Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 22:25

Spenk schreef:
Tja dieren zeker paarden zijn links of rechtsom gewoon luxe helaas... in tijden van armoede zullen dat echt zaken zijn waarvan schuldeisers inderdaad gaan zeggen verkopen... als 2 paarden samen 10.000 euro opleveren is dat een jaar aan rekeningen van gas betalen. Heel hard absoluut! Maar zo werkt het in de wereld wel.

Het gaat er niet om of het luxe is, maar dat ze, in tegenstelling tot kinderen, voor de wet gezien worden als voorwerpen. Net als de bank en de salontafel zeg maar.
Maar met eerlijkheid heeft dat natuurlijk niets te maken. Voor veel mensen zijn hun dieren emotioneel gezien net zo goed hun kinderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 22:37

Nikass schreef:
Spenk schreef:
Tja dieren zeker paarden zijn links of rechtsom gewoon luxe helaas... in tijden van armoede zullen dat echt zaken zijn waarvan schuldeisers inderdaad gaan zeggen verkopen... als 2 paarden samen 10.000 euro opleveren is dat een jaar aan rekeningen van gas betalen. Heel hard absoluut! Maar zo werkt het in de wereld wel.

Het gaat er niet om of het luxe is, maar dat ze, in tegenstelling tot kinderen, voor de wet gezien worden als voorwerpen. Net als de bank en de salontafel zeg maar.
Maar met eerlijkheid heeft dat natuurlijk niets te maken. Voor veel mensen zijn hun dieren emotioneel gezien net zo goed hun kinderen.

Vindt je dat nou heel gek? Een paard kan je verkopen hoe sneu ook. Een kind natuurlijk niet.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 22:41

Ik lees dat Vattenfall per 1 oktober weer met 50% verhoogd.
Mijn termijn bedrag is in twee maanden tijd al verdubbeld, en nu ga ik dus waarschijnlijk over een paar weken nog eens 50% van dat verdubbelde bedrag erbij te betalen (dat is een stijging van hoeveel procent..?)
In het verbruiksgrafiekje denk ik wel te zien dat mijn besparingen van deze maand daadwerkelijk tot een veel lager verbruik leiden. Desondanks reken ik voorlopig maar op een flinke verhoging van het termijn bedrag.
Ik ga wel doen wat iemand hier adviseerde: het termijnbedrag niet verhogen, maar het verschil op een spaarrekening zetten.
(Ik hoop althans dat ik dat financieel überhaupt kan)

Ja Spenk dat vind ik heel gek. Mijn paard verkopen zou voor mij niet "heel sneu" zijn; het heeft heel wat meer impact dan dat.

Anoniem

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 23:02

Voor mij ook Nikass ik geef heel erg veel om mijn paard. Maar je kunt dat toch niet vergelijken met een kind? In de zin van dat als je je vaste lasten niet betalen kan dat paard wegdoen niet eerlijk is want andere mensen hoeven hun kind ook niet te verkopen.

Vattenfall heeft de prijzen per 1 oktober al bekend gemaakt. Wij hebben die al binnen paar weken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 06:59

Ik denk dat de paarden wel eens een stuk goedkoper kunnen gaan worden als inderdaad dermate absurbde bedragen opgehoest moeten gaan worden om je huis warm te maken...

Ik heb ons maandbedrag zo laag mogelijk gezet. Ga liever bij betalen aan het eind van de rit (dan kunnen we nog even sparen := ) dan nu krom liggen en het risico nemen veel geld kwijt te zijn als het bedrijf omvalt. Met een beetje geluk kunnen we volgende maand onze all-electric warmtepomp ophalen en die zal ook ergens van betaald moeten worden :=

Een kosteloze lening zou hier ook erg welkom zijn en wat lucht geven....

McGregor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 07:26

pmarena schreef:
Ik denk dat de paarden wel eens een stuk goedkoper kunnen gaan worden als inderdaad dermate absurbde bedragen opgehoest moeten gaan worden om je huis warm te maken...

Ik heb ons maandbedrag zo laag mogelijk gezet. Ga liever bij betalen aan het eind van de rit (dan kunnen we nog even sparen := ) dan nu krom liggen en het risico nemen veel geld kwijt te zijn als het bedrijf omvalt. Met een beetje geluk kunnen we volgende maand onze all-electric warmtepomp ophalen en die zal ook ergens van betaald moeten worden :=

Dit kun je wellicht ook financieren met bouw- of duurzaamheidsdepot via je hypotheek. En natuurlijk de subsidie aanvragen, maar dat doe je vast al.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 07:51

Ik heb in augustus 8m³ gas verbruikt, dat kost me 32 euro bij Vattenfall.
Dat betekent dat de prijs op 4 euro/m³ ligt... is toch niet normaal?! :?

En dan heb ik nog niks gehoord over een verhoging van het termijnbedrag, maar ik vrees ervoor want het is nog geen 1 oktober :n

Een vriendin van me is in de afgelopen tijd van 150 euro naar 350 naar nu 565 euro gegaan, meer dan 400 euro per maand omhoog!

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 07:55

ashley1 schreef:

En dan heb ik nog niks gehoord over een verhoging van het termijnbedrag, maar ik vrees ervoor want het is nog geen 1 oktober :n

Een vriendin van me is in de afgelopen van 150 euro naar 350 naar nu 565 gegaan, meer dan 400 euro per maand omhoog!

Daar zit natuurlijk óók je leveringskosten bij. Die blijven per maand hetzelfde, of je nu 1 of 100m3 gas verbruikt. Bij minder gasverbruik zijn de totale kosten per m3 natuurlijk hoger.

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 08:11

ashley1 schreef:

Die berekening klopt inderdaad niet.. bij het bedrag dat Vattenfall in de app aangeeft zitten alle extra kosten al bij inbegrepen.

Zie onderstaand bijvoorbeeld, dit betekend niet dat ik 21 euro voor 1 m3 betaal.

Afbeelding

Ik heb overigens ook geen bericht gehad van Vattenfall over het verhogen van mijn tarieven per 1 oktober. Als ik inlog op de website zie ik wel een bericht staan over verhogingen, maar echt exacte tarieven ben ik ook nog niet tegen gekomen.

McGregor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 08:12

ashley1 schreef:

Een vriendin van me is in de afgelopen tijd van 150 euro naar 350 naar nu 565 euro gegaan, meer dan 400 euro per maand omhoog!

Heb je al ingelogd op Mijn Vattenfall en bij “Berichten” gekeken?

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 08:23

Volgens mij moet je inderdaad voor je Vaste leveringskosten en Netbeheerkosten al standaard rond de € 20 rekenen, ongeacht je verbruik.

Wij hebben nu bij Essent variabel en zie ik in de app een tarief staan voor € 1,5137 voor ons contract. Als ik op hun website kijk zie ik tarieven van rond de € 3,48. Kan iemand mij vertellen hoe dit werkt? Krijgen wij dan straks ook deze tarieven?
Ik heb voor mezelf een Excel gemaakt, maar kom met de huidige tarieven lang niet op de voorschotten die Essent berekend heeft namelijk. Rekenen zij al met hogere tarieven voor de komende maanden?

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 08:34

Ik heb ook een mail gehad over verhoging van de tarieven maar op MijnVattenfall staat er niks. Bellen is een ramp (wachttijd ongeveer 1 uur) maar dat doe ik nu terwijl ik de hond uitlaat en de boodschappen doe. 1 oortje in en ik hoor vanzelf wanneer ik eens aan de beurt ben :roll:

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 08:37

Naath86 schreef:
Volgens mij moet je inderdaad voor je Vaste leveringskosten en Netbeheerkosten al standaard rond de € 20 rekenen, ongeacht je verbruik.

Wij hebben nu bij Essent variabel en zie ik in de app een tarief staan voor € 1,5137 voor ons contract. Als ik op hun website kijk zie ik tarieven van rond de € 3,48. Kan iemand mij vertellen hoe dit werkt? Krijgen wij dan straks ook deze tarieven?
Ik heb voor mezelf een Excel gemaakt, maar kom met de huidige tarieven lang niet op de voorschotten die Essent berekend heeft namelijk. Rekenen zij al met hogere tarieven voor de komende maanden?

De tarieven op de site bij (vrijwel) alle energieleveranciers zijn de tarieven van het modelcontract. Leveranciers zijn wettelijk verplicht deze contractsvorm aan te bieden. Deze tarieven liggen wel een stuk hoger dan bestaande klanten betalen. Kijk dus vooral in je “mijn” omgeving van je leverancier welke tarieven voor jou gelden.

Dit is tevens de reden dat overstappen momenteel niet rendabel is. Je komt vrijwel altijd in zo’n modelcontract terecht en betaald dus fors meer.

Als je overweegt over te stappen, kijk dan niet naar de prijs per maand waarop ze je inschatten maar naar de prijs per eenheid (m3 of kWh) + welke vaste kosten er bij komen.

Energieleveranciers schatten het maandbedrag in aan de hand van het verbruik uit het verleden. Ga je dus mega zuinig doen, grote veranderingen als warmtepompen en zonnepanelen? Dan kan het zijn dat het maandbedrag wat te hoog staat. Echter, met de huidige prijzen en steeds verhogingen kan het ook zijn dat je maandbedrag uiteindelijk wel ok blijkt.
Kortom. Het is een lastige situatie

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 08:44

McGregor schreef:
pmarena schreef:

Dit kun je wellicht ook financieren met bouw- of duurzaamheidsdepot via je hypotheek. En natuurlijk de subsidie aanvragen, maar dat doe je vast al.

Ja precies, als die subsidie er af gaat dan blijft er nog geen 1500 euro over :)
Probleem is alleen dat hij dan wel door een professional officieel met factuur in gebruik gesteld moet worden. En daar hebben we nog niemand voor :=

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 08:53

Dankje Jobbeltje. Vandaar dus dat ik voor mijzelf nu een overzicht heb gemaakt zodat ik hier zelf maandelijks op kan sturen zodra mijn tarieven weer wijzigen. Uiteraard hierin ook rekening gehouden met de verlaging van de btw en energiebelasting die misschien weer per 1 januari teruggedraaid kunnen worden. Maar dan kan ik er in elk geval zelf maandelijks op sturen en zelf mijn voorschot wijzigen. Voor nu vind ik het voorschot van Essent echt veel te hoog, ook met hetzelfde verbruik als vorig jaar kom ik gewoon niet uit op wat zij adviseren.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 09:43

Nou, na een uur in de wacht te hebben gestaan heb ik antwoord.
In de app was alles groen en oké en in orde en 'het termijnbedrag is in lijn met je verbruik', maar aan de telefoon bleek dat mijn maandbedrag toch fors omhoog moet.
Ik ben 31 aug, dus 2 weken geleden al van 107 naar 120 euro per maand gegaan en nu moet ik naar 200 euro per maand :n

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 09:46

Naath86 schreef:

Dat zijn tarieven met nieuwe contracten.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 09:58

Ik kom even binnenvallen. Wij wonen in belgie en hebben nog tem december 2023 een vast contract dus voorlopig nog safe ( zolang de maatschappij het contract niet zelf opzegt want dat kunnen ze blijkbaar -O-) . Maar ik maak mij toch zorgen voor wat gaat komen en wil deze winter al kijken waarop we kunnen besparen en verminderen. Ikzelf heb fybro en ben een enorme kou kleum. Als ik koud heb verkrampen mijn spieren ook en dan heb ik meer pijn. Dus warm houden is de boodschap. Ik zie hier veel langskomen over elektrische fleece dekens enz. Maar hoe doen jullie dat met huisdieren en fleece :') Als ik een fleece deken op de bank heb en de hond komt 1x bij mij liggen dan heb ik een witte deken erna :+. En een elektrische fleecedeken kun je niet zo gauw uitwassen lijkt mij? Iemand tips voor goeie elektrische dekens zonder kabel liefst die je goed rond je kunt slaan ? Want met kabel struikelt wss de hond erover haha.

Wij hebben overigens al zonnepanelen. Maar zonder terug draaiende teller. Dus alleen als we opwekken kunnen we profiteren van de zonnepanelen. Wat in de winter amper lukt want overdag zijn we werken en savonds wekken we niks op dus. We stellen wel de machines zo in dat ze overdag draaien maar toch is dat flink balen. Daardoor vallen IR panelen bv al af als extra warmte bron want dat kost weer giga veel stroom savonds. Ons huis is godzijdank wel goed geisoleerd.
Maar nogmaals ik heb eigenlijk nog niks te klagen. Vooral als ik sommige dingen hier lees -O-

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 10:00

Je hebt best wel veel elektrische dekens waarbij je het elektrische deel kan loskoppelen en de deken gewoon kan wassen. Heb het zelf nog niet geprobeerd, maar dat zou dus geen probleem moeten zijn.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 10:04

Ik heb een extra fleece deken iver de elektrische zodat hij schoonblihft. En haren borstel ik er gewoon vanaf.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 10:08

Misschien kun je een dekbedovertrek over de fleece doen?

Want idd fleece en dieren is hier ook geen beste combi.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 10:09

nieky1993 schreef:
Ik kom even binnenvallen. Wij wonen in belgie en hebben nog tem december 2023 een vast contract dus voorlopig nog safe ( zolang de maatschappij het contract niet zelf opzegt want dat kunnen ze blijkbaar -O-) . Maar ik maak mij toch zorgen voor wat gaat komen en wil deze winter al kijken waarop we kunnen besparen en verminderen. Ikzelf heb fybro en ben een enorme kou kleum. Als ik koud heb verkrampen mijn spieren ook en dan heb ik meer pijn. Dus warm houden is de boodschap. Ik zie hier veel langskomen over elektrische fleece dekens enz. Maar hoe doen jullie dat met huisdieren en fleece :') Als ik een fleece deken op de bank heb en de hond komt 1x bij mij liggen dan heb ik een witte deken erna :+. En een elektrische fleecedeken kun je niet zo gauw uitwassen lijkt mij? Iemand tips voor goeie elektrische dekens zonder kabel liefst die je goed rond je kunt slaan ? Want met kabel struikelt wss de hond erover haha.

Wij hebben overigens al zonnepanelen. Maar zonder terug draaiende teller. Dus alleen als we opwekken kunnen we profiteren van de zonnepanelen. Wat in de winter amper lukt want overdag zijn we werken en savonds wekken we niks op dus. We stellen wel de machines zo in dat ze overdag draaien maar toch is dat flink balen. Daardoor vallen IR panelen bv al af als extra warmte bron want dat kost weer giga veel stroom savonds. Ons huis is godzijdank wel goed geisoleerd.
Maar nogmaals ik heb eigenlijk nog niks te klagen. Vooral als ik sommige dingen hier lees -O-

Is een Oodie misschien niks voor je? Ik vind die dingen echt fantastisch! Kun je dan nog prima combineren met een dikke pyjama broek eronder en van die heerlijke dikke (wollen) winter sokken bv. Is dan niet elektrisch en ook vaak wel van fleece, maar dus wel prima wasbaar.

https://theoodie.com

Dit is dan de 'originele' en aardig aan de prijs, maar je vind vergelijkbare goedkopere varianten eigenlijk overal wel tegenwoordig. Echt, hemels om je thuis in te verstoppen wanneer het kouder wordt :') <3

Eventueel pak je er nog een kruik bij bv en dan gok ik dat het effect hetzelfde is als een elektrische deken. Misschien niet even snel qua werking, maar als je het eenmaal warm hebt ermee, koel je ook echt niet meer zomaar af.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 10:46

Het zal ongetwijfeld al gezegd zijn maar je cv ketel op 60 zetten scheelt ook. Zelfs mij lukte dat heel simpel www.zetop60.nl staan bijna alle cv ketels met duidelijke instructies.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 10:48

Ik schrik er eerlijk gezegd een beetje van dat hier glashard gezegd wordt dat je dan je paarden maar moet verkopen om de energierekening te betalen. Doe normaal zeg. De overheid kan prima alle belastingen op energie verlagen, ik bedoel naar 21% BTW in deze omstandigheden, hou op zeg. Dit moet stoppen, energiemaatschappijen hebben nog nooit zoveel winst gemaakt terwijl mensen er aan onder door gaan, bizar.

Zelf heb ik geluk. Vorig jaar september een vast contract afgesloten voor 3 jaar omdat ik een gratis TV wilde. Toen vond ik de prijzen al hoog maar ik denk doe het toch. Achteraf gelukkig. Betaal 165 per maand. Heb klein huisje met 2 gaskachels. Heb inmiddels wel de boiler lager gezet en heb de kachels nog niet aan gehad.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 10:56

BigOne schreef:
Het zal ongetwijfeld al gezegd zijn maar je cv ketel op 60 zetten scheelt ook. Zelfs mij lukte dat heel simpel https://www.zetop60.nl staan bijna alle cv ketels met duidelijke instructies.

Die site doet het niet bij mij ?
Zijn er geen 2 verschillende temperaturen die je kan regelen op je cv ketel ?