Naath86 schreef:Volgens mij moet je inderdaad voor je Vaste leveringskosten en Netbeheerkosten al standaard rond de € 20 rekenen, ongeacht je verbruik.
Wij hebben nu bij Essent variabel en zie ik in de app een tarief staan voor € 1,5137 voor ons contract. Als ik op hun website kijk zie ik tarieven van rond de € 3,48. Kan iemand mij vertellen hoe dit werkt? Krijgen wij dan straks ook deze tarieven?
Ik heb voor mezelf een Excel gemaakt, maar kom met de huidige tarieven lang niet op de voorschotten die Essent berekend heeft namelijk. Rekenen zij al met hogere tarieven voor de komende maanden?
De tarieven op de site bij (vrijwel) alle energieleveranciers zijn de tarieven van het modelcontract. Leveranciers zijn wettelijk verplicht deze contractsvorm aan te bieden. Deze tarieven liggen wel een stuk hoger dan bestaande klanten betalen. Kijk dus vooral in je “mijn” omgeving van je leverancier welke tarieven voor jou gelden.
Dit is tevens de reden dat overstappen momenteel niet rendabel is. Je komt vrijwel altijd in zo’n modelcontract terecht en betaald dus fors meer.
Als je overweegt over te stappen, kijk dan niet naar de prijs per maand waarop ze je inschatten maar naar de prijs per eenheid (m3 of kWh) + welke vaste kosten er bij komen.
Energieleveranciers schatten het maandbedrag in aan de hand van het verbruik uit het verleden. Ga je dus mega zuinig doen, grote veranderingen als warmtepompen en zonnepanelen? Dan kan het zijn dat het maandbedrag wat te hoog staat. Echter, met de huidige prijzen en steeds verhogingen kan het ook zijn dat je maandbedrag uiteindelijk wel ok blijkt.
Kortom. Het is een lastige situatie