Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 13:44

Muronia schreef:
Ik heb mijn maandtermijn terug weten te zetten nu telefonisch. Dat is niet DE oplossing, dus ik zal kijken bij andere aanbieders. Ik zag net al dat de ANWB met mijn verbruik (vers van de pers, vandaag de jaarafrekening gehad) 1999 kwH stroom en 1687 m3 gas op een maandbedrag van 470 euro uitkomt in plaats van 937. Dat is een gigantisch verschil? Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet goed weet wat het gemiddelde (gas) verbruik is in een vrijstaande jaren '30 woning maar ik denk dat wij helemaal niet royaal leven. Ik heb cv, geen houtkachel (ik heb ook een trauma mbt brand dus ik eil eigenlijk geen vuur in huis) en ik kook op gas. Daar zou ik wat aan kunnen doen. Verwarming staat gemiddeld op 20 graden en niet op de slaapkamers. Het is een oud huis, heeft enkel-steens muren, maar ik heb alles van binnen uit geïsoleerd, dak is geïsoleerd met steenwol (of glaswol, dat weet ik niet meer). Ik heb houten vloeren, die zijn niet geïsoleerd, daar kan ik ook nog naar kijken, maar dat zijn natuurlijk ook flinke uitgaven en ik heb er net een hele verbouwing op zitten.

Verwarm jezelf ipv de ruimte, dus dekens, sloffen, kruik, muts, handschoenen, vloerkleden. Deel warmte is perceptie, deel is genoeg drinken en handje nootjes voor je naar bed gaat helpt, net als kruik in bed. Die kruik kan ook op de bank onder een dekentje bv.
Dauwpunt, dus vocht in huis/schimmel vorming ligt tussen 13-15 graden. Ventileren helpt, maar onder de 14 graden stoken wil je eigenlijk niet. Warmte stijgt op, dus bovenverdieping stoken hoeft niet, zeker met goede dakisolatie. Elke graad lager bespaard ong. 7% gas.
Hoe is je CV systeem ingeregeld? Als er enkel geinstalleerd is en test of alles warm wordt gedaan is, is daar mogelijk flink te besparen (berekening was 16%), zijn instructies voor te vinden, anders installateur voor laten komen. Instructies : https://gathering.tweakers.net/forum/li ... es/2027810

DiantaM

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 14:32

Mijn ouders kregen net ook bericht dat hun maandbedrag naar €995,00 gaat.

Vreselijk.. hoe kan iemand dat nou nog betalen. Mijn vader is ernstig ziek en heeft het daardoor ijskoud. De verwarming staat dus een paar graden hoger dan normaal.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 15:04

DiantaM: Wat erg voor je ouders! Als je redelijk gezond bent kun je nog besparen door de verwarming heel laag te zetten of zo. Hoop zo dat mensen zoals je ouders in elk geval geholpen gaan worden. Dit is toch een onhoudbare situatie…

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 16:21

Oudere mensen hebben vaak de verwarming hoger staan, 22 tot 25 Gr is geen uitzondering. Ook voor hun is jezelf warm maken door kleding, dekens met verwarming systeem , goed wollen ondergoed een plus. En die kosten haal je er snel uit .
Ik hoop dat er genoeg kinderen zijn die hun ouders helpen met tips.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 16:22

Om te janken, dit soort berichten...

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 16:37

tamary schreef:
Muronia schreef:
Ik heb mijn maandtermijn terug weten te zetten nu telefonisch. Dat is niet DE oplossing, dus ik zal kijken bij andere aanbieders. Ik zag net al dat de ANWB met mijn verbruik (vers van de pers, vandaag de jaarafrekening gehad) 1999 kwH stroom en 1687 m3 gas op een maandbedrag van 470 euro uitkomt in plaats van 937. Dat is een gigantisch verschil? Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet goed weet wat het gemiddelde (gas) verbruik is in een vrijstaande jaren '30 woning maar ik denk dat wij helemaal niet royaal leven. Ik heb cv, geen houtkachel (ik heb ook een trauma mbt brand dus ik eil eigenlijk geen vuur in huis) en ik kook op gas. Daar zou ik wat aan kunnen doen. Verwarming staat gemiddeld op 20 graden en niet op de slaapkamers. Het is een oud huis, heeft enkel-steens muren, maar ik heb alles van binnen uit geïsoleerd, dak is geïsoleerd met steenwol (of glaswol, dat weet ik niet meer). Ik heb houten vloeren, die zijn niet geïsoleerd, daar kan ik ook nog naar kijken, maar dat zijn natuurlijk ook flinke uitgaven en ik heb er net een hele verbouwing op zitten.

Verwarm jezelf ipv de ruimte, dus dekens, sloffen, kruik, muts, handschoenen, vloerkleden. Deel warmte is perceptie, deel is genoeg drinken en handje nootjes voor je naar bed gaat helpt, net als kruik in bed. Die kruik kan ook op de bank onder een dekentje bv.
Dauwpunt, dus vocht in huis/schimmel vorming ligt tussen 13-15 graden. Ventileren helpt, maar onder de 14 graden stoken wil je eigenlijk niet. Warmte stijgt op, dus bovenverdieping stoken hoeft niet, zeker met goede dakisolatie. Elke graad lager bespaard ong. 7% gas.
Hoe is je CV systeem ingeregeld? Als er enkel geinstalleerd is en test of alles warm wordt gedaan is, is daar mogelijk flink te besparen (berekening was 16%), zijn instructies voor te vinden, anders installateur voor laten komen. Instructies : https://gathering.tweakers.net/forum/li ... es/2027810

Dank voor de instructies :) hier gaan we thuis ook eens naar kijken (ondanks al forse (~30% lijkt het te worden) energiebesparing door dak en kruipruimte te isoleren én stookgedrag wat aan te passen)

Overigens, in een eerdere woning van mij zat verwarming bij de huur in, maar was koken wel apart. Ik zat toen op een verbruik van ~25 m³ per jaar (zelfstandig student, ~4x per week koken (aardappels/groente/vlees)
Laatst bijgewerkt door Rintah op 14-09-22 16:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 16:40

Ik las iets over een renteloze lening vanuit de overheid voor energie-investeringen. Maar ja het blijft een schuld, ook al hoef je geen rente te betalen. Weet niet wat ik er van vind eigenlijk.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 16:42

Suzanne F. schreef:
Ik las iets over een renteloze lening vanuit de overheid voor energie-investeringen. Maar ja het blijft een schuld, ook al hoef je geen rente te betalen. Weet niet wat ik er van vind eigenlijk.

Ik hou niet van schulden. Ik vind het vooral een sigaar uit eigen doos.

En dat Europese prijsplafond willen ze inzetten voor degenen die het niet meer kunnen betalen, dus mensen met spaargeld zijn de sjaak. Hoe breek je een maatschappij af....

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 16:48

Suzanne F. schreef:

Die lening is zo bedacht dat je die terugverdiend door de aflossing van de lening te balanceren met de besparing op je energiekosten. Je betaald na investering dus niet minder per maand, maar bent na het aflossen goedkoper uit omdat je huis dan verbeterd is, vanaf dan betaal je dus wel minder. Dat tov niet investeren en na een aantal jaar nog steeds voor alles moeten betalen en dus duurder uit zijn.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 16:52

Suzanne F. schreef:

Rente is vaak de bottleneck waar kunnen lenen op vast loopt. Zolang het leenbedrag met X jaar lang maandelijks stukje apart leggen te betalen is, is een lening aflossen niet zo'n probleem. De rente is wat dat bedrag zo 2-3x over de kop gooit en aflossen zo lastig maakt. Maar dan nog zit er een limiet aan hoeveel geld er geleend kan worden.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 16:53

Suzanne F. schreef:

Ik heb dat jaren geleden gedaan voor zonnepanelen, ongeveer rentevrij, betaal 60 pm afbetaling van de lening en bespaar meer dan 100 per maand aan stroom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 16:55

DiantaM schreef:

Vreselijk.. hoe kan iemand dat nou nog betalen. Mijn vader is ernstig ziek en heeft het daardoor ijskoud. De verwarming staat dus een paar graden hoger dan normaal.

:knuffel: :(:)

Wat ruk.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 17:36

DiantaM schreef:

Dit zou toch eigenlijk niet moeten kunnen in een land als NL -O- Verschrikkelijk...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 17:43

Nee. Dit is toch allemaal absurd. Dat zijn geen normale bedragen meer.
Een paar tientjes kan bij vele al niet meer door de dure kosten in boodschappen enz. Maar honderden erbij... Hoe dan?
Dat is toch logisch dat veel mensen dat niet even hebben...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 17:46

Nee zet je thermostaat maar 1 graad lager daar bespaar je dan honderden euros per maand mee toch.
Gewoon absurd en dat bedrijven dit zonder met hun ogen te knipperen normaal durven aan te bieden zo.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 17:48

(bijna) 1000,- per maand, wie kan dat nou betalen

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 17:55

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 18:10

Charaz schreef:

Maar daar komt wel weer bij, wat is dan het verbruik?

Als het verbruik ook heel hoog is... dan is het al anders dan voor weinig verbruik.

Het blijft héél veel geld begrijp me niet verkeerd he! maar voor iedereen wordt de rekening nu 2-4x zo duur. betaalde je al 400 dan ga je sneller naar de 1000 dan wanneer je 95 euro betaalde.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 18:12

Spenk schreef:
Charaz schreef:

Als het verbruik ook heel hoog is... dan is het al anders dan voor weinig verbruik.

Het blijft héél veel geld begrijp me niet verkeerd he! maar voor iedereen wordt de rekening nu 2-4x zo duur. betaalde je al 400 dan ga je sneller naar de 1000 dan wanneer je 95 euro betaalde.

Bij mijn moeder is het ook van 235 naar boven de 1000 gegaan. Meer dan vier keer zoveel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 18:13

elnienjo schreef:
En Jetten blijft vol klimaatdictator: https://www.dagelijksestandaard.nl/euro ... erandering

Nee hoor hij zegt gewoon waar het op staat. Maar je weet welk topic dit is he?

Vier keer zoveel tikt wel aan als het bedrag al vrij hoog is.. als wij 4x zoveel moeten gaan betalen zitten we nog niet aan de *correctie* €400.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-09-22 18:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 18:15

elnienjo schreef:
Spenk schreef:

Bij mijn moeder is het ook van 235 naar boven de 1000 gegaan. Meer dan vier keer zoveel!

Voor welk verbruik?

Hier van 200 naar 400 ongeveer gegaan. Maar zou je overstappen naar een ander is het gemiddeld 850 euro. Bij Vattenfall blijven scheelt wel enorm.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 19:03

Telpeva schreef:
Maakt merinowol echt verschil tov andere wol, synthetisch spul of andere thermokleding? Ik heb zitten kijken naar merinowollen spullen maar de prijs houdt mij tegen om het op de gok te testen. En hoe zit het met wassen, kan het in de wasmachine?

Wat Sharani schrijft klopt helemaal. ;) Ik heb al sinds jaren sokken van Merino wol en die gaan ook gewoon in de was uiteraard (en eerlijk gezegd met gewoon wasmiddel). Ik heb ook wel wat ervaring met synthetisch thermo ondergoed maar idd, dat reguleert vocht/ zweet echt veel minder goed. Als je echt alleen achter de computer zit kun je dat prima eens testen, maar Merino draagt veel prettiger.

@ muronia….tjezus…… -O-

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 19:06

Als ik dit soort berichten lees, ben ik maar eens te meer blij dat wij een aantal jaren geleden al ingezet hadden op verduurzamen van ons huis, en het omlaag brengen van de maandelijkse kosten.
Besef me maar al te goed dat niet iedereen die mogelijkheid had.

Het zal je maar gebeuren, 1000 euro, dat is meer dan de huur of hypotheek in veel gevallen :(

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 19:38

Voor wie Merinowol te duur vindt, je zou ook naar yakwol kunnen kijken. Goedkoper en heerlijk licht en super warm.
Ik heb uit India een dunne deken/grote omslagdoek meegenomen en ik heb er spijt van dat ik er niet meer heb gekocht daar. Hier in NL zijn ze wel te koop voor ca €50, vaak uit Nepal.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 19:48

Moderatoropmerking:
Adverteren op het forum is niet toegestaan
Laatst bijgewerkt door Mjetterd op 14-09-22 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht verwijderd