Tuintips, hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_janet_

Re: Tuintips, hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 10:36

Wij hebben een wijn vat, 300L. Super handig!
Hier in de buurt zit een man die dat verkoopt naast zijn werk. Volgens mij hebben we 100 euro betaald.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 10:39

Dat is ook een goed idee Janet, wijnvaten kan je hier overal wel vinden :P

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 10:40

Daarom! En ben ik blij dat we voor een hele grote gekozen hebben. Elke dag haal ik er een aantal gieters uit en hij is nog lang niet leeg.
Laatst bijgewerkt door _janet_ op 28-05-12 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 10:44

Superidee!!

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 11:52

zorg wel dat je de afvoer weer terug kan zetten op gewone buis: anders gaat je ton overstromen (=niet handig) en, hoewel het daar niet vaak zal vriezen, áls het vriest en de ton zit vol water, vriest je ton stuk.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 14:02

Ja dat is waar Airborn, had ik niet aan gedacht, bedankt voor de tip! :)

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 17:27

Wijnvat lijkt me ook leuk in de tuin als regenton!

Hier is vandaag de bestrating in gekomen!! Het was wel zweten, want geen stukje schaduw te bekennen.. Maar rustig aan gedaan, veel hulp gehad en veel pauzes genomen met dat warme weer. Zal vanavond even een fotootje plaatsen!

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 19:22

En hier even een paar foto's van de bestrating!

Afbeelding

Afbeelding

En de stenen van dichtbij. Het zijn dus een soort waaltjes, maar dan een goedkopere versie. Wel gebakken en getrommelde stenen. Het is nog wat vlekkerig, maar dat komt doordat we er met zand en water nog op hebben gespoten.
Afbeelding

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 19:54

o wat een leuk topic!
Wij zijn ook druk met de tuin bezig...

Zo was het eerst:

Achtertuin:

Afbeelding

Afbeelding
Zijtuin:

Afbeelding

Voortuin, niet helemaal duidelijk door de container.

Afbeelding

Afbeelding

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 20:07

En toen, uitgraven voor de uitbouw:

Afbeelding

Afbeelding

Tijdelijke terras na verhuizing. :')

Afbeelding

Alles uitgegraven

Afbeelding

Terras

Afbeelding

Afbeelding

Coniferen eruit

Afbeelding

Afbeelding

Schutting

Afbeelding

Achterpui geschilderd

http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 7445_o.jpg

En gras!

http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 5446_o.jpg

Maar goed, nu de vraag, wat nog meer. We hebben dus een L vormig terras, het houten schuurtje is weg. Naast de stenen schuur willen we nog een stukje terras doortrekken, (op de plek van het houten schuurtje, klein stukje van 2 bij 1) en de rest is gras, vierkant stuk. Erop komt een speeltoestel voor de kinderen.
En nog een overkapping, met tuinhaard. Alleen waar, we wilden eerst naast de schuur, een rechthoekige. Maar toen kwam het idee van een hoekmodel, in de hoek tegen de garage vd buren.
Zijtuin wordt deels betegeld, stukje waar de kliko's staan helemaal, verder de helft en de andere helft een border.
Voor wordt het deel waar de auto staat ook betegeld, midden laten we 2 struiken staan, geen idee hoe ze heten, ene is rodondendron, andere weet ik niet. Dan een paadje naar de voordeur, ernaast planten.
Nu is onze voortuin op het noorden, weinig zon dus. Welke planten kunnen er in? Ik wil wel wat makkelijks, voor de zijkant ook. En liefst met bloemen, hortensia vind ik erg mooi.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 20:36

Zand, leem, klei, veen? Zure grond,kalkrijk? Los, stenig, snel dichtslaand? Eigen voorkeur, formeel, cottage, prairie, ...? Hortensia's zijn vrij makkelijk, willen wel veel vocht (doorlatende grond wel) maar die passen goed in je schaduwtuin. Ze groeien flink uit dus dan heb je ook wat hoogte aangebracht al. Je hebt al rhodo's dus als die het goed doen, ik vind rhodo's en azalea's erg mooi zelf, kun je altijd meer aanplanten.

Algemeen:
Alleen bloemplanten is vaak niet zo mooi, groen brengt ook rust nl. Bekende bladplanten zijn hosta's, zijn veel soorten in. Fatsia heeft ook mooi blad. Varens kunnen ook, maar die hebben wel veel vocht nodig. Rodgersia staat ook nogal eens in de schaduwtuin. Longkruid is ook leuk, als je van pasteltinten houdt. Voor het voorjaar denk ik aan maagdenpalm (is een bodembedekker).
Witte bloemen lichten donkere hoeken op, wel de bruine blaadjes eruit halen anders is het geen zicht.
Voor snel effect dit jaar kun je nog vlijtige liesjes zetten (eenjarigen), die doen het eigenlijk overal en zijn er in alle kleuren te krijgen. Bloeien nog lang door.
Verder even denken, campanula, geranium (ooievaarsbek, geen pelargonium bedoel ik), paddenlelie, viburnum?
Als je nog klimplanten wilt: clematis?

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 20:54

Oei wat een vragen, haha. Ik heb er zo geen verstand van, volgens mij is het zandgrond, de rest, geen idee? Hoe kom je daarachter?
Wat ik wil, iets makkelijks, want werk veel, en wel met bloemen of iets.
hosta's vind ik niet mooi, de rest ga ik even googlen. :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 21:05

Moet je een keer een bodemstaaltje binnenbrengen (bij ons kan dat bij de Aveve = soort Boerenbond) dan analyseren ze de grond en krijg je plantenadvies.
Wat ook kan voor de grondsoort is het wat nat maken, beetje in de hand en kijken of je er een rolletje van kunt draaien. Blijft het plakken in een rolletje dan zit er klei in de bodem, los spul is zand, leem is geel en veen bevat veel verteerde plantendelen, is vooral in het noordoosten geloof ik. Het heeft allemaal eigen eigenschappen, klei is voedingsrijk maar weinig doorlaatbaar dus te nat in de winter en te droog in de zomer, daarnaast erg zwaar spitten en slaat snel dicht. Zand doet het beter qua doorlaatbaarheid maar heeft vaak meer voedingsstoffen nodig, soms ook TE snel droog. Leem is een fijne bodem voor veel planten, doorlaatbaar en vruchtbaar, mn voor groente ook fijn. Maar elke plant heeft weer zijn eigen voorkeuren, een rotsplant is niet blij op een rijke leemgrond bijv.
Voor zuur of basisch moet je de PHwaarde meten van de grond. Planten als rhodo's, azalea's en heideplanten staan graag zuur. Planten als buxus, helleborus, wisteria enz. hebben weer liever kalkrijk. De PHwaarde van de grond kun je beinvloeden door extra kalk aan te brengen of te planten met zure grond in het plantgat. Maar als je niet veel werk aan de tuin wilt is het prettig om te weten wat voor bodem je hebt en daar de planten op aan te passen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 22:07

Joehoe!! De tuin is getekend. Zijn net bij hovenier geweest (vriend van ons) en wordt moohooi!!

Hij maakt nog even plantenplan. Alles mag, behalve geel hihi

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 22:23

Zo, jullie hebben veel gekletst en veel foto's geplaatst.
Wij zijn een weekje weggeweest. Buuf had gelukkig m'n nieuwe aanplant braaf water gegeven, dus alles doet het nog. De roos heeft nu zelfs al 2 bloemen *\o/* .

Ik zal deze week echt proberen foto's te maken :o (en te plaatsen)

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 23:07

Wat een enorm werk Samantha!! Ik ben benieuwd hoe het er uiteindelijk uit komt te zien :)
Leuk Laurabram, die roos. :) (foto?)
Is het in Nederland ook zo dat rozen snel luizen krijgen?

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 23:10

Zal het ècht proberen RocyMax :j .

Bij ons krijgen ze ook luizen hoor. En m'n rode beukhaag heeft er ook last van, brrrr... van die witte troep en de blaadjes worden ook heel raar opgekruld en uitgedroogd ;( .
En in m'n Annabella's zitten wat wij in de volksmond spuugbeestjes noemen, van die rare schuimplekjes bij de knoppen. Ik moet denk ik even met iets spuiten.
Mijn opa maakte vroegere zelf een middeltje met brandnetels, dat hielp super, maar ik weet ècht het 'recept' niet meer helaas. Er is ook nog iets tegen luis met water, afwasmiddel en spiritus, maar de verhouding?????

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 23:17

Hahhaha, spuugbeestjes, die ken ik nog wel. Het is net alsof ze kwat hebben :D Hier in Spanje is de roos bijna het eerste dat luis krijgt, helaas

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 23:20

Volgens mij zit dat ook in Lavendel.

Helaas door de luis ook giga last van mieren, ze ondergraven m'n hele terras. Vanavond heel veel zwarte eitjes onder één van m'n bloempotten vandaan. Sorry, maar daar heb ik even een keteltje kokend water ingegoten voordat we worden overvallen door vieze vliegende mieren, brrrr....

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 23:23

He gadsiedarrie, ik heb ook al mieren binnenshuis ontdekt, van die hele kleintjes. Dit weekend ga ik lekker naar mijn appartementje toe, we gaan de tuinmeubels opzetten, de planten nog niet omdat we er nog niet vast wonen, maar ik heb er zo'n zin in om lekker plantjes te hebben :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 08:04

rocymax schreef:
Dat is ook een goed idee Janet, wijnvaten kan je hier overal wel vinden :P

je kunt de ton trouwens gewoon aan de regenpijp monteren met een koppeling , daar zit dan ook een overloop op dat als de ton vol zit het extra water weer wegloopt de pijp in :)

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 08:10

Goede tip Airborn!

Kan je foto's niet zien, ben benieuwd naar je bestrating Naath86

Mooi opgeknapt Samantha_ !

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 08:18

Zo hebben wij het ook met de regenton. :j

En hier ook graag tips voor luizen, maar dan voor een rode bes. Met bessen eraan, dus liefst niet al te giftig. :+

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 08:45

groene zeep oplossing?
of brandnetelgier maken , dat hielp geloof ik ook...

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 09:28

Sonja_vR schreef:
groene zeep oplossing?
of brandnetelgier maken , dat hielp geloof ik ook...

Ja, die bandnetel, maar hoe zal dat nou gaan. Eens googlen, want opa's recept is echt kwijt. Volgens mij stonk het wel gruwelijk.

OK dames, de foto's!

Het ziet er natuurlijk nog wat ielig uit omdat het baby plantjes zijn, maar het voelt al zoveel groener.

Linkerkant:

Afbeelding
Zonnehoed (moet er nog één bij, die er al stond heeft de winter toch niet overleefd), Vrouwenmantel en Cornoelje.
Met de bocht mee stond al de herfstaster en de Annabelle met daaronder de Helleborus.

Klimrek met wilde wingerd en voor de zomer erbij een Suzanne met de mooie Ogen:

Afbeelding

Rechterkant:

Afbeelding
Bij het rek de roos en de clematis (die al uitgebloeid is). Verder vlnr vanaf de boom Mansoor en Heuchera.

Afbeelding
Achter de boom (vanuit het huis gezien) vlnr Zeeuws Knoopje, Ezelsoor en Mansoor.

Speciaal voor RocyMax, de roos (Is de Rosa Climbing Iceberg)

Afbeelding

En goed nieuws, de olijfboom loopt uit _/-\o_

Afbeelding