Meestal binnen 2 jaar. Sommige dragen nu al vruchten!
Vandaag ook het eerste tomaatje en de eerste appel zo van de boom! Niet alle rassen zijn dan lekker. Maar James Grieve wel. De paarden stonden ook gelijk te bedelen en hadden mazzel want de Ananas Reinet had val appels.
karuna
Drukke kabouter
Geplaatst: 14-08-24 16:26
Wat een vondsten dat hout ziet het meeste bruikbaar uit en deels absoluut niet stookbaar. Daar kun je leuke dingen van maken.
Die vijgen waar heb je die vandaan? Ik ben er ook gek op. En heb er inmiddels hier en daar wat staan maar nooit genoeg natuurlijk. Ik ben er gek op. Mjammie
Judith jullie planten doen het goed.
Bij mij zit ik al op ruim 15 kilo aardappelen en flink wat tomaten. De testst hebben goed uitgepakt. Over een paar weken de boontjes plukken en hopelijk mosterdzaad ook. De kolen prei selderij en fruit kan hopelijk ook geoogst worden
pien_2010
Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-24 16:29
Wat heerlijk allemaal Karuna. Doe je goed. Wij zijn mijn een lading courgettes, paprika, aubergine, komkommers in Nl aangekomen waar we onverwacht naar toe moesten. De mensen zijn er blij mee. Dus beter als ze over de top laten groeien.
Dat zijn dingen die altijd fijn geven zijn, veel sterkte wel komende dagen.
Ik ben nu aan het testen vooral een mix kuubs bakken in tweeen met water reservoir, deels volle grond deels in kas deels buitenlucht maar een maal nu bruikbaar doe ik er zo min mogelijk mee. De mosterdzaad hebben een vier dubbel doel. Zaad voor mosterd, onkruid tegen gaan, insecten blij maken en daarna bodem verrijking. Een deel toekomstig moestuin ligt nu bedekt met oude dozen.
Voor komend jaar andere planten erbij. Langzaam opbouwen. Ik heb nog een flink stuk aardappelen te oogsten. Deze zijn laat en beter te bewaren.
Malenka
Geplaatst: 14-08-24 16:36
Wat lekker Karuna.
De vijgen waren een restpartij van iemand die er mee op markten staat. Diegene kreeg ze niet verkocht omdat ze deze niet bespuiten en andere verkopers wel. En mensen kiezen dan toch de exemplaren zonder gaatjes en vol groen. Maar eh... Ze zijn nu dus op.
Als ik stek materiaal heb zal ik het hier wel aangeven.
karuna
Drukke kabouter
Geplaatst: 14-08-24 16:41
Graag,
Ik had dat pas bij een teler in de buurt met van alles wat. De hele tafel aan fruit en bloemplanten meegenomen voor weinig. Gewoon gevraagd joh wat wil je voor alles hebben?
9 druiven, 5 appels, twee bessenstruiken en een hele grote bult aan bloemen. Overal heen verdeeld en het fruit slaat goed aan.
Mocht je stekken hebben of nog een grotere kwijt willen (geen idee of je een beetje in de buurt woont) zeker onbespoten en gifvrij mooie vangst
pien_2010
Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-24 19:06
Lekker barbecueën uit de tuin: tomatensalade voor erbij met Egyptische ui en munt en frambozen uit de tuin, courgettes en aubergines op de barbecue en voor de mannen entrecote. Zo lekker allemaal vers.
Wauw, wat een mooie frambozen zijn dat! Weet je zo welk ras dat is?
Ik heb ook net een stapel frambozenstekken gekregen, van een geel ras, Fallgold was het geloof ik. Hopelijk slaan die aan!
Hier heb ik na de slakken in het voorjaar, nu enorm last van sprinkhanen. Ze blijven mijn jonge koolplantjes opvreten! Echt super irritant, ik heb van diverse soorten gewoon helemaal niets meer terwijl het zo mooi begon.
Vandaag de eerste portie jam gemaakt van rode bessen en wilde frambozen. Een beetje sneu, want er waren maar weinig frambozen dit jaar. Maar toch weer 3 potjes! Hopelijk ga ik de rest van de voorraad aan kunnen vullen met wilde bramen, dan ben ik een gelukkig mens
Jammer van de kool plantjes Judith. En drie potjes jam is toch wel weer heel lekker!
We hadden hier veel wind dus ik heb val appels geraapt en apple crumble gemaakt. Van de restjes maak ik appelazijn. De eerste augurken staan nu ook in het zout zodat ik ze morgen kan verwerken. Volgend jaar moet ik meer planten zetten denk ik want ik heb nu maar weinig augurken tegelijkertijd en dat is met verwerken lastig.
Verder ook nog een leuke rondleiding gehad in een voedsel(bos)park in Almere via het Groene Buur initiatief waarbij ik ben aangesloten. Dat was erg leuk en heeft weer leuke contacten opgeleverd! Ik ben uitgenodigd om bij een tiny house wijkje en een voedselbos advies te komen geven. En een tuinontwerper die het te druk heeft gaat mogelijk enkele klanten naar mij doorsturen. Dat soort dingen maakt me echt heel erg blij.
Een paar plaatjes van het voedsel park (van 5,5e hectare groot!)
De beheerders/initiatiefnemers zijn leuke mensen die helaas niet zo heel veel van permacultuur weten. Op de vraag wat permacultuur is antwoorden ze namelijk met een antwoord over de 7 plant lagen van een voedselbos... Ik kom dat soort dingen echt heel vaak tegen. Dus ik heb ook gelijk aangegeven dat ik graag een keer een permacultuur informatieavond/middag organiseer voor de Groene Buren. Ze hebben ook echt over beladen fruitbomen staan die bijna niet geoogst worden. Dus ik ben aan het nadenken of we daar niet lokaal sap kunnen persen of zelfs een Almeerse cider van kunnen gaan maken. Ik overstroom weer met ideeën dus... Nu de energie, mensen en middelen zien te vinden om het voor elkaar te krijgen.
Appelstukjes in een pot, goed aanduwen, gewichtje er op (zodat ze straks niet in contact komen met zuurstof), aanvullen met water, stukje stof er overheen knopen en weg zetten, paar weken wachten en je hebt azijn.
Leuke ideeën Malenka, jammer altijd van dat gebrek aan energie, loop ik ook tegenaan. Ach ja.
Die gele frambozen zijn denk ik inderdaad Fallgold. Ze zijn bij mij, net als de bramen en Japanse Wijnbes echt heel groot dit jaar. Ik baal wel van alle wantsen die erop zitten, smerige stink beestjes als je ze per ongeluk aanraakt sproeien ze een goedje op je hand en dat zit dan aan alles wat je daarna plukt...
Dat zijn ze want ze komen van jou Prairy. Wouw we hebben geen wantsen gelukkig. We zijn erg blij met de grote frambozen
JudithO
Geplaatst: 26-08-24 09:18
Nou, als dat ook Fallgold frambozen zijn, ben ik blij! Nu hopen dat ze aanslaan. Ik heb 7 mooie stekken, dus dat zou een heeeel mooi begin zijn. There is no such thing as too much frambozen
Leuk Malenka! Hopelijk krijg je er genoeg energie voor, dat soort projecten (en vooral ervoor gevraagd worden) zijn toch altijd wel ontzettend tof om te doen.
Heeft iemand van jullie trouwens ervaring met groene tomaten? Als in een ras wat je echt als groene tomaat ook oogst. Ik heb nu 1 plant Green Zebra staan, maar wanneer oogst je die dingen
pien_2010
Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-24 14:31
Judith geen flauw idee. Nog nooit zelfs van gehoord. Misschien als het rijp ruikt en de tomaten ietwat zachter zijn de tomaten oogsten?
Wat ik ervan op internet lees verkleuren ze dus wel heel iets, naar een soort gestreept geel/groen. En ze zouden idd iets zachter aanvoelen. We gaan het maar even goed in de gaten houden. Ik ben vooral heel benieuwd hoe ze smaken.
Ik heb ze ooit gehad. Langer geleden wel. Ze werden ietsje minder fel groen maar vooral zachter en bij aanraking gingen ze ruiken naar tomaat, op dat moment heb ik ze geplukt.
Die fallgold frambozen zijn lekker. Ik heb er twee zeker en een paar twijfelaars waarvan ik even moet wachten tot ze ouder zijn en vrucht gaan dragen
pien_2010
Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-24 20:00
Zonet een rondje tuin gedaan. Morgen aubergines schotel hier. Ik had er veel. De planten staan er nog goed bij met nieuwe bloemen en kleine aubergientjes. De courgettes blijven geven. De planten zien er prachtig uit. De bietjes zijn kapot gegaan een tijd geleden op twee grote bieten na. De tomaten hebben het slecht en vallen er vanaf. De harde wind en de kou's nachts daar houden ze niet van. Vandaag waarschijnlijk de laatste schaal kleintjes geplukt om lekker te eten. De prei gaat goed, blijft lekker en eten we elke week een keer. De kolen zijn klein en ik hou mijn hart vast. Dat heeft alles nog te maken met de slakken plaag van de natte tijd. Al met al mogen we niet klagen, we hebben geen grote meer gekocht uit de winkel en we eten nog steeds van onze aardappelen. De oogst was zeer goed In de garage liggen nog twee dienbladen je ele grote tomaten te rijpen. Die komen er ook nog aan. Lekker.
Hier echt wel een slechte oogst dit jaar. Eerst de late vorst, toen de nattigheid met veel wijngaardslakken, toen de kippen, daarna sprinkhanen en nu al 2 weken echt koud met nachten rond 3 graden en overdag amper 15 graden. En ook al 2 weken veel wind.
Ik heb nog wat tomaten die niet al te best zijn. Mais wordt niet rijp en heeft maar weinig korrel. Kolen zijn allemaal opgegeten door sprinkhanen. Bonen zijn omgewaaid en uit de grond getrokken door de wind. Ik heb nog 1 plantje van de bolcourgette waar ik gisteren de eerste van heb geoogst. Er liggen 7 spaghettipompoenen op me te wachten, daar ben ik wel heel blij mee. En hopelijk dan nog 3 oranje pompoenen maar die zijn echt nog heel klein. Aardappelen kwamen matig uit de grond, veel aangevreten en veel ook echt rot vanbinnen. Dus tja, geen topjaar en echt nauwelijks nog iets kunnen inmaken. Dus nu ben ik extra aan het genieten van de bramen die sinds vorige week pas begonnen zijn, erg laat dit jaar! Toch al wel een aantal kilo geoogst, hopelijk laat de vorst nog even op zich wachten want er hangt nog genoeg aan wat nog moet rijpen. En dan ga ik me dit jaar ook maar eens wagen aan rozenbotteljam, want ook die wilde struiken hangen alweer aardig vol zag ik.
O Judith, leuk dat de bramen het wel doen! Hier totaal geen bramen, allemaal heel raar opgedroogd, mijn moeder (wonen 25km verderop) was ook aan het mopperen dat ze dit jaar maar 1 handje bramen had dus te weinig om bramensap van te maken. Normaal staat ze zich een ongeluk te sappen
Hier wel veel frambozen gehad, we kregen het niet aangegeten dus er zijn er veel naar de vlinders en vogeltjes gegaan. Ik zag ook een dikke bruine rat op zijn gemakje met een framboos in zijn knuistjes zitten te smikkelen, op 2 meter van de schuifpui van de woonkamer, interesseerde hem? Haar? niks dat ik, kind en 2 katten perplex naar hem stonden te kijken
Er zijn heel veel peertjes van de perenboom gevallen (door wind) de afgelopen maanden maar al met al hangt er nog aardig wat aan. De meesten zijn wel klein gebleven en helemaal spikkelig. Maar ik hoor dat er bij veel peren en appeltelers veel hagelschade is dus wellicht is dat hier dan ook wel het geval.
De ene komkommerplant die de slakkenplaag overleefd heeft produceerde als een malle. Ik heb hem flink gesnoeid in de hoop dat de komkommertjes die er nog aan hangen, nog mogen groeien maar die doen ineens weinig meer
Heb 1 rode Pomedori tomaat tot nu toe.... Er hangen wel veel groene tomaten aan de een stuk of 10 planten van de 3e poging (alles opgevroten door de slakken...) maar denk dat het toch al te laat was. Heb geplant gokkend op een goede nazomer maar denk niet dat het nog veel gaat worden....
Nu even peinzen hoe ik de moestuinbakken kan beschermen tegen slakken volgend seizoen want op deze manier vind ik er geen zak aan, veels te veel werk en frustratie, voor niks.... heb al een flink stuk net gekocht om een slakken rand van te maken langs de bakken, zit nu te peinzen hoe ik dat het beste vast kan maken. Zou met iets van latjes moeten, waar dan iets van schuim ofzo onder zit dat in kan deuken op wat hobbelige plekken tijdens de bevestiging, zodat er geen slakken nog onderdoor kunnen komen.
Om er kit onder te spuiten ofzo dat wordt zo'n rommeltje denk ik....