Jullie gasverbruik

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 08:53

Ik verbruik in mijn eentje zonder verwarming al tussen de 13m3 en 21m3 per maand. Zonder elke dag douchen en weinig warm water pakken. Maar zelfs dagen dat ik helemaal geen warm water gebruik staat het verbruik niet op 0. Heb alle standen al geprobeerd, maar blijft elke dag iets verbruiken.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 08:59

Wij hebben met z’n tweetjes in augustus 24m2 verbruikt. Inclusief koken op gas en douchen wanneer we willen. Nu is mijn vriend minder (lang) gaan douchen en dat zie je wel terug vind ik. We stoken niet trouwens.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 10:06

Alleen die dag van ⁰.52 heb ik de verwarming kort aangehad. De rest van de dagen was ik niet in het huis en zou het dus puur zijn het stationair draaien van de cv

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 10:11

Avelienvd schreef:
Alleen die dag van ⁰.52 heb ik de verwarming kort aangehad. De rest van de dagen was ik niet in het huis en zou het dus puur zijn het stationair draaien van de cv

.08 is ook precies mijn verbruik als ik niet thuis ben, lijkt me normaal sluipverbruik. Hoger verbruik op andere dagen kan betekenen dat de cv automatisch is aangeslagen doordat de temperatuur onder een bepaalde waarde zakte? Op welke temperatuur had je de cv afgesteld voor je wegging, en hoe is de isolatie?

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 13:12

Dorus schreef:
Tigress schreef:
Vorig jaar hield ik het tot de week van 18 oktober vol zonder kachel aan. So far, so good, sinds mei maar 5 m³ per maand gebruikt (zit in totaal nu op 37 m³ verbruik sinds de jaarafrekening in april). Qua stroom maak ik me dit jaar geen zorgen. Vanaf de jaarafrekening tot nu heb ik 282 kWh verbruikt, en 1367 kWh teruggeleverd. Toch maar eens kijken voor een elektrisch kacheltje wellicht..

Mijn buurman heeft kacheltjes die met WiFi aan te sturen zijn. Op koude dagen dat z’n zonnepanelen goed opleveren zet hij op afstand z’n kacheltjes aan om het huis warm te stoken zodat hij ‘s avonds veel minder hoeft te stoken.

Oh da's wel fijn! Ik ben een thuiswerker, maar voor momenten dat ik er eens niet ben vind ik het ook fijn voor m'n kat dat zij de mogelijkheid heeft er warmer bij te zitten wanneer ze wil, terwijl ik warm thuis kom :) Daar ga ik eens naar kijken, thanks voor de tip!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 14:21

Je kan ook gewoon een schakelaar op wifi er tussen zetten in je stopcontact. Die kan je dan met elk apparaat gebruiken. Zie je veel voor verlichting enzo.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 15:25

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 15:39

Wij hebben de afgelopen twee maanden, sinds we de ketel op eco hebben staan, 3 kuub per maand verbruikt. Dan douchen we om de dag ongeveer, vrij kort en meestal staan we samen onder de douche; de een zeept zich in terwijl de ander zich afspoelt, dat scheelt ook weer gas :))

Bij die slimme stekkers moet je wel even opletten welk wattage ze aankunnen; sommige mag je bijvoorbeeld met maximaal 1000 of 1500 Watt gebruiken, en een elektrische kachel is al gauw 2000 Watt.

Op het moment zit ik een weekje op de boot, daar hebben we een 40 liter boiler voor de douche, en 'gratis' stroom, dus hier zou ik lekker elke dag uitgebreid kunnen douchen :Y) Maar ik houd het meestal toch bij 5 minuutjes per dag.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 15:48

Tancreda4 schreef:
Karrij, als je zo veel terug krijgt, dan pas je je termijn bedrag toch aan??

Ons termijn bedrag zal zeker aangepast worden volgende maand. Reden dat wij zoveel terug krijgen is dat wij afgelopen winter best veel hout gestookt hebben en we hebben sinds een half jaar zonnepanelen! Maar per 1 november nieuwe tarieven die giga zijn gestegen,dus we zullen volgend jaar echt niet zoveel of misschien wel niets terug krijgen. We laten het maar zo

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 16:09

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 16:14

Roodvos schreef:
Ja, deze bijvoorbeeld:
https://www.action.com/nl-nl/p/lsc-smar ... e-stekker/

Ik heb daar meerdere van voor verlichting. Je kan ook een timer instellen of een aan/uit schema.

Kun jij toevallig zien hoeveel vermogen (watt) je op deze stekkers kan aansluiten? Ik heb best een zwaar apparaat wat er op moet namelijk (3kwh)

EllyC schreef:
Roodvos schreef:
Ja, deze bijvoorbeeld:

Ik heb daar meerdere van voor verlichting. Je kan ook een timer instellen of een aan/uit schema.

Maar niet het verbruik per stekker toch?

Nee, maar dit was als reactie op een kacheltje op wifi.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 16:18

manzano schreef:
Roodvos schreef:
Ja, deze bijvoorbeeld:

Kun jij toevallig zien hoeveel vermogen (watt) je op deze stekkers kan aansluiten? Ik heb best een zwaar apparaat wat er op moet namelijk (3kwh)

In de conformiteitsverklaring waar de website naar linkt staat "LSC Smart connect Powerplug NL plus 16A", en 16A zou betekenen dat hij 3500Watt moet aankunnen. Maar als het goed is moet het ook op de plug en/of in de handleiding vermeld staan.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 16:20

Ja daarom vraag ik het ook aan Roodvos of zij het er op kan zien staan, dan weet ik of het de moeite is om op jacht te gaan :)

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 09:48

manzano schreef:
Ja daarom vraag ik het ook aan Roodvos of zij het er op kan zien staan, dan weet ik of het de moeite is om op jacht te gaan :)

Ik heb even een willekeurige op de foto gezet (ik heb er 7), 3680W staat er op.
Afbeelding

Controleer wel even voor je koopt, want ik heb ze al een paar jaar. Misschien is er wat veranderd.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 10:02

Roodvos schreef:
manzano schreef:

Ik heb even een willekeurige op de foto gezet (ik heb er 7), 3680W staat er op.
[ [url=m/jMGRPN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Controleer wel even voor je koopt, want ik heb ze al een paar jaar. Misschien is er wat veranderd.

Ah super! Dank je wel! <3

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 18:12

MyWishMax schreef:
Ik verbruik in mijn eentje zonder verwarming al tussen de 13m3 en 21m3 per maand. Zonder elke dag douchen en weinig warm water pakken. Maar zelfs dagen dat ik helemaal geen warm water gebruik staat het verbruik niet op 0. Heb alle standen al geprobeerd, maar blijft elke dag iets verbruiken.

Heb je een boiler? Want dat zou kunnen verklaren waarom je toch elke dag verbruik hebt dan…

Als wij niet thuis zijn in bijvoorbeeld de zomervakantie is ons verbruik echt 0…

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 18:22

MyWishMax schreef:

Stekker eruit trekken en kijken wat er dan gebeurd?
Een cv ketel staat vaak zo ingesteld dat hij om de 2 uur het tapwater opwarmd. Zodat wanneer je de kraan open zet, je snel warm water hebt. Dit kan je uitzetten. Moet je alleen iets langer wachten op warm water.
Hier zag ik in de homewizzard app dat de cv elke 2 uur aansloeg. Hij verbruikte niet erg veel gas, 0,3 m3 per dag, maar toch, zonde.
Ik heb deze functie uitgezet en nu word er alleen nog gas verbruikt wanneer er warm water wordt gepakt.

Tipje: p1 meter van homewizard. Die klik je in de slimme meter en dan kan je realtime zien welke groep er verbruikt en wat de kosten zijn. Icm hun speciale stekker kan je ook het verbruik van verschillende apparaten meten, ze op timer aan/uitzetten en bijv instellen dat ze het apparaat aanzetten wanneer er zonnestroom opgewekt wordt.

En in jouw geval: ik vind je verbruik van gas voor 1 persoon best hoog. Wij zijn met 3 personen en douchen elke dag kort en ons verbruik is max 9m3 per maand.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 18:36

Nog bedankt voor de tips! Ik heb vanmiddag eentje besteld zonder wifi, maar mocht ik dat toch missen zet ik zo'n stekker ertussen :D
Het is nog niet koud in huis, maar voelt langzaam aan wel zo.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 19:02

MyWishMax schreef:

Bizar..dan zou ik denk ik echt een keer voor een dag de stekker eruit trekken.
Vraag me dan af of er geen gaslek zit ergens?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 19:10

Bij mij verbruikt de ketel ook omdezoveeltijd gas.. maar dat is 0.004m3 per keer..
en op een 'drukke' dag is het verbruik dan 0.474m3
op een rustige dag is het 0.075.. Ik maak me er verder maar niet zo druk om.. Gelukkig zijn de toeslagen en het prijsplafond voor mij nog te doen .. maar dat heeft ook niet iedereen.. -O-

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 19:48

Sansevieria schreef:
MyWishMax schreef:

Bizar..dan zou ik denk ik echt een keer voor een dag de stekker eruit trekken.
Vraag me dan af of er geen gaslek zit ergens?

Geen boiler en ketel staat al zo dat het erg lang duurt voordat water warm is.

Kan je gewoon de stekker er dan een dag uittrekken? Dat kan ik vrijdag dan wel proberen, morgen komt schoonmaakster dus niet handig. Kan dat verder geen kwaad?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 19:59

Nee, hij mag alleen niet te lang uitstaan, de pomp zou in principe een keer per etmaal moeten kunnen draaien, zodat die niet vast gaat zitten.
Maar het kan natuurlijk best ook zo zijn dat je een cv ketel hebt met een soort van ingebouwde boiler, hadden wij ook, die hield gewoon 60 liter water continue warm.
Of je dat nu gebruikte of niet.

Onze nieuwe doet dat niet meer, scheelt een heel stuk in verbruik.
Bij ons zijn zekerheidshalve bij het plaatsen de gasleidingen afgeperst / gecontroleerd, om er zeker van te zijn dat we geen gaslek hadden (gezien het bizarre verbruik hier).

Maar de kuub gas die jij verbruikt, ondanks in de kou zitten en niet veel warm water is gewoon echt veel.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 20:01

Kan ook zijn dat je instellingen verliest als je de stekker eruit trekt.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 20:06

Wij trekken stekker eruit en gaskraan dicht.
Vlak voor het douchen even aanzetten gebruiken we met zijn tweenen tussen de 0,25 en 0,28 kuub.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 20:15

Het is wel 1 of 2 keer bad ipv douche en soms 1 keer douche. Dus zo laag als sommige anderen kom ik nooit, want ook onder de douche red ik het niet in 5 minuten :+ En alleen douchen gaat weer ten koste van lijf. Voor gezondheid moet ik ook stoken en daar bezuinig ik al op, maar helemaal van bad af stappen is te grote aanslag.

Maar soms wisselt het erg, september maar 11m3. Ik vind dat dus geen gek verbruik. Alleen die 21 ineens wel.