Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lucifertje

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 10:44

Ik vind het ook lastig. 27 maart komen ze inpakken en 30 maart komen ze verhuizen (bedrijf).

Ik werk in de zorg dus ik moet naar het werk. Ik heb een aantal dagen opgenomen maar of die blijven staan weet ik niet.
Enige waar ik echt naar toe moet is de notaris 31 maart.

Voor alles heb ik een back-up geregeld maar als mn dagen ingetrokken worden en het verhuisbedrijf belt af heb ik wel een probleem.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 12:18

Ik heb vandaag gehoord dat mijn lening definitief is goedgekeurd :D helaas is het nu afwachten tot na de Corona crisis voor we naar de notaris kunnen en beginnen werken
Laatst bijgewerkt door Zoe_97 op 18-03-20 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 12:21

Gefeliciteerd... en leuke typefout ;)

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 12:27

@Lucifertje, spannend zeg. Ik hoop dat je planning gewoon door kan gaan.

@Zoe_97: super :D Jullie zijn in lockdown toch? Dan is het inderdaad afwachten. Wordt daar wel soepel mee omgegaan?

Wij hebben net bouwkundige keuring achter de rug. Beetje houtje-touwtje, met 1,5m afstand houden :D Gelukkig geen grote bijzonderheden of showstoppers geconstateerd. Morgen skypen met de hypotheekadviseur over het papierwerk :Y)

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 12:29

leeslampje schreef:

@Zoe_97: super :D Jullie zijn in lockdown toch? Dan is het inderdaad afwachten. Wordt daar wel soepel mee omgegaan?

Wij hebben net bouwkundige keuring achter de rug. Beetje houtje-touwtje, met 1,5m afstand houden :D Gelukkig geen grote bijzonderheden of showstoppers geconstateerd. Morgen skypen met de hypotheekadviseur over het papierwerk :Y)

België heeft alle aspecten van een lock down ingevoerd, maar we noemen het geen lock down 8)7

Jij succes morgen!!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 07:16

Ik knijp hem behoorlijk en zit ook een beetje met de handen in het haar.
Je voelt gewoon dat er een lockdown aan zit te komen. Maar nu?

Waar zouden jullie gaan zitten? In mijn nieuwe woning ligt de badkamer overhoop maar is mijn werkplek klaar. Mijn bed komt volgende week.
In mijn huidige woonruimte heb ik weer geen beveiligd internet dus kan ik niet thuis werken. Wel een bed en een douche maar verder ook weinig te doen.

Ik weet serieus niet waar ik moet gaan zitten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 08:10

Ik heb gister de notaris maar gemaild, hoewel ik nog steeds wacht en niet alles rond is. Gevraagd naar de wat als als we dadelijk nergens heenmogen van de overheid. Daarnaast blijk ik zo goed al zeker nu besmet (na 2,5 week aanklooien daarmee) en zit dus al even thuis met flinke klachten en voor nu geen vooruitgang.

Ik kan niet tekenen, geen sleutel ophalen, niet verhuizen niks. Ik hoop daar vandaag antwoord op te krijgen. Benieuwd wat de wettelijke richtlijnen zijn hierover.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 08:47

Ik ga er vandaag ook nog maar eens een mailtje aan wagen.

Het is serieus een lastig vraagstuk en ik vraag me ook af hoe er mee omgegaan moet worden.

Kan je niet heen en weer pendelen Fitzroy? Oh nee wacht, dat mag natuurlijk niet als er een lockdown komt.
Wat is het snelste geregeld? Beveiligd internet of je badkamer?
Zoals ik het lees zou ik in mn oude huis weer beveiligd internet aanleggen. Dan heb je verder alle voorzieningen bij de hand.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 08:50

Zou ik ook voor kiezen, internet beveiligen en in vertrouwde omgeving blijven.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 09:20

Zoe_97 schreef:
leeslampje schreef:

België heeft alle aspecten van een lock down ingevoerd, maar we noemen het geen lock down 8)7

Jij succes morgen!!

Je mag toch nog steeds gewoon de straat op en buiten sporten. Vriendin gaat gewoon wandelen en fietsen. Dat noem ik geen lockdown

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 09:22

manzano schreef:
Zoe_97 schreef:
[quote="leeslampje"

[/quote

Jij succes morgen!!

Je mag toch nog steeds gewoon de straat op en buiten sporten. Vriendin gaat gewoon wandelen en fietsen. Dat noem ik geen lockdown

Maar als je met meer dan 2 personen op straat bent krijg je een boete. Gisteren stond ook in de krant als de politie vind dat je onnodig op straat bent ze je ook een boete mogen geven.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 09:22

Dat is een samenscholingsverbod, geen lock down.
Vooralsnog mag je gewoon naar buiten. Zonder essentiële reden.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 09:28

karuna schreef:
Ik heb gister de notaris maar gemaild, hoewel ik nog steeds wacht en niet alles rond is. Gevraagd naar de wat als als we dadelijk nergens heenmogen van de overheid. Daarnaast blijk ik zo goed al zeker nu besmet (na 2,5 week aanklooien daarmee) en zit dus al even thuis met flinke klachten en voor nu geen vooruitgang.

Ik kan niet tekenen, geen sleutel ophalen, niet verhuizen niks. Ik hoop daar vandaag antwoord op te krijgen. Benieuwd wat de wettelijke richtlijnen zijn hierover.

Wanneer is de overdracht als je financiering ook nog niet rond is?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 09:43

Alles is klaar op definitieve handtekening na, maar die kan pas gezet worden als het laatste ding buiten hypotheek om is geregeld. Maar dat is nodig om alles volledig te krijgen. De overdracht is daarna gepland vrij kort na definitief worden. Maar geen keiharde datum dus. Door de ingewikkelde situatie vraagt het ook flexibel zijn van makelaar notaris verkoper en bank. En van mij uiteraard. Gelukkig is dat ook zo.

Maar al zou ik nu klachtenvrij zijn (is absoluut niet zo en ik ben echt flink ziek) heb ik nog weken nodig om te herstellen. Huisarts heeft ook op hart gedrukt heel erg goed uit te zieken voor ik iets ga doen om erger te voorkomen. Dus "even" verhuizen over zeg een maand is er niet bij. Daarnaast is een groot deel van mijn helpers nu ook ziek thuis.

Andere situatie is als nederland op slot gaat. Dan is tekenen enz geen noodzakelijke verplaatsing voor werk voedsel of zorg. Dat is iets waar ik toch ook graag uitsluitsel over wil hebben. Het maakt mij niet uit als oplevering zeg maar over drie maanden is. Maar wil wel weten als ik verplicht zou zijn binnen korte termijn te tekenen wat ik niet kan doen, en of er dan boetes volgen, of huis weer in verkoop gaat enz.

Gewoon zekerheid dus,

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 09:48

Volgens mij kun jij een volmacht regelen bij de notaris zodat jij zelf niet hoeft te tekenen. Om die volmacht te ondertekenen moet je wel bij de notaris zijn maar daar weet hij/zij misschien wel een oplossing voor.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 09:54

En dan, is er getekend en kan ik alsnog niks. -O- Geen vooroplevering, geen sleutel, dubbele lasten voor geen idee hoelang. vandaar dat ik de notaris gemaild heb. Ik heb geen haast, geen huur op te zeggen of nieuwe bewoners die nu al staan te dringen. En het huis waar het over gaat is ex huur en staat al flinke tijd leeg. Dat werkt nu in mijn voordeel. De tijd krijgen om uit te zieken en de rare situatie in nederland een beetje werkbaar wordt weer,

Maar wil graag weten wat de rechten en plichten zijn in deze vreemde tijd.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 10:08

Ik vrees dat dingen als rechten en plichten nu met de dag kunnen worden aangepast.

Als er een komplete lock-down komt gaan ook de landgrenzen dicht en dat zie ik voorlopig nog niet gebeuren. Er komen dan duidelijke regel;s hoe en wanneer je wel op straat mag. En in Spanje kun je zelf een formulier downloaden en uitprinten wat je bij je moet hebben als je naar buiten gaat.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 10:08

Voor deze vreemde tijd zijn er geen regels. In principe kan alles gewoon doorgaan.
Als je niet afneemt zit je vast aan de boete ja.
Je kan het wellicht bespreken met de verkoper en wil die coulant zijn om de datum van overdracht een paar maanden op te schuiven.

Edit: onze transporten gaan gewoon nog door. We adviseren mensen nu wel vast preventief een volmacht af te geven bij de notaris.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 13:30

Ben ook bang dat er geen regeling is op het moment. Wat Manzano al schrijft hopen op coulance van de verkopende partij. Alleen als er daadwerkelijk een lockdown komt zal het mss veranderen.

Wel balen Karuna dat je toch het virus hebt.

@Fitzroy hmmm ja lastig. Als je een bed kan regelen en je wassen met een teiltje niet erg vindt :+ Kan je naar het nieuwe huis. Anders idd toch zien of er iets te regelen is met een beveiligd internet op het oude adres. Weet ook niet of je al snel uit het oude moet??

@Zoe gefeliciteerd.

*\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* Ik wil een vlag, een heeeeeeeeeeeeeeeeeele grote. Voorstel bank voor de financiering is er *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* We moeten even zien en puzzelen hoe het in het vat gegoten gaat worden voor ondertekenen met de bank. Maar het gaat lukken *D Last van mijn schouders, echt.
Oja en ik wil geen lockdown >;) De grens is nog open, moet zo blijven anders kunnen we niks. 16 april zouden we tekenen en de sleutel krijgen als dan alles dicht zit wordt het lastig. Gelukkig hebben we een maand speelruimte voor we hier eruit moeten zijn. Overdracht van die van ons staat vast, en die kan niet verzet. Of de regering in Dld moet daar al een regeling voor maken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 13:44

Gefeliciteerd *\o/* he he eindelijk voor jullie.

Notaris heeft geantwoord, nemen eind maart weer contact op en ik moet weer in overleg met de makelaar. Ga ik ook doen vandaag. Ellende is ik kan hier gewoon helemaal niks aan doen -O- . Eerst die ellenlange zoektocht, heb ik een huis krijg ik dit weer 8)7

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 14:24

Wat ontzettend fijn Rina, gefeliciteerd!! Wat een opluchting moet dat zijn :D Ik hoop dat de grens open blijft voor je.

Karuna, waar wacht je nu precies op eigenlijk? En dat waar je op wacht, kan dat niet digitaal of telefonisch geregeld worden? Ik snap het niet zo goed. Misschien heb ik er overheen gelezen hoor.

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 14:25

Hier ontstaan helaas ook problemen... Vertraging bij de hypotheek aanvraag ivm corona, en het moet op 1 april rond zijn. fiets.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 14:36

manzano schreef:
Voor deze vreemde tijd zijn er geen regels. In principe kan alles gewoon doorgaan.
Je kan het wellicht bespreken met de verkoper en wil die coulant zijn om de datum van overdracht een paar maanden op te schuiven.

Edit: onze transporten gaan gewoon nog door. We adviseren mensen nu wel vast preventief een volmacht af te geven bij de notaris.

2 weken geleden ging onze overdracht van onze oude woning niet door, omdat bij één van de kopers de verdenking was op Corona.
Het passeren van de akte is toen uitgesteld.
Gevolg: huis was nog van ons, verzekeringen geactiveerd.
Er kon helaas geen volmacht meer af gegeven worden bij de Notaris omdat deze koper al in quarantaine was.
Uiteindelijk bleek het geen Corona te zijn en hebben kopers een paar dagen later alsnog getekend.
Wel werd de afrekening aangepast. De Gemeentelijke heffingen liepen nog een paar dagen langer door, ten laste van ons.
Wij hadden wel de 10% op kunnen eisen, maar dat raadde de Notaris af.
Wij moesten even geduld hebben. :D

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 14:44

Electra63 schreef:
manzano schreef:

2 weken geleden ging onze overdracht van onze oude woning niet door, omdat bij één van de kopers de verdenking was op Corona.
Het passeren van de akte is toen uitgesteld.
Gevolg: huis was nog van ons, verzekeringen geactiveerd.
Er kon helaas geen volmacht meer af gegeven worden bij de Notaris omdat deze koper al in quarantaine was.
Uiteindelijk bleek het geen Corona te zijn en hebben kopers een paar dagen later alsnog getekend.
Wel werd de afrekening aangepast. De Gemeentelijke heffingen liepen nog een paar dagen langer door, ten laste van ons.
Wij hadden wel de 10% op kunnen eisen, maar dat raadde de Notaris af.
Wij moesten even geduld hebben. :D

Daarom zeg ik: preventief een volmacht afgeven is verstandig in deze tijd, dus zolang dat nog mogelijk is. Uitzonderingen heb je altijd.
Ik heb met mijn eigen huis ook gehad dat het de avond van te voren een week uitgesteld moest worden. Had niks met corona te maken verder. Dan worden de lasten inderdaad verrekend voor die week. De rest is redelijk simpel weer aan te passen.
De 10% kan je pas krijgen na een ingebrekestelling en dan nog 8 dagen wachten of de wederpartij wel of niet handelt. Dus je hangt daar sowieso niet meteen aan vast.
Wel moet je meteen vanaf dag 1 schade vergoeden zoals dus extra dubbele lasten, verzekeringen etc. Die kan de notaris voor je verrekenen.
Laatst bijgewerkt door manzano op 19-03-20 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 14:45

Leeslampje, daar kan ik niets over neerzetten. Sorry, Y;( privekwestie die helaas wel goed geregeld moet worden.

Contact gehad met de makelaar ook. Ik hoef me geen zorgen te maken. Pffff opluchting.