Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 17:58

Ze hebben dan bewijs van je salaris en of er niet zomaar ineens geld is gestort om ze te misleiden. Dat het spaargeld verworven is uit sparen ipv 1 transactie.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 18:01

OK zal dat het zijn. Maar bewijs van salaris en vaste aanstelling / werk plus inkomsten krijg je ook al via je werkgeversverklaring. Spaargeld kan verkregen zijn uit 1 transactie als het bijvoorbeeld een betaling is van een uitkoop uit een woning bij echtscheiding.

Overigens wisten jullie dit:

Citaat:
Wie een hypotheek afsluit via De Hypotheker, kan zijn studieschuld niet meer verzwijgen. Sinds kort is het voor hypotheekverstrekkers en -adviseurs mogelijk om data bij de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) op te vragen, en daar gaat De Hypotheker gebruik van maken.

Gnome

DUO was maar een voorbeeld haha. Wil er alleen mee aangeven dat ze echt wel goede redenen hebben, die van invloed kunnen zijn op het bedrag dat je kunt lenen, om dit op te vragen. En dat ze echt totaal niet geïnteresseerd zijn in het gros van de overboekingen op een rekening. De een zal een strenger beleid hebben dan de ander. Zolang ze zich maar aan de toezichthouder kunnen verantwoorden.

Gnome

VanHuisUit schreef:
OK zal dat het zijn. Maar bewijs van salaris en vaste aanstelling / werk plus inkomsten krijg je ook al via je werkgeversverklaring. Spaargeld kan verkregen zijn uit 1 transactie als het bijvoorbeeld een betaling is van een uitkoop uit een woning bij echtscheiding.

Citaat:
Wie een hypotheek afsluit via De Hypotheker, kan zijn studieschuld niet meer verzwijgen. Sinds kort is het voor hypotheekverstrekkers en -adviseurs mogelijk om data bij de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) op te vragen, en daar gaat De Hypotheker gebruik van maken.

Goede zaak. Is dit recent?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 18:02

VanHuisUit schreef:

Citaat:

Dat zal je als nog moeten aantonen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 18:02

Ik heb geen maand hoeven overleggen. Heb ook voor de gewone rekening gewoon een uitdraai met de stand (en transacties) van die dag gemaakt. Dat was voldoende. Nu had ik mijn studieschuld netjes vermeld. Dus daar hoefde ze ook niks op te controleren. En andere schulden staan in het bkr.

Maar goed. Uiteindelijk is zo’n uitdraai voor een maand voor studieschuld ook niet onomstotelijk. Je kunt de betaling daarvan heel simpel tijdelijk stopzetten.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 31-05-22 18:04, in het totaal 1 keer bewerkt

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 18:03

Citaat:
Zolang ze zich maar aan de toezichthouder kunnen verantwoorden.

Dat zal het vooral zijn ja. Maar het is bijzonder dat hierin verschil zit qua behandeling per bankinstelling. Zo lijkt het.

Zeker moet je zo een transactie kunnen aantonen, dat is vrij eenvoudig hoor gaat meestal via een notaris.

En wat je zegt Shiloh, je kunt er van alles mee doen met zo'n maandelijkse betaling.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 18:05

Shiloh schreef:
Ik heb geen maand hoeven overleggen. Heb ook voor de gewone rekening gewoon een uitdraai met de stand (en transacties) van die dag gemaakt. Dat was voldoende. Nu had ik mijn studieschuld netjes vermeld. Dus daar hoefde ze ook niks op te controleren. En andere schulden staan in het bkr.

Maar goed. Uiteindelijk is zo’n uitdraai voor een maand voor studieschuld ook niet om onstoffelijk. Je kunt de betaling daarvan heel simpel tijdelijk stopzetten.

Uiteraard. Gaat erom dat zij kunnen aantonen dat ze hun best hebben gedaan om de zaken te controleren en dat ze met enige zekerheid kunnen zeggen dat het in orde is.

Daarom mooi om te lezen dat de DUO nu gewoon op te vragen is standaard. Wel zo eerlijk ook voor de markt.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 18:06

VanHuisUit schreef:
Citaat:
Zolang ze zich maar aan de toezichthouder kunnen verantwoorden.

Dat zal het vooral zijn ja. Maar het is bijzonder dat hierin verschil zit qua behandeling per bankinstelling. Zo lijkt het.

Zeker moet je zo een transactie kunnen aantonen, dat is vrij eenvoudig hoor gaat meestal via een notaris.

En wat je zegt Shiloh, je kunt er van alles mee doen met zo'n maandelijkse betaling.

Zit inderdaad aardig verschil in. Is ook lastig omdat het in de wet zo'n lekker grijs gebied is. Dan wil je niet te streng maar ook niet te makkelijk zijn.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 18:07

Ben blij dat dat soort dingen 8 jaar geleden nog niet zo was. Ik heb bij mijn eerste huis mijn studieschuld wel verzwegen.

Ik hoefde nog 2 jaar niet af te betalen.
Met het salaris van dat moment kon ik de hypotheek als ik het meldde niet krijgen.
Met het salaris dat ik volgens CAO over 2 jaar zou krijgen, kon ik de hypotheek wel krijgen als ik de studieschuld meldde. Dus op het moment dat de aflosfase begon zou ik voldoende gaan verdienen. Daar heeft een bank natuurlijk schijt aan.

Bovendien verdiende ik nét te veel voor sociale huur en was de private huur sector absurd!

Bovendien hadden we het hier over een bruto hypotheek van 470 euro in de maand :+

Ze konden de pot op. Als ik dat niet kan betalen per maand, dan kan ik überhaupt niet op mezelf wonen. Dus heb lekker gedaan of mijn neus bloedde en heb er geen seconde spijt van.

Nu natuurlijk wel netjes vermeld.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 18:45

VanHuisUit schreef:
Nou ik vind een hele maand je banksaldo opvragen echt nergens op slaan hoor. Wat hebben zij nou te maken met of ik 1 of 10 boeken koop bij bol.com om maar iets te noemen. Gaat om je salaris, je schulden, je spaargeld als je die hebt, that's it.
Volgende keer ga ik overigens gewoon weer naar mijn huis bank, dat is de RABO, die hebben natuurlijk sowieso volledig inzicht in alles van je (alhoewel, volgens mij moeten ze wel vragen of ze dat mogen bekijken).
Ik had maar heel weinig hypotheek nodig en daarbij gewoon een maandinkomen waar ik absoluut niet mee op het maximum zat van de hypotheek die ik nodig had. Plus dat ik aan kon tonen dat ik de dubbele lasten gewoon kon betalen. Plus dat de woning die ik verkocht al verkocht was, maar nog niet gepasseerd.
Was bij NIBC Direct.

En ja je hebt plicht om te vragen waar geld vandaan komt, dus als je geld hebt, dat ze weten waar het vandaan komt (dat kon ik ook gewoon aantonen). Maar dat is geen reden om zoveel te willen weten over je maandelijkse transacties afgezien van schulden, salaris en spaargeld.

Ik hoop voor iedereen dat de markt wel wat afkoelt zodat je ook wat rustiger na kunt denken hoe ver je wilt gaan met het delen van privé gegevens met bankinstellingen. Zodat je wat rustiger na kunt gaan wat voor hypotheek je wilt en waar. BIj mij moest ook alles zo snel, van aankoop t/m financiering.

Hierdoor heb ik een aanvraag geweigerd omdat een klant erg veel leende en veel gokte. Dus het kan zeker wel belangrijk zijn

Zoe_97

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 19:49

Ik werk op een bank in België. Behandel ook leningen (geen woning kredieten) en moet zeggen dat voor elke lening wij het rekeningverloop bekijken. En op basis daarvan toch echt wel een deel leningen geweigerd (of net wel goedgekeurd als je vele spaar gedrag ziet). Structurele Betalingen aan incassobureau’s of zeer grote gok uitgaves zijn voor een bank echt rode vlaggen. Maar ook iemand die wel spaargeld heeft (meestal van de ouders) en we zien dat ze maandelijks met hun salaris niet rondkomen en nog een reeks geld van de spaarrekening maandelijks rond te komen (dat spaargeld raakt een keer op en als er dan nog vaste lasten bijkomen…).
Een bank is er niet enkel om geld te lenen, maar ook om klanten te beschermen tegen zichzelf en je zou schrikken hoevaak dat nodig is :(

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 20:21

Ik vind het dan vreemd dat het niet standaard gebeurt, zo te lezen in de reacties is het dus niet standaard.
Dus dat elke geldverstrekker zo'n beetje haar eigen regels heeft zo lijkt het :o?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 20:33

Ik heb alleen nog maar hypotheekadviseurs gesproken die zeggen: studieschuld weegt veel te zwaar mee, slaat nergens op, we moeten sowieso meer naar maatwerk. Maar ja, dat maatwerk mogen ze niet. Er is tijd terug een proef geweest met maatwerkhypotheken, waar ze heel tevreden over waren. Alleen vervolgens blijft het doodstil vanuit Den Haag. Ik zou dat, als ik in dat vakgebied zit, echt heel frustrerend vinden. Zoveel diverse mensen in 1 standaard hokje moeten proppen.

Ik ken alleen maar stellen die een huis gekocht hebben met studieschuld. Zonder dat te vermelden. Of wel vermelden en dan als reactie krijgen: "We spoelen even terug, hebben jullie een studieschuld, nee? Goed zo" :')

Het maandbedrag wordt naar draagkracht bepaald en kan je zonder reden wat jaren pauzeren. Zeker met de huidige schuldbedragen door het leenstelsel, je wordt zo benadeeld en verplicht veel meer geld in een huurhuis te pompen.. ik snap wel dat mensen ervoor kiezen niks te zeggen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 20:41

Persoonlijk vind ik ook dat overwaarde gebruiken om studieschuld af te lossen als uitzondering op de eigen woning reserve zou moeten zijn. Al zullen het daar ook genoeg niet mee eens zijn.

Maar goed, vind sowieso dat de regels steeds poedersuiker worden. En hoewel ik ze wel begrijp is het gewoon zuur als bepaalde generaties gewoon alsmaar achter het net vissen.

Nu viel ik nog nét onder het oude stelsel gelukkig . Maar je zult maar van de generatie zijn dat in de laatste 10 jaar gestudeerd heeft. Dan ben je wel even goed genaaid zeg …

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 20:43

ingedebruijn schreef:
Als financiële instelling heb je de wettelijke plicht om te weten waar geld vandaan komt en dat bij twijfel te onderzoeken. Staat dus los van privacy. Dus ik snap volledig waarom ze het vragen.

Maar soms slaan ze echt te ver door. Bij de verkoop van mijn ouderlijk huis had ik toestemming van de rechtbank om het huis te verkopen. Mijn vader zat in een verpleeghuis en ik was zijn bewindvoerder. Alles netjes via de rechtbank geregeld, wil de hypotheekverstrekker van de kopers mijn vader zijn medische dossier hebben. Wij hebben geweigerd, hypotheekverstrekker van de tegenpartij bleef er aan vast houden.
Navraag bij de rechtbank wees uit dat hij niet eens naar die gegevens mocht vragen.
Er is wel paniek geweest bij de kopers en makelaar dat wij de gegevens niet wilde verstrekken en hun hypotheekverstrekker er om bleef vragen. Achteraf was ie gewoon nieuwsgierig wat er allemaal nodig was om toestemming bij de rechtbank te krijgen. Prima maar niet over de rug van mijn vader }>

Hij was ook bij de overdracht en noemde mij de lastige persoon :D

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 20:47

gr_roos schreef:
Achteraf was ie gewoon nieuwsgierig wat er allemaal nodig was om toestemming bij de rechtbank te krijgen. Prima maar niet over de rug van mijn vader }>

Hij was ook bij de overdracht en noemde mij de lastige persoon :D

Jezus wat slecht! Ik had dus wel even een dikke klacht bij de autoriteit persoonsgegevens ingediend. Ze moeten een grondslag hebben om ergens naar te vragen, als die er niet is, zit ie gewoon fout. Is gewoon een overtreding van de AVG. :oo

Heb zelf ook wel weer even met een flinke slordigheid te maken. De notaris communiceerde steeds alleen met mijn zus. Dus ik zei tegen haar, vraag even bij de notaris of alles nu in orde is, en vraag ze dan direct ook even mij aan de communicatie toe te voegen.

Keek ze nog een keer. Heeft de notaris mijn e-mail adres wel toegevoegd, maar met een type fout

Dat e-mail adres blijkt dus te bestaan en er zijn e-mails met hele gevoelige informatie heen gegaan. Met de details over de koop en onze persoonsgegevens en zo. Zo slecht.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 31-05-22 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 20:49

Je wordt gewoon in het hokje gepropt van Jos en Anita. En als je absoluut niet op Jos en Anita lijkt, heb je gewoon pech. En dat is zo jammer.

Wij hebben bewust geen eigen auto en zijn bewust kindvrij. Al zouden we bij wijze van spreken een ton studieschuld hebben, houden we maandelijks nog meer geld over als Jos en Anita zonder studieschuld met twee auto's en 2 kinderen :+

Gr_roos.. wat slecht zeg -O-

Shiloh.. lekker dan een typefout..

gr_roos

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 21:09

Ik heb me er verder niet druk om gemaakt, heb gezegd neem maar een andere hypotheekverstrekker, maar dan kregen ze het niet rond. Niet mijn probleem, dan hadden we het aan een ander verkocht.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 06:17

VanHuisUit schreef:
Ik hoop voor iedereen dat de markt wel wat afkoelt zodat je ook wat rustiger na kunt denken hoe ver je wilt gaan met het delen van privé gegevens met bankinstellingen. Zodat je wat rustiger na kunt gaan wat voor hypotheek je wilt en waar. BIj mij moest ook alles zo snel, van aankoop t/m financiering.

Ik ben wel benieuwd waarom dit je zo aan het hart gaat?
Ik zou zo volledige inzage geven, zou niet weten waarom niet...

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 07:24

Doubtless schreef:
VanHuisUit schreef:

Serieus? Pietje van de hypotheekverstrekker hoeft toch niet te weten wat wij met ons geld doen. Ik snap echt niet waarom je dit geen schending van je privacy vind. Dat ze jaaropgaven nodig hebben en eventueel een overzicht met je spaargeld prima, maar iedere pin transactie gaat echt te ver. Gelukkig hebben wij dat gezeik met de banken nooit gehad en loopt alles via familie.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 07:29

Zoe_97 schreef:
Ik werk op een bank in België. Behandel ook leningen (geen woning kredieten) en moet zeggen dat voor elke lening wij het rekeningverloop bekijken. En op basis daarvan toch echt wel een deel leningen geweigerd (of net wel goedgekeurd als je vele spaar gedrag ziet). Structurele Betalingen aan incassobureau’s of zeer grote gok uitgaves zijn voor een bank echt rode vlaggen. Maar ook iemand die wel spaargeld heeft (meestal van de ouders) en we zien dat ze maandelijks met hun salaris niet rondkomen en nog een reeks geld van de spaarrekening maandelijks rond te komen (dat spaargeld raakt een keer op en als er dan nog vaste lasten bijkomen…).
Een bank is er niet enkel om geld te lenen, maar ook om klanten te beschermen tegen zichzelf en je zou schrikken hoevaak dat nodig is :(

Het is heel schattig dat je denkt dat je dit doet om klanten te beschermen tegen zichzelf, maar de bank denkt alleen aan de bank. Het enige dat jij doet is een risico inschatting maken of de bank uiteindelijk zijn geld terugkrijgt. De klant moet vooral beschermd worden tegen de bank, want die gaat echt niet zeggen als het even niet lukt "oh, laat maar met die aflossing, je hebt immers ook al zoveel rente betaald dat wij ons geld allang terug hebben".
Een bank is niets anders dan een zakelijke instelling, met maar één belang: zijn eigen belang.
Doubtless schreef:
VanHuisUit schreef:

Omdat het een privacy schending is. Het gaat ze niets aan, ze hebben de informatie niet nodig om hun werk te kunnen doen. Wat lucifertje zegt dus.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 08:37

Ik hoefde ook alleen een screenshot van mijn spaarrekeningen te overleggen voor de overbrugging.

Ik vraag me trouwens af of iemand weet wat de normale gang van zaken is. Ik heb vandaag overdracht van mijn oude huis. Nu wil de notaris niet het geld direct naar mijn hypotheekverstrekker overboeken want zij hebben daar geen relatie mee. Ik vind dat best vreemd. Nu krijg ik eerst zelf tig ton gestort en moet ik zelf de overbruggingshypotheek aflossen. En dat kan dan weer niet omdat de limiet op 50000 staat. Raar verhaal zeg.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 08:56

Fitzroy schreef:
Ik hoefde ook alleen een screenshot van mijn spaarrekeningen te overleggen voor de overbrugging.

Ik vraag me trouwens af of iemand weet wat de normale gang van zaken is. Ik heb vandaag overdracht van mijn oude huis. Nu wil de notaris niet het geld direct naar mijn hypotheekverstrekker overboeken want zij hebben daar geen relatie mee. Ik vind dat best vreemd. Nu krijg ik eerst zelf tig ton gestort en moet ik zelf de overbruggingshypotheek aflossen. En dat kan dan weer niet omdat de limiet op 50000 staat. Raar verhaal zeg.

Dat is vreemd. Ze horen gewoon een aflosnota op te vragen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 08:59

Lijkt me een rare gang van zaken..

Wij gaan toch geen huis kijken, iets met ziek zijn net als half Nederland -O- Nog in twijfel om wel gewoon een bod uit te brengen..