[centraal] Topic laptopkeuze

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 12:35

Ik ben voor mijn studie (pedagogische wetenschappen) ook opzoek naar een nieuwe laptop. Heb nu een medion, maar die heeft geen groot geheugen en een slechte accu (2 uur)
Ik ben echt een computer leek dus heb geen idee waar je op moet letten en waar al die lettertjes en cijfertjes altijd voor staan.
Misschien kunnen jullie mij helpen (ik ga ook nog naar een goede laptop/computerzaak, maar ja die mensen willen je altijd iets verkopen natuurlijk

Ik zoek een:
*Lichte laptop (moet hem iedere dag meeslepen)
*Goede accu (2 uur in de trein en verder de colleges zo veel mogelijk)
*Groot geheugen. (Vooral voor documenten/powerpoints/verslagen enzovoort. Ook wel wat foto's, maar geen fotoshop e.d)
*Snel
*Geen minilaptop. Beetje normale maat (is dat een 15.6?)
*Mogelijkheid draadloos internet (dat is wifi?)
*CD-rom speler
*Budget max 700 euro ongeveer

imd

Re: [centraal] Topic laptopkeuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 18:05

Wat versta je onder groot geheugen? En hoe lang wil je dat een accu meegaat? Als je meer dan 4 uur wilt zul je toch een mini aan moeten schaffen ben ik bang :)

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 18:42

Minstens 4 uur, eigenlijk wel 6 uur maar weet niet of dat mogelijk is

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 09:55

Wel met een mini, maar niet met een (redelijk goedkope) laptop voor zover ik weet :)

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 11:01

En wat ik onder groot geheugen versta weet ik niet omdat ik geen idee heb van wat groot is en wat niet

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 12:24

Volgens mij bedoel je met een groot geheugen vooral veel opslagruimte of niet?

Dan moet je de omvang van de harde schijf in de gaten houden... en gaan voor minimaal 500 gigabyte harde schijf.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 12:25

ja ik bedoel inderdaad opslagruimte. ;)

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 21:51

Ik ben benieuwd of er hier iemand mij de voordelen van een macbook van apple kan vertellen. Ik ben nog steeds op zoek en deze laptops spreken mij toch steeds meer aan ondanks de prijs. Ik ben erg benieuwd wat voor voordelen deze laptops nou hebben t.o.v van 'gewone' laptops. Ik weet er weinig van maar begreep dat ze een ander besturingsysteem hebben en je er dus ook geen microsoft programma's als word op kunt zetten. Is hier wel een vervanging voor? Want ik wil hem gebruiken voor de studie maar dan gebruik ik veel word, maar ook powerpoint, exel, publisher etc.

Graag hoor ik verhalen en ervaringen

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 23:29

Phylos schreef:
Ik ben benieuwd of er hier iemand mij de voordelen van een macbook van apple kan vertellen. Ik ben nog steeds op zoek en deze laptops spreken mij toch steeds meer aan ondanks de prijs. Ik ben erg benieuwd wat voor voordelen deze laptops nou hebben t.o.v van 'gewone' laptops. Ik weet er weinig van maar begreep dat ze een ander besturingsysteem hebben en je er dus ook geen microsoft programma's als word op kunt zetten. Is hier wel een vervanging voor? Want ik wil hem gebruiken voor de studie maar dan gebruik ik veel word, maar ook powerpoint, exel, publisher etc.

Graag hoor ik verhalen en ervaringen

een macbook is gewoon hemels, maar ik ben lichtelijk bevooroordeeld :o
de batterijlevensduur is beter (gaat langer mee), en het besturingssysteem is minder gecompliceerd dan een windows systeem.
antivirus scan zit ingebouwd, net als backup maken dat kan je instellen op automatisch, snelle processor, daarnaast kan je een gedeelte van je schijf gebruiken om windows op te draaien, je hebt office voor mac dus gewoon word e.d. kan je erop draaien, ... etc :)

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 23:36

Indd je kunt er gewoon word, excel en powerpoint op draaien.
Mijn macbook pro is echt vele malen sneller dan onze vorige laptop! Heb zelf de 15''. Had eerst het idee dat dat te groot zou zijn, maar ben nu blij dat ik niet voor de 13'' heb gekozen xD dan zit je constant te focussen op een klein scherm :P
Batterijduur is indd goed.
Wel vind ik het irritant dat ie niet alles direct met word kan openen.
Dan krijg ik een foutmelding ofzow, en moet ik em eerst in de Finder openen en dan kiezen voor openen met Pages (had trial versie) of teksteditor :P
En software voor mn mobiel en mp3 werkt er niet op, want daar is nog geen Mac versie voor.
Maar buiten dat, ben ik zelf super blij met deze laptop! :D

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 23:54

oh toch wel word enzo? Ah dat vind ik al een heel groot voordeel! Zelf ben ik ook erg blij met de duur van de accu, dat is voor mij erg belangrijk. Ik zou ook voor de macbook pro gaan op dit moment, maar dan vanwege de kosten denk ik wel voor de 13 inch, tenzij die me in het echt toch erg klein lijkt.

Zijn ze ook een stuk lichter dan de gemiddelde laptop?

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 00:02

Je moet daarvoor wel een apart Office voor mac kopen he :)
Maar dan draait er wel alles op, en krijg je een gratis upgrade naar office 2011 zodra die uitkomt :D
Oohwjaah dan zit er ook Microsoft Messenger voor Mac bij :P Bij dat pakket.
Maar vond de normale msn veel leuker :o Hierop zit geen webcam (okeej ik gebruikte het nooit maar toch ), en je kunt geen offline berichten meer sturen/ontvangen, en de schermafbeeldingen kun je niet normaal laten weergeven, komen naast de berichten in het gespreksvenster.
Laatst bijgewerkt door 1234 op 13-11-10 00:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 00:03

En wat kost dat allemaal nog extra dan, weet je dat?

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 00:04

staat op de Apple site vast wel ;)
Weet het niet uit mn hoofd :P
Was wel best wat geld , maargoed....
*edit*
http://store.apple.com/nl-edu/product/T ... Tk1Nzg2NzE

De word ,excel en powerpoint zijn trouwens wel een stuk overzichtelijker en handiger in gebruik geworden trouwens, op de Mac :D

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 00:32

Phylos schreef:

office for mac, engels/internationaal kost uit mn hoofd 109 euro

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 00:32

(of je download het illegaal sh :') )

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 00:34

Ariebombarie schreef:
Phylos schreef:

office for mac, engels/internationaal kost uit mn hoofd 109 euro

Voor studenten boven 18 jaar €139,96 ofzowiets ;) De 2008 versie. Maar daarbij krijg je gratis upgrade naar 2011

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 00:36

Ik heb een laptop op het oog met de ATI Mobility Radeon HD 5470 (512MB VRAM) videokaart erin. Is dit een dedicated of een shared videokaart?

_BlingBling_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 00:44

Ik heb ook een nieuwe nodig gezien mijn oude dood is.... Snik. Hoe denken jullie over hp en welke merken staan hoog aangeschreven?

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 00:47

Asus en Toshiba zijn hele goede merken. Acer kun je beter niet nemen, veel slechte exemplaren, vooral tussen de budgetlaptops. Hoeveel wil je uitgeven?

_BlingBling_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 00:49

Zo min mogelijk.
Ik heb geen hoge eisen. Internet, foto's en word. Meer doe ik niet

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 01:29

Bedoel je met foto's bewerken of bekijken?
Ik vind zelf de best-buy-guides en de vergelijker op tweakers ideaal. BBG basisnotebook: http://tweakers.net/reviews/1837/notebo ... -2010.html & vergelijksite: http://tweakers.net/pricewatch/cat/496/laptops.html (en dan rechts de eigenschappen selecteren, bijvoorbeeld zo)

Nog een vraagje van mij: heb nu weer een laptop op het oog, maar ik kan de geschatte accuduur maar niet vinden..
Batterijtechnologie: Lithium-Ion; Geleverde stroom door de batterij: 4400 mAh; Aantal cellen in de batterij: 6

Anyone?

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 13:05

_BlingBling_ schreef:
Zo min mogelijk.
Ik heb geen hoge eisen. Internet, foto's en word. Meer doe ik niet

HP is over het algemeen wel een goed merk. Zoals imd al zegt staat Asus en Toshiba hoog aangeschreven en moet je vooral géén Acer kopen. Bij laptops is het vaak (niet altijd, je hebt er soms missers tussen) dat als je iets meer investeert, je ook gelijk een veel betere laptop hebt en er dus ook langer mee kunt dan met een goedkoper exemplaar.

Met jouw eisen zou ik kijken naar een laptop met een i3 processor (Intel heeft dit jaar een nieuwe 'familie' processoren op de markt gebracht: de i3, i5 en i7. i3 is voor de laagste prestaties, i7 voor de hoogste (maar dan praat je echt over zware 3D-videogames). i5 kan wel, maar dat heb je waarschijnlijk niet echt nodig en je bent meteen een stukje duurder uit. Verder moet je erop letten dat je voldoende werkgeheugen hebt. Ik zou even checken hoeveel geheugen er op je oude laptop zat (staat er vaak wel op en anders kun je dat wel vinden door het typenummer te Googlen). Was je daar tevreden over, dan kun je zoeken naar een laptop met ongeveer dat geheugen. Vond je dat er te weinig geheugen op zat, weet je dat je moet zoeken naar een laptop met meer werkgeheugen.

Verder zou ik gewoon goed gaan zoeken op de verschillende prijsvergelijk-websites en zo uiteindelijk je keus maken! :)

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 14:06

Ik ben met mijn HP nog steeds tevreden. Hij is ondertussen drie jaar oud, er is al chocomel overheen geweest, evenals hoestdrank maar hij overleeft het allemaal. Snel, zo zou ik hem niet noemen maar hij is niet zo traag als sommige laptops van drie jaar oud.
Ik ben al wel aan mijn derde scherm bezig, de eerste heb ik laten vallen, de tweede is van toen ik hem heb laten repareren en die was toen ineens stuk gegaan. Maar dat viel gewoon onder de garantie, en dat is natuurlijk niet het standaard scherm.

_BlingBling_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 20:53

Ik neig ook weer naar een hp. Hebben jullie wat tips voor types die passen bij mijn gebruik?