We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 09:32

Voor de mensen die dit soort dingen al kennen van bijvoorbeeld airmiles sparen en in Duitsland boodschappen doen, Payback kaart :)*

Soms extra punten door coupons.
Dat is echt leuk besparen, had zo al 2x 10 euro korting op een DM bestelling. En dan gebruik ik die nog niet eens zo lang.
Die kaart kun je aan verschillende winkels/apps koppelen.

Wij hebben er als Duits adres die van de DM waar we altijd inkopen aan gekoppeld, met een NL postcode lukte dit niet helaas...

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 09:50

Tancreda4 schreef:
Ik vind t spannend om m'n rekening te koppelen. Leest hij je rekening niet? Want staat 'ontvang cashback tot 3 maanden terug als je je rekening koppelt, of moet je daarvoor dan nog kassa bonnen uploaden?

Door de koppeling gaat het blijkbaar automatisch, want heb geen bon gescand.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 10:32

Tancreda4 schreef:
Ik vind t spannend om m'n rekening te koppelen. Leest hij je rekening niet? Want staat 'ontvang cashback tot 3 maanden terug als je je rekening koppelt, of moet je daarvoor dan nog kassa bonnen uploaden?

Idd dit weerhoud mij ook wel.. privacy heb je toch al Niet maar je geeft misschien wel toestemming om de hele rekening te laten bekijken , ben ik bang

Suzanne F.

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 10:51

Ik heb er ook geen zin in dat ze kunnen zien waar en wat ik koop eigenlijk.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 11:29

Lees ik de voorwaarden dat ze idd mee kunnen kijken. Daar pas ik ook voor...

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 12:08

Een externe partij inzage geven in je bankverrichtingen? Hoe dan? Laat de bank dit uberhaupt toe? Ik dacht dat alleen de fiscus dat kon, mits bepaalde redenen. Maar ja, ik woon in BE. Alhoewel bankgeheim toch wel redelijk uniform is qua regelgeving in EU.

Ik zal vast geen scoupy kunnen gebruiken als Belg zijnde.

Tipje: aan het einde van het jaar staat in de krant vaak een vooruitblik wat er duurder wordt vanaf 1 januari. Hier meldde de krant dat ziekenfonds, telecom, treinrreizen, sport en ontspanning (nieuw btw-tarief), afhaalmaaltijden (ook hogere btw), postzegels, vuilniszakken etc weer opslaan en dat je daardoor volgend jaar als gemiddeld gezin 68 euro extra per maand kwijt bent!
Ik zou zeggen: let hierop en onderneem tijdig actie.

Toevallig ook gisteren bericht dat stalgeld dik 10% stijgt.

Wij hebben dus weer de oefening gemaakt om te kijken naar gas/elektra aanbieder en telecom en hebben al goedkopere opties gevonden denken we.

Als je een krantenabbo hebt, klantendienst bellen en dreigen met overstap levert ook korting in BE, bij ons kon er 40% af.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 14:26

Sinds Scoupy veranderd is en ze ineens je rekeninggegevens willen hebben ben ik gestopt met Scoupy. Op de een of andere reden lukt het mij al een tijdje niet meer om handmatig uitbetalingen te krijgen.

Met al die lekken tegenwoordig vertrouw ik dat rekening koppelen niet zo.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 14:40

Ik gebruik handmatig uitbetalen gewoon nog, het is wel wat meer gedoe.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 15:08

Prairy schreef:
Ik gebruik handmatig uitbetalen gewoon nog, het is wel wat meer gedoe.

Idd dat doe ik ook gebruik wel de scoupys Zeg maar maar heb de rekening niet zelf gekoppeld

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 16:38

Bankrekening koppelen zou ik btw voor geen enkele korting doen, dan maar niet.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 22:19

foxy80 schreef:
Een externe partij inzage geven in je bankverrichtingen? Hoe dan? Laat de bank dit uberhaupt toe? Ik dacht dat alleen de fiscus dat kon, mits bepaalde redenen. Maar ja, ik woon in BE. Alhoewel bankgeheim toch wel redelijk uniform is qua regelgeving in EU.

Geen idee. Dit vind ik in voorwaarden:. Wel uiteraard alleen lezen rechten.

Afbeelding

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 07:05

Als ze al zoveel spelfouten maken in zo'n klein stukje, geeft me dat nou niet een heel warm en vertrouwd gevoel :=

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 07:22

Nee daar voel ik niks voor. Het gaat ze niks aan wat ik allemaal wel en niet koop. Dat is informatie die goud geld waard is voor commerciële partijen. Zelfde als geld krijgen voor het invullen van enquetes. Heb ik tijdje gedaan tot ik erachter kwam dat ze zoveel informatie vroegen dat ik me daar niet meer goed bij voelde. Die informatie is veel geld waard, veel meer dan je ervoor krijgt. Ze kunnen een profiel van je opbouwen op basis van al die gegevens. Goud waard voor marketingbedrijven. Nee daar mogen ze of meer geld voor betalen maar liever doe ik het helemaal niet, dus mee gestopt. Banktransacties gaan nog een stap verder voor mijn gevoel. Nee mij niet gezien.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 08:05

Gratis geld is natuurlijk ook een illusie. Weet nu weer waarom ik Scoupy verwijderd had.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 08:14

PSvanLot schreef:
Gratis geld is natuurlijk ook een illusie. Weet nu weer waarom ik Scoupy verwijderd had.

Dat is het natuurlijk ook, ik zie het als een soort van kooppunten.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 08:49

Ik heb het financiële jaar afgesloten.

Meer dan tevreden met het bedrag dat we hebben kunnen sparen op onze gezamenlijke spaarrekening. Vanuit Energie en waterschap best wat geld teruggekregen en heb nog wat onnodige uitgaven stop kunnen zetten of het bedrag kunnen verlagen.

In maart mijn paard verkocht en sindsdien door mijn nieuwe baan geen tijd om een nieuwe te kopen. Rijd momenteel even minder en paard bij een ander. Mis de wedstrijden enorm, maar mijn nieuwe baan laat het niet toe om tijd te hebben om minstens 5x per week op stal te zijn.
Besparing van gemiddeld €750 per maand...
Wel wat ander sporten gaan doen, bouncebal, padel, maar ik kan echt veel extra sparen op mijn persoonlijke spaarrekening en dat is toch wel extreem lekker!

Mocht iemand het interessant vinden, onderstaand excelbestand gebruik ik om de uitgaven van onze gezamenlijke rekening goed in de gaten te kunnen houden.

Afbeelding

Linksboven: Wat per maand gestort wordt op de rekening.
Linksonder: Eerste gedeelte wat er aan vaste lasten per maand afgeschreven wordt.
Linksonder: Onder leeg blokje, losse spaarpotjes die iedere maand aangevuld worden
Rechtsonder: 'Andere kosten' variabele kosten. In kolommen verderop in het bestand vul je bijvoorbeeld in wat je aan boodschappen uitgegeven hebt bij de AH en dat zet hij dan in het paarse rijtje. Zo zie je hoeveel je vooraf beraamt hebt, en hoeveel je uitgegeven hebt.
Sparen staat hier ook tussen. Het minimale bedrag stort ik direct over wanneer we ons deel gestort hebben, daarna vul ik bij wanneer er meer over blijft.

O en ik haal de 23e altijd de gehele lopende rekening leeg, dat gaat naar de spaarrekening. Op de 24e wordt er dan 'vers geld' op de rekening gezet en start het gehele verhaal weer opnieuw op.
Laatst bijgewerkt door PSvanLot op 29-12-25 08:56, in het totaal 3 keer bewerkt

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 08:51

Ik dacht ook even: interessant, dat Scoupy! Maar nee dat ga ik niet doen. Dank Tancreda4 dat je het hier even hebt geplakt. Van 3 jaar alle transacties…dat geef je dan aan de Tsjechen nog eigenlijk goedkoop weg voor een klein beetje korting.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 08:56

paars schreef:
Ik dacht ook even: interessant, dat Scoupy! Maar nee dat ga ik niet doen. Dank Tancreda4 dat je het hier even hebt geplakt. Van 3 jaar alle transacties…dat geef je dan aan de Tsjechen nog eigenlijk goedkoop weg voor een klein beetje korting.

Maar dat geld toch alleen met rekening koppelen? De losse Scoupy acties kun je wel gewoon doen toch?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 08:57

Interessant Lot! Ik durf bijna niet zo’n overzicht te maken. Boodschappen en huishoudelijk gaat veel in hier. En laatste jaar was kleding erg veel. Heb compleet nieuwe garderobe moeten aanschaffen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 09:08

Suzanne F. schreef:
Interessant Lot! Ik durf bijna niet zo’n overzicht te maken. Boodschappen en huishoudelijk gaat veel in hier. En laatste jaar was kleding erg veel. Heb compleet nieuwe garderobe moeten aanschaffen.

Ik ga er echt heel erg goed op. Had een jaar of 10 geleden totaal geen overzicht en het geld ging er met bakken uit. Ben op deze manier veel bewuster geworden van wat ik koop en waar het geld naar toe gaat. Huishoudelijk is hier action etc, maar vaak zit het ook bij de boodschappen bij in, tis niet helemaal waterdicht haha. Meen dat ik daar €50pm voor heb staan.

Voor mezelf heb ik ook een soortgelijk bestand, maar dan veel kleiner.
Geef mezelf bewust een standaard bedrag wat ik in de maand mag opmaken, anders loopt het daar ook de spuigaten uit. Ga graag winkelen haha.

Hopelijk heb je wel met een fijne reden een nieuwe garderobe aan moeten schaffen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 09:29

Ja de reden is prima. Ik ben 14 kilo afgevallen. Van een ruime M-L naar een XS-S gegaan. Broeken van maat 30 naar maat 26. Heb wel veel op Vinted gekocht en bij Shein. Truien pas ik nog al zitten ze oversized dus heb ook nieuwe truien moeten kopen. Broeken en rokken en jurken moest ik allemaal wegdoen.

Ik ga ook zo’n overzicht maken denk ik al is het heel confronterend waarschijnlijk. Heb jij lege template die je kan sturen?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 09:34

Ik gebruik ook Excel hiervoor al ziet de mijne er natuurlijk heel anders uit. :D

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 09:45

Ik hou uitgaven ook bij in excel. Daar staan alle uitgaven in net de verwachtte uitgaven. Vaste lasten doe ik naar boven afronden, dus bij gemeente belasting dat 41 nog wat is, begroot ik op 45 euro. Wat er van over is zet ik weg naar de spaar. Zo spaar ik naast vaste maandelijkse spaardoelen ook nog ietsjes extra's.

Alle potjes hebben hun eigen begroting (huis, verzekeringen, auto, kat, paarden), zodat ik weet wat er ongeveer moet uitgaan. Potje 'kados' en 'leuke dingen' hoort daar uiteraard ook bij. Maak ik de voorspelling niet op, gaat dat extra naar de spaar. Heb ik teveel uitgaven haal ik t weer uit het specifieke potje. Zo heb ik bv een maandelijks bedrag inbegroot voor paardenvoer, maar dat spaart zomers flink op ivm minder uitgaven. Later in het jaar als ik groots hooi moet inkopen, heb ik t dan al apart staan ipv dat je opeens een hap uit je budget hebt. Zo ben ik lekker bezig en heb ik wat beter inzicht in alle uitgaven en voorkom ik grote happen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 11:26

Ik heb ook zo'n excel en ga er goed op. Daarnaast 2 bankrekeningen: 1 met pinpas en 1 zonder. Op die zonder komt alles binnen en gaan vaste lasten uit. Op de ander wordt gedurende de maand gefaseerd geld voor variabele lasten gestort (wekelijks boodschappengeld ed, maandelijks leuke dingen geld enz).
Die combinatie geeft me echt zoveel grip.
Ik vul eigenlijk alleen nog begin vd maand inkomen in om te zien of er nog gespaard kan worden naast het structurele spaarbedrag (omdat sommige vaste lasten periodiek zijn of omdat salaris wat varieert) en einde van het jaar check ik alle bedragen en mijn spaaropdrachten en meer hoeft niet.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 12:15

Ik gebruik moneymanager. Superfijne app met mooie statjes en je kunt er ook budgetten in kwijt.
Doe dat nu al 4 jaar en het geeft echt een heel fijn inzicht in waar je geld naartoe gaat en de ontwikkeling erin.
Dus ik blijf lekker bij Moneymanager.

Ik heb trouwens net weer bespaard door mijn autoverzekering over te zetten en op jaarlijks betalen. Toch weer € 100,- bespaard.
Ook mijn zorgverzekering betaald voor 2026.
Scheelt weer in box 3 :+

Wil ook nog een check doen op inboedel, WA en rechtsbijstand maar dat zijn niet dé grote bedragen.