Pff, ik zat wederom wat aan de toekomstige indeling en beplanting van de tuin te denken. En nu is het grootste stuk waar we een border willen aanleggen toch wel geheel in de schaduw gelegen... Het kan echt nergens anders, tenzij we alles platgooien en volledig opnieuw beginnen.
Hebben jullie suggesties voor planten en liefst ook mooie bloemen die het goed doen in de schaduw? Ik vind hortensia's, hosta's, en eigenlijk zowat alles wat paars-achtig is ontzettend mooi. Ook roze en witte tinten zijn erg welkom. Ik had ook heel graag wat reliëf er in.
Ik vind het echt zo sneu! Had daar ontzettend graag een prachtige, kleurrijke, fleurige border gemaakt.
voordeel: hortensia's vinden schaduw helemaal prima, ik heb ze hier volle bak in de zon en ze branden weg waar je bij staat, zeker de blauwe en paarse kleuren vinden zon helemaal niet tof, verkleuren ze heel snel van althans, is mijn ervaring schaduw en halfschaduw planten betekend niet dat het saai moet worden
Destino
Geplaatst: 28-02-14 13:15
Mag ik hier een vraag stellen met betrekking tot de beplanting van onze borders? Misschien kunnen jullie meedenken, want ik weet zelf niet goed waar te beginnen.. Het gaat erom dat we in 2011 plantjes gekocht en geplant hebben, maar dat het inmiddels een rommeltje is geworden, sommige planten zijn enorm groot geworden, het past gewoon niet bij elkaar.
Het gaat om 1 border van 5 meter lang en zo'n 60 cm diep, in de schaduw. En 1 border van 80 cm diep en 3 meter lang die van zonsopkomst tot halverwege de middag zon heeft.
We willen graag wit en roze als kleuren in de tuin.
In de schaduwborder staat nu een hortensia (hydrangea involucrata) die het goed doet en we hebben nog wat phloxen die we graag aan willen houden, maar verder willen we de planten die erin staan (hosta's, spirea, lelietjes van dalen, helleborus, lieve vrouwe bedstro en nog wat groenblijvende planten) niet aanhouden.
Iemand suggesties qua planten en wat dan waar te zetten?
Ik wil hier ook graag even wat vragen, want met google kom ik er moeilijk uit...
Wij wonen op een appartement met een terras van 16m². Ik zou heel graag zo'n vierkantemetertuintje aanleggen, zo'n bak van 1m² dat onderverdeeld is voor verschillende plantjes. Het probleem is de oriëntatie, ons terras ligt nl. aan de noordkant. 's namiddags pikken we wel altijd nog wat zon mee, maar dat is natuurlijk niet zo geweldig. We zitten wel redelijk uit de wind (aan 3 van de 4 zijden muren). Dus mijn vragen: 1) Is het uberhaupt mogelijk om zo'n tuintje aan te leggen? 2) Welke planten/bloemen kan ik hier dan in planten? 3) Wij krijgen van de stad over een paar weken een kruidenplantenpakket gratis met marjolein, bieslook, tijm en rozemarijn, kan ik die plantjes daarin planten?
Tieneke, ik kan je niet helemaal helpen, maar mijn ervaring is dat kruiden het eigenlijk ongeveer altijd wel goed doen zolang ze niet zeiknat staan.
Shanelle
Geplaatst: 04-03-14 12:57
Heeelppp! Ik moet minstens 15 meter dwergmispel zien weg te krijgen... Die staan nu in een border aan onze oprit, maar het is de bedoeling dat daar hortensia's komen te staan. Iemand enige suggesties over hoe ik dit het beste ga aanpakken? Afgelopen weekend aan de eerste meter begonnen en het is echt een hèl. Ik wil nog niet eens denken aan het wortelgestel.
Kaygee
Geplaatst: 05-03-14 10:06
Hier gaan we het weekend ook weer verder in de tuin! Onze 17 meter schutting is een flinke windvanger en heeft de stormen deze winter niet zo goed doorstaan. Dus die gaan we het weekend verstevigen. Aan de binnenkant komen er wilgenmatten tegenaan en aan de buitenkant heb ik afgelopen weekend hedera geplant. Verder willen we een pergola neerzetten waar een Japanse jasmijn tegenaan kan klimmen. Ook willen we voor april de tuin afgesloten hebben zodat de hond en kinderen de tuin niet meer uit kunnen. Dus er worden 66 laurierboompjes voor de heg besteld en daarachter plaatsen we een hekje. (dat is voor de zijtuin aan de wegkant ) Dan kunnen we daarna eindelijk het terras aanleggen.
Hele grootse plannen dus..
branka16
Geplaatst: 06-03-14 13:58
Ik heb een nieuw huis en daar zit een tuin bij. Nou staan daar plantjes in die ik niet ken of niet weet wat ik er mee moet... Kan iemand mij vertellen wat voor plantjes het zijn en hoe groot/breed ze worden en of ze eventueel bloeien ofzo of moet ik nog snoeien?
Ik zou het heel fijn vinden als iemand me kan vertellen wat het allemaal is
gohya
Geplaatst: 07-03-14 10:39
Die plant op foto 1 is sowieso Vingerhoedskruid.Die komt elk jaar terug en zaait zich uit. Hij is zeer giftig. Fotot 5 is idd een conifeer achtige,een Cypres.
Digitalis is om een zo te zien salix, vermoedelijk bontbladig gegroeid. Wilg is overigens onder de ent opnieuw begonnen. Snoeien tot in de grond. Kan zijn dat de ent ook dood is. Verder zie ik een hortensia, donker blad. Tuingrond is arm (maar dat wist je vermoedelijk al). Kun je oplossen door compost. Meestal levert je gemeente dit kosteloos op vertoon van een bon.
Jettie
Geplaatst: 07-03-14 17:24
Leuk om te lezen dat iedereen weer plannen aan het maken is voor het voorjaar & de zomer! Tieneke, ik denk dat het prima wil met kruiden daar. Voor de rest: sorry, ik heb nog te weinig kennis om jullie vragen te beantwoorden, fijn dat Morganlefay veel weet en met ons wil delen
Hier gaat het ook lekker. Vorig jaar een hoop gedaan in de tuin (oude schuurtjes/krotten gesloopt, veel planten eruit, nieuw terras, nieuw tuinhuis, nieuwe hoekbank), maar het "groene gedeelte" hebben we overgeheveld naar dit seizoen. Vandaag een start gemaakt door grasmatten te leggen, echt ideaal en meteen zo'n verschil!
De komende tijd bezig met de verdere aankleding. Aan de rechterkant willen we graag nog planten/bloemen in de border. Mijn vraag lijkt best veel op die van Destino (schaduwzijde, kleuren wit/roze, maar er mag bij ons ook wel blauw of paars in). Hebben jullie suggesties voor geschikte planten?
leuk is dta he, plaggen leggen ineens je tuin groen... helaas is ons gras na twee jaar nog steeds aan het ploeteren om echt goed te pakken, maar goed, dat is een beetje de schuld van ons wafje met 45 kg rondjes rennen op het grasveld is niet bevorderlijk
Oei dat is minder fijn hier (nog) geen hond, dus hoop dat wij dat probleem niet gaan tegen komen.
Sonja_vR
Geplaatst: 08-03-14 13:00
gewoon niet te veel belasten voorlopig en voldoende water geven , dan komt het helemaal goed, hier is het veld vanaf het begin af aan te veel belast geweest (grotendeels door een speelse opgroeiende puppenstuiterbal ) dan duurt het gruwelijk lang voor het pakt en doorzet. als je er geen gekkenhuis op rond hebt stuiteren zal het allemaal wel meevallen
wij onderhouden het netjes (op tijd bemesten, verticuteren , kalken etc etc ) maar door de nattigheid is het deze winter een erg trieste periode voor ons veldje, meer bruin dan gras, maar daar hebben we ons bij neergelegd, lol van het beestje gaat voor
Aanvullend op mijn vragen over een vierkantematertuintje op de noordkant.. Kan ik daar ook bloemen zoals bv. viooltjes in houden?
Shanelle
Geplaatst: 12-03-14 10:50
Ik kan je niet helpen, Tieneke... Wij hebben viooltjes op de vensterbank en daar komt maar heel even zonlicht op en die doen het toch goed, dus misschien wel maar ik durf het niet zeker te zeggen.
Ik ben gisteren 6 hosta's gaan halen en heb die tussen de hortensia's en het leliegras geplant, ben héél benieuwd of het zo'n mooi 'kussen' gaat vormen net zoals ik hoop... Verder nog 2 vinca's mee genomen en 1 witte vingerhoedskruid. Dat is een riskante zet geweest want hij moet normaal in de zon maar ik heb hem voorlopig in de schaduw geplant omdat ik reliëf wil in dat suk, dus op hoop van zegen... We shall see...
gohya
Geplaatst: 12-03-14 10:58
Ik heb ook Vingerhoedskruid in de schaduw staan,ze staan in een tuin op het Noorden-Noord/Oosten dus weinig zon. Ze doen het perfect hoor!
Ja er was een rozige soort en die zou in de schaduw kunnen, maar ik heb de wite genomen en zijn etiketje zegt zon... We zullen zien, ik ga hem alvast veel goede moed toespreken!
Hallo! Zo te lezen zijn hier aardig wat mensen met plantenkennis en creatieve ideeën dus hopelijk weten jullie ook wat leuks voor mij. Wij zijn pas verhuisd en moeten komend jaar de voor en achtertuin nog aanpakken. T moet zeker 5 cm worden opgehoogd en gaat waarschijnlijk volledig op de schop maar hoe precies weten we eigenlijk nog niet goed. Voor moet in ieder geval flink bestraat worden omdat er ruimte moet zijn voor 2 auto's, dus daar is t voornamelijk langs de randen en voor t kerkenraam en een oplossing voor de containers. Achter moet een nieuwe schuur komen maar verder ben ik nog koos ideeloos, we vinden hortensia's mooi, d'r moet een terras in en een stuk gras voor de katten. Dan 'probleem' nr 2: volgende week hebben we wel al onze housewarming dus wil ik graag wel wat leuks bij de voordeur. Heb nog een bon van de intratuin dus dat scheelt. Dacht zelf aan 2 potten met wat erin, maar wat? T staat vol in de zo'n dus moet daar wel tegen kunnen..
Een mand of pot met viooltjes in een vrolijk kleurtje? Bij de Intratuin of bij een bouwmarkt zijn vaak ook wel leuke planten in de aanbieding die je zo in een pot schuift. Staat inderdaad meteen een stuk gezelliger bij de deur!
Voor de rest van de tuin ook grote plannen, succes! Mij hielp het wel om voor inspiratie te kijken op Pinterest, in boeken/tijdschriften te bladeren, eens naar een tuinbeurs te gaan, bokt in de gaten te houden etc..