Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 15:52

stitchlover schreef:
Er zijn hier meerdere verkopers die meekletsen en in de verkoop een linkje hebben geplaatst. Geen probleem dus, ik ben wel benieuwd :j

Oké, bedankt als het mag, dan hierbij de link. En anders pas ik m’n post aan. Het is niet m’n bedoeling om hier een koper te zoeken, er is veel belangstelling. Maar ik ben gewoon trots op m’n huis en op funda staan alle foto’s plus virtuele tour. Bij die tour moet je voor de verdieping op floor 2 klikken.
https://www.funda.nl/koop/axel/huis-881 ... tstraat-7/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 16:21

chevax schreef:
stitchlover schreef:
Er zijn hier meerdere verkopers die meekletsen en in de verkoop een linkje hebben geplaatst. Geen probleem dus, ik ben wel benieuwd :j

Oké, bedankt als het mag, dan hierbij de link. En anders pas ik m’n post aan. Het is niet m’n bedoeling om hier een koper te zoeken, er is veel belangstelling. Maar ik ben gewoon trots op m’n huis en op funda staan alle foto’s plus virtuele tour. Bij die tour moet je voor de verdieping op floor 2 klikken.
https://www.funda.nl/koop/axel/huis-881 ... tstraat-7/

Terecht dat je daar trots op bent! Wat een heerlijk huis en wát een ruimte :D !!

Anoniem

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 16:24

Gaat je dochter het huis uit nu of mee? Wat een ruimte!

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 16:26

Menino schreef:
Terecht dat je daar trots op bent! Wat een heerlijk huis en wát een ruimte :D !!

Dank je wel. Ik ben er ook echt fier op en als ik op die bank bij de hoge boekenkast mn boekje lees en ik kijk zo omhoog in de nok, dank denk ik "ik ga dit missen". Maar we hebben een bod uitgebracht op een vergelijkbaar huis. Als ik erop achteruit zou gaan, bleef ik. Maar ik hecht me wel altijd aan plekken: onze dochter is hier opgegroeid en volwassen geworden, mijn zaak is hier uitgegroeid tot het bedrijf wat het nu is, mijn inmiddels overleden vader had zijn vaste plek op het binnenplaatsje, enz.
Het cafeetje is ingericht met allerlei oude spullen met herinneringen: een oude gitaar van mijn moeder, een schilderij van de opa van mn man, antieke reclameborden uit de drogisterij van mijn schoonmoeder, klok van mijn oma. Wordt nog een dingetje om dat leeg te halen. Ik hoop dat ik wel eea mag laten staan :+

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 16:28

idinn schreef:
Gaat je dochter het huis uit nu of mee? Wat een ruimte!

Nee, dochter en haar vriend verhuizen mee. Onze dochter heeft wat extra hulp nodig en met een "kangeroehuis" vangen we dat mooi op. Ze wonen nu volledig zelfstandig in het appartement in het huidige huis. We hebben allemaal onze privacy, ze hebben nu ook een eigen ingang. Maar heeft ze ons nodig, dan zijn we in de buurt. En dat is ook zo in de nieuwe woning (als we alles rond krijgen).

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 17:21

Mooi huis :j ben je vast zo kwijt!

Welkom trouwens, hier zitten allemaal kopers en verkopers.

Ja dubbele gevoelens zijn herkenbaar.
Ik ga mijn huis ook missen, maar ik ga er op vooruit, dus daar maar de focus op!

Is het nog niet rond je nieuwe huis?
En dan al in de verkoop je oude huis?
Gewaagd :D maar dat zal vast wel goedkomen anders neem je deze stap niet.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 17:25

listiglistje schreef:
Mooi huis :j ben je vast zo kwijt!

Ja dubbele gevoelens zijn herkenbaar.
Ik ga mijn huis ook missen, maar ik ga er op vooruit, dus daar maar de focus op!

Is het nog niet rond je nieuwe huis?
En dan al in de verkoop je oude huis?
Gewaagd :D maar dat zal vast wel goedkomen anders neem je deze stap niet.

We hebben een bod gedaan en zijn in onderhandling. Eén van de voorwaarden is verkoop van deze woning en daarvoor hebben we een termijn afgesproken. Ik wil niet in de situatie komen dat we ons "op straat verkopen" of dat ik dubbele lasten heb en een overbrugging nodig heb. Gevaar daarvan vind ik ook dat je, als je het nieuwe al hebt aangekocht en het oude nog niet verkocht, dat je op een gegeven moment onder je prijs gaat verkopen, omdat het anders een molensteen wordt.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 17:54

Nah in deze tijd ben je je huis zo kwijt.
Zeker een gangbare mooie woning.

Ik heb 2 maanden dubbele kosten plus een overbruggingskrediet.
Totale kosten zijn ongeveer € 1300 totaal.
Ik neem dat voor lief in een verhuizing.
Geeft mij ook de tijd om alles rustig te doen, klussen, verhuizen,
schilderen, opslag leeghalen.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 18:21

listiglistje schreef:
Nah in deze tijd ben je je huis zo kwijt.
Zeker een gangbare mooie woning.

Ik heb 2 maanden dubbele kosten plus een overbruggingskrediet.
Totale kosten zijn ongeveer € 1300 totaal.
Ik neem dat voor lief in een verhuizing.
Geeft mij ook de tijd om alles rustig te doen, klussen, verhuizen,
schilderen, opslag leeghalen.

Ja, maar ik gok daar liever niet op. Maar ik ga er vooralsnog maar vanuit dat we het snel kwijtraken (klopt driftig op hout). Het staat sinds vrijdag op Funda, is al duizenden keren bekeken, maar heb geen idee wat normaal is. En eigenlijk doet dat er ook niet toe. Je hebt maar 1 koper nodig hè? :-)

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 20:16

@Chevax, je huis staat toch in Zeeuws Vlaanderen? Is natuurlijk wel een uithoek.
Ik weet niet hoe het daar met de huizenmarkt is. Dus wel verstandig dat je die voorwaarden in je onderhandeling mee neemt.
Mooi huis is het zeker. Alleen buiten niet zo groot?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 20:19

Zo is het Chevax. Mooi huis, ziet er tiptop uit op de foto’s.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 20:28

HorsePassion schreef:
@Chevax, je huis staat toch in Zeeuws Vlaanderen? Is natuurlijk wel een uithoek.
Ik weet niet hoe het daar met de huizenmarkt is. Dus wel verstandig dat je die voorwaarden in je onderhandeling mee neemt.
Mooi huis is het zeker. Alleen buiten niet zo groot?

Nee, we hebben geen tuin, maar een binnenplaatsje. Daaraan grenst weer een bijgebouwtje met aan de ene kant ons bruine cafeetje, dan het gangetje naar de achterkant/achterdeur en dan (rechterkant bijgebouwtje) een beging/garage met ook nog oude elementen. Dat is schijnbaar heel vroeger een bakkerijtje geweest en waar wij ons cafeetje hebben, woonde een gezin. Dat kun je je nu niet meer voorstellen.
Het binnenplaatsje is redelijk van formaat, maar als iemand van tuinieren houdt en graag een grasveldje in de tuin, dan is dit niet wat iemand zoekt. Maar het is wel grappig: doordat het zo sfeervol en gezellig is, heeft nog nooit iemand hier terplekke gevraagd "mis je geen tuin?".
Maar een paar daan huis, hmmm, dat gaat nét niet passen :D

De huizenmarkt is hier ook volledig doorgedraaid. Het is hier een uithoek, afhankelijk van hoe je het bekijkt. Je zit indd ver van bijv de randstad. Maar als ik ga shoppen of middagje terrassen of lekker uit eten, sta je ook zo in Gent of Antwerpen. En natuurlijk heb je hier ook voldoende voorzieningen. Maar het is een apart stukje NL inderdaad. We horen niet echt bij Nederland, maar ook niet bij België.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 20:29

paars schreef:
Zo is het Chevax. Mooi huis, ziet er tiptop uit op de foto’s.

Dank je :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 21:21

Bij de Vlamingen is die hoek natuurlijk wel aardig in trek, want je bent inderdaad zó in Antwerpen of Gent :j

De markt wijzigt wel iets. Het is pas sinds een paar weken, met de stijgende rente, dat ik op fb berichten van makelaars open huizen zie langskomen. Vandaag ook in een plaats 5 woningen open huis, zonder afspraak.

De buren van m'n broer hebben slechts 2 bezichtigingen gehad. Ene kant snap ik het, want exact dezelfde prijs staan in die straat 2 woningen die moderner/neutraler van stijl zijn (1 ook verkocht onder voorbehoud). Aan deze moet je echt nog wel wat verbouwen als dit je smaak niet is. Andere kant was het 5 jaar terug dikke ellende überhaupt in die wijk een woning te bemachtigen. De vraagprijs is ondertussen wel weer 2,5 ton hoger.. vind ik ook wat van :+

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 07:12

We hebben dus een huis op het oog. Hiervoor zijn we naar een ander huis gaan kijken en zijn hier ook vrij ver mee gekomen. Maar (achteraf toch beter) ketste het af op ons bod. Een gigantisch huis met veel oude elementen. Maar helaas dus ook bijna volledig enkel glas, heel oude electra, flink wat asbest, etc. Dit huis staat inmiddels bijna 3 jaar te koop. De makelaar geeft aan dat het voor hem een prestigekwestie is geworden. Foute insteek: als makelaar dien je de belangen van je klant te behartigen en dan moet je je eigen trots opzij zetten. Ik snap nog steeds niet dat ons bod toen niet is geaccepteerd. Ze hebben plannen om naar het buitenland te gaan, zeggen zelf dat ze er echt vanaf willen. De 2de bezichtiging was zonder de makelaar (hij heeft er niet meer zo’n zin in) en we deden een bod. Werd redelijk enthousiast ontvangen, maar was beduidend onder de vp. Wel goed onderbouwd, we hadden al offertes van aannemers etc. En toch kregen we ‘s maandags een telefoontje dat ons bod véél te laag was. We zijn nu een paar maanden verder en het is nog steeds niet verkocht.

Als een huis heel lang te koop staat, wordt het moeilijk. Er komt een soort “smet” op. Zonde, vind het nog steeds een mooi huis en hoop voor de verkopers dat het toch nog lukt. Maar tegen ons klagen over hun makelaar, maar dan toch laten overhalen door diezelfde makelaar dat er een chat nog wel een beter bod komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 08:12

Kan je niet gewoon nogmaals hetzelfde bod doen? Eventueel wat lager zelfs ivm de gestegen kosten voor verbouwen? :+ Ik zou ze er prima op durven wijzen op die manier dat ze toen een domme keuze gemaakt hebben.. wie weet levert het wat op. Mits je op zo'n project zit te wachten.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 08:41

idinn schreef:
Kan je niet gewoon nogmaals hetzelfde bod doen? Eventueel wat lager zelfs ivm de gestegen kosten voor verbouwen? :+ Ik zou ze er prima op durven wijzen op die manier dat ze toen een domme keuze gemaakt hebben.. wie weet levert het wat op. Mits je op zo'n project zit te wachten.

Nee, we hebben een ander huis op het oog waar we niet met al die kosten zitten. Plus dat ik vind dat wat je aankoopt, ook altijd weer verkoopbaar moet zijn. En daar heb ik hier mijn twijfels over.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 12:12

Citaat:
Nee, dochter en haar vriend verhuizen mee. Onze dochter heeft wat extra hulp nodig en met een "kangeroehuis" vangen we dat mooi op. Ze wonen nu volledig zelfstandig in het appartement in het huidige huis. We hebben allemaal onze privacy, ze hebben nu ook een eigen ingang. Maar heeft ze ons nodig, dan zijn we in de buurt. En dat is ook zo in de nieuwe woning (als we alles rond krijgen).

Wat mooi dat jullie dit zo kunnen doen, respect.

Dubbele lasten ivm verkoop / aankoop is soms best lastig rond te krijgen. Ik had mijn huis gekocht waarbij ik een financiering op mijn nieuwe huis moest hebben van maar 30% (dus hypotheek 30 %, rest eigen geld dmv verkoop andere huis). Daarvoor had ik een overbruggingshypotheek nodig. Want op het moment dat je eigen huis officieel nog niet verkocht is en je hebt dat andere huis dus al wel gekocht (lees: overdrachtsdatum is voorbij) heb je feitelijk enige tijd 2 huizen. Voor mij was dat maar een periode van 2 maanden. Omdat ik een vrij laag inkomen heb kreeg ik het bijna niet rond, die overbruggingshypotheek. Ik moest aantonen dat ik als de verkoop niet door zou gaan, de dubbele lasten 2 jaar (!) zou moeten kunnen betalen. Volkomen absurd in de huidige huizenmarkt. Gelukkig kon ik wat geld lenen van vrienden zodat ik mijn spaarrekening kon laten zien met daarop dat bedrag (was iets van 12.000 Euro), toen was de financiering pas rond. Had te maken met het feit dat ik tot 2 jaar terug een eigen zaak had (B&B) en pas sinds 2 jaar weer in loondienst werkte wat ook nog op tijdelijke basis was. Echt idioot gezien het feit dat ik altijd een eeuwig mijn eigen geld heb verdiend, nooit ook maar iets heb gemist aan betaaltermijnen of wat dan ook plus gewoon erg weinig hypotheek nodig had én ook nog mijn andere huis al verkocht had (ja het is natuurlijk altijd spannend of het ook echt doorgaat maar dan heb je ook nog de garantstelling).

Met andere woorden: ook al heb je weinig geld nodig voor financiering van je nieuwe woning, is je andere woning feitelijk al verkocht, dan nog kan het lastig worden...

Kan dan ook behoorlijk pissig worden van die advertenties van hypotheekverstrekkers van Florius enzo. Nou neem van mij aan, als (voormalig) zelfstandig ondernemer kan het gewoon bijzonder lastig zijn. Dus zou nooit juichen het is rond voordat alles maar dan ook werkelijk alles ondertekend en akkoord is.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 12:58

Mijn hypotheker zei dat ze er niet intrappen als er “ineens” veel geld wordt gestort op je rekening. Dat moet aantoonbaar vooraf opgebouwd zijn. Ik had het geluk dat mijn ouders de overbrugging konden financieren. Hoefde ik dat gedoe niet ook nog erbij te doen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 13:39

Strenge Hypotheker, vaak lukt het wel op deze manier

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 13:43

Hier werd niet moeilijk gedaan.
Je krijgt gewoon een overbruggingskrediet bij de Rabobank met een recent taxatierapport of calcasa taxatie van het oude huis.

Hier exited :):) morgen eindinspectie en dinsdagochtend om 9 uur de overdracht bij de Notaris.
Dan ben ik een woonboerderij rijker en grootgrondbezitter *D
Dreams come true...zo'n zin in dit nieuwe avontuur!

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 13:50

Zonnetje81 schreef:
Mijn hypotheker zei dat ze er niet intrappen als er “ineens” veel geld wordt gestort op je rekening. Dat moet aantoonbaar vooraf opgebouwd zijn. Ik had het geluk dat mijn ouders de overbrugging konden financieren. Hoefde ik dat gedoe niet ook nog erbij te doen.

Ligt er aan hoeveel en wat je aanlevert.
Meestal hoeven bij bedragen onder de 15.000 heen herkomst aangetoond te worden. Maar als je al je overboekingen erbij stuurt en ze zien dat je 10.000 opeens op je rekening hebt gestort, kunnen en mogen ze hiernaar vragen.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 13:50

listiglistje schreef:
Je krijgt gewoon een overbruggingskrediet bij de Rabobank met een recent taxatierapport of calcasa taxatie van het oude huis.

Hier exited :):) morgen eindinspectie en dinsdagochtend om 9 uur de overdracht bij de Notaris.

Dat kan ik me voorstellen. Wat leuk voor je. Alvast gefeliciteerd!

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 15:07

Wij hebben samen nog met spaargeld geschipperd om een spaarrekening te kunnen laten zien :') werd 2,5 jaar geleden wel genoegen mee genomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 15:21

listiglistje schreef:

Leukkkk! Veel plezier.