Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 15:49

senna21 schreef:
Iemand interesse in een Hennepplant Er komen al knoppen aan. :+ .
Deze is spontaan opgekomen, vermoedelijk uit vogelzaad (?)

hahahha oppassen voor een overijverige Bromsnor!!!
Maar hennep is een stikstofleverancier, dus goed voor je grond.

gohya

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 17:17

Senna21 waar woon je? Je mag max. 5 Hennep planten in je tuin hebben,dat is toegestaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 19:23

Er is een wezenlijk verschil tussen de gewone hennep(vogelzaad,canabis sativa) is iets heel anders dan de welberuchte Nederwiet. http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederwiet
Gewone hennep mag een veld vol zijn hoor :D

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 11:09

Zo, ik schop deze maar weer eens naar bonven, want hier in de tuin is de lente al weer stevig begonnen: krokussen en sneeuwklokjes in volle bloei, narcissen en bomen/struiken al dik in de knop. Zelfs de clematis loopt mooi uit. *\o/*

Aan de vijver wordt langzaam ook weer gewerkt, als de grond niet te zwaar is door de regen. Er valt nog veel te graven (ik doe alles alleen en met de hand) maar ik heb alle tijd; het werk loopt niet weg.

Gisteren heb ik lekker met mijn dochter met een dikke jas aan een uurtje in de ligstoel in de zon gelegen. Genieten is dat!

Zijn jullie al in de tuin geweest?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 11:13

:D
Vorige week om de ramen te lappen :+ Wat was dat heerlijk in het zonnetje!!
Schrok alleen wel van de groene aanslag op de tegels.... Maar HG doet wonderen :D

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 11:30

Haha, ja, ramen lappen is natuurlijk ook leuker als de zon schijnt. :+ Maar geef mij die ligstoel maar. :Y)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 11:33

Hier even geen tuin. Wij zijn begin februari verhuisd naar een tijdelijk adres, en van ons nieuwe huis krijgen we in juni de sleutel. Daar moet wel veel aan de tuin gebeuren, maar dat gebeurd waarschijnlijk pas in 2015.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 11:34

Hier begint ook alles uit te schieten,zelfs de Ribes staat bijna in bloei.
Heb zelf nog niets gedaan in de tuin,moet een hoop doen,ook de vijver moet schoon gemaakt worden [oud blad] en de pomp moet schoon.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 11:35

Hmmm, geen tuin, daar zou ik het echt moeilijk mee hebben. Al was dat tijdens mijn studies ook wel zo. Maar dan ging ik wel bij mooi weer naar de kruidentuin met een cursus of een goed boek. En in het weekend de tuin bij mijn ouders waar ik mijn gang mocht gaan. Voor mij is werken in de tuin heel therapeutisch.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 12:18

Wat doe je dan zoal in de tuin Soesita? Ik ben het altijd heel snel zat, in de tuin werken :')

Hier hebben we nog grootste plannen voor de tuin. We zijn in 2012 begonnen nadat mijn vriend onze sierbestrating voor 'de grap' op marktplaats had gezet. Toen kwam iemand het zelf ophalen voor 1700 euro, bleek dat we een fortuin hadden liggen aan steentjes (en wij vonden het lelijk). Van dat geld hebben we een nieuwe vijver aangelegd en nieuwe sierbestrating.
Inmiddels zijn we bijna 2 jaar verder en we moeten nog een paar meter straten en diverse pergola's en afdakjes moeten nog geplaatst worden.

De vijverrand moet ook aangepast worden, dat is echt heel erg lelijk geworden namelijk. Zal dadelijk weer eens foto's maken, lang niet gedaan.

En groene aanslag? Echt enorm veel last van! Ik ga liters HG moeten aanschaffen wil ik dat er ooit allemaal af krijgen :=

eroslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 12:44

Mag ik met jullie meekletsen. We hebben sinds een paar weken een tuin en hiervoor nooit gehad.
Gister heb ik de heg gesnoeid met de heggenschaar en vandaag heb ik verder tuingereedschap gekocht. Een spade,schoffel en gazonhark en een starterssetje met een klein schepje en nog twee dingen.

Wie weet doe ik hier goede tips op.

Wil vanmiddag gaan proberen om de bramenstruik eruit te halen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 13:05

@eroslover doe wel handschoenen aan dan.De Braam heeft hele kleine vervelende doorntjes die je bijna niet uit je handen krijgt.Zou hem eerst goed kort knippen en dan uit de grond scheppen.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 13:07

Dais_: Oh, in mijn tuin is er meestal wel wat te doen: snoeiwerk, opbinden, onkruid uitdoen, gras maaien (in het seizoen natuurlijk), uitgebloeide bloemen verwijderen,... En natuurlijk slorpt het project "tuinvijver" ook een heleboel werktijd op, aangezien ik alles alleen doe en alles met de hand. De tuin is echt mijn ding. Daar heb ik vrij hand in en elk jaar wordt het een beetje mooier: nieuwe aanplant, nieuwe perken,... Alles low-budget dus beetje bij beetje.

eroslover: Natuurlijk, hoe meer tuinliefhebber hoe leuker. Welkom!

eroslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 13:14

Dankje allebei. Doe er inderdaad handschoenen bij aan. Heb ik ook gekocht, maar denk dat ik er klushandschoenen voor gebruik, die lijken me dikker.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 13:25

Wij zijn druk bezig de nieuwe bestrating erin te leggen. Ben erg benieuwd hoe het er straks uit ziet. Heb straks ook een border, dus als her weer zo blijft kan ik mooi plantjes erin zetten

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 13:37

Soesita, dat zijn precies die klusjes waar ik nooit geen zin in heb haha :') Maar het hoort er wel bij helaas. Het is ook veel onkunde vanaf mijn kant. Ik moet bijvoorbeeld heel dringend de klimop snoeien, maar ik weet gewoon niet waar ik moet beginnen. Aangezien hij ook als erfscheiding functioneert met de buren durf ik ook niet lukraak te knippen (wat hun overigens wel doen waardoor wij eigenlijk niet eens meer kunnen snoeien willen we geen doorkijk hebben).

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 13:52

Die zachte winter heeft 1 voordeel, ik heb deze keer gewoon mijn niet-wintervaste planten laten buitenstaan omdat ik het beu was de hele winter te moeten slalommen tussen al die potten binnen in huis, en dacht "wat doodgaat, heeft pech gehad". Alles ziet er nog goed uit hihi . :D

Verder idd veel planten die al in bloei komen. Veel te veel leven ook in mijn vijvertjes.

Hier de voorbije weken een nieuw stukje structuur aangebracht in de voortuin en achteraan moet de laatste kleine vijver nog afgewerkt worden. Dan hebben we in totaal 3 vijvers, 2 hadden we al en daar zit leven in, de laatste wil ik uitsluitend als bak voor zuurstofplanten gebruiken. En ze moeten alledrie met pompjes verbonden worden zodat het water kan circuleren. :)

De grasperkjes worden hier elk jaar kleiner en kleiner. :D Geen kids en geen honden, dus daar moeten we het niet voor laten. Al heb ik manlief wel verzocht om mij toch nog 1 stukje gras te gunnen, ik loop graag op blote voeten door het natte gras 's morgens, in de zomer. :D

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 15:43

Ik ben ook al een beetje in de tuin bezig geweest, maar er staat nog zooooo veel op de planning... De lavendeltjes steken eindelijk in de grond, joepie! Ik had ze al van tevoren gekocht, kon me echt niet inhouden hihi. Maar pff wat een werk was dat! Eerst de oude rommel-dingetjes van de vorige eigenaar er uit doen en dan op een laag beton stuiten die onder het onkruiddoek verstopt lag...

Gisteren ben ik vensterbank-bakken gaan halen en heb ik prachtige paars/witte viooltjes geplant, jeuj!

Volgende op de planning: de lijsterbes helemaal weg krijgen en in de plek hortensia's planten. Dan de rest van het onkruiddoek met vergoeiingen etc nog proberen weg te krijgen en nog enkele leuke dingetjes planten (ik dacht aan ofwel een rozenstruik, magnolia of een kerselaar).

Als dat klaar is kunnen we met de echte tuin beginnen, die is achter het huis. Maar daar wil ik nu nog ff liever niet aan denken... ;)

Mijn geplante bloembollen vinden dit weer prachtig en zijn allemaal al flink de hoogte in geschoten, can't wait totdat ze openen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 16:41

[quote="jokari"]Die zachte winter heeft 1 voordeel, ik heb deze keer gewoon mijn niet-wintervaste planten laten buitenstaan omdat ik het beu was de hele winter te moeten slalommen tussen al die potten binnen in huis, en dacht "wat doodgaat, heeft pech gehad". Alles ziet er nog goed uit hihi . :D

Heb alleen de echte koukleumen binnen staan.
Passiflora Citrina en Capsularis.
De rest inderdaad het is niet anders.
Wat ik wel apart vind is dat mijn tropaeolum tricolorum en smithii al de hele winter buiten bivakkeren en gewoon lekker verder bloeien.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 17:49

Dankzij het zachte weer heeft hier de hele winter de goudsbloem en het leeuwenbekje gebloeid.
Afgelopen weekend het grasveld geverticuteerd (met een :Y) ) en kalk gestrooid.
Hopelijk houd ik ook dit jaar het mos enigszins onder de duim.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 19:17

Door de zachte winter zonder echte vorst,heeft het mos wel de overhand genomen.
Mijn gazon zit vól met mos,net als me weiland.Iemand een idee hoe ik dat makkelijk eruit/dood kan krijgen?

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 20:00

Mag ik hier (met paniek :+ ) binnen komen vallen?

Ik heb een nieuw huisje met een tuin die groter is dan mijn huis zelf en heb nog nooit getuinierd :')

Foto's zeggen meer dan woorden:

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb de 2 grote elzen laten kappen, binnenkort gaan de dennen en kerstboom eruit, en kijk ik meteen of ik de jonge elsjes uit de grond kan trekken.

Afbeelding

Ik wil i.i.g. een mooi stukje voor mijn konijnen reserveren en een stukje moestuin, maar de rest... >;)
Tuin is overigens bijna 200m2.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 20:19

gohya schreef:
Door de zachte winter zonder echte vorst,heeft het mos wel de overhand genomen.
Mijn gazon zit vól met mos,net als me weiland.Iemand een idee hoe ik dat makkelijk eruit/dood kan krijgen?

Wat mij is geleerd:
februari: grondig mos verwijderen/verticuteren en voldoende kalk strooien
na 3 weken (ongeveer): eventueel graszaad bijstrooien
na 6 weken: flink bemesten

Afgelopen zomer ging dat super op mijn half-schaduwgazonnetje. (een weiland vol lijkt me veeel werk :P )
Nu in de winter is het mos wel weer flink gegroeid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 12:52

Nijn schreef:

Ik heb een nieuw huisje met een tuin die groter is dan mijn huis zelf en heb nog nooit getuinierd :')

Foto's zeggen meer dan woorden:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Ik heb de 2 grote elzen laten kappen, binnenkort gaan de dennen en kerstboom eruit, en kijk ik meteen of ik de jonge elsjes uit de grond kan trekken.

[ Afbeelding ]

Ik wil i.i.g. een mooi stukje voor mijn konijnen reserveren en een stukje moestuin, maar de rest... >;)
Tuin is overigens bijna 200m2.

Ohhhh :9 :9 :9
Rustig aan beginnen, eerst op papier wat je wilt en dan stukje bij beetje aan de gang
Duurt als je het goed doet wel een paar jaar maar dan ;)
Alleen de benedenverdieping??

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 14:40

Nijn schreef:

Pinterest is your friend! :Y)