ik heb een slinger met led-lampjes, dat is ook zeker een aanrader :j Gebruikt in totaal 11 Watt.. als je die de hele dag aan laat dat gebruikt ie nog niet zoveel als een föhn in 5 minuten, dus dan is het nog te doen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 14:01

Jee Kentaro, da's balen! :(
magriet schreef:
Nog een bezuinigingstip. Overdag de kerstboom uitdoen. Veel mensen laten de boom de gehele dag branden

Ik heb op mijn kerstverlichting van die simpele tijdschakelaars, hoef ik er nooit aan te denken.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 14:05

het is in het ieder geval ook niet goed voor de bloeddruk.....

Dat is inderdaad een goed idee!! (ben je ook niet 's avonds tijden bezig om alle verlichting uit te zetten :D

Jessx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 14:17

Ik heb dit jaar bespaard op de kerstversiering. We hebben geen boom maar wat takken uit de tuin versierd. Verder heb ik zelf wat kerststukjes gemaakt met dienbladen, kaarsen, takjes, dennenappels en wat versierinkjes uit de kast.

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 14:21

Mijn 3 slingers clusterverlichting in de boom helpt niet echt besparen...

Wel hebben we de verwarming ingesteld dat die 's avonds om half 11 af springt. Hij werd wel eens vergeten af te zetten.
Ook proberen we elke zondagmiddag bij mijn ouders te gaan eten, leuk, handig én besparend ;-)

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 12:37

Ik heb deze week in een boekje met energietips net gelezen dat een vaatwasser zuiniger is dan met de hand afwassen :j
Mits hij wel vol is natuurlijk.

Toen ze een paar weken geleden mijn nieuwe gaskachel zijn komen installeren, zei de man dat je het best wanneer het zo koud is, de kachel steeds te laten branden (op standje drie) ipv helemaal uit te zetten. Want je zou meer verbruiken om het huis terug op te warmen dan wanneer je de kachel constant laat branden.

Verder staan hier ook veel tips :)
http://www.duurzame-energiebronnen.nl/e ... paring.php

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 12:48

Ik begreep dat de vaatwasser alleen zuiniger is als je de vaat niet afspoelt na het eten, wat de meeste mensen toch wel weer doen.