Muronia schreef:Ik heb mijn maandtermijn terug weten te zetten nu telefonisch. Dat is niet DE oplossing, dus ik zal kijken bij andere aanbieders. Ik zag net al dat de ANWB met mijn verbruik (vers van de pers, vandaag de jaarafrekening gehad) 1999 kwH stroom en 1687 m3 gas op een maandbedrag van 470 euro uitkomt in plaats van 937. Dat is een gigantisch verschil? Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet goed weet wat het gemiddelde (gas) verbruik is in een vrijstaande jaren '30 woning maar ik denk dat wij helemaal niet royaal leven. Ik heb cv, geen houtkachel (ik heb ook een trauma mbt brand dus ik eil eigenlijk geen vuur in huis) en ik kook op gas. Daar zou ik wat aan kunnen doen. Verwarming staat gemiddeld op 20 graden en niet op de slaapkamers. Het is een oud huis, heeft enkel-steens muren, maar ik heb alles van binnen uit geïsoleerd, dak is geïsoleerd met steenwol (of glaswol, dat weet ik niet meer). Ik heb houten vloeren, die zijn niet geïsoleerd, daar kan ik ook nog naar kijken, maar dat zijn natuurlijk ook flinke uitgaven en ik heb er net een hele verbouwing op zitten.
Verwarm jezelf ipv de ruimte, dus dekens, sloffen, kruik, muts, handschoenen, vloerkleden. Deel warmte is perceptie, deel is genoeg drinken en handje nootjes voor je naar bed gaat helpt, net als kruik in bed. Die kruik kan ook op de bank onder een dekentje bv.
Dauwpunt, dus vocht in huis/schimmel vorming ligt tussen 13-15 graden. Ventileren helpt, maar onder de 14 graden stoken wil je eigenlijk niet. Warmte stijgt op, dus bovenverdieping stoken hoeft niet, zeker met goede dakisolatie. Elke graad lager bespaard ong. 7% gas.
Hoe is je CV systeem ingeregeld? Als er enkel geinstalleerd is en test of alles warm wordt gedaan is, is daar mogelijk flink te besparen (berekening was 16%), zijn instructies voor te vinden, anders installateur voor laten komen. Instructies : https://gathering.tweakers.net/forum/li ... es/2027810