[VOLG] Paddock Paradise opbouwen & 100 jaar oude boerderij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 17:18

Afbeelding

Ik zag deze matten maanden geleden bij Ikea en meegepakt. Om het hoekje gevouwen van de schuur en ze gebruiken het behoorlijk.
Ook de varkens vinden ze erg lekker. Ben er wel blij mee, want voor alsnog kan de schuur niet omvallen :)

En we hebben de oude, half dode boom waar ze schuren. Die had nog veel schors, maar als dat er allemaal af zou zijn, wil ik evt wel borstels of kokos matten gaan ophangen.

Aan de ene kant wil ik nog zoiets met een schuine paal ook voor de buik, maar aan de andere kant vind ik het een beetje eng :)

Marlies, wordt het geen drek rond de hooiplek als ze daar nu steeds staan? Dat had ik een beetje toen we netten tussen 2 palen hadden hangen.

Lynn_Nikita

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 19:20

Sp, die heb ik ook om die paal hangen. Hier scheuren ze alleen vrij snel

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 20:39

Lynn_Nikita schreef:
Sp, die heb ik ook om die paal hangen. Hier scheuren ze alleen vrij snel

Ja, leek erop zag ik.

Ze hangen denk ik sinds November en blijven zo. Ze vinden het wel lekker. Maar nu we varkens hebben die er helemaal verslaafd aan zijn, zal de onderste wel een keer kapot gaan denk ik :)

We hadden eerst 2 groene bezems op elkaar op de vorige plek, maar daar maakten ze amper gebruik van. Dus ik was wel blij met die grote boom.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-20 15:17

Als het goed is komt de aannemer donderdag het huis in de steigers zetten ter voorbereiding voor het nieuwe dak *\o/* En dan gaan we ook de verdere planning bespreken voor de andere randdingen (zoals dat oude schuurtje wat nog plat moet en doorbraak in de paardenstal).

Oh en ik ontdekte nog een voordeel van paaltjes achter het hooinet. Makkelijk(er) vullen zo :D
Afbeelding

Creatief zijn ze er ook al mee geweest :')
Afbeelding

@Superpony, het zal even zien zijn hoe de ondergrond zich hier houdt straks van het winter. Allicht dat ik hier ook een stuk tapijt neer kan gooien bijvoorbeeld.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 17:04

Ja, je verbaasd je soms echt wat ze doen.

dat vullen is wel super zo.

Hoe was je grond normaal met de winter en veel regen?

Ik vind het slechter worden als ze veel op 1 plek staan. Misschien kan je stukje afgraven en daar zand storten rondom? Of lava?

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-20 17:41

De eerste winter ging het eigenlijk behoorlijk goed, net wat soppig rond de voerbakken, maar niet echt blub. Afgelopen winter werd het echter wel echt blub (tja, én een enorm natte winter én tweede jaar dat ze hetzelfde stukje grond rond de voerbakken compacter maken.

Het zal even afwachten zijn of dit zich nu ook de eerste winter goed houdt en natuurlijk hoe nat het deze winter wordt. Scheelt hier enorm dat alle water al snel afloopt richting de poel. En deze voerplek ligt al iets hoger dan de rest van de track op dat punt. Hopelijk scheelt dat ook.

Semi-verharden met Lava is overigens sowieso wel iets waar i nog eens naar wil kijken.

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 20:39

:') Dat net op die paal. Mooie boom hebben ze geknutseld.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 08:27

De palen toch afgezaagd? ;)
Mooie creatie van ze!

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-20 08:55

Ethelate schreef:
De palen toch afgezaagd? ;)
Mooie creatie van ze!

Nee haha, lijkt zo door de hoek van de foto denk ik :D

Pikkepor schreef:
:') Dat net op die paal. Mooie boom hebben ze geknutseld.

Hahah ja :')
Zal vast makkelijker eten dan zo los slingerend net :+

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 12:48

De winter van 2018-2019 was belachelijk droog. Afgelopen jaar was qua vocht een normale winter, dus daar kun je beter op gokken dan op jouw eerste winter daar ;)

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-20 12:50

JudithO schreef:
De winter van 2018-2019 was belachelijk droog. Afgelopen jaar was qua vocht een normale winter, dus daar kun je beter op gokken dan op jouw eerste winter daar ;)

Nou, er stonden hier allemaal sloten vol water waar ze nog nooit water in hadden zien staan. Dus dat was ook niet echt 'normaal' te noemen haha!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 12:55

Het probleem vorig jaar was vooral dat door de droogte die toen al anderhalf jaar bezig was, het water de grond niet in kon komen. Dat is de reden dat alle sloten vol stonden. Was bij ons ook zo overigens, de afvoer van ons terras heeft regelmatig onder het wateroppervlak gestaan terwijl hij normaal in een droge sloot uitkomt.

Qua vochtigheid op de track vond ik het verder vergelijkbaar met de winter van 2017-2018.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-20 15:05

Mijn beleving was anders, maar misschien is dat ook wel dat de paarden nu aan huis staan dat je het weer nog veel bewuster mee krijgt, geen idee. Nou ja, sowieso niet iets waar je invloed op hebt :)

De tracks hielden het in elk geval heel behoorlijk, het was alleen echt de plekken rond de voerbakken die dat niet deden. Maar denk dat je dat eigenlijk altijd wel gaat krijgen zodat de grond daar zo dicht wordt gelopen.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 15:15

Beleving is een vak apart ja. Het best is vergelijken met paarden op 1 en dezelfde locatie houden. Ik heb ook wel winters gehad waar het niet stopte met regenen, maar waar ik in het land niks van merkte. Maar toen stonden ze op zandgrond, dus dat is niet echt een goede vergelijking met de veen/leem/zandgrond in regio Hoogeveen.

Rond de voerbakken zul je dat inderdaad altijd hebben, daarom voerde ik ze op een verhard stuk (oude terras) en in de stal (ook verhard, geen bodembedekking).

Voorheen voerde ik ze uit dezelfde slowfeeders (speciekuip verzwaard met stenen) maar verplaatste ik de bakken elke dag. Ook om ophoping van vertrapt hooi te voorkomen wat je zonder verharding best snel krijgt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 20:39

Wij hebben schouwsloot en die stonden helemaal vol met die erge regenval. Maar dat kwam omdat de duikers verderop verstopt zaten door gebrek aan onderhoud. Daar hebben we met 3 buren over geklaagd en daarna liep alles zo weg.

Toen ik dit voorjaar wat wilde planten was de grond zo droog, dat ik het ook niet gewaterd kreeg. Terwijl ons grondwater op sommige plekken al na 1 meter komt en soms na 2,5meter.

Aan de slootkanten blijven onze paden wel aardig te belopen, maar tussen ons en de buren in echt niet. Er is 15cm af ongeveer en ligt een dikke laag zand op. Dat zou ik rondom vaste hooi plekken ook doen als we klaar zijn. Relatief goedkoop en werkt wel makkelijk met uitmesten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 23:59

Onder vaste voerplaatsen gewoon wat grote tegels leggen, gratis via Marktplaats af te halen en je een dagje kwaad maken :j

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-20 08:15

De grote sloopcontainer staat en ze zijn op dit moment bezig het schuurtje te ontmantelen, put is al grotendeels in elkaar gedrukt *\o/*

Gisteravond nog even een extra voor foto gemaakt

Afbeelding

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 08:40

Leuk!! Dat zal een hoop ruimte geven straks!!

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-20 09:40

Ja man! Het is bizar hoeveel lichter en ruimtelijker het nu al lijkt *\o/*

Tegen zo'n shovel begint zo'n schuurtje ook niks :')

Tussendoor fotootje nu :D

Afbeelding

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 10:20

Oh dat is gaaf zulke stappen!!!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 10:35

:wave: :wave: :wave: schuurtje!

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 14:20

Hoppa en daar is de ruimte :D

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 14:59

Wat gaaf! Dit zijn echt hele mooie grote stappen.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 15:27

Ohhh leuk leuk leuk!! Jullie huis is zo schattig <3

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-20 15:36

En toen was ie weg :D :D :D Blij blij blij

Afbeelding

Met het eruit halen van de fundering is wel de tyleenslang geknapt. Was de regen eindelijk gestopt, werd aannemer nog zeiknat :+ . Man is nu koppelstukjes halen zodat hij hopelijk zo gewoon weer aangesloten kan worden. Maar ligt dus een stuk ondieper dan we dachten.

Verder is het nu wel een beetje een modderzooi natuurlijk met zo de hele dag fikse regen er over heen :+ . Maar dat droogt wel weer. Het puin ligt allemaal al in de container. Houtcontainer komt dan morgen of anders maandag. En morgen verder met wat van de doorbraakwerkzaamheden in de stal + de steigers om het huis opbouwen. Maandag gaan dan de pannen er af :D :D

En inderdaad, dit zijn (eindelijk!) echt mooie grote stappen zo!

Ik heb al heel wat keren vandaag zitten te kijken en genieten van de hoeveelheid ruimte die we nu hebben :D :D