Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 09:43

DuoPenotti schreef:
Suzanne F. schreef:
Ik vraag me sowieso af hoe dat schuldenfonds gaat werken. Want wanneer kan je iets niet meer betalen? Mag je dan nog wel een spaarrekening hebben en een auto? Of moet je eerst helemaal niks meer hebben voordat je hiervoor in aanmerking komt? Ik neem aan dat je niet kan zeggen: Ja maar ik heb 2 paarden en nu kan ik mijn rekening niet meer betalen. Of een ander geval: Ja maar ik ben dit jaar naar Bali geweest en nu kan ik mijn rekening niet meer betalen.

nee 2 paarden zal niet mogen, 5 kinderen dan krijgen ze extra hulp... zo zal het wel gaan werken.

kinderen verkopen gaat ook een beetje lastig natuurlijk...

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 09:44

tienus63 schreef:
Telpeva schreef:
Maakt merinowol echt verschil tov andere wol, synthetisch spul of andere thermokleding? Ik heb zitten kijken naar merinowollen spullen maar de prijs houdt mij tegen om het op de gok te testen. En hoe zit het met wassen, kan het in de wasmachine?

Het gaat hier gewoon met de 40 graden was mee.
Soms een keer 60 graden.
En zelfs 90 graden is geen probleem voor merino wol. Proefondervindelijk vastgesteld toen de hemden en sokken per ongeluk in de kookwas terecht waren gekomen.
Spul absoluut niet in de droger doen.
Het is de prijs absoluut waard.
En het is minder statisch dan gewone wol.

Dat hangt wel af van het merk en vooral of het 100% merino is of een mengsel. Icebreaker kan meer hebben dan Dilling. Sokken zijn eigenlijk altijd een mengsel en kunnen veel hebben. Wol kan niet tegen temperatuur wisselingen.

Pmarena legt het hierboven precies uit :j

pmarena schreef:
Overigens is er rond september / oktober altijd een grote kortingsactie bij Dilling.nl waardoor je goedkoper in kunt kopen. En op Vinted staan ook allerlei wolletjes. Bij Bergfreunde en andere online shops hebben ze ook vaak grote kortingen.

Die actie van Dilling was 1,5 week geleden.

Er komt wel nog een actie voor kinderkleding.

Als je echt heel warme thermokleding wil is Woolpower een aanrader en dan vooral de 400 serie. Dan wil je je kachel niet eens meer aanzetten. Verder sowieso op het gewicht van de wol letten, voor winter ondergoed is 200 g/m wel nodig. En het soort breisel maakt ook nog uit. De wat dikker gebreide biologische variant van dilling voelt warmer dan de gladdere Icebreaker stof.
Laatst bijgewerkt door Sharani op 14-09-22 09:49, in het totaal 2 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 09:46

secricible schreef:
kinderen verkopen gaat ook een beetje lastig natuurlijk...

Dus iemand die dieren heeft en daar net zo'n diepe band mee heeft, goedkoper per maand uit is dan met kinderen moet maar de dupe worden?

Kijk 2 kinderen oke, maar meer mag ook als luxe gezien worden.

secricible

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 09:49

het was luchtig bedoeld, niet per sé als een mening ;)
Maar praktisch gezien is een kind verkopen nou eenmaal lastiger dan een dier ja. Dat betekent niet dat ik het eens ben met wat er nu gebeurd en dat iedereen zijn hebben en houwen zou moeten verkopen voor ze hulp krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 09:52

Tja dieren zeker paarden zijn links of rechtsom gewoon luxe helaas... in tijden van armoede zullen dat echt zaken zijn waarvan schuldeisers inderdaad gaan zeggen verkopen... als 2 paarden samen 10.000 euro opleveren is dat een jaar aan rekeningen van gas betalen. Heel hard absoluut! Maar zo werkt het in de wereld wel.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 09:53

@sharani ik heb idd Icebreaker en wat merken 100% merino rechtstreeks in Nieuw-Zeeland besteld.
Vorig jaar had Aldi ook merino spul in de aanbieding. Die t shirts zijn ook prima en toch voelt het anders aan dan van Icebreaker.
Het stonk eerst ook olieachtig.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 09:56

als je dingen niet meer kan betalen moet je er afstand van nemen, of dat nou je auto, vakanties, boot, motor, sigaretten, festivals zijn of je paard.

En een kind is een ander verhaal, al zou je een nieuwe baby beter pas kunnen plannen als je daar de financiële draagkracht voor hebt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 09:57

Nou dat klinkt niet echt als een aanbeveling Tienus :=

Ik vind die mengsels en superwash maar niks. Voelt veel te glad aan ipv. zo lekker zacht wollig :+:
Mengsels met katoen vind ik dan wel weer fijn, dat is toch beter bestand tegen slijtage.
Want dat vind ik het grootste nadeel van wol....

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 09:58

Als ik bij mijn kleinzoon zijn voetballen hoor dat er kinderen niet meer komen dit seizoen omdat ouders het niet meer kunnen betalen dan vind ik dat echt heel erg :n
Dat mensen leven om te werken en andersom en meer niet en dan heb ik het niet over de hoge inkomens natuurlijk.
Ze moeten zich kapot schamen in Den Haag dat ze het zó ver hebben laten komen.

lazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 09:59

@ Muronia heb je een houtkachel of andere middelen om je huis te verwarmen?
Want dan moet je even bellen met je energiemaatschappij en aangeven dat je verwacht minder gas te gaan verbruiken dan zij aangeven en wordt je maandbedrag verlaagd, maar je neemt wel een risico op een naheffing.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 10:15

pmarena schreef:
Nou dat klinkt niet echt als een aanbeveling Tienus :=

Ik vind die mengsels en superwash maar niks. Voelt veel te glad aan ipv. zo lekker zacht wollig :+:
Mengsels met katoen vind ik dan wel weer fijn, dat is toch beter bestand tegen slijtage.
Want dat vind ik het grootste nadeel van wol....

Mij merino spul krijgt van die irritante gaatjes door het dragen van een riem, maar de gaatjes worden niet groter en rafelen niet uit. Dat is dan weer een voordeel van het materiaal.
200 gr is echt meer dan voldoende hier in de winter.
50 -100 gr normaal gesproken prima.
Een vest met kraag en een rits is ook fijn over je merino onderlaag.
Als het te warm wordt even de rits open.
Of een schipperstrui van (merino)wol. Heerlijk.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 10:19

Tienus: had voor mijn man ook zo’n Aldi setje gehaald en herken het. Gelukkig verdween het luchtje na een paar keer wassen.

Pmarena: ik ben ook niet zo van die mengsels en superwash, althans niet in de winter. Voor zomer wol vind ik het wel prima.

Nog een tip voor wie een echt dikke wollen trui zoekt: bij Roosenstein Wolke staan in de outlet nog wat wollen artikelen met kortingen van 70 en 80 %. Ik heb daar afgelopen zomer een aantal super dikke truien gekocht voor €20 en €25 euro.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 10:22

Fitzroy schreef:
Daarom lijkt het me gewoon het beste als ze vergoeden op basis van je verbruik. Net zoals je iedere maand een overzicht krijgt hoeveel je verbruikt ten opzichte van andere huishoudens/type woningen. Het gemiddelde voor een deel compenseren en daarboven niets.

Eens! Dat is de eerlijkste methode waardoor niemand hoeft te lijden onder andermans leefpatroon.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 10:23

Ik heb net trouwens anwb energie erbij gepakt. Zou mij 80 euro per maand schelen

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 10:28

elnienjo schreef:
Fitzroy schreef:
Daarom lijkt het me gewoon het beste als ze vergoeden op basis van je verbruik. Net zoals je iedere maand een overzicht krijgt hoeveel je verbruikt ten opzichte van andere huishoudens/type woningen. Het gemiddelde voor een deel compenseren en daarboven niets.

Eens! Dat is de eerlijkste methode waardoor niemand hoeft te lijden onder andermans leefpatroon.

Wij hebben dat hier in Spanje voor water. De eerste staffel tegen een redelijke prijs, alles wat hoger is in meerdere staffels ook duurder. Zo lijdt een gemiddeld gezin niet onder degenen die bijvoorbeeld zwembaden vullen met leidingwater.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 10:39

Muronia, wat was je verbruik? Bekijk waar je kunt besparen op gas , er zijn topics waar veel tips worden gegeven en kijk bij andere partijen waar je de dagprijs voor gas/Electra betaald zoals bvb anwb.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 11:31

Wat isde prijs voor gas/ stroom dan dalijk Muronia?
Krijg je nu weer een vast contract? Informeer anders eens naar de tarieven voor een variabele of model contract bij je huidige leverancier.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 11:51

Ik heb mijn maandtermijn terug weten te zetten nu telefonisch. Dat is niet DE oplossing, dus ik zal kijken bij andere aanbieders. Ik zag net al dat de ANWB met mijn verbruik (vers van de pers, vandaag de jaarafrekening gehad) 1999 kwH stroom en 1687 m3 gas op een maandbedrag van 470 euro uitkomt in plaats van 937. Dat is een gigantisch verschil? Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet goed weet wat het gemiddelde (gas) verbruik is in een vrijstaande jaren '30 woning maar ik denk dat wij helemaal niet royaal leven. Ik heb cv, geen houtkachel (ik heb ook een trauma mbt brand dus ik eil eigenlijk geen vuur in huis) en ik kook op gas. Daar zou ik wat aan kunnen doen. Verwarming staat gemiddeld op 20 graden en niet op de slaapkamers. Het is een oud huis, heeft enkel-steens muren, maar ik heb alles van binnen uit geïsoleerd, dak is geïsoleerd met steenwol (of glaswol, dat weet ik niet meer). Ik heb houten vloeren, die zijn niet geïsoleerd, daar kan ik ook nog naar kijken, maar dat zijn natuurlijk ook flinke uitgaven en ik heb er net een hele verbouwing op zitten.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 11:53

Ik ben wel benieuwd hoe studenten dit doen? We gaan van 140 naar ongeveer 640 (2 studenten, appartement van 67m2)… we komen niet voor de energietoeslag in aanmerking en twijfel dus enorm wat de slimste manier is.. lening tot laatste beetje maar omhoog zetten, maar ja als ik daardoor bijv niet in aanmerking kom voor schuldfonds en anders wel (als ik daar al als student voor in aanmerking straks kom)… iemand daar al meer inzicht in toevallig?

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 11:54

Bij de anwb betaal je de dagprijs he, dat gaat denk ik nog wel omhoog straks?

Vloer isoleren is wel een heel verschil hoor, hebben wij vorig jaar ook gedaan. Viel best mee qua kosten als je het zelf kan.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 12:04

Gianti schreef:
Ik ben wel benieuwd hoe studenten dit doen? We gaan van 140 naar ongeveer 640 (2 studenten, appartement van 67m2)… we komen niet voor de energietoeslag in aanmerking en twijfel dus enorm wat de slimste manier is.. lening tot laatste beetje maar omhoog zetten, maar ja als ik daardoor bijv niet in aanmerking kom voor schuldfonds en anders wel (als ik daar al als student voor in aanmerking straks kom)… iemand daar al meer inzicht in toevallig?

Ook daarvoor: bel met de gemeente. Uitwonende studenten kunnen ook onder de energietoeslagregeling vallen. Maar weet niet of je bijstandsnorm (120% max) zit.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 12:13

Sharani schreef:
Dat hangt wel af van het merk en vooral of het 100% merino is of een mengsel. Icebreaker kan meer hebben dan Dilling. Sokken zijn eigenlijk altijd een mengsel en kunnen veel hebben. Wol kan niet tegen temperatuur wisselingen.

Pmarena legt het hierboven precies uit :j

pmarena schreef:
Overigens is er rond september / oktober altijd een grote kortingsactie bij Dilling.nl waardoor je goedkoper in kunt kopen. En op Vinted staan ook allerlei wolletjes. Bij Bergfreunde en andere online shops hebben ze ook vaak grote kortingen.

Die actie van Dilling was 1,5 week geleden.

Er komt wel nog een actie voor kinderkleding.

Als je echt heel warme thermokleding wil is Woolpower een aanrader en dan vooral de 400 serie. Dan wil je je kachel niet eens meer aanzetten. Verder sowieso op het gewicht van de wol letten, voor winter ondergoed is 200 g/m wel nodig. En het soort breisel maakt ook nog uit. De wat dikker gebreide biologische variant van dilling voelt warmer dan de gladdere Icebreaker stof.

Ik heb ooit een shirt van Dilling gehad. Dat viel erg klein en bovendien kriebelde het enigszins, wat bij merino niet zou moeten..

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 12:28

Muronia schreef:
Ik heb mijn maandtermijn terug weten te zetten nu telefonisch. Dat is niet DE oplossing, dus ik zal kijken bij andere aanbieders. Ik zag net al dat de ANWB met mijn verbruik (vers van de pers, vandaag de jaarafrekening gehad) 1999 kwH stroom en 1687 m3 gas op een maandbedrag van 470 euro uitkomt in plaats van 937. Dat is een gigantisch verschil? Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet goed weet wat het gemiddelde (gas) verbruik is in een vrijstaande jaren '30 woning maar ik denk dat wij helemaal niet royaal leven. Ik heb cv, geen houtkachel (ik heb ook een trauma mbt brand dus ik eil eigenlijk geen vuur in huis) en ik kook op gas. Daar zou ik wat aan kunnen doen. Verwarming staat gemiddeld op 20 graden en niet op de slaapkamers. Het is een oud huis, heeft enkel-steens muren, maar ik heb alles van binnen uit geïsoleerd, dak is geïsoleerd met steenwol (of glaswol, dat weet ik niet meer). Ik heb houten vloeren, die zijn niet geïsoleerd, daar kan ik ook nog naar kijken, maar dat zijn natuurlijk ook flinke uitgaven en ik heb er net een hele verbouwing op zitten.

Kijk of je het op 19 graden redt en niet continu verwarmen. Wat eerder uit zetten voordat je naar bed gaat. Radiator folie achter de radiatoren. Dikke gordijnen en tochtstrips.

Heb j3 dubbelglas?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 12:51

Ik zou denken dat er nog wel ruimte in zit Muronia. Ik verbruikte evenveel gas in een vrijstaande woning toen ik eigenlijk nog nergens op lette.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 13:06

Muronia schreef:

De hoeveelheid die je bespaart door niet meer op gas te koken is echt minimaal. De CV 1 graad lager zetten helpt wel wat, maar niet heel veel. Ik neem aan dat die 20 gr alleen is als er iemand thuis is? En dat hij ‘s nachts ook laag staat? Het hoge gasverbruik zit echt in de verwarming. Misschien proberen die zo min mogelijk proberen te gebruiken. En in de woonkamer verwarmen met een petroleum kacheltje, de moderne laser kachels zijn heel veilig. Het is natuurlijk best afzien om van een heel warm huis naar alleen 1 warme ruimte te gaan, maar als je de huidige prijzen niet kunt betalen zal je wat moeten.
Heb je ook al een heel zuinige douchekop? Dat kan soms wel de helft besparen op je gas voor warm water.