Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Wie een hypotheek afsluit via De Hypotheker, kan zijn studieschuld niet meer verzwijgen. Sinds kort is het voor hypotheekverstrekkers en -adviseurs mogelijk om data bij de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) op te vragen, en daar gaat De Hypotheker gebruik van maken.
VanHuisUit schreef:OK zal dat het zijn. Maar bewijs van salaris en vaste aanstelling / werk plus inkomsten krijg je ook al via je werkgeversverklaring. Spaargeld kan verkregen zijn uit 1 transactie als het bijvoorbeeld een betaling is van een uitkoop uit een woning bij echtscheiding.
Overigens wisten jullie dit:Citaat:Wie een hypotheek afsluit via De Hypotheker, kan zijn studieschuld niet meer verzwijgen. Sinds kort is het voor hypotheekverstrekkers en -adviseurs mogelijk om data bij de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) op te vragen, en daar gaat De Hypotheker gebruik van maken.
VanHuisUit schreef:OK zal dat het zijn. Maar bewijs van salaris en vaste aanstelling / werk plus inkomsten krijg je ook al via je werkgeversverklaring. Spaargeld kan verkregen zijn uit 1 transactie als het bijvoorbeeld een betaling is van een uitkoop uit een woning bij echtscheiding.
Overigens wisten jullie dit:Citaat:Wie een hypotheek afsluit via De Hypotheker, kan zijn studieschuld niet meer verzwijgen. Sinds kort is het voor hypotheekverstrekkers en -adviseurs mogelijk om data bij de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) op te vragen, en daar gaat De Hypotheker gebruik van maken.
Citaat:Zolang ze zich maar aan de toezichthouder kunnen verantwoorden.
Shiloh schreef:Ik heb geen maand hoeven overleggen. Heb ook voor de gewone rekening gewoon een uitdraai met de stand (en transacties) van die dag gemaakt. Dat was voldoende. Nu had ik mijn studieschuld netjes vermeld. Dus daar hoefde ze ook niks op te controleren. En andere schulden staan in het bkr.
Maar goed. Uiteindelijk is zo’n uitdraai voor een maand voor studieschuld ook niet om onstoffelijk. Je kunt de betaling daarvan heel simpel tijdelijk stopzetten.
VanHuisUit schreef:Citaat:Zolang ze zich maar aan de toezichthouder kunnen verantwoorden.
Dat zal het vooral zijn ja. Maar het is bijzonder dat hierin verschil zit qua behandeling per bankinstelling. Zo lijkt het.
Zeker moet je zo een transactie kunnen aantonen, dat is vrij eenvoudig hoor gaat meestal via een notaris.
En wat je zegt Shiloh, je kunt er van alles mee doen met zo'n maandelijkse betaling.
VanHuisUit schreef:Nou ik vind een hele maand je banksaldo opvragen echt nergens op slaan hoor. Wat hebben zij nou te maken met of ik 1 of 10 boeken koop bij bol.com om maar iets te noemen. Gaat om je salaris, je schulden, je spaargeld als je die hebt, that's it.
Volgende keer ga ik overigens gewoon weer naar mijn huis bank, dat is de RABO, die hebben natuurlijk sowieso volledig inzicht in alles van je (alhoewel, volgens mij moeten ze wel vragen of ze dat mogen bekijken).
Ik had maar heel weinig hypotheek nodig en daarbij gewoon een maandinkomen waar ik absoluut niet mee op het maximum zat van de hypotheek die ik nodig had. Plus dat ik aan kon tonen dat ik de dubbele lasten gewoon kon betalen. Plus dat de woning die ik verkocht al verkocht was, maar nog niet gepasseerd.
Was bij NIBC Direct.
En ja je hebt plicht om te vragen waar geld vandaan komt, dus als je geld hebt, dat ze weten waar het vandaan komt (dat kon ik ook gewoon aantonen). Maar dat is geen reden om zoveel te willen weten over je maandelijkse transacties afgezien van schulden, salaris en spaargeld.
Ik hoop voor iedereen dat de markt wel wat afkoelt zodat je ook wat rustiger na kunt denken hoe ver je wilt gaan met het delen van privé gegevens met bankinstellingen. Zodat je wat rustiger na kunt gaan wat voor hypotheek je wilt en waar. BIj mij moest ook alles zo snel, van aankoop t/m financiering.
ingedebruijn schreef:Als financiële instelling heb je de wettelijke plicht om te weten waar geld vandaan komt en dat bij twijfel te onderzoeken. Staat dus los van privacy. Dus ik snap volledig waarom ze het vragen.
gr_roos schreef:Achteraf was ie gewoon nieuwsgierig wat er allemaal nodig was om toestemming bij de rechtbank te krijgen. Prima maar niet over de rug van mijn vader![]()
Hij was ook bij de overdracht en noemde mij de lastige persoon
VanHuisUit schreef:Ik hoop voor iedereen dat de markt wel wat afkoelt zodat je ook wat rustiger na kunt denken hoe ver je wilt gaan met het delen van privé gegevens met bankinstellingen. Zodat je wat rustiger na kunt gaan wat voor hypotheek je wilt en waar. BIj mij moest ook alles zo snel, van aankoop t/m financiering.
Doubtless schreef:VanHuisUit schreef:Ik hoop voor iedereen dat de markt wel wat afkoelt zodat je ook wat rustiger na kunt denken hoe ver je wilt gaan met het delen van privé gegevens met bankinstellingen. Zodat je wat rustiger na kunt gaan wat voor hypotheek je wilt en waar. BIj mij moest ook alles zo snel, van aankoop t/m financiering.
Ik ben wel benieuwd waarom dit je zo aan het hart gaat?
Ik zou zo volledige inzage geven, zou niet weten waarom niet...
Zoe_97 schreef:Ik werk op een bank in België. Behandel ook leningen (geen woning kredieten) en moet zeggen dat voor elke lening wij het rekeningverloop bekijken. En op basis daarvan toch echt wel een deel leningen geweigerd (of net wel goedgekeurd als je vele spaar gedrag ziet). Structurele Betalingen aan incassobureau’s of zeer grote gok uitgaves zijn voor een bank echt rode vlaggen. Maar ook iemand die wel spaargeld heeft (meestal van de ouders) en we zien dat ze maandelijks met hun salaris niet rondkomen en nog een reeks geld van de spaarrekening maandelijks rond te komen (dat spaargeld raakt een keer op en als er dan nog vaste lasten bijkomen…).
Een bank is er niet enkel om geld te lenen, maar ook om klanten te beschermen tegen zichzelf en je zou schrikken hoevaak dat nodig is
Doubtless schreef:VanHuisUit schreef:Ik hoop voor iedereen dat de markt wel wat afkoelt zodat je ook wat rustiger na kunt denken hoe ver je wilt gaan met het delen van privé gegevens met bankinstellingen. Zodat je wat rustiger na kunt gaan wat voor hypotheek je wilt en waar. BIj mij moest ook alles zo snel, van aankoop t/m financiering.
Ik ben wel benieuwd waarom dit je zo aan het hart gaat?
Ik zou zo volledige inzage geven, zou niet weten waarom niet...
Fitzroy schreef:Ik hoefde ook alleen een screenshot van mijn spaarrekeningen te overleggen voor de overbrugging.
Ik vraag me trouwens af of iemand weet wat de normale gang van zaken is. Ik heb vandaag overdracht van mijn oude huis. Nu wil de notaris niet het geld direct naar mijn hypotheekverstrekker overboeken want zij hebben daar geen relatie mee. Ik vind dat best vreemd. Nu krijg ik eerst zelf tig ton gestort en moet ik zelf de overbruggingshypotheek aflossen. En dat kan dan weer niet omdat de limiet op 50000 staat. Raar verhaal zeg.