Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 11:47

Ik lees altijd stiekem mee, maar nu kan ik dan ook reageren.

Wij zijn vorig jaar november in ons huis getrokken. Het huis is nieuwbouw (2007) maar in de jaren '30 stijl gebouwd. Onze tuin ligt op het zuiden (met een grote schuur over de volle breedte aan de achterkant) en is grofweg 7m x 5.40m.

Hij is nu 'onderhoudsvriendelijk met aan beide kanten een mini randje voor wat groen. Linker heg is volledig van hedera maar dit wordt vervangen voor een schutting (heb een hekel aan klimop). Hiervoor is het plan een terras over te houden en verder gras en veel planten/struiken/boompjes om een echte groene (bloemen)tuin te maken. Hier heb ik al wat ideeën voor en ook al wat mooie dingen gekocht.
Links: https://lh4.googleusercontent.com/-siV0 ... -03-09.jpg
Rechts: https://lh5.googleusercontent.com/-Bokk ... -03-09.jpg
Border https://lh4.googleusercontent.com/-vLA5 ... -03-09.jpg

De voortuin ligt echter pal op het noorden en is ongeveer 1.5/2m x 5.4m en wil ik nu alvast aan gaan pakken. Omdat we voor zo goed als vrij zitten (zit een groot grasveld voor ons huis voor de volgende rij huizen begint) komt er wel wat zon maar het blijft op het noorden.. Er staat een lage 'heg' (50cm) van (kom niet op de naam...), in ieder geval niet meer dan wat groen blad. Verder liggen er nu kiezels.
Binnenaanzicht https://lh6.googleusercontent.com/-sWhL ... 102720.jpg
En van de voorkant https://lh6.googleusercontent.com/-YZwT ... WA0011.jpg

Gisteren hebben we langs het pad reeds het amandalboompje in de volle grond gezet. Verder heb ik twee roosjes geplant die goed tegen schaduw zouden moeten kunnen. De heg wil ik weghalen. Het pad wil ik vervangen voor tegels uit de achtertuin, met een paadje langs het huis. Wellicht voor het idee een 'zitje' overhouden en verder mag er meer groen/kleur in. Hebben jullie tips wat we daar kunnen planten? De buren hebben hortensia maar daar houd ik niet echt van.

En nog foto's van het werk van gisteren:
Voortuin: https://lh3.googleusercontent.com/-NYEW ... 183130.jpg
Het moestuintje: https://lh5.googleusercontent.com/-yneb ... WA0001.jpg

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 14:00

Iemand ervaring met klimhortensia's? Zou dat mooi staan in een pot met wigwam? Kan dat zelfs wel? :Y)

Anoniem

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 11:27

Klimhortensia moet tegen een muur, in een wigwam komt de groeiwijze niet tot zijn recht.

Heb vanmorgen met mestkorrels gegooid en nu maar hopen op regen.

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 11:46

Hier ook weer een stukje verder. Flink gesnoeid in de tuin, zo zonde. Maar omdat we een nieuwe omheining krijgen in de vorm van een laurier haag moest er flink ruimte gemaakt worden.

Toevallig hier nog iemand op zoek naar een buxus haag van ca 20 meter? Die van ons moet er uit. Linkje naar marktplaats:
http://m.marktplaats.nl/a/tuin-en-terra ... ousPage=lr

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 16:07

Mehhh, geen klimhortensia dan... Ik denk dat ik de Hagley Hybrid (clematis) ga proberen op een rozenboog ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 18:14

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 09:31

Hmm, ga ik eens bekijken! Het belangrijkste is natuurlijk dat ze helemaal in de schaduw kunnen...

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 10:21

Ik ben ook eindelijk eens in de tuin begonnen :D

toen ik hier kwam wonen zag het er zo uit:
Afbeelding
(achter huis)

afgelopen winter eerst tijdelijk een schutting geplaatst voor de konijnen en katten
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 7852_n.jpg

en nu het voorjaar in mijn hoofd :D
dus de vijver geplaatst:
http://i180.photobucket.com/albums/x121 ... 09AF53.jpg
Afbeelding

bunnyproof omheining gemaakt

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 6297_n.jpg

de schutting bij het terras eruit gehaald, wel een hekje gemaakt, ik mag de tuin niet omheinen met schutting dus zo heb ik toch nog wat privacy tot de klimmers achterin de tuin het gaan doen :D

Afbeelding

ik moet de palen nog afzagen :=

het hok een beetje opgefleurd :+
http://i180.photobucket.com/albums/x121 ... 6FED20.jpg

vandaag sier keien halen voor rondom de vijver, kan ik die ook afwerken :D

binnenkort komt er iemand stroom aanleggen achter huis voor verlichting en pomp voor de vijver...

langzaamaan wordt het wat

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 10:29

Ziet er al netjes uit hoor.
Maar waarom mag je aan die ene kant geen schutting plaatsen?

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 12:37

Beleid van de woning bouw, heel verhaal maar ja , het is niet anders.
En niemand kan van mij verwachten dat ik mijn klim planten in toom houd toch? O:)

Inmiddels liggen de stenen in de tuin, zo Worteldoek plaatsen en dan puzzelen *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 15:34

Dana01 schreef:
Beleid van de woning bouw, heel verhaal maar ja , het is niet anders.
En niemand kan van mij verwachten dat ik mijn klim planten in toom houd toch? O:)

Inmiddels liggen de stenen in de tuin, zo Worteldoek plaatsen en dan puzzelen *\o/*

Bruidssluier nemen. sssttttt }>

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 15:48

en clematis en klimop en en .......
en vooral geen snoeischaar :D

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 15:50

het schiet lekker op,kan alleen geen rotsblok meer zien :=
Afbeelding

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 11:31

Ik lees even mee :) En heb wat vraagjes... Sinds ik een voor- en achtertuintje heb ik al aardig wat getuinierd! :) De vorige bewoonster had er niks aan gedaan, het wordt bij mij elke jaar weer een beetje mooier en leuker :) Leuk die vijver hierboven! Ik heb gisteren via Marktplaats een voorgevormd vijvertje opgehaald. \o/ Hij is ongeveer 1 meter bij 70 centimeter op het breedste stuk. Diepte weet ik zo niet, viel me best mee, toch nog een aardig vijvertje ook qua diepte. :)

Ben ik me nu aan het verdiepen in mini-waterlelies, ik wil roze of wit! Een goede bloeier. Ik las dat N. Pygmea Rubis en N. Pygmea Rubra niet zoveel bloemen geven en daardoor niet zo aangeraden worden? De kleur wordt overigens rood genoemd, maar mijn ervaring is dat het vaak naar donkerroze neigt. Ik heb het liefst een lichtroze btw. Iemand ervaring mee?

Verder even kijken wat ik als oeverplanten/ondiep staande planten wil. Ik heb al een overgewaaide gele lis die gewoon in de border staat, die wilde ik naast de vijver plaatsen, als ik die in een emmer o.i.d. doe tegen het woekeren? Mijn vader heeft ze ook blauwpaars met wat geel, woekeren minder, ik vind die kleur wel mooier, ben niet zo'n voorstander van geel in de tuin :p Zuurstofplanten kan ik sowieso wel van mijn vader krijgen, welke soort groeit niet te hard voor een kleine vijver?

Nog wel meer ideeën, maar dat wordt een te lang verhaal...

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 09:50

Nou, dat lookspray en koffie slakwerend zou zijn, mag ook weer terug in de fabeltjeskast hoor. Die rotbeesten blijven mijn plantjes aanvreten, zelfs na de hele behandeling die ik heb gegeven.

Ze hebben een kans gekregen om levend op te krassen, maar ik vrees toch echt wel dat ik nu op slakkenkorrels ga overstappen. Al die plantjes kosten samen een boel centjes! :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 11:00

Strooi slakkedood want inderdaad ze slopen werkelijk de hele voorraad jong en net uitgelopen groen. -:(-

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 11:18

Dagmar: kijk eens naar snoekkruid dan. Dat heb je in blauw en wit en wordt niet te hoog. En Iris Versicolor heb je ook in mooie, niet-gele varianten. Bij zo'n kleine vijver zou ik wel alles in potten doen, anders woekert hij zo dicht!

Slakken: hier werk ik ook sinds een paar jaren met slakkenkorrels omdat dat het enige is dat echt werkt tegen die vreetzakken. -:(-

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 11:19

Kunnen jullie misschien een bepaald merk aanraden? Want er is ook weer zo veel keuze...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 12:50

Je kan ook bekertjes bier in je tuin zetten,slakken schijnen er dol op te zijn.De volgende dag kan je het bekertje met slakken zo weg gooien.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 16:28

@ soesita: Snoekkruid ziet er goed uit! Helemaal mijn kleur ook die met de blauwe bloemetjes! :) Ik heb voornamelijk paars, blauw, roze en een beetje wit in de tuin (hier en daar stiekem wat zachtgeel e.d.).

Ik ga zeker in potten planten en/of jutezakken o.i.d. De ondiepe vijverrand is heel smal, past niet echt een pot op. Ik heb drie dieptes in het vijvertje, diepste deel is 45 cm. Gisteren even opgemeten, de lengte is 1.20 m en dan het breedste deel 75 cm. Moet in ieder geval wel leuk zijn voor kleine waterbeestjes, die komen vanzelf wel en kikkers/padden hopelijk ook. De laatstgenoemden heb ik nu al regelmatig in de tuin zonder dat ik een watertje heb.

@ Shanelle: Ik heb ook koffieprut rondom plantjes gedaan vorig jaar, maar tegen zoveel slakken was het niet opgewassen... Korrels strooien doe ik niet, ik verhuis ze, o.a. naar de gemeente grasveldjes en de compostbak, daar leven ze vrolijk verder :P Hopen dat die kikkers en padden aangetrokken door mijn vijvertje straks wat meehelpen... :p

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 09:26

Tips en tricks voor pioenrozen?

Ik heb trouwens gisteren van de Aldi een datura en een hortensia meegenomen, voor € 1,99/stuk. := Ben eens hééééél benieuwd OF en WAT daar van gaat komen! :=

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 13:35

Pioenrozen zijn mooi ! Heb er zelf geen, dus kan je niet helpen helaas. :)

De strijd tegen de slakken heb ik opgegeven, ik probeer voor planten te kiezen die ze niet lekker vinden. En hopen dat meneer egel in onze tuin wilt blijven.

Afgelopen weekend heb ik waterplantjes uitgedund en verplant. Mèn, was me dat koud aan mijn handen ! En aan mijn voeten. :D Rubberlaarzen zijn dan wel waterdicht, warm is iets anders.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 22:38

Morganlefay schreef:
Strooi slakkedood want inderdaad ze slopen werkelijk de hele voorraad jong en net uitgelopen groen. -:(-

Pas wel op waar je het strooit. Het is giftig voor o.a. katten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 23:03

senna21 schreef:
Morganlefay schreef:

Pas wel op waar je het strooit. Het is giftig voor o.a. katten.

Haha, heb geen katten in mijn tuin
Heb een kat detergent staan. }>

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 00:31

kat detergent? zo een kastje wat een geluid voortbrengt wat alleen voor katten/dieren hoorbaar zou moeten zijn?

of net als wij, een hond waardoor we sinds zijn komst geen enkele kat meer in de tuin hebben ()ze denken wel drie keer na :+