[VOLG] Paddock Paradise opbouwen & 100 jaar oude boerderij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-20 11:19

Ethelate schreef:
Wordt dat de les ruimte waar je het eerder over had?
Mooi uitzicht over het land!

Ja klopt! Inmiddels omgedoopt naar "gebruiksruimte" :+ . We zagen ons daar zelf al eens af en toe slapen of misschien een keer mensen laten logeren, wat een uitzicht :D :D . En dak is natuurlijk al geïsoleerd, dus even afgezien van echt naar weer denk ik best goed te doen daar.

De muur hebben we er helemaal uit laten halen boven omdat we (wij en de aannemer) toch al vanaf het begin twijfels hebben bij die muur. Ze hebben met het bouwen geen lateien boven de ramen gedaan, waardoor hier en daar flinke scheuren waren ontstaan. En dan met die extra doorgangen er in, paarden die via daar in en uit gaan... Dat voelde niet fijn. Plus dat het idee al vanaf het begin was dat we de schuur eigenlijk graag met hout zouden willen bekleden.

Dus knoop doorgehakt en bovenkant wordt nu met een houten frame opnieuw opgebouwd (veel minder gewicht op de muur er onder), mét groot raam er in <3 . We moeten nog even de offerte krijgen voor het bekleden van de hele schuur, maar waarschijnlijk laten we hem dan gelijk volledig bekleden. Dan kan ook alles gelijk netjes afgewerkt worden (de gootjes, de nieuwe ramen etc.). Maar in elk geval dus deze kopse kant.

Opbouw gaat beduidend langzamer dan slopen :D
Afbeelding

marije1109 schreef:
Twijfel of vochtdoorlatende tegels geen smeekbende wordt?
In de stal zelf wordt het viezer dan in een stalgang.

Vocht doorlatend zou ik inderdaad ook niet willen. Volgens mij gaat dat echt flink stinken op termijn. De matten die ik nu heb nemen ook geen vocht op.

xXutopiaXx schreef:
Ohhhh wat een uitzicht!!! :oo :oo Wauw <3
En heerlijk die inloopstal _/-\o_ Wat een mooie ruimte!!

Ja hè! Wij waren ook al aan het grappen of we het niet gewoon zo konden laten :+

pmarena schreef:
Met puzzelstuktegels heb ik geen ervaring, wij hebben hier die 5 of 6 cm dikke staltegels liggen van een meter bij een meter, met een soort noppen onderkant. Hele mooie matten +:)+

Er ligt geen strooisel op, die stal is om in en uit te lopen en droog hun hooi te kunnen eten, zadelkamertje zit er ook aan vast :)

Die tegels zie je ook heel mooi inveren als ze er overheen lopen, werken goed schokdempend.
Maar dat inveren is tegelijkertijd ook het nadeel...want daardoor komen de hoekjes en randjes steeds heel even minimaal omhoog.....en komt er gaandeweg steeds meer zand onder waardoor al die hoeken omhoog gaan staan en het dus een heel ongelijk vloertje wordt -O-

Ahja ik snap wel dat dat dan net niet handig is... Die puzzelmatten zijn een stuk minder dik (geloof iets van 2,5cm ofzo?) en veren niet zo door. En door het puzzelsysteem liggen ze natuurlijk ook wat meer "interlocked". Ik zou ze nooit gebruiken zonder strooisel als je wil dat ze er ook kunnen liggen. Daar zijn ze niet zacht/verend genoeg voor. Maar als gewoon (stroeve) ondervloer, al dan niet 'strooiselbesparend' zijn ze ideaal! Maar voor zo'n ruimte als dit wel weer een flinke uitgave (€800~€900).

Prairy

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 11:58

Mooie ruimte! Gaaf he, als het dan gelijk zo'n ander uitzicht wordt als dat je had met dat kleine raampje :D

Wij willen als we een garage gaan bouwen ook een kantoor erboven, dat wordt dan ook zo'n uitzicht over het voedselbos, met volledig glazen pui. Ik kijk er nu al naar uit...

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-20 12:41

Prairy schreef:
Mooie ruimte! Gaaf he, als het dan gelijk zo'n ander uitzicht wordt als dat je had met dat kleine raampje :D

Wij willen als we een garage gaan bouwen ook een kantoor erboven, dat wordt dan ook zo'n uitzicht over het voedselbos, met volledig glazen pui. Ik kijk er nu al naar uit...

Ja geweldig! Ben er echt zó blij mee <3 Echt heerlijk zo'n grote raampartij :D

Bij jullie klinkt ook gaaf zeg! Volledige glazen pui is nog gaver! Maar werd me voor hier nu echt te duur. Er moet nog zo enorm veel voor het huis ook :') .

Afbeelding

Strohalmpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 12:51

Wauw! Wat gaaf om te zien dat jullie weer zoveel voortgang maken. Hele mooie inloopstal wordt het zo en wat een gave ruimte boven! Ik zou daar inderdaad ook een zo groot mogelijk raam in laten zetten! Ben benieuwd naar het eindresultaat

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 12:51

Ja, glas is wel prijzig :') Ik heb genoeg verbouwprogramma's gekeken om dat te weten, dat ze zich daar altijd flink in verslikken :+

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 14:18

Dat zijn wel hele gave veranderingen.

Wij beginnen ook steeds meer vorm te krijgen met zicht op naar achteren en dat maakt echt het verschil en de reden dat je zoiets koopt en zo wil wonen.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-20 16:03

Strohalmpje schreef:
Wauw! Wat gaaf om te zien dat jullie weer zoveel voortgang maken. Hele mooie inloopstal wordt het zo en wat een gave ruimte boven! Ik zou daar inderdaad ook een zo groot mogelijk raam in laten zetten! Ben benieuwd naar het eindresultaat

Dankje! Wij zijn ook erg blij dat er weer echt wat vooruitgang is nu <3 . Veel van deze dingen zouden natuurlijk eigenlijk al veel eerder. maar goed, sommige dingen heb je nu eenmaal niet in de hand.

Prairy schreef:
Ja, glas is wel prijzig :') Ik heb genoeg verbouwprogramma's gekeken om dat te weten, dat ze zich daar altijd flink in verslikken :+

Haha ja precies :') . En met zulke grote afmetingen krijg je op een gegeven moment ook weer allemaal extra dingen qua constructie, regels, vervoer etc... Nou ja, ben hier al heel erg blij mee :D

superpony schreef:
Dat zijn wel hele gave veranderingen.

Wij beginnen ook steeds meer vorm te krijgen met zicht op naar achteren en dat maakt echt het verschil en de reden dat je zoiets koopt en zo wil wonen.

Dankje! En leuk dat er bij jullie ook steeds meer vorm in komt!
De wens & todo lijst hier ook echt nog HEUL erg lang. Maar goed, stapje voor stapje. En soms zoals nu even een paar snellere stappen :D

Voor nu hebben ze het waterdicht gemaakt met van dat speciale vliesachtige materiaal (geen idee even hoe het heet). Ze gaan maandag dan hier weer verder op het terrein (met het dak van het huis). En in tussentijd gaat hij nog alle nieuwe kozijnen maken voor de stal. Beneden was 1 raam dichtgezet en 1 raam zat (helemaal kapot gescheurd) plastic in. Dat zijn straks respectievelijk de zadelkamer en de noodbox. In beide komt een nieuw kozijn (beide nu verrot) met veiligheidsglas, en bij de box dan nog een extra frame ervoor met gaas/tralie spul voor de extra veiligheid.

En boven dan natuurlijk de grote ramen *\o/* . Het totaal is 2,5 meter bij 1 meter. En praktisch worden het dan drie ramen, waarvan de buitenste twee open te zetten zijn. Aan de andere kant van de zolder zit nu een hooiluik en daar komt ook weer een (nieuw) hooiluik.

En verder wacht ik met een beetje wee gevoel in de maag de offerte af voor de hele schuur bekleden :') . Hoe wij het willen is natuurlijk ook net weer de duurdere optie :') . Uiteraard...

De tijdelijke afdichting
Afbeelding

He baas, is dat voor ons?!?
Afbeelding

We kregen trouwens nog weer een paar hele leuke complimenten van 'buren' hier verderop in de straat die toevallig langsliepen terwijl ik de track aan het uitmesten waren. Ze vonden het tof dat we het zo grondig aanpakken en dat we wel echt een heel erg mooi nieuw dak op de stal hebben :D Toch leuk!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 16:10

Haha! Die kop!

Leuk om te zien, het is precies zoals bij ons, kastanje palen afgewisseld met groene prikpalen (van agrishop denk ik?).

Wat wil je met de muren doen dan? Kun je ze niet helemaal laten afsmeren en dan verven?

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-20 16:15

Ir111 schreef:
Haha! Die kop!

Leuk om te zien, het is precies zoals bij ons, kastanje palen afgewisseld met groene prikpalen (van agrishop denk ik?).

Wat wil je met de muren doen dan? Kun je ze niet helemaal laten afsmeren en dan verven?

Haha ja, portret niet :')

Heb inderdaad ook kastanjepalen, en nu ook een aantal larix palen. En inderdaad nog een hele zooi groene prikpaaltjes die gaandeweg ooit een keer allemaal vervangen gaan worden door kastanjepalen. Deze komen overigens van Cavalo geloof ik, dat was toen de goedkoopste optie.

Idee met de muren is om de buitenkant helemaal met hout te bekleden :) .

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 16:33

MarliesR schreef:
Idee met de muren is om de buitenkant helemaal met hout te bekleden :) .

Ohhhh! Prachtig! <3

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 18:22

Maar waarom dan, alleen "voor het oog"? Zou me die kosten lekker nog even besparen :P

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 19:33

Hout is wel mooi, totdat de paarden het eraf vreten :D

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 19:40

Het wordt echt prachtig :+: En ben erg benieuwd naar de offerte := Ik hooooop dat ie meevalt :D

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-20 20:28

pmarena schreef:
Maar waarom dan, alleen "voor het oog"? Zou me die kosten lekker nog even besparen :P

Nee, wel de reden waarom we het uiteindelijk wilden, maar niet waarom we het nu al doen. Ik quote mezelf even uit eerdere post;
"De muur hebben we er helemaal uit laten halen boven omdat we (wij en de aannemer) toch al vanaf het begin twijfels hebben bij die muur. Ze hebben met het bouwen geen lateien boven de ramen gedaan, waardoor hier en daar flinke scheuren waren ontstaan. En dan met die extra doorgangen er in, paarden die via daar in en uit gaan... Dat voelde niet fijn. Plus dat het idee al vanaf het begin was dat we de schuur eigenlijk graag met hout zouden willen bekleden."

En nu we de muur nog beter hebben kunnen bekijken ondertussen zijn we echt blij met de keus. De buitenmuur stond al aardig bol namelijk. Nu is er dus heel veel extra gewicht van die muur af, boven de doorgangen zitten nu wel netjes lateien en er is een verstevigingsbalk over de hele bovenkant. Door het bekleden en alle dwarslatten etc. wordt het straks nog meer 'bij elkaar' gehouden.

Aan de kopse kant van de schuur is het dus vooral een veiligheidsoverweging.

Mijn man kwam er daarna echter mee van "als we dan toch al 1 zijde doen, is het mooier als we wel gelijk de hele schuur doen". Dan zit je later niet met kleurverschillen én dan kan alles gelijk netjes afgewerkt worden (de nieuwe kozijnen, de gootjes, etc). Dus vandaar dat we nu die offerte afwachten en als het enigszins te doen is, we toch gelijk doorpakken.

Libera schreef:
Hout is wel mooi, totdat de paarden het eraf vreten :D

Ja dat mogen ze niet :+ Er komt wel een draad voorlangs zodat ze in elk geval niet zonder meer tegen aan kunnen gaan staan. Als ze dan alsnog willen knagen span ik nog wel wat extra draadjes :') .

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 21:43

MarliesR schreef:
Mijn man kwam er daarna echter mee van "als we dan toch al 1 zijde doen, is het mooier als we wel gelijk de hele schuur doen". Dan zit je later niet met kleurverschillen én dan kan alles gelijk netjes afgewerkt worden (de nieuwe kozijnen, de gootjes, etc). Dus vandaar dat we nu die offerte afwachten en als het enigszins te doen is, we toch gelijk doorpakken.

Succes met schilderwerk. De lokale verfboer zal erg blij met jullie zijn.

Ik zou er een mooie kunststof afwerking op zetten. Met een beetje zoeken niet van echt te onderscheiden.
Welliswaar iets duurder in aanschaf, maar onderschat het werk en de kosten van onderhoud niet.....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 07:39

In het kader van ervaringen van een ander:

Wij hebben een aanbouw aan de ene kant van het huis met brede zwarte echt houten potdekseldelen.

De voorkant staat op het zuiden en daar wordt het echt bloedheet, vol in de zon.
Daar willen de planken dan krom trekken (hol gaan staan) en scheuren.

Achterkant op het noorden dus staat bijna altijd in de schaduw en dan gaat je hout groen uitslaan.
Zijkant op het oosten staat ook veel in de schaduw.

Nu zijn we al 2 jaar bezig met een nieuwe aanbouw aan de andere kant.
Daar kregen we alleen toestemming voor van de welstand als we daar ook zwarte potdekseldelen zouden plaatsen. Balen best wel, we hadden liever gewoon gemetseld en het bij de rest van het huis laten horen qua afwerking. Maarja, wat moet dat moet.

Lang getwijfeld over kunststof, veel kunststof planken bekeken maar we vonden er toch echt geen mooie tussen zitten, te veel contrast met de aanbouw die er al aan de andere kant staat en dat ziet er ook niet uit.

Dus toch maar voor houten potdekseldelen gegaan. Wij hebben deze bij de Douglas Houthandel in de buurt gekocht voor een nette prijs, al voorgeverfd en dan nog een paar blikken zwarte beits erbij. En dàt is geweldig spul zeg!!! Nog nooit zó fijn ergens mee "geverfd" als met dit....je gaat gewoon zoeken naar wat je er nog meer mee kan verven, wat een verslavend spul :))

Het trekt super goed in, smeert super goed uit, je hoeft niks te kunnen want het streept of vlekt niet, alles wordt gewoon mooi egaal zwart, wat je ook doet :P

We zijn er ook mee over de al bestaande uitbouw gegaan, die al meer dan 10 jaar geen onderhoud had gehad en waarvan de planken er niet meer bepaald top uit zagen maar dat is echt totaal opgefrist en staat weer supermooi in het zwart :j Niks geschuurd ofzo, alleen even de allerergste zooi er met een paar grove borstelstreken afgeborsteld.

Dus dat spul is echt een aanrader +:)+

De Houtbeits Pro op waterbasis:
https://douglashouthandel.nl/index.php/ ... ory/view/3

Dus wat verkleuren betreft zou ik me geen zorgen maken: dit spul er overheen en alles is weer netjes dezelfde kleur zwart :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 08:02

pmarena schreef:
Dus wat verkleuren betreft zou ik me geen zorgen maken: dit spul er overheen en alles is weer netjes dezelfde kleur zwart :)

Je zal het niet in zwart willen hebben........

Vroeger had je carboleum; was alles donkerbruin, of teer en dan was het zwart. Met name die laatste moet jou bekend voorkomen....
Dat mag allemaal niet meer, dus komen er andere middelen op de markt, waarvan je hoopt dat het ongeveer net zo goed is.

Je kunt er ook Falun Red op smeren (de moderne variant ervan) dat werkt net zo goed en je hebt tenminste nog wat keuze in kleur.
https://www.solventfreepaint.com/falun-red-paint.htm
Uitleg hoe het werkt. Het basispoeder is vrij simpel te koop, in meer kleuren dan deze site; even Google uitknijpen.

Maar ook daar: je hebt er werk aan.
De garage van kennissen is gebouwd met kunststof rabbatdelen. Ziet er na 20 jaar niks aan doen nog net zo uit als toen ie gebouwd is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 08:16

Oh een andere kleur zie je hier eigenlijk zelden of nooit dus daar heb ik niet eens bij stilgestaan eigenlijk :=

Bij vorige huis had ik ook kunststof rabat en dat was prima spul. We hadden hier ook kunststof gekozen als we niet al echt hout hadden gehad vanwege het verschil, kunststof blijft toch anders :)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 08:43

Beits kun je ook prima verwerken met een verfspuit die op de compressor moet :+ handig voor de grote oppervlakken.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 08:53

ikke schreef:
MarliesR schreef:

Succes met schilderwerk. De lokale verfboer zal erg blij met jullie zijn.

Ik zou er een mooie kunststof afwerking op zetten. Met een beetje zoeken niet van echt te onderscheiden.
Welliswaar iets duurder in aanschaf, maar onderschat het werk en de kosten van onderhoud niet.....

Dat valt mij op zich alles mee.
Heb het nu 1 keer in 6-7 jaar moeten doen en het is in verhouding een makkelijk verf klusje. Even afborstelen met een bezem en de 'verf' er op. Maar het is inderdaad wel weer een klus er bij. Dat wel.

Oh, zelfde ervaring als hierboven dus. Ik vond het inderdaad ook een heel bevredigend klusje. Wij hebben gewoon tenco houtcoat zwart gebruikt.

Boven aan de dakkapel hebben we wel kunststof rabat delen (houtlook) en op die afstand vind ik dat wel heel prima over komen. Maar zo'n grote oppervlakte waar je zo dicht op loopt..... zou ik niet snel kunststof doen.
Kozijnen zijn hier ook houtlook kunststof geworden. Heel tevreden mee. Ziet er evengoed heel authentiek uit. Maar wederom: kleiner oppervlak en zit er minder dicht op.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 10-09-20 08:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Strohalmpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 08:56

Marlies, is het geen optie om het potdekselen zelf te doen? Het is niet heel moeilijk werk en dat scheelt misschien weer net genoeg in de kosten ;-)

Wat betreft het hout gebruik zit er inderdaad veel verschil in kwaliteit. De wat dunnere planken trekken inderdaad snel krom als het vol in het weer staat, maar de wat dikkere blijven gewoon goed! Wij gebruiken voor het schilderen van alle delen die we potdekselen Iduline. Echt een topspul om mee te schilderen en is ook nog eens algen en schimmelwerend!

Renee1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 09:00

Wij hebben het potdekselen ook zelf gedaan en dat is inderdaad heel goed zelf te doen! Ook bij een wat groter oppervlak :j

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 11:22

Wij hebben het voor onze aanbouw ook en doen ook alles zelf. Hebben het nu met de waterdichte folie ingepakt en wachten nog op de houten planken.

Ons huis is wit en ik vind dan zwart er zo tegenaan niet mooi. Maar twijfel nog wel met wat we het gaan behandelen. Ik denk er nog aan om het bovenste deel van de voorgevel van het huis ook te doen, zodat het terug komt in het huis.

De houten garage komt er ook nog aan vast.

De schuur bij de paarden gaan we niet doen en kan ook niet zoals de schuilstal nu is. Maar ik zou het wel mooi vinden.
Halfrond vind ik nog mooier eigenlijk.

Wij hebben trouwens voor kunststof kozijnen gekozen met hout motief, maar ik vind het zelf niet heel mooi. Iedereen zegt; o wat mooi, maar omdat ik het weet zie ik het zelf wel dat het kunststof is. Die zitten ook in de aanbouw.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 15:01

Hier een gepotdekselde schuur , ook zelf gedaan trouwens met voorgeverfde planken
Relatief simpel werk
En met die zwarte beits is het ook geeen vervelend werk dat “schilderen”
Bezem er langs en smeren maar

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 15:25