Tuintips, hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blackje

Re: Tuintips, hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 09:47

Super dat je olijfboom het overleefd heeft!
Mooi hoor :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 11:31

Ziet er goed uit, heb ook weer nieuwe Climbing Icebergs genomen en die slaan wederom goed aan. Ik ben ook blij om te zien dat mijn ene roos (weet niet welke soort, een perzikkleurige iig) het gaat doen aangezien bij het uit de pot halen alle kleine haarwortels afbraken en alleen een stomp hoofdwortel overbleef :oo Heeft er een tijd om gespannen maar hij heeft besloten om het toch te gaan doen. Ook vanochtend eindelijk de nieuwe pioenrozen (Sarah Bernhardt) erin gezet, moeten eigenlijk in oktober maar goed, volgens mij staan ze beter nu in volle grond dan nog een paar maanden in potten. Het gras begint ook voorzichtig aan. Langs de rand van het gazon wil ik de borders afzetten met Stachys Byzantina (ezelsoor), weet iemand hoe je die deelt en wanneer daar de beste tijd voor is? De Stachys zijn krijgertjes maar zijn enorm uitgebreid sinds ik ze vorig jaar als inieminie plantjes kreeg. Er zitten ook grote stengels in, betekent dat dat ze eerdaags ook nog bloeien?

De brandnetelgier staat op Wikipedia! http://nl.wikipedia.org/wiki/Brandnetelgier

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 11:38

Als we het dan toch over brandnetels hebben.. Wie weet hoe die plant heeft met paarse bloemetjes erin, hij bloeit nu volop en heeft net zulke blaadjes als een brandnetel, volgens mij is het familie. Heb hem onlangs gekocht, maar ben het kaartje kwijt..

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 11:41

O, dat is nog best bewerkelijk en het stinkt dus inderdaad.
Hihi.... met brandnetelthee is het misschien nog wel te proberen.

Maar goed, van later zorg, want hier....... regent het -O- .

Fijn dat je andere roos ook is aangeslagen. Stachys delen heb ik geen idee van, de mijne zijn nog maar baby. Kun je ze niet scheuren net als bij bijv. hosta's?

Naath, ik zie hem voor me, maar hoe hij heet???

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 11:42

Dovenetel?

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 11:42

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 11:43

Haha, ja je ziet ze heel veel! Beetje wilderig, 50-60 cm hoog denk ik.. Ga straks naar de intratuin, daar maar eens kijken..

Nee, geen dovenetel, die is wit..

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 11:44

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 11:49

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 11:50

Ow dat wist ik niet! Maar nee, die is het ook niet.. Ik ga vanmiddag bij de Intratuin kijken..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 11:50

Ik weet niet meer wie er aan het knokken was met het zevenblad, maar ik kwam dit tegen op internet:
Citaat:
Zevenblad bestrijden

Voor hardnekkig onkruid: de truc met het karton
Zo ga je te werk:
1.Bedek het volledige oppervlak van het perceel dat je onkruid of gazonvrij wil maken met ribbelkarton. Gebruik bruin, niet glanzend karton zonder gekleurde opschriften. (bijvoorbeeld Ikea-verpakkingen: mooie grote stukken karton zonder opdruk.) Verwijder tape en plakband en vouw eventueel de doos dubbel. Overlap ruim, zeker als er ook kruipende planten als haagwinde (pispotjes) groeien. Rond al aanwezige planten kun je een gat maken in het karton en het zo dicht mogelijk rond de stengels aansluiten. Leg het karton bij voorkeur op een vochtige bodem zodat de afbraakorganismen meteen volop aan het werk kunnen gaan.
2.Leg boven op de laag karton compost of tuinaarde. Maak de deklaag vijf tot 10 centimeter dik. Die houdt het karton op zijn plaats en voorkomt dat het gaat omkrullen. Tussen de vochtige bodem en de deklaag zal het karton snel verteren.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 14:13

Ik dacht ook meteen aan hondsdraf :) laurabram, ik vind dat je een mooie tuin hebt, lekker fris, leuk als de planten het nu allemaal goed doen en dankjwel voor de roos :)

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 14:36

Nee het is echt een stengel met allemaal bloemetjes.. Ik ben om 15u vrij en dan ga ik ff naar de intratuin! Dan weet ik het!

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 15:35

Mag ik meelezen?

Wij zijn al een aantal jaren bezig met ons huis en tuin. Vorig jaar zijn de tegels gelegd bij het terras, en de veranda en is de tuin leeggehaald. Vorige week is er eindelijk gras in gekomen -mijn man was de zandbak eindelijk zat- en is de schutting geverfd, vijverbak bijna klaar en de borders schoon. Nu kunnen we dus een beetje gaan denken aan planten en dat vind ik het moeilijkste. Ik zal -als ik mee mag kijken en lezen- binnenkort een foto plaatsen, zodat jullie een idee krijgen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 15:58

Vingerhoedskruid??? Die is bij ons net gaan bloeien iig :D

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 19:18

Thanx RocyMax. Het is maar een postzegeltuintje in een nieuwbouw wijk, maar tot mijn vreugde kon ik nog aardig wat variatie in beplanting aanbrengen.

De enige die ik nog zoek is de Brunnera Macrophylla 'Mr Morse'. Is een nieuwe variant van de kaukasische vergeetmijniet maar dan wit bloeiend en met bont blad.
(en heel stiekem ben ik heel erg van van Inspector Morse en daar is volgens mij de naam vandaan gehaald, want je hebt ook Jack Frost en ik ben verzot op die engelse politieseries)

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 20:50

hahhaha, ik ben ook verzot op die detectives, de woensdag avonden dat ik moet werken of ze er iets anders tussen door gooien, baal ik als een stekker....
Ik zit nu te denken om ipv een regenton te proberen de vijver daaronder te plaatsen, want het regent natuurlijk niet echt heel veel in spanje. Over de andere kant,´áls het regent gaat het echt behoorlijk hard!! Ik ben er nog niet helemaal uit :P
Naath, weet je al welke bloem het is?

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 21:04

O ja, daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar Naath!

Wijnvat klinkt wel erg leuk als regenton hoor RocyMax, past wel bij Spanje :j .

Ik zie trouwens dat ik van van Inspector Morse had getyped. Migraine, sorry, maakt m'n typewerk net zo rommelig als m'n hoofd geloof ik. Maar je snapte me gelukkig :')

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 21:12

Ik heb afgelopen op de tuinfair bij ons in het dorp geholpen en ik heb toch iets leuks gekocht, een parasolbasket. Ze hadden ook hele leuk hanging baskets bakken, daar wil ik er volgend jaar wel een paar van. Kijk maar even op fleurion.nl want ik zit op de tablet en dan is het een beetje veel werk om een foto hier te plaatsen.
En ik had nog een set donkerblauwe heksenbollen gekocht, morgen even foto maken.

Tuin komt eindelijk weer een beetje zoals ik het graag zie. Bakken beginnen ook weer goed uit te lopen, dus wordt weer helemaal blij van de tuin.
Heb alles braaf meegelezen hoor, zal vanaf vandaag ook weer reageren.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 21:30

Hhaha, Laurabram, ik begreep het hoor. heb je weer zo'n last :(:)
Ik ben heel benieuwd naar zo'n parasolbasket , ga zo even neuzen op fleurion.nl :)
Ja een wijnvat lijkt me ook leuk als regenton :D

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 23:05

Het was toch het kattenkruid! Heb ik ook al in de tuin, maar vind dat wel een leuk plantje! Nu weet ik de naam ook weer!

Verder bij de intratuin niet zoveel gekocht, veel te duur! Alleen een paar plantjes leverkruid meegenomen, zag er wel grappig uit, maar later bleek dat mijn moeder dit ook heel veel in de tuin had! Dus had ik zo kunnen stekken.. En ik heb het perzikbladklokje meegenomen, de campanula persicifolia.

Manzano nee vingerhoedskruid weet ik ook nog hoe dat eruit ziet!! Dat bloeit hier nog niet, duurt nog ff.. Maakt het altijd wel direct heel kleurrijk!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 08:16

Ik vind ze eigenlijk heel lelijk :=
Het staat in mijn voortuin. Die moeten we nog helemaal leegtrekken. In het najaar ofzo.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 08:20

blijft wel een handig topic dit :D
we hebben hier de grove indeling van de tuin al even af , terras , grasveldje met een flinke kruidenbak langs de schutting en daarnaast een kliko hokje en een compostbak . stuk moestuin.
Nu gaan we nog een zandbak voor de hond maken (jaja, heb je geen kinderen, toch nog een zandbak)
zodat hij een eigen stekje heeft om zijn spullen te begraven en de tuin verder dan heel blijft.
nu nog de afwerking, maar heb hier al wel weer wat inspiratie vandaan

zal eerdaags eens foto's maken en uitleg wat we nog willen, of beter gezegd, wat wij en daarnaast ik nog wil ;) vriendje word nog op de hoogte gesteld van sommige zaken ;)
en wie weet wat jullie dan nog weten te verzinnen :D

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 08:42

Wat een grappig idee Sonja, een zandbak voor de hond :) Wat voor hond heb je?

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 12:24

Zoals beloofd hier even de foto van de parasolbasket. Ik ben gevraagd om een idee voor een tuin te maken, tuin is ca. 20x6 en heb de vrije hand en een paar 'dat zouden we er wel leuk in vinden'. Ze gaan er pas in het najaar mee aan de gang dus heb nog even de tijd.

Parasolbasket
Afbeelding Heksenbollen Afbeelding

Verder weer hele mooi voorbeelden gezien, en een aparte boom in een net aangelegde tuin. Moet die nog uitlopen of is dat een kunstobject die je laat begroeien?

En een zandbak voor de hond? Wat een leuk idee (denk ik).