Bezuinigen op de boodschappen - deel 5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Re: Bezuinigen op de boodschappen - deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 22:57

chanen, vooral de aardappel flink klein snijden de aardappel.
Dan is ie snel kapotgekookt, want het is het zetmeel in de aardappel dat bind (in de super verkopen ze ook allesbinder = aardappelzetmeel)

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 00:32

Welke olijfolie gebruiken jullie om mee te bakken?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 07:37

De 'Traditioneel' van de AH en de Çlassico' van Grand'Ítalia.
Alle olieën die het predikaat 'extra virgine' dragen zijn niet geschikt/bedoeld om te bakken

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 08:24

Roselie schreef:
Welke olijfolie gebruiken jullie om mee te bakken?

Rijstolie schijnt heel goed te zijn om in te bakken en wokken omdat veel heter kan worden zonder donker te worden dan olijfolie. Ik heb het nu gekocht dus zal eens kijken of dat echt zoveel uitmaakt. Ik heb momenteel zoveel olieen staan. Zonnebloemolie, olijfolie, olijfolie extra virgine, basamicospul en nog veel meer.

Ik was bij de lidl 30,- kwijt
Trostomaten
2x rode paprika
Potgrond
spekreepjes
filet american
boterhamworst
leverkaas
roerbakmix
gril worst
yogurt
houdbare slagroom
ananasstukjes
4x casis
6x cola
3 pakken koeken
kipfilet
kippenbouten

c1000 was ik 11,-

Granny smith appels
rijstolie
sesamolie
diepvries peultjes
eier mie
pak turkse durum

Mijn weekmenu:

d0 14-3 vriend: Pizza ik : spagetti carbonara
vr 15-3 Kruidige gestoofde hamlappen met sperziebonen en rijst ( smulweb)
za 16-3 Indische kippenbouten (smulweb) met rijst en groente
zo 17-3 vriend: Restje Nasi ik: pasta met restje basistomatensaus en gehakt en itiliaanse groente
ma 18-3 Kip uit de wok
di 19-3 Patat met frikandel
wo 20-3 Turkse durum

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 08:51

Aanrader: Cocosolie (maar niet als bezuiniging = duur)

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 08:54

Jannepauli schreef:
De 'Traditioneel' van de AH en de Çlassico' van Grand'Ítalia.
Alle olieën die het predikaat 'extra virgine' dragen zijn niet geschikt/bedoeld om te bakken

Tegenwoordig word met Extra virgine olie ook gewoon gebakken :)
http://www.spain-in-iowa.com/2012/01/how-to-cook-with-extra-virgin-olive-oil-the-right-way-including-an-experimental-video/

Extra Virgine olijfolie kan tegen hogere temperaturen en zorgt daardoor dat je heter kunt bakken zonder aanbranden.

Ik heb thuis altijd een fles extra virgine staan om te bakken. Vind het lekkerder smaken.
Maar ik heb veel verschillende olies, ligt er net aan wat ik nodig heb :)
Laatst bijgewerkt door Firefly4 op 14-03-13 09:11, in het totaal 1 keer bewerkt

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 09:04

Arachide olie is speciaal geschikt om te bakken. Geeft ook niet zo'n (wat mij betreft vieze :P ) smaak mee.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 09:14

Olijfolie is ideaal om mee te koken. Als je een fles ‘normale’ olijfolie in de kast hebt staan (er staat dus geen extra vergine op), dan is deze prima geschikt om mee te sauteren, bakken, roerbakken, in marinades of om vlees mee in te smeren. Omdat deze olie eigenlijk een geraffineerde olie is, zijn er minder deeltjes (zoals in de extra vergine) aanwezig die kunnen verbranden en een bittere smaak kunnen afgeven. En…omdat de normale olijfolie een veel minder uitgesproken smaak heeft dan de extra vergine variant, is het een ideale neutrale basis voor allerlei gerechten. Daarbij is de olie vaak ook een stuk goedkoper, wat dan ook wel weer een voordeel is.

Andere olie: koken met een hoge temperatuur

Wanneer je hoge temperaturen gebruikt bij het koken, zoals bij wokken en frituren, dan kun je wel olijfolie gebruiken, maar misschien is het dan beter om een olie te nemen die beter bestand is tegen de grote hitte. De meeste olijfolie kan de hitte niet aan en verbrand gewoon en dat is natuurlijk zonde. De meeste extra vergine olijfolie verbrandt al bij 160 graden, terwijl geraffineerde olie het wel tot meer dan 200 graden doet. Maar arachideolie doet het vaak veel beter bij hoge temperaturen en gaat veel minder snel roken. Als er (veel) rook vanaf komt dan ben je de olie aan het verbranden dus let op wat je doet

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 09:17

Jannepauli schreef:
Aanrader: Cocosolie (maar niet als bezuiniging = duur)

wel heel zuinig in gebruik :j
ik heb biologische olie uit de reformzaak
die van G&W is 11,95 per 1000ml
die van royal green is 24,95 per 2500 ml trouwens.

zie trouwens net dat er ook 10 kg emmers :+ das wel heule grote voorraad , maar die is
8.99 per kg

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 09:19

JP en de rest thanks vd uitleg

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 09:19

Wow dan kan je aardig door bakken :))

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 09:21

idd Manzano, maar voor ik dergelijk voorraad in huis haal, moet ik eerst verhuizen lol...grotere keuken nodig :+

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 09:22

:)) idd!!!!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 09:27

mm, er staat een leuk betaalbaar huis te koop 10 minuten verderop O:)
voor mij zou het ideaal zijn, om de hoek van stal waar Gull na de opfok weer naar toe gaat :D
wel net aan d everkeerde kant van de bersche maas voor het gemak , moet vent twee bruggen over voor zijn werk...maar ik zie voordelen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 09:56

Klinkt leuk Sonja!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 10:04

is ook leuk := vrijstaand, 450 m2 er onder , echt ouderwets arbeiderswoninkje... daar heb ik sowieso een zwak voor , veranda er aan, leilindes aan de voorkant en een gedeelte van de zijkant... vanmiddag even langs rijden als ik bij stal ga kleppen :P
zou ik zo niet moeten doen, maar vriendje begon er gisteravond zelf ook nog over, die zat op googlemaps te kijken wat de situaties is kwa bebouwing er om heen, maar maps loopt achter , heb ik even gedubbelcheckt door te kijken hoe de situatie op stal is op maps...daar staat de buitenbak niet op terwijl die er al een jaar of 5, minimaal ligt :+
dus op maps ligt er een grote bedrijfshal naast, maar irl staat er een vrijstaand huis naast wat een aantal jaar geleden is gebouwd.

maar ja, we illen nog niet kopen op zich, maar ergens hebben we best de balen van dit huis door de slechte ventilatie en de gruwelijk slechte betonvloer die er in zit(schots en scheef+ laminaat :n werkt niet)
en de keuken, die is zo friggin onlogisch en onpraktisch ingedeeld terwijl de opp helemaal niet verkeerd is, maar hey...huurhuis, dus wij gaan er niks aan doen :n

en om even terug te keren naar het topic, er zit een plus en een Aldi dichtbij het dorp er naast en het dorp aan de andere kant heeft een jumbo, een appie , slager, bakker, groenteboer etc...
en de grondopp van het huisje betekend een mooie opp voor ene moestuin zonder dat hondlief beperkt word in het rondom huis huppelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 10:08

In het kader van bezuinigen zouden wij ook liever kopen maar ik heb maar een leerlingensalaris. Met huren gooi je toch maandelijks je geld weg. En gaaf zo n moestuin! Winkels klinken ook top!

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 10:13

Je gooit met huren wel maandelijks geld weg dat klopt zeker, maar als je een eigen huis hebt heb je toch wel veel meer kosten hoor.. Dus aan de andere kant bespaar je dan ook niet echt eigenlijk.
Al vind ik het wel gewoon veel fijner om een eigen huis te hebben als gehuurd, maar da's persoonlijk. Ik ken mensen die veel liever gehuurd zitten als dat ze een eigen huis hebben met hypotheek en alles eromheen, dat is voor veel mensen ook moeilijk in deze crisis.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 10:24

Gister weer naar de oude en vertrouwde C1000 geweest.
En idd, ben daar goedkoper uit dan wanneer ik naar de Aldi ga en daarna nog naar een ander supermarkt voor dingen die aldi niet heeft.
Gister 52 euro kwijt voor een halfvol karretje :D en vorige week bijna hetzelfde bedrag voor een bodem karretje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 10:25

Ik zit dan nog wel op kot, maar vind huren wel erg prettig. Mits je een goede huisbaas hebt zoals ik nu heb. Afgelopen zomer hadden we op zijn kosten een zeer uitgebreide bbq. En als er iets is staat hij zo voor de deur om het op te lossen. Als ik dan vrienden hoor die na 2/3 jaar nog steeds krap wonen, omdat het huis niet verkocht wordt, wat een ramp, als ik hier uit wil kan dat binnen 1-3 maanden. Hun zitten maar te wachten op een koper.

En ik heb straks al een dikke studieschuld bij de ib groep, laat die hypotheek maar zitten :+

Gister lekker zuinig gegeten, romige tomatensoep die ik gratis gehaald heb op m'n werk. Krijg altijd bij elk loonstrookje 1 of 2 bonnen voor een gratis product te proberen. Zijn soms nog geen €1 maar het scheelt toch weer.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 10:44

Met kopen betaal je maandelijks ook dikke bedragen aan rente....... dat is net zo "weggegooid" als huur.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 10:48

ja en dan nog extra dingen zoals levensverzekering bijv.. tikt ook aardig aan
maandelijks gezien heb je gehuurd toch echt wel minder kosten, al heb je dan wel geen echt 'eigen' plekje, maar goed met de huidige economie zitten genoeg mensen met een 'eigen' huis wel behoorlijk in de sh*t omdat ze opeens zonder werk ofzo zitten.. en als je het niet zo breed hebt maandelijks dan is een hypotheek en kosten eromheen niet aan te raden.. Als iets kapot gaat aan het huis, zijn de kosten allemaal voor jezelf. Gehuurd wordt dat normaal gesproken door woningvereniging geregeld

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 10:56

Nou ja, ik heb geen levensverzekering...... maar het ging me meer even om de directe vergelijking. Bij koop heb je ook gewoon een heel stuk wat je betaalt zonder dat je er iets mee opbouwt. Volgens mij betaal ik 1/5 aan opbouw/aflossing en 4/5 aan rente. Die rente is voor de bank....... kan je wat mij betreft vergelijken met huur.

edit: maar klinkt super gaaf Sonja!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 11:00

Ik heb ook geen levensverzekering hoor!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 11:06

HelmerG schreef:
Je gooit met huren wel maandelijks geld weg dat klopt zeker, maar als je een eigen huis hebt heb je toch wel veel meer kosten hoor.. Dus aan de andere kant bespaar je dan ook niet echt eigenlijk.
Al vind ik het wel gewoon veel fijner om een eigen huis te hebben als gehuurd, maar da's persoonlijk. Ik ken mensen die veel liever gehuurd zitten als dat ze een eigen huis hebben met hypotheek en alles eromheen, dat is voor veel mensen ook moeilijk in deze crisis.

huren heeft absoluut voordelen, als de kraan hier lek is, 1 belletje en er komt iemand opdraven :+
vrijwel al het onderhoud zit bij ons gewoon bij de huur in :j nu is er genoeg wat we makkelijk zouden kunnen doen , lekkende kraan is even een leertje vervangen, 5 minuutjes werk en klaar, maar waarom zouden we?
we mogen er voor bellen en het zit bij de prijs in, dus ik bel wel :P
maar kopen heeft ook hier de voorkeur... tuurlijk heb je bij kopen een hoop extra kosten, al het onderhoud is voor jezelf, en je betaald ene flinke lap rente...maar uiteindelijk is het wel je eigen huis, kun je aanpassen en verbouwen wat je wil in principe etc .

edit : wat betreft hypotheek etc, wij willen puur op 1 inkomen kopen , for safety sake ;)
maar dit huis staat echt hele scherp aangeboden, niet via makelaar etc, maar door eigenaar zelf. staat ook niet op makelaars sites/funda etc :n

Manzano, het huisje is me veel te leuk := maar ja, eerst goed bekijken etc, want sja, ouder huisje, ik weet maar al te goed wat daar mee mis kan! zijn, met ex op huizenjacht geweest jaren terug, toen hebben een kennis die bouwkundig ing. is naar een paar huizen laten kijken...dan leer je gelijk zo veel bij terwijl je redelijk wat denkt te weten over oudere huizen :=