Bezuinigen op boodschappen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 19:57

Tiggs schreef:
@Colway: wat voor salades eet je zoals als lunch? Heb je recepten? Ik zoek nl ook een broodalternatief :).

Edit: ik probeer ook te bezuinigen, maar dat kan ook op een gezonde en diervriendelijke manier imo.

Van alles...

Veldsla, cherry tomaatjes, feta, rode uit, pijnboompitten en italiaansekruiden met een beetje pesto
Sla melange van de AH (kleine zak voor 1 euro) halve paprika, half blikje crispy mais, rode uit, pijnboompitjes en honingmosterd dressing (of pestodressing en dan de mais weglaten)
Babyleaf, peer, kaascroutons (liefst zelf maken van parmezaanse kaas) walnoten, peper en zout en honing mosterd dressing

Of een pasta salade maken :) Kook je de pasta voor de salade, de rest voor de avond

Sheran

Re: Bezuinigen op boodschappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 19:59

Dat zou voor mij echt geen broodalternatief zijn. Een broodje smeren is 10 seconden werk en een salade maken zoveel meer!

Ik eet wel eens noodles := (heel slecht, weet ik). Ook wel vaak brinta, of een tosti (hoewel dat wel weer brood is). Of ovenfrietjes _O-

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 20:00

vind het prima hier passen hoor, de discussie over voedingswaarden enz. Er zijn ook zat mensen die alleen gezonde dingen willen eten en daar toch op willen besparen, das toch ook prima?

De Lidl heeft zakken gepelde walnoten, zijn volgens mij in verhouding goedkoper dan een kilozak ongepelde, want dan betaal je ook voor het gewicht van de dop.
Verder had de Aldi laatst zakjes hazelnoten voor E1,80.
Als je dat soort noten koopt ben je denk ik goedkoper uit dan een zak noten bij de AH.
Makro heeft ook grote zakken met noten en regelmatig 15% korting op de noten, misschien is het dan juist daar weer voordelig.

Salade neem ik ook vaak mee naar mijn werk maar maak ik gewoon zelf met spullen van de Lidl/Aldi. Meestal gooi ik er ook couscous door voor de vulling, dat haal ik dan in een andere supermarkt.
Verder gaat er ijsbergsla in (van krop, is voordeliger dan zak en kun je vaker gebruiken), blikje mais (Lidl, 3 kleine blikjes, qua kiloprijs iets duurder dan een gewoon blik maar meestal zit daar teveel in en dan is het weer zonde), blikjes feta (Aldi), kappertjes (klein potje bij de Lidl, of veel voordeliger een grote pot bij de Makro) en wat verse paprika, qua dressing doe ik vaak een klein scheutje van de olie uit de feta en verder pesto (Lidl). Ook haal ik bij de bioloog hele lekkere mayo die ik alleen gebruik voor door de salade, heerlijk!

Noodles neem ik ook weleens mee, die haal ik bij de Action.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 20:01

Verbruiken jullie echt maar 20 euro per week met zijn tweetjes, Sheran?
En is dat dan inclusief toiletpapier, (af)wasmiddel, etc?
Dat vind ik echt knap, want toen ik als student van een 10tje per week moest leven, had ik niet veel geld om gezond te koken.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 20:02

Nee oke, maar ik eet sla omdat ik het gezonder vind dan brood...Haalde eerste vaak van die kant en klaar salades van de AH en deed er dan nog wat extra's bij. Heb nu bakken gekocht dat ik zelf de sla kan meenemen, dan kan ik voor bijna hetzelfde geld, 2 x dezelfde lunch eten

dat van die noten wist ik niet opisop....Ga meteen het weekend kijken!

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 20:02

Sheran schreef:
Zelf brood maken, is dat geen optie? Een vriend van mij kan niet tegen suikers, zoetstoffen, broodverbeteraars en allemaal andere rommel die in brood zit, en die maakt het zelf.

Ik vind het gewoon niet lekker.. Maar toch bedankt voor de tip!

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 20:03

Colway schreef:
Van alles...

Veldsla, cherry tomaatjes, feta, rode uit, pijnboompitten en italiaansekruiden met een beetje pesto
Sla melange van de AH (kleine zak voor 1 euro) halve paprika, half blikje crispy mais, rode uit, pijnboompitjes en honingmosterd dressing (of pestodressing en dan de mais weglaten)
Babyleaf, peer, kaascroutons (liefst zelf maken van parmezaanse kaas) walnoten, peper en zout en honing mosterd dressing

Of een pasta salade maken :) Kook je de pasta voor de salade, de rest voor de avond

Klinkt lekker! Gewoon creatief zijn dus eigenlijk?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 20:05

Ik doe gewoon alles door elkaar, soms smaakt het niet echt en soms is het heerlijk ;-) Ben niet echt kook-kundig aangelegd ;-)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 20:05

Marije_jiplover schreef:
Verbruiken jullie echt maar 20 euro per week met zijn tweetjes, Sheran?
En is dat dan inclusief toiletpapier, (af)wasmiddel, etc?
Dat vind ik echt knap, want toen ik als student van een 10tje per week moest leven, had ik niet veel geld om gezond te koken.

Ja, we verbruiken inderdaad rond de 20. Soms meer, soms minder. Ik denk dat ik in mijn eentje trouwens meer kwijt zou zijn, met z'n tweeën is het toch wat voordeliger (tenzij je een hele grote vriezer hebt).
Dat is inclusief toiletpapier (Euroshopper) en afwasmiddel. Maar we wassen niet elke dag af, we spoelen en pas na een paar dagen wassen we alles tegelijk af.

Ik heb verder het idee dat we best gezond koken. We houden het goedkoop omdat we heel veel zelf maken. Geen kant-en-klare pastasaus kopen, maar puree. We hebben veel kruiden in de kast staan :j. En we zijn allebei geen grote eters, doen niet aan toetjes en dat soort dingen. Ook eten we vegetarisch en eten we maar ongeveer vier keer per week vleesvervangers.
Tussendoor meestal brood met verschillend beleg. Soms uit het tosti-ijzer :).

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 20:13

Als ik macaroni of spaghetti maak, maak ik een grote pan. Gehakt, smac, pak verse gesneden groente, 2 pakjes frito. Hier eten wij samen 3x van en dan gaat er nog een klein bakje naar mijn schoonmoeder. Ook handig om in de vriezer te hebben als je een dag niet zoveel tijd hebt

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 20:14

wij konden incl. de katten ook van E25 per week rondkomen qua eten. Moet wel zeggen dat nu het niet hoeft, het ook niet 'lukt' . Maar ga wel proberen te minderen, vanaf komende week (nieuw loon, kan ik het beter bijhouden).

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 20:15

Wat is Smac? Het klinkt heel eng...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 20:17

Blikje met vlees. Smac is de merknaam overigens, ik heb altijd gewoon lunchworst

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 20:19

Wij hebben afgelopen maandag weekboodschappen gedaan bij de AH voor 55euro (er is verbetering in zicht haha) alleen vandaag al wel weer voor 6 euro wat dingetjes bij gehaald (3 tubes tandpasta, 2 rollen beschuit en brinta). Zitten nu dus al op 61 voor deze week en we hadden deze week geen wcpapier/wasmiddel/waatwasmiddel erbij, dan wordt het dus nog weer duurder. Al ga ik wel het wasmiddel van de Hema gebruiken, zit net zo dichtbij als de AH dus kan ik dat net zo goed gebruiken :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 20:21

@Colway
Maar als je 350/400 per maand spendeert voor 2 personen is niet echt bezuinigen.
Dan snap ik dat je geld "genoeg" hebt voor de wat duurdere levensmiddelen.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 20:24

Brainless, Colway bedoelt toch bezuinigen van 400 naar ong. 350 euro p.m. Al met al een bezuiniging van 12%...
Al is het qua kosten een een andere bezuiniging dan anderen in dit topic :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 20:25

maar ook mensen met 'geld genoeg' kunnen toch willen bezuinigen? Misschien wil ze wel geld besparen voor andere leuke dingen? Niet alleen 'arme' mensen willen besparen natuurlijk ;)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 20:26

Brainless schreef:
@Colway
Maar als je 350/400 per maand spendeert voor 2 personen is niet echt bezuinigen.
Dan snap ik dat je geld "genoeg" hebt voor de wat duurdere levensmiddelen.

Voor ons is het wel degelijk bezuinigen en als we om ons heen vertellen dat we 'maar' 400 max aan boodschappen kwijt willen zijn, verklaren veel vrienden ons voor gek omdat het niet haalbaar is?

Heb als woonbegeleider gewerkt in de psychiatrie jaren geleden. Volgens mij was toen het minimum budget dat clienten kregen 37,50 per week. Dat was al krap. Dat zou dus 65,00 per week zijn per 2 personen en dus 260 per maand. Dus ik snap werkelijk niet dat mensen rondkomen van 100 -150 euro per maand voor 2 personen?

Overigens gaven we iets van 500 uit aan boodschappen denk ik, dus van 500 naar 400 en liefst naar 350 vind ik best een opgave ;-)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 20:26

Als ik alles kon kopen wat ik wilde zou ik binnen de kortste keren 100kg wegen geloof ik ;)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 20:27

Hoe dan ook, vind het handig dit topic te volgen, alle 'budget' tips zijn welkom hoor, wij zijn gewoon te gemakzuchtig en da's zonde van het geld :+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 20:28

opisop_shop schreef:
maar ook mensen met 'geld genoeg' kunnen toch willen bezuinigen? Misschien wil ze wel geld besparen voor andere leuke dingen? Niet alleen 'arme' mensen willen besparen natuurlijk ;)

Dat snap ik ook, zo bedoelde ik het ook niet.
Als je 85/90 E spendeert per week (voor 2) dan kun je alsnog makkelijker zelf verse saus/soep maken.
Wanneer andere dat niet (vaak) kunnen, is niet omdat ze het niet belangrijk/lekker vinden om alles zelf te maken, maar omdat het vaak goedkoper is.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 20:30

Pfff wij zijn 120 tot 140 kwijt per week (met hier en daar een piek naar de 170), is wel voor 4 personen,
waaronder 2 kids waarvan 1 gedeeltelijk en 1 nog volledig in de luiers. En inclusief 4 huisdieren, we kopen
ook de wasmiddelen etc allemaal bij de supermarkt. Dan haal ik ook vaak doordeweeks nog vers fruit en
spul voor het diner. Het is een dure hobby, in leven blijven :=

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 20:34

Douraque schreef:
Ik wil hier toch even op reageren, als ik het niet koop dan zal een ander het wel kopen. Die kiloknallers krijg je er echt niet uit.

Hoe moet je vlees betalen als je maar 70 euro in de maand over houd voor boodschappen, ik heb een tijdje zo geleefd en geloof me dan ben je blij met die kiloknallers. Ik ben echt een dierenliefhebber, maar de kiloknaller krijg je er nooit uit.

Maar móet je elke dag vlees eten dan? Ik eet misschien 2 keer per week vlees, vaker niet. Andere dagen doe ik iets anders (een lekkere omelet bijvoorbeeld, dat is trouwens ook goedkoop, helemaal als je eieren bij de boer haalt), en we eten ook weleens vleesvervangers. Om gezond te blijven heb je niet elke dag vlees nodig, echt niet.

Ik heb trouwens ook een keer zo'n saladebak gekocht (compleet met bestek, heel handig!) maar het is best veel werk zo'n salade maken, en dat schiet er gewoon bij in bij mij.

Wij redden het trouwens ook makkelijk met €50 in de maand voor boodschappen. En wij eten echt gezond, elke dag groente en veel variatie.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 20:36

Als ik macaroni maak dat maak ik de saus door middel van 1 kg gehakt, paprika, ui, tomaat en een pakje honig mix voor macaroni en spagetti. De saus verdeel ik dan in bakken van de chinees en vries die in. Ik doe dan 6 dagen met de saus: 2 dagen van de dag van gemaakt en 2 bakken van de chinees (elk doe je dan 2 dagen mee). Voor de saus ben je dan: 4euro gehakt (in de aanbieding), paprika/ui van de Lidl, tomaatblokjes van de ah a 35 cent (weet de prijs niet exact) en honig pakje 1 zoveel.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 20:39

Maar macaroni met alleen paprika en ui vind ik vrij karig? Dat honig spul leng je aan met water oid?