Zo, net weer even een rondje kruiden geknipt om te laten drogen. Deze ronde: rozemarijn, tijm (citroen), oregano en salie. Salie en oregano gaan hier hard, dus daar moet ik flink van oogsten
Ik heb het idee dat er dit jaar niet zoveel wilde frambozen zijn, er staat enorm veel kleefkruid wat de boel enorm overwoekerd. Duimen dat het nog wel goed gaat komen... Ik moet ook nodig de bramen eens gaan controleren, eens zien wat daar van terecht zal gaan komen dit jaar.
Iemand hier nog goede recepten voor rabarber? Ik heb daar nog steeds niets van geoogst, wat toch eigenlijk wel zonde is. Maar ik ken het eigenlijk niet en mijn man vindt het niet lekker. Dus ik ben toch wat terughoudend daarin, wat ik niet wil zijn doordat het een goede permanente plant is en dus perfect binnen de permacultuur past.
Wanneer oogsten jullie knoflook en uien? Als het loof nog groen is, als het gaat bloeien, of nog een ander moment? En de aardappels? Die doe ik hier altijd pas als het loof begint af te sterven, zodat ze zo lang mogelijk kunnen groeien. Dit jaar is alles wel echt vertraagd vergeleken met vorig jaar, toen had ik rond deze tijd het eerste rondje aardappels al geoogst. Dat is nu echt nog te vroeg, ze staan nog super groen te zijn.
Rabarber kan goed gecombineerd met aardbeien in jam. Eigenlijk in alles dat heel zoet is en wel een beetje zuur kan gebruiken.
Knoflook en ui daar knip ik de meeste bloemknoppen uit. Zo gaat de energie naar de bol inplaats van bloem en zaad vorming. Ik vind de bloemen wel mooi dus een paar last ik er staan voor mijn plezier en de insecten. Als het blad geel verkleurd oogst ik ze.
Aardappels ben ik nog niet zo handig in helaas. Mijn timing is namelijk ook nogal afhankelijk van mijn eigen energieniveau en dat zorgt er voor dat zowel het poten als oogsten meestal niet optimaal is.
Mijn aardappel planten waren groen tot de slakken weer eens alles op aten... Ik heb mijn knoflook denk ik te vroeg geoogst maar de eenden bleven eroverheen lopen dus al het blad lag al plat.
Ik moet nodig snijbiet oosten
Rabarber heb ik dit jaar jam/taartvulling van gemaakt, ook voor het eerst. Ik weet ook niet zo goed wat ik er mee moet
Mijn moestuin is echt ontploft, ik had er ook pompoen in gezet, moet nu kijken hoe ik nog kan lopen courgette beginnen wat te produceren en ik heb al 4 cherry tomaten kunnen oogsten
JudithO
Geplaatst: 24-07-24 16:12
Thanks voor de tips en ervaringen
Mijn courgettes willen dit jaar echt niet. Er was er om te beginnen maar 1 opgekomen die ik gezaaid had, en die werd al snel opgegeten door de slakken. Toen heb ik in een tuinwinkel nog 2 plantjes voor bolcourgette gevonden, maar die willen ook nog niet echt leven. En vanmorgen heb ik bij het knippen van de tijm 1 per ongeluk geknakt, dus ik hoop dat die nu niet alsnog echt dood-dood is
De spaghettipompoen gaat het wel echt lekker, de eerste mini's heb ik al ontdekt. En ja hier gaat hij ook aardig aan de wandel haha. Nog even goed eronder maaien nu het nog lukt en dan hopen dat het goed blijft gaan.
4 cherry tomaten lekker! Hier ook al de eerste groene tomaatjes, maar het zal nog wel even duren voor ik tomaten kan oogsten. Ik heb geloof ik 9 rassen staan. Ja, inderdaad 9! Van veel rassen maar 1 plant hoor
Ik heb voor het eerst ook popcornmais, daarvan heb ik van de 10 planten nu nog 6 staan. Ze groeien nu erg hard, duimen dat er mooie kolven in komen!
Klinkt goed, ik ben benieuwd naar de popcorn mais trouwens. Waar heb je de mais vandaan?
Aardappels hangt af van de soort en de tijd. De vroege gaan deels als ze bijna uitgebloeid zijn, dat zijn geen bewaarappels en worden nieuw genoemd. Later in het jaar wacht ik tot het groen weg is en rooi dan. Deze zouden als het goed is wel bewaard kunnen worden lang.
Ik hoop dat je geen andere maïs in de buurt hebt? Helaas poppen ze niet goed als ze zijn bestoven door andere maïs planten.
JudithO
Geplaatst: 24-07-24 17:31
Nee, geen andere mais in de wijde omtrek. Het eerste maïsveld is hier 20 autominuten vandaan, dus dat moet geen probleem zijn. Wel thanks voor de tip, misschien komt het ooit nog eens van pas in de toekomst.
Karuna, ik bestel het grootste deel van mijn zaden bij Baumaux.fr. Ruim assortiment en ik krijg altijd gratis zaden erbij, daar ben ik fan van want het opent weer nieuwe opties
Ik wilde net weer eens gras gaan maaien, want het staat alweer bijna een halve meter hoog. Dan kan ik de grens van de moestuinbedden tenminste weer terugvinden. Is na 10 meter het touwtje van de bosmaaier op en er ligt natuurlijk niet nog een nieuwe. Helaas! Dan moet het maar weer een weekje langer wachten. Grasmaaier hebben we niet vanwege de helling, dat werkt niet.
Prairy
Geplaatst: 24-07-24 20:57
Ik heb even wat fotos gemaakt van mijn moestuin. Enigszins ontploft
En weer braam en Japanse Wijnbes geplukt. Ik moet echt binnenkort siroop etc gaan maken voor het de vriezer uit barst
Zet bloemkool altijd even in een emmertje zout water en daarna afspoelen.
Nadat ik ooit goed verstopt slakjes en rupsen gehad heb.
haffiefreak
Geplaatst: 28-07-24 11:43
Marcella schreef:
Zet bloemkool altijd even in een emmertje zout water en daarna afspoelen.
Nadat ik ooit goed verstopt slakjes en rupsen gehad heb.
Het staat in een grote pan met zout water.
JudithO
Geplaatst: 29-07-24 14:50
Gisteren toch maar de uien geoogst. Eigenlijk iets te vroeg, maar veel loof was al verdwenen met dank aan de kippen. De kippen komen er niet meer bij maar toch vond ik regelmatig omhoog gehaalde uien, dus om te voorkomen dat ze stuk zouden gaan heb ik alles er toch maar uit gehaald. Magere oogst, maar het is beter dan niets.
De erwten worden nu ook volop geoogst, doen het minder dan vorig jaar vanwege alle nattigheid en omdat ze precies dit jaar op een beschutte plek staan.
Eind deze week hoop ik rode bessen te kunnen oogsten!
De aardappels laten ook niet lang meer op zich wachten... (Let niet op al het onkruid, iets met een touwtje en een bosmaaier )
Hier nog een foto van mijn mais, de mooiste plant
De gekochte vleestomaten gaan goed!
En ook nog maar heel even wachten op de knoflook...
Nog een overzichtje van mijn onderste 8 moestuinbedden: