Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 20:41

En weer iets geleerd! Nooit geweten dat lariekoek ook echt iets is. Verder neem ik diep mijn pet af voor het werk dat jullie weer verzetten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 21:33

Biestkoek of lariekoek gegeten toen ik 12 jaar was. Dus heul lang geleden. Ik vond het ça va. Niet vies en niet lekker.
Letten jullie een beetje op jezelf? Het is een jaargetijde waar je jezelf helemaal in kwijt kunt raken, zoveel werk.

Roihi

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 21:48

ik kende lariekoek niet nee, heel tof om erover te lezen.
en de sjaal is mooi geworden

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 00:11

Is die biest niet voor de kalveren bedoeld??
Of gaat dit net zoals in nederland, kalveren direct bij de moeders weg?

Wat schrijf je toch weer mooi <3

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 00:20

Ik weet dat de buurman een poosje biest gebruikt heeft om yoghurt van te maken voor zijn weerstand.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 00:28

Nooit geweten dat lariekoek ook daadwerkelijk eten is en er een recept was :o

Mooi stukje weer, jullie zijn er weer druk mee

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 03:06

Oeh dat ziet er lekker uit!

Ik heb begin van de middag nog een litertje biest staan koken, gewoon op de normale manier van net niet aan de kook brengen, blijven roeren, en als je merkt dat het ietsje begint te wellen meteen het vuur uitzetten en blijven roeren. Want anders krijg je zure klonten. Nog een poosje blijven roeren. Verkruimelde beschuit erbij en wat suiker. En dan in de koelkast zodat het nog iets dikker kan worden.

Heb zelf een schaaltje gegeten en nog 2 schaaltjes voor mijn ouders staan voor morgen.
Maar nooit aan gedacht om er iets van een baksel mee te maken, ik ga eens opzoeken wat dat is :)

Koeien hebben vaak zoveel biest dat het kalf het niet eens allemaal op kan, zoals ik het begrijp.
Hier bij de koeienboer hebben ze een kaas e.d. winkeltje van kaas die ze zelf maken, en als er een koe heeft gekalfd die erg veel biest heeft, dan kan je ook biest kopen.

Ik vraag er wel eens naar of er nog biest is toevallig als het niet in de winkel staat en dan zegt de boerin ook wel eens iets als "misschien volgende week want dan moeten er weer 2 kalven" of "er is net een kalfje geboren maar deze geeft niet zoveel biest". En dan is alles voor het kalf natuurlijk. Dus het kalfje gaat gewoon voor :j

Vriendin van mijn ouders is dochter van een koeienboer en die kwam regelmatig met een emmertje biest aan.
Zij moest er zelf niks van hebben, te veel moeten eten als kind _O-

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 11:42

Biestpannekoeken bakken kan ook nog. Gewoon de melk door biest vervangen.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 15:08

Wat grappig, ook ik wist niet dat lariekoek echt bestond!
Is biest heel anders van smaak dan melk?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 15:14

Biest is heel dik, romig en vet. Ik vind het niet lekker. Als je vroeger moest aankomen kreeg je nog weleens biest vertelde mijn moeder.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 15:47

Lariekoek was mij niet bekend als gerecht. Blijkbaar is flauwe kul ook een gerecht. (worst) Het lijkt me ook best bijzonder om deze gerechten op een menukaart tegen te komen. :D

Wat ik wel eens heb gemaakt is Afrikaanse melktaart. Dat bestaat ook voornamelijk uit melk en is waarschijnlijk net iets minder zwaar op de maag als lariekoek. Ik vermoed tenminste dat lariekoek wel erg goed vult?

https://www.lekkervanbijons.be/recepten/zuid-afrikaanse-melktaart

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-25 19:32

mysadankjewel <3

tamary ik had tot voor kort ook nog nooit van lariekoek gehoord...

Dammiedankjewel <3

Ceetje_boktdankjewel <3 gelukkig is het leuk werk dat maakt het een stuk lichter

pien_2010 wat leuk dat je vroeger lariekoek gegeten hebt <3 ! Hadden jullie eigen koeien?

Roihidankjewel <3

jolliegirldankjewel <3 .De boer melkt het overschot aan biest weg om te bewaren voor als een koe niet genoeg eigen biest geeft of zoals nu, om een beetje weg te geven. De kalveren blijven hier een tijdje bij de koe terwijl het overschot aan melk door de robot wordt weggemolken. Best netjes dus.

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-25 19:43

marcella intressant dat wist ik niet dat dat ook kan

Cheytjuhdankjewel <3

pmarena Dat klinkt ook lekker, zoals jij het maakt.

Wil je het recept wat ik heb gebruikt?

anne_GTI Dat is inderdaad ook heel lekker en vullend!

konstantine het is heel dik en botergeel en smaakt wat vetter als melk, wel lekker vind ik.

SuzanneF Dat kan ik mij goed voorstellen, dat het geschikt is om aan te komen.

journee haha,dat wist ik niet dat flauwe kul ook een gerecht is. Lijkt mij inderdaad grappig om dit soort dingen op een menukaart tegen te komen....

Lariekoek is heel vullend sommige maken hem dan ook met de helft melk.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 19:53

Nee Thea wij hadden geen eigen koeien maar toen ik 14 jaar was had ik een eerste vriendje J, hevig verliefd op de boerenzoon van dezelfde leeftijd en daar zag ik hoe kippen werden geslacht, koeien gemolken en hoe de kalfjes werden geboren. En daar heb ik geproefd van gekookte biest, biestpap en die koek die hij ook hebt gemaakt. Ik was er niet enthousiast over en ik vond het allemaal drie erg zwaar op de maag liggen.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 20:39

Weer wat geleerd; ik had er geen idee van dat lariekoek een gerecht was en al helemaal niet dat t van biest was gemaakt.
Ik heb als kind regelmatig biest gegeten, als pap met de verkruimelde beschuiten en beetje suiker zoals hierboven beschreven…heerlijk!!!

En idd prachtig de sjaal! Het uitje naar de stad; is dat om boodschappen te doen? Of gewoon voor de leuk zeg maar?

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 20:41

Ik vind het wel lekker klinken, die biest :) De volgende keer dat wij hier naar de kaasboerderij fietsen zal ik eens kijken of zij het ook verkopen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 23:40

Ik vind biest echt niet lekker. Rauwe melk vind ik wel lekker. Vroeger had ik ook nog voorkeur voor de koe... de melk van Beatrix 2 was het lekkerst. En die van Marijke 19 vond ik niks aan.

Tegenwoordig verwen ik mezelf nog weleens met rauwe A2 melk van een jersey.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 08:05

Thea: ik vond het al online, dank je :)

Ga ik volgende keer eens proberen, ben wel benieuwd! Bedankt voor de tip want ook ik wist niet dat lariekoek een echt "ding" was := Klinkt een heel stuk makkelijker dan dat gedoe op de kookplaat waarbij je bang bent dat je de pan te laat er vanaf haalt en je het weg kan gooien omdat het dan zuur wordt :=

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-25 21:03

pien_2010 <3

pallatindankjewel <3 ,het stadsbezoek is om de voorraad weer aan te vullen, en door de afstand voelt het soms meer als een plicht, maar met zulk mooi weer is het een uitje.

konstantine ik ben benieuwd <3

anne_GTI het kan per dier inderdaad heel veel verschillen in smaak, voor ons geen keuze. De melk van ruim 100 koeien zit gemixt in de tank.

Is dat een speciale boer waar je a2 melk haalt?

pmarena ben benieuwd wat je er van vind