Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 08:54

Schuldenfonds, wat dachten ze van allen belasting en heffingen van gas afhalen en het gas niet verkopen naar het buitenland.

Kan je overstappen Muronia?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 08:54

verootjoo schreef:
Ik vind het ook een beetje raar om een schuldenfonds op te richten voor als mensen dreigen afgesloten te worden; dat lijkt me erg laat in het proces.
Voorkomen dat mensen in de schulden komen lijkt me effectiever en goedkoper :=

Ze zijn weer eens te laat met reageren. Dit hadden ze al veel eerder aan zien komen. Maar ja we zijn niet anders gewend he...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 08:57

Zelfs met een paard verkopen tover je geen honderden euros per maand mee. Het voorschot wordt je geacht 12 maanden te betalen. Ander werk met meer uren? En dochter zoekt het dan maar uit? Het zijn echt onmenselijke bedragen die gevraagd worden waar je vooral als alleen verdiener/woner extra de pineut bent.

Nu besparen maakt je maandvoorschot nu niet lager.

Maar ik had het ook al gemerkt, pas als er schulden zijn kun je hulp krijgen

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 08:59

nou ja een paard verkopen levert natuurlijk ineens een bedrag op en daarna scheelt het elke maand in de kosten. en het is wel een luxe natuurlijk.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 09:00

karuna schreef:
Zelfs met een paard verkopen tover je geen honderden euros per maand mee. Het voorschot wordt je geacht 12 maanden te betalen. Ander werk met meer uren? En dochter zoekt het dan maar uit? Het zijn echt onmenselijke bedragen die gevraagd worden waar je vooral als alleen verdiener/woner extra de pineut bent.

Maar met het besparen kun je wel weer het geld wat je hebt bespaard in andere rekeningen gooien.

En dat je pas hulp kunt krijgen als je schulden hebt is toch logisch?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 09:02

Wat vreselijk, muronia. Kun je misschien overstappen naar bv de ANWB of een andere maatschappij met minder hoge voorschotten?

Het is toch niet normaal om maar te opperen dat ze een paard moet verkopen? Een paard minder aan huis levert je echt dat voordeel niet op.

Ik vind het echt vreselijk dat mensen die het normaal goed voor elkaar hebben nu in de financiële problemen komen. En mensen met een minimum inkomen wel weer gecompenseerd worden.
Laatst bijgewerkt door Fitzroy op 14-09-22 09:04, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Verschrikkelijk.... dat zijn toch geen bedragen meer :knuffel:

En al verkoop je er 1 of 2, bij mij kosten ze niet dat bedrag hoor. Denk bij Muronia ook niet.

Daarnaast het is toch van de zotte met zelf een gasbel, andere landen die ons gas goedkoper aanbieden aan hun mensen, hier de mensen alles opzij moeten gaan zetten voor deze kosten.
Alleen nog maar werken voor de vaste lasten.
Hoe wil je een zieke maatschappij creëren met overspannen mensen?

karuna
Drukke kabouter

Kwa energie besparen heb je pas volgend jaar wat aan. Nu zuiniger ermee omgaan maakt nu je voorschot niet lager omdat een energie maatschappij dat pas volgend jaar terug ziet

Purny schulden voorkomen is veel goedkoper dan schulden oplossen voor een overheid
Laatst bijgewerkt door karuna op 14-09-22 09:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Ik vraag me sowieso af hoe dat schuldenfonds gaat werken. Want wanneer kan je iets niet meer betalen? Mag je dan nog wel een spaarrekening hebben en een auto? Of moet je eerst helemaal niks meer hebben voordat je hiervoor in aanmerking komt? Ik neem aan dat je niet kan zeggen: Ja maar ik heb 2 paarden en nu kan ik mijn rekening niet meer betalen. Of een ander geval: Ja maar ik ben dit jaar naar Bali geweest en nu kan ik mijn rekening niet meer betalen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 09:03

Suzanne F. schreef:
Ik vraag me sowieso af hoe dat schuldenfonds gaat werken. Want wanneer kan je iets niet meer betalen? Mag je dan nog wel een spaarrekening hebben en een auto? Of moet je eerst helemaal niks meer hebben voordat je hiervoor in aanmerking komt? Ik neem aan dat je niet kan zeggen: Ja maar ik heb 2 paarden en nu kan ik mijn rekening niet meer betalen. Of een ander geval: Ja maar ik ben dit jaar naar Bali geweest en nu kan ik mijn rekening niet meer betalen.

nee 2 paarden zal niet mogen, 5 kinderen dan krijgen ze extra hulp... zo zal het wel gaan werken.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 09:04

Fitzroy schreef:
Wat vreselijk, muronia. Kun je misschien overstappen naar bv de ANWB of een andere maatschappij met minder hoge voorschotten?

Het is toch niet normaal om maar te opperen dat ze een paard moet verkopen? Een paard minder aan huis levert je echt dat voordeel niet op.

Zo werkt het wel. Bij elke tegemoetkoming die ik heb aangevraagd bij de gemeente werd aan mij gevraagd of ik bepaalde dingen had. Denk aan spaargeld, auto enz.
Laatst bijgewerkt door purny op 14-09-22 09:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 09:04

DuoPenotti schreef:
Suzanne F. schreef:

nee 2 paarden zal niet mogen, 5 kinderen dan krijgen ze extra hulp... zo zal het wel gaan werken.

_O- :j

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 09:06

Ik hoop eerlijk gezegd dat dat schuldenfonds wordt afgeschoten en dat er een prijsplafond komt voor iedereen. Het zou van de zotte zijn dat mensen die zorgvuldig een spaarbuffer hebben opgebouwd (huisonderhoud, verduurzaming, auto, witgoed etc) die eerst moeten laten verdampen naar belachelijke energierekeningen terwijl degenen die altijd alles over de balk smeten vrijgesteld worden en hun schulden afgekocht.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 09:07

purny schreef:
karuna schreef:

Maar met het besparen kun je wel weer het geld wat je hebt bespaard in andere rekeningen gooien.

En dat je pas hulp kunt krijgen als je schulden hebt is toch logisch?

Nou dat laatste vind ik dus niet zo logisch. Het lijkt me beter voor alle partijen om de mensen die dreigen in de schulden te raken alvast in het vizier te hebben. En dan al te helpen; hoeft niet per se met geld, maar kan ook met bv een budgetcoach oid.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 09:07

Suzanne F. schreef:

Tja en een ander rookt een pakje sigaretten per dag. Weet je wat dat kost? Het is gewoon niet te controleren.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 09:11

elnienjo schreef:
Ik hoop eerlijk gezegd dat dat schuldenfonds wordt afgeschoten en dat er een prijsplafond komt voor iedereen. Het zou van de zotte zijn dat mensen die zorgvuldig een spaarbuffer hebben opgebouwd (huisonderhoud, verduurzaming, auto, witgoed etc) die eerst moeten laten verdampen naar belachelijke energierekeningen terwijl degenen die altijd alles over de balk smeten vrijgesteld worden en hun schulden afgekocht.

Eens. Ook door wat Fitz zegt. Hoe wil je dit gaan controleren? Dat gaat niet. Je kan niet ieders leefpatroon gaan nagaan. Of het moet voor mensen zijn die in de schuldhulpverlening zitten. Die worden wel gecheckt en daar wordt meegekeken bij besparing. Dan zou het eerlijker zijn. Maar ja, eigenlijk ook niet want dat betekent dat je eerst alles moet verkopen wat je hebt voordat je hiervoor in aanmerking komt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 09:14

Fitzroy schreef:
Suzanne F. schreef:

Tja en een ander rookt een pakje sigaretten per dag. Weet je wat dat kost? Het is gewoon niet te controleren.

ik heb ff gekeken dat die voor 20 stuks voortaan 8,20 kost. 30 dagen is 246,-
Daar kan ik 2 paarden van houden.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 09:15

Daarom lijkt het me gewoon het beste als ze vergoeden op basis van je verbruik. Net zoals je iedere maand een overzicht krijgt hoeveel je verbruikt ten opzichte van andere huishoudens/type woningen. Het gemiddelde voor een deel compenseren en daarboven niets.

DuoPenotti

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 09:17

Ja gewoon wat ik eerder aangaf tot x m3 een normaal bedrag, daarboven een hoger bedrag. En nog veel meer verbruik een extra hoog bedrag,

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 09:20

karuna schreef:
Kwa energie besparen heb je pas volgend jaar wat aan. Nu zuiniger ermee omgaan maakt nu je voorschot niet lager omdat een energie maatschappij dat pas volgend jaar terug ziet

Purny schulden voorkomen is veel goedkoper dan schulden oplossen voor een overheid

Hier ben ik ook bang voor, ons contact loopt in december af. We zijn daarom nu ook al zo zuinig mogelijk om hopelijk een niet al te hoog maandbedrag te krijgen.

Snap ook niet dat ze niet meer inzetten op schulden voorkomen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 09:20

De Europese Commissie neemt ergens in oktober dacht ik een beslissing over een prijsplafond.
Maar o.a. Duitsland is nog niet mee. En het verleden leert ons dat als Duitsland niet instemt, het hele feest niet doorgaat op europees vlak.

Hier (BE) wordt ook alles op de lange baan geschoven. De banken maakten wel reclame om zonder problemen onder 0 te gaan. Je moet dan wel 9% intrest betalen...of hoe je mensen nog dieper de armoede intrekt :x
Ze zijn hierop toch even teruggefloten.

Anyway, België wordt nu al vergeleken met Griekenland wat betreft tekort in de begroting. :+ Het gaat er niet beter op worden denk ik dan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 09:25

Oef Muronia :(:)
Ik kan bij Budget Energie wel flink verlagen online.

Wat betreft merinowol: dat is echt 1 van de meest luxe wolsoorten, ik vind het de meerprijs wel waard.
Inderdaad omdat het erg zacht en huidvriendelijk is.

Overigens is er rond september / oktober altijd een grote kortingsactie bij Dilling.nl waardoor je goedkoper in kunt kopen. En op Vinted staan ook allerlei wolletjes. Bij Bergfreunde en andere online shops hebben ze ook vaak grote kortingen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 09:27

Ik hoorde dat de chinezen ons trouwens russisch gas bezorgen. Al maanden.
Zeebrugge is de draaischijf. :=

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 09:30

Telpeva schreef:
Maakt merinowol echt verschil tov andere wol, synthetisch spul of andere thermokleding? Ik heb zitten kijken naar merinowollen spullen maar de prijs houdt mij tegen om het op de gok te testen. En hoe zit het met wassen, kan het in de wasmachine?

Het gaat hier gewoon met de 40 graden was mee.
Soms een keer 60 graden.
En zelfs 90 graden is geen probleem voor merino wol. Proefondervindelijk vastgesteld toen de hemden en sokken per ongeluk in de kookwas terecht waren gekomen.
Spul absoluut niet in de droger doen.
Het is de prijs absoluut waard.
En het is minder statisch dan gewone wol.

pmarena

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 09:37

Wol kan je koken zonder problemen.

Maar de clou zit hem er in dat het geen plotselinge temperatuurs veranderingen ondergaat.
Dus zeker niet op gewone 90, 60 of zelfs 30 of 40 graden was draaien, als in dat programma gewerkt wordt met wisselende watertemperaturen want als de wol "schrikt" dan gaat het krimpen :(:)

En van teveel wrijving gaat het vervilten, ofwel steviger en compacter (kleiner) worden.

Een goed wol-was-programma zorgt er dus voor dat er zo min mogelijk gedraaid en bewogen wordt met de wol. En dat er echt alleen water van een constante temperatuur aangevoerd wordt.

Wollen en wol-zijde (vinden wij veel fijner dan pure wol) kleding wordt beter schoon als je het voor het in de was doen al even in een emmer / wasbak vol met water laat zuigen.

Wij hebben nu ook een droger met een speciaal wolprogramma en dat werkt ook prima, maar gebruik ik zelden of nooit. Gewoon uithangen om te laten drogen want dan kan je het eerst weer zachtjes "in vorm trekken" zodat truitjes bvb. niet steeds breder en korter worden :P

Echte, mooie pure wol of wol-zijde heeft weinig overlevingskans op een gewoon programma.
Heb je echter superwash-wol dan kan dat best veel hebben. Maar als echte wol liefhebber (vanwege de puurheid van het materiaal) vermijd ik superwash liever.