Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 09:12

EmptyWords schreef:
Fitzroy schreef:
Ik hoefde ook alleen een screenshot van mijn spaarrekeningen te overleggen voor de overbrugging.

Ik vraag me trouwens af of iemand weet wat de normale gang van zaken is. Ik heb vandaag overdracht van mijn oude huis. Nu wil de notaris niet het geld direct naar mijn hypotheekverstrekker overboeken want zij hebben daar geen relatie mee. Ik vind dat best vreemd. Nu krijg ik eerst zelf tig ton gestort en moet ik zelf de overbruggingshypotheek aflossen. En dat kan dan weer niet omdat de limiet op 50000 staat. Raar verhaal zeg.

Dat is vreemd. Ze horen gewoon een aflosnota op te vragen

Je moet ze daar wel expliciet de opdracht toe gegeven hebben. Als je dat niet hebt gedaan, kunnen ze dat niet meer doen nee. Ik heb expliciet tegen de notaris moeten zeggen dat ik hem de opdracht geef zowel de lopende hypotheek als de overbrugging hypotheek te voldoen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 09:14

ingedebruijn schreef:
Shiloh schreef:
Ik heb geen maand hoeven overleggen. Heb ook voor de gewone rekening gewoon een uitdraai met de stand (en transacties) van die dag gemaakt. Dat was voldoende. Nu had ik mijn studieschuld netjes vermeld. Dus daar hoefde ze ook niks op te controleren. En andere schulden staan in het bkr.

Maar goed. Uiteindelijk is zo’n uitdraai voor een maand voor studieschuld ook niet om onstoffelijk. Je kunt de betaling daarvan heel simpel tijdelijk stopzetten.

Uiteraard. Gaat erom dat zij kunnen aantonen dat ze hun best hebben gedaan om de zaken te controleren en dat ze met enige zekerheid kunnen zeggen dat het in orde is.

Daarom mooi om te lezen dat de DUO nu gewoon op te vragen is standaard. Wel zo eerlijk ook voor de markt.

Ik vind DUO wel een dingetje hoor. Ook dit zijn weer voornamelijk de starters die er onder lijden + dat toen ik begon met studeren nadrukkelijk is beloofd dat het niet zou tellen voor de hypotheek. Het dan nu in drievoud laten tellen vind ik eigenlijk een ouderwetse naaistreek :P

Wat betreft uitgaves vind ik het ook bullshit omdat te moeten delen. Als iemand veel gokt betekent dat niet dat hij een gokverslaving heeft en of hij dat ook doet als die minder te besteden heeft. Bovendien, keur je dan ook mensen af die investeren in cryptocurrency en alibaba? Vind het maar een grijs gebied en echt aan mensen zelf wat ze uitgeven. Ook als ze structureel veel geld van hun spaargeld halen. Misschien betalen ze daar hun pianoles wel van waar ze zo mee kunnen stoppen.

Verder is het sowieso allemaal poppenkast. Ken genoeg mensen die meteen een dag minder zijn gaan werken nadat ze hun hypotheek hadden ontvangen en dus meteen een heel ander inkomen hadden. Mijn vriend is een andere baan gaan zoeken, verdient toevallig ongeveer hetzelfde. Maar dat was ook nog naar zeeeeer de vraag. Etc. Etc.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 09:20

Dat vind ik nog het sufste. Al dat gedoe rond vaste contracten en zo. Terwijl je de dag na tekenen je baan kan opzeggen.

Zo had mijn werkgever voor mijn eerste huis een intentie verklaring afgegeven. Ik had een jaar contract en dat zou volgen door een 3 jaar contract. Ik deed destijds een PhD. Toen wilde de bank nog een extra verklaring dat “de afgegeven intentie niet afhankelijk was voor het behalen van het diploma”. Hebben ze gewoon gegeven. Werkgever wist ook wel dat dat juridisch niks waard was. Kom op he. Een hypotheek van nog geen 500 euro, wat binnen de norm van “sociale huur” viel, maar dáár verdiende ik dan weer teveel voor. Schiet mij maar lek.

Na 2 jaar in een burn-out gekomen en vervolgens gaan programmeren.

Soms is de redelijkheid er gewoon uit.

Zonnetje81

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 09:22

Nou ik geloof niet dat ze elke transactie gaan bekijken. Ik vind het meer dan logisch aangezien ze daarmee nep inkomsten of spaargelden kunnen achterhalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 09:39

Je regelt je hypotheek en een dag later ga je een dag minder werken en neem je eindelijk die dikke lease auto. Niks aan de hand, andersom niet doen :+

Ik werk ook alleen maar fulltime om extra snel te kunnen sparen en een hogere hypotheek te kunnen krijgen indien nodig. Zodra ik een eigen huis heb ga ik sowieso een dag minder werken.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 10:23

lucifertje schreef:
Doubtless schreef:
Ik ben wel benieuwd waarom dit je zo aan het hart gaat?
Ik zou zo volledige inzage geven, zou niet weten waarom niet...

Serieus? Pietje van de hypotheekverstrekker hoeft toch niet te weten wat wij met ons geld doen. Ik snap echt niet waarom je dit geen schending van je privacy vind.

Ik doe niks spannends met mijn geld, dus het zou mij echt oprecht niet uitmaken om inzage te geven. Waarom zou ik dat wel moeten ervaren als schending van mijn privacy? Ik zou het ook zo laten zien aan mijn werkgever of de buurvrouw.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 10:36

Zonnetje81 schreef:
Nou ik geloof niet dat ze elke transactie gaan bekijken. Ik vind het meer dan logisch aangezien ze daarmee nep inkomsten of spaargelden kunnen achterhalen.

Als ze het niet gaan bekijken, hoeven ze het ook niet op te vragen toch? En dan is het opvragen in strijd met privacy wetgeving, ze vragen immers meer op dan ze nodig hebben.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 10:58

Achterom schreef:
Zonnetje81 schreef:

Als ze het niet gaan bekijken, hoeven ze het ook niet op te vragen toch? En dan is het opvragen in strijd met privacy wetgeving, ze vragen immers meer op dan ze nodig hebben.

Ze kijken in de grote lijn maar echt niet hoe vaak je naar de supermarkt gaat.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 11:03

Ik snap sowieso niet de weerstand, we willen allemaal zomaar een klap geld in ons schoot geworpen krijgen maar aantonen dat je het kan betalen, waar je geld vandaan komt dat is dan weer oeh zo erg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 11:23

Ze mogen van mij prima weten waar ik mijn geld vandaan haal en of er vaste lasten zijn waar ik niet onderuit kan. Maar verder gaat het ze niks aan wat ik waar uitgeef aan boodschappen, uitstapjes en kleding. Dat zijn flexibele uitgaven aangepast aan mijn bestedingsruimte. Als die ruimte door een hypotheek afneemt, dan neemt die uitgave ook af. Dus gaat dat ze niks aan. Mijn buurvrouw gaat het ook niks aan hoeveel ik uitgeef aan boodschappen etc.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 11:29

Ik ben het er eigenlijk ook wel mee eens dat ze er geen grondslag toe hebben. Schulden kunnen ze inzien. Salaris lever je stroken voor aan en werkgeversverklaring. Geen BKR registraties over wanbetalingen? Dan heb je verder gewoon niet zoveel te maken met hoe ik mijn geld uit geef. Het is niet relevant.

En dat “ik heb niks te verbergen” is gewoon een kul argument. Privacy heeft niks te maken met wel of niet iets te verbergen hebben. Dat is exact waar dat hele AVG over gaat. Je hebt geen recht op data dat je niet nodig hebt om je service te kunnen leveren.

Als ik even een beetje Google kom ik tot de conclusie dat hypotheekverstrekkers ook niet goed weten waar de zorgplicht eindigt en de AVG start. Ik vind dat daar wel duidelijkere richtlijnen over mogen komen, zodat ze het allemaal hetzelfde gaan doen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 13:50

Het is geen kul argument, dat is gewoon hoe ik erin sta.
Ik ben op de hoogte van de AVG-wetgeving en begrijp dat de dagelijkse transacties niet geanalyseerd mogen worden. Ik geef alleen maar aan dat het mij persoonlijk niets uit zou maken. En dat ik daarom benieuwd ben waarom het VanHuisUit zo aan het hart gaat.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 14:03

Dat jou het persoonlijk niks uit maakt, maakt niet dat “ik heb niks te verbergen” een valide argument is in een privacy discussie. Want het suggereert dat de ander dat dan wel heeft. Privacy gaat niet over wel of niet iets te verbergen hebben. Dus het is wel kul argument. Privacy en iets te verbergen hebben zijn onderwerpen die compleet los van elkaar staan en dus kan het 1 ook geen argument zijn voor het ander.

Een klassieker, maar zó waar:
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.” - Edward Snowden

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 14:19

Eens met Shiloh.

En dat stukje spaargeld snap ik ergens wel.
Calcasa taxatie van mijn woning viel wat lager uit.
Huis was nog niet verkocht en ze gaan voor de zekerheid uit van een opbrengst van 90% van de vraagprijs.
Toen had ik dus een gat. En dan snap ik dat de bank het zeker wil weten.

Ik ben overigens wel benieuwd hoe dat nu zit met die studiebeurs. Antwoord mag ook in pb omdat het een beetje off-topic is. Sprak laatst een zoon van een collega. Ik viel nog onder het oude stelsel, hij onder het nieuwe. En wat mij opvalt is dat ik zoveel verhalen hoor over torenhoge schulden. En dan bedoel ik echt 50k / 75k. Toen ben ik in mijn eigen beurs gedoken.

Ik dacht begrepen te hebben dat de basisbeurs vervangen is door een lening, maar dat de aanvullende beurs en ov-kaart nog bestaan. -> Correct me if i'm wrong.

Ik kreeg 272 euro basisbeurs als uitwonende student hoger onderwijs (aanvullend iets van 250 en mijn ouders weigerden mee te betalen, dus altijd veel gewerkt). Ik kom uit op een bedrag van ruim 16.000 euro dat ik 'gekregen heb voor mijn basisbeurs (5 jaar studie). Dat is fors minder dan de schuld van de zoon van mijn collega en vele van zijn vrienden.

Mijn studieschuld kostte mij rente en telde voor 0,65% mee (ik moest toch lenen). De nieuwe studieschuld heeft 0% rente en telt voor 0,35% mee. Het is heel niet eerlijk dat die schuld nu mee telt terwijl beloofd was om dat niet te doen.

Het werd me niet duidelijk waar die hoge schulden nu precies vandaan komen. En in hoeverre dit bij draagt aan het niet kunnen betalen van een woning. De woningprijzen zijn gewoon zo ontiegelijk hard gestegen, daar kun je niet tegenop sparen / lenen / beleggen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 14:26

Ik vind dat je er nogal scherp op ingaat en daar heb ik helemaal geen zin in. Dus ik laat het hierbij.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 14:28

Mensen hadden ook studie schulden toen de basisbeurs nog bestond. Ik kreeg geen aanvullend, dus heb bijgeleend. In het nieuwe stelsel zou die enkel minimaal 19000 hoger hebben gelegen. (Ik heb 6 jaar stufie gehad, niet 5)

Als je helemaal geen steun van je ouders krijgt, en geen recht hebt op aanvullend omdat die wél teveel verdienen, kan ik me best voorstellen dat het oploopt tot 50k.

De voornaamste reden dat het nieuwe stelsel minder zwaar meetelt, is dat je aflos period 30 jaar is en niet 15, waardoor je maandlast lager ligt.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 15:32

Citaat:
Ik ben op de hoogte van de AVG-wetgeving en begrijp dat de dagelijkse transacties niet geanalyseerd mogen worden. Ik geef alleen maar aan dat het mij persoonlijk niets uit zou maken. En dat ik daarom benieuwd ben waarom het VanHuisUit zo aan het hart gaat.

Omdat het in mijn ogen nergens op slaat iemand ( in mijn geval ik dus :+ ) dit te vragen. Het getuigt van een enorm wantrouwen, wat nergens op is gebaseerd. Ben altijd braafste meisje van de klas geweest. Als ze mijn records nagaan, wat kan bij BKR, mijn werkgever en mijn bank (nooit ook maar iets aan aflossing gemist e.d., geen andere schulden etc) dan zou dat toch niet nodig zijn? Dus dat vind ik een ding. Daar kwam nog bij dat ik al zo'n beetje mijn hele privé 100x had moeten delen ivm een echtscheiding in het verleden (dan moet je je hele convenant delen...). Dus ik had het wel zo'n beetje gehad. Maar ja, wel gedaan, want er stond flink druk op de ketel want anders kon het proces niet verder. Dus dan maar een maand uitdraai gemaakt waar alles op stond. En helemaal omdat het te financieren bedrag maar 30% was van het aankoopbedrag, ik mijn huis al verkocht had en qua hypotheek lang niet op mijn max zat. Dus schiet mij maar lek :+ zeker als ik lees dat het bij anderen veel makkelijker is gegaan.
Had gewoon een vette ordner met kopieën van van alles en nog wat nodig niet te doen zoiete }:0

@Fitzroy kun je niet alsnog de opdracht geven?
En je hebt wel een limiet van 50.000 Euro, maar die kun je wel een paar keer geven. Hoe vaak weet ik ook niet :7

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 15:43

VHU, dat zei de man vd Rabo ook waar mijn lopende rekening is. En anders moet ik naar een filiaal komen en kost het me 15,- . Denk toch dat ik dat maar doe. Ben veel te bang voor typfouten met zulke bedragen :o

Anyway, ik ben weer groot huizenbezitter af. Zo fijn, het was toch iedere keer 50 minuten rijden naar mijn oude huis om weer wat te halen cq schoon te maken.
En toch ook wel raar, dat het nu mijn huis niet meer is.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 15:57

Ik ben een beetje het overzicht kwijt door de privacy discussie.. Wie is er op het moment nog actief op zoek? 8-)

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 15:58

Wij zijn nog op zoek! Maar helaas is er weinig interessants op gekomen afgelopen week.
In ons zoekgebied komen de woningen met vlagen. Soms wel drie bezichtigingen per week, soms twee weken niks bijvoorbeeld.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 16:55

Vrienden van mij zoeken nog.
Ik heb wel het idee dat de hitte er wat vanaf is. Er zijn hier in de omgeving wat meer huizen beschikbaar.
Probleem is alleen dat dat er niet zoveel zijn onder de nhg grens. Dus daar is de druk volgens mij nog wel hoog.

Ik schrok van de bedragen die ik tegen kwam in de papierwinkel van het huis. (Maar ook stukken vve, belasting van schuld op lening, ouden leningdeel hypotheek etc.
Ik baal ervan dat het zo moeilijk te doorgronden is. Ik wil proberen om financieel verstandige keuzes te maken. Daar heb ik natuurlijk een adviseur voor, maar ik wil proberen echt te begrijpen hoe het zit.
Nou geven al die lui geen openheid van zaken, en waarom iets een bepaalde prijs moet kosten. Dus daar ben ik nog wel even zoet mee.

Een tip die nog steeds van toepassing is:
Ik moest bij mijn huis met nhg hypotheek ook een verzekering afsluiten. Ze proberen je een verzekering te laten nemen voor de hele looptijd (in mijn geval 30 jaar) van je hypotheek en het volledige bedrag. Dat kan logisch zijn als je bijvoorbeeld samen woont. Mocht de ene partner iets overkomen bijv. Het hoeft echter niet. Je mag ook voor het minimum percentage van het aankoopbedrag de verzekering nemen en deze laten lopen totdat je dit bedrag hebt afgelost (in mijn geval 12 jaar). Dat zou mij €5600 euro bespaard hebben op de gehele looptijd.

Ik moet nu alles opnieuw regelen, vandaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 17:05

Wij zoeken nog.. we gaan denk morgen op een huis bieden zonder gekeken te hebben. Het lijkt me namelijk echt een fijne plek, dus proberen kan altijd :')

Kansloos, want we kunnen/willen niet overbieden. Maar ja, zonder proberen kom je er zeker niet.

Studieschulden liggen inderdaad hoger, omdat de basisbeurs er nog eens bovenop komt. Dat tikt behoorlijk aan. En kamerhuur, boodschappen etc zijn ook flink duurder geworden, dus nog meer lening nodig.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 17:20

idinn schreef:
Wij zoeken nog.. we gaan denk morgen op een huis bieden zonder gekeken te hebben. Het lijkt me namelijk echt een fijne plek, dus proberen kan altijd :')

Spannend! Neem je dan nog bijzondere voorwaarden op, omdat je het niet gezien hebt?

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 17:30

idinn schreef:

Kansloos, want we kunnen/willen niet overbieden. Maar ja, zonder proberen kom je er zeker niet.

Studieschulden liggen inderdaad hoger, omdat de basisbeurs er nog eens bovenop komt. Dat tikt behoorlijk aan. En kamerhuur, boodschappen etc zijn ook flink duurder geworden, dus nog meer lening nodig.

Zijn jullie al wel bekend met de buurt? Even er doorheen gelopen / gereden / gefietst?

En je kunt met je bod nog meer doen dan alleen de euro’s. Wanneer je bijvoorbeeld flexibel bent in aanvaarding. Of het voorbehoud op de financiering verkorten / verlagen. Zo had ik gekozen voor vier weken ipv zes en voor 2/3 van het bod. Dan hebben de verkopers meer zekerheid, maar houd je zelf een slag om de arm.

Huren in de grote steden zijn erg gestegen zag ik. Aanvullende beurs en OV zijn gelukkig nog steeds een gift bij behalen diploma.
Ben zelf ook aan het kijken of het uit kan om nog een studie te doen, dus dat is wat ingewikkelder. Voor de huidige hypotheek maakt het weinig uit. Maar voor een eventuele volgende kan het wel gevolgen hebben. En ik wil goed weten waar ik ja tegen zeg. Ook omdat aftrek studiekosten veranderd is.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 20:04

En vooral op wisselende tijdstippen gaan kijken. Wat 's ochtends een leuke buurt kan lijken kan 's avonds veel minder blijken }>