Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 10:57

Spenk schreef:
Voor mij ook Nikass ik geef heel erg veel om mijn paard. Maar je kunt dat toch niet vergelijken met een kind? In de zin van dat als je je vaste lasten niet betalen kan dat paard wegdoen niet eerlijk is want andere mensen hoeven hun kind ook niet te verkopen.

Ik snap wel wat je bedoelt, maar ben het tegelijkertijd niet eens met die norm dat voor mensen met kinderen altijd alle begrip is en je overal voor in aanmerking komt, maar heb je een hond of een paard, tja, jouw probleem...
Dus ik weet niet wat ik er precies van vind of op moet zeggen, maar mijn 26 jarige wegdoen?? Of mijn honden?? Dat is echt geen optie. Dat kost de samenleving geld, want dan kun je me laten opnemen in een inrichting ;)

Edit: zou het financieel zo ver komen dan laat ik me wel afsluiten. Para nada! :)
Laatst bijgewerkt door Nikass op 15-09-22 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 10:58

BigOne schreef:
Het zal ongetwijfeld al gezegd zijn maar je cv ketel op 60 zetten scheelt ook. Zelfs mij lukte dat heel simpel https://www.zetop60.nl staan bijna alle cv ketels met duidelijke instructies.

Let wel op dat het gaat om je CV-water en niet je drinkwater dat je verzet. Met 60 graden heb je risico op legionella.

EDIT: ik heb even gegoogled, de juiste link is https://zetmop60.nl/
Daar waarschuwen ze inderdaad hier ook voor, dus dat is prima!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 11:01

secricible schreef:
BigOne schreef:
Het zal ongetwijfeld al gezegd zijn maar je cv ketel op 60 zetten scheelt ook. Zelfs mij lukte dat heel simpel https://www.zetop60.nl staan bijna alle cv ketels met duidelijke instructies.

Let wel op dat het gaat om je CV-water en niet je drinkwater dat je verzet. Met 60 graden heb je risico op legionella.

EDIT: ik heb even gegoogled, de juiste link is https://zetmop60.nl/
Daar waarschuwen ze inderdaad hier ook voor, dus dat is prima!

60 zou toch nog net kunnen?
Dit volgens eneco
Citaat:
1. Voorkom legionella in de leidingen
Als de watertemperatuur in je ketel te laag is afgesteld, kan er legionella in de warmwaterleidingen komen. Stel de temperatuur van je ketel daarom af op 60 of 70 graden Celcius. Lees in de handleiding hoe dit moet, of vraag het een onderhoudsmonteur. Heb je een tijdje geen gebruik gemaakt van heet water, bijvoorbeeld vanwege een vakantie? Laat dan eerst 15 minuten heet water uit je kraan stromen. Zo verwijder je eventueel ontstane legionella.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 11:02

Ik vraag me af of het daadwerkelijk zoveel bespaard in je verbruik dat je het risico moet willen lopen om zelf met die watertemperatuur te moeten gaan knoeien := Voor mij zou dat niet in verhouding staan en dit zou je imo dan ook alleen moeten doen wanneer de nood echt heel heel hoog is - al is die nood voor sommigen helaas dan wel al hoog genoeg maar voor wie nog niet zou ik hier toch wel een beetje voorzichtig mee omgaan als ik eerlijk ben, ook al zijn er dan duidelijke handleidingen online te vinden. En wanneer je het wilt aanpassen, zou ik het toch echt wel even bij een monteur voorleggen eerst voor je er zelf aan gaat zitten friemelen :') .
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 15-09-22 11:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 11:03

Legionella kan groeien in water tot 50 gr. Tussen de 55 en 60 gr. gaat hij dood. Vandaar dat vanaf 60 gr. veilig is.

secricible

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 11:05

ik heb van meerdere professionals het advies gekregen daar mee op te letten, en zie het nu ook staan op de site die genoemd wordt. Verder moet iedereen zelf weten welk risico je neemt natuurlijk. Ik vind het de besparing iig niet waard tov het risico om mijn leidingwater niet naar 70 graden te laten gaan. De CV is wat anders.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 11:11

Vraagje aan allen hier: leuk is dat warme kleding, maar je handen dan ? Die kun je niet inpakken. En daar zit hem voor mij nu juist de crux, krijgt ik koude handen dan word ik helemaal koud.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 11:19

Handen zou je ook ergens in kunnen verstoppen. Onder een deken bv. Maar ik heb in mijn oodie bv. de optie om m'n handen of lekker gewoon in de mouwen te verstoppen of in mijn buik zak zeg maar die aan de voorkant eraan zit. Werkt prima, wanneer je je handen niet hoeft te gebruiken en gewoon op de bank zit bv.

En dan zijn er Vast nog meer opties mogelijk :j
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 15-09-22 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 11:21

Als je wel je handen wil gebruiken kan je van die vingerloze handschoenen proberen? Ontiegelijk lelijk, maar wel functioneel :D .

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 11:22

Eef_Bam schreef:
Als je wel je handen wil gebruiken kan je van die vingerloze handschoenen proberen? Ontiegelijk lelijk, maar wel functioneel :D .

Of die idd! Die ga ik me ook aanschaffen voor wanneer ik aan't werk ben thuis. Ik zit boven en daar is het heel lastig warm te krijgen in de winter. Met een elektrische kachel wil het wel overall gezien in de ruimte wat opwarmen, maar met veel computer werk worden specifiek mijn handen snel koud bij mij, dus dan is zo'n vingerloze handschoen wel een uitkomst. Werkt alsnog niet 100%, maar kan zeker wel een groot verschil maken :j

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 11:22

hahahatsjoe schreef:
Vraagje aan allen hier: leuk is dat warme kleding, maar je handen dan ? Die kun je niet inpakken. En daar zit hem voor mij nu juist de crux, krijgt ik koude handen dan word ik helemaal koud.

Ik heb in het verleden gewerkt in / bij koel huizen, zelfs op kantoor was het daar een graad of 14. Ik had dunne handschoenen zonder vingers aan, werkte fijn en scheelde een hoop kou.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 11:23

Consumentenbond raadt aan om de temperatuur van water niet lager dan 60 graden te zetten.
Ik heb ze bij ons allebei naar 60 gezet.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 11:25

Eef_Bam schreef:

Dit soort handwarmers idd. https://sjaalmetverhaal.nl/24-handwarmers

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 11:26

secricible schreef:
ik heb van meerdere professionals het advies gekregen daar mee op te letten, en zie het nu ook staan op de site die genoemd wordt. Verder moet iedereen zelf weten welk risico je neemt natuurlijk. Ik vind het de besparing iig niet waard tov het risico om mijn leidingwater niet naar 70 graden te laten gaan. De CV is wat anders.

Wij hebben de ketel altijd al op 60 staan. De CV monteur kwam daar zelf mee omdat ik opmerkte dat het water uit de kraan zo heet was. Hij gaf aan dat de keteltemperatuur wel wat hoog was en makkelijk naar 60 kon. Het ging toen niet om verbruik, dus of dat daadwerkelijk veel scheelt weet ik niet.
Volgens mij is het geen probleem. Maar uiteraard aan iedereen zelf om daarover te beslissen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 11:27

chanicha schreef:
Consumentenbond raadt aan om de temperatuur van water niet lager dan 60 graden te zetten.

Heb je dan hoogrendement verwarming zoals vloerverwarming? Onze monteur zei dat naar 60 alleen dan maar zit heeft. Bij lage rendement zoals gewone verwarmingen moet de ketel dan alleen maar harder werken om te stoken en kost dan juist meer gas. Dat zag die nu heel veel mis gaan

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 11:36

Hier heeft de monteur de verwarming zelf op 60 gezet.
Al bij installatie. 10 jaar terug (?)
Wij hebben geen vloerverwarming en radiatoren uit 1963 toen het huis is gebouwd.
En we verbruiken weinig gas in een jaar, dus of het dan geen zin zou hebben?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 11:47

Bij mij staat de kachel voor heet water ook op 60 graden max.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 11:57

chanicha schreef:

Ik weet niet zo goed welke welke is. Ik heb via de video op de website iets naar 60 graden gezet :+

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 11:59

Warm water moet sowieso op 60 ivm risico op Legionella.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 12:01

Eef_Bam schreef:

Die heb ik de eerste keer met SS gekregen dus dat is ook een optie !

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 12:03

boeflover schreef:
Eef_Bam schreef:

Dit soort handwarmers idd. https://sjaalmetverhaal.nl/24-handwarmers

Die zijn ook nog eens leuk !

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 12:05

JA, die sjaalmetverhaal warmers zijn heel erg leuk zeg. Heb ik gelijk op een wishlist gezet haha.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 12:16

Wat zijn die sjaalmetverhaal dingen leuk! Ik heb deze
Is hetzelfde idee, ik draag ze als handschoenen nog wat te warm zijn of onpraktisch, en ook wel in huis als ik weer diepvries handen heb.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 12:39

hahahatsjoe schreef:

Zijn speciale zelfs tot laatste vingerkootje handschoenen "vingerloze" voor.
Ik heb deze besteld & binnen (alleen nu nog te warm om uit te proberen, zaten wel fijn bij passen :
https://www.bol.com/nl/nl/p/seazy-reuma ... oductImage

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 12:40

Maar als je de kachel op 18 a 19 graden zet krijg je het toch niet zo koud dat je handschoenen aan moet?