Jullie gasverbruik

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

manzano

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 20:44

Zit al tig jaar bij Eneco. Ze hebben hem toen omgezet naar variabel. Omdat we juli 2021 zijn verhuisd hebben we toen gezegd "we kijken het even een jaar aan om ons nieuwe gebruik te kunnen zien en te kijken wat voor contract we dan vast zetten" en nu zitten we hier :+
Beetje jammer haha.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 21:27

chanicha schreef:
Telpeva schreef:
Daar had ik het niet over, ik had het over huishoudens met oude tarieven. Dat is waar het voor mij wringt, stel persoon A en B wonen in dezelfde straat, hebben hetzelfde verbruik en hebben hun woning net zo goed verduurzaamd maar A zit nog op het oude tarief en B heeft al maanden de nieuwe tarieven. Persoon A heeft een fictief bedrag van 200 euro in de maand, persoon B heeft een fictief bedrag van 800 euro in de maand. Dat is een verschil van 600 euro, wat persoon A al aan 'mazzeltje' iedere maand in de zak kan houden, wat persoon B gewoon iedere maand extra kwijt is. En dan niet 1 maand, maar meerdere maanden achter elkaar.

Dat is wat ik bedoelde met dat ik het dan oneerlijk vind als Persoon A er vervolgens ook nog 2x 190 euro bovenop 'cadeau' zou krijgen.

Ja en het is welkom!
Krijgen helemaal nooit toeslagen oid, ben wel vet omhooggegaan met de gemeentelijke belastingen sinds de verhuizing dus voel me niet schuldig.

Dit

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 07:29

Ik heb mijn nieuwe maandbedrag gekregen.. ga van 140 naar 480 (terwijl ik smak centen terug krijg), nu wil ik mijn termijnbedrag maar 240 aanpassen, maar in Oxxio app moet ik minimaal 384 kiezen? Weet iemand of je op andere manier wel om aanpassen

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 07:33

Ja even bellen, dan kun je hem zo laten aanpassen naar wat jij wilt. Heb ik ok gedaan.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 07:35

Muronia schreef:
Ja even bellen, dan kun je hem zo laten aanpassen naar wat jij wilt. Heb ik ok gedaan.

Oké top thanks! Kreeg het er al benauwd van

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 08:35

Muronia schreef:

Dat kan toch niet meer? Max zoveel van het bedrag bij veel bedrijven

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 09:25

Ik heb het bij oxxio gewoon zo kunnen doen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 12:05

https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/Binnen ... a7daa4bd05

Ben ik nu te simpel dat ik dan denk pas het bedrag dan aan voor studenten, maar die hebben even goed last van hoger kosten. Maar het kost te veel vind ik een beetje van de zotte. 8)7 Ga denk ik zo dat de uitwonende studenten met de helft van de 1300 ook al heel blij gaan zijn.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 13:19

Marcella schreef:
https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/Binnen ... a7daa4bd05

Ben ik nu te simpel dat ik dan denk pas het bedrag dan aan voor studenten, maar die hebben even goed last van hoger kosten. Maar het kost te veel vind ik een beetje van de zotte. 8)7 Ga denk ik zo dat de uitwonende studenten met de helft van de 1300 ook al heel blij gaan zijn.

Nou ja, op zich vind ik het wel te verdedigen dat om in aanmerking te komen voor een energietoeslag, je een energiecontract moet hebben. Het enige waar het in dit geval stukloopt, is dat die tegemoetkoming bij de verhuurder terechtkomt, die deze in eigen zak kan steken ipv door te berekenen aan de studenten. Elke student op kamers een tegemoetkoming van 1300 euro lijkt me wat overdreven, maar zoals sommige gemeenten het nu doen - per adres een keer die tegemoetkoming die verdeeld wordt onder de huurders - lijkt mee goed alternatief.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 14:16

Okay op zich ook wel mee eens. Maar om helemaal niks te doen vind ik een beetje te ver gaan.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 16:47

Lastig verhaal inderdaad met de studenten, ook voor hen is alles duurder geworden. dat ook mensen met (nog) een vast contract ook nog gecompenseerd gaan worden. Ik vind alles prima hoor, maar vanuit het oogpunt van een student begrijp ik dat ze het scheef vinden lopen

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 16:51

Huren studenten niet inclusief energie?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 17:33

elnienjo schreef:
Huren studenten niet inclusief energie?

Niet per definitie. In twee van de drie studentenkamers die ik gehad heb kregen wij aan het eind van het jaar gewoon een afrekening. Daar betaalden we echt een deel huur en een deel voorschot.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 18:46

Keek net weer eens in de app van Eneco moest ik hem updaten dus ik dacht ‘nu gaat het gebeuren’ _O-
Not dus 8)7

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 13:26

Ik heb zaterdag alleen maar een mail gehad met de nieuwe tarieven. Wederom gestegen natuurlijk. En dan is er vandaag dit in het nieuws. Mijn vorige tariefverhoging stamt van begin augustus toen de prijzen bijna op hun hoogtepunt waren. Ik snap er niks meer van.

https://nos.nl/artikel/2447811-gasprijs ... s-even-weg

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 13:51

Iemand enig idee of het slim is om nu over te stappen naar een andere leverancier? Ik sinds sinds augustus op mezelf, dus dit is allemaal 'nieuw' en geen idee wat er slim is _O-

Ik zit nu bij Prikenergie en betaalde in September aan stroom dal: €0,773 en stroom normaal: €0,8197 en voor gas betaalde ik: €3,5436
Oktober wordt: stroom dal: €0,8175 en stroom normaal: €0,872. Gas wordt €2,9975
Is trouwens voor t eerst dat ik zie dat September gas zo mega duur was, dus snap ook wel dat ik vorige maand best wel duur uit was voor alleen douchen en koken :+.

Maar als ik bijvoorbeeld bij Budget Energie kijk is stroom €0,69490 en gas:€ 2,72686

Heeft het nut om tussentijds over te stappen, of gewoon blijven bij de huidige energieleverancier omdat er zovaak een prijswijzing komt?
Heb ook geen idee of 'mijn' prijzen nu hoog zijn of normaal in deze tijd.. Ik heb zo geen idee :')

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 13:59

Kan je überhaupt wel overstappen? Want als je er pas sinds augustus zit, zit je vaak toch een jaar (of langer) eerst aan een contract vast.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 14:01

Dorus schreef:
Ik heb zaterdag alleen maar een mail gehad met de nieuwe tarieven. Wederom gestegen natuurlijk. En dan is er vandaag dit in het nieuws. Mijn vorige tariefverhoging stamt van begin augustus toen de prijzen bijna op hun hoogtepunt waren. Ik snap er niks meer van.

https://nos.nl/artikel/2447811-gasprijs ... s-even-weg

Gas is al ingekocht door de maatschappijen voor 80 a 90%.
Ze moesten de voorraden zeker stellen ivm de gas stop vanuit Rusland.
Dus ja, ze hebben het zelf ook duurder moeten inkopen.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 14:06

Tancreda4 schreef:
Kan je überhaupt wel overstappen? Want als je er pas sinds augustus zit, zit je vaak toch een jaar (of langer) eerst aan een contract vast.

Het enige wat ik lees op mijn account, is dat het 'verlengbaar' is. En ik kan mijn contract aanpassen van een regulier contract naar een modelcontract (?) en die loopt dan tot 10-04-2023..

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 14:06

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 15:28

ik heb ook een jaar bij budgetenergie gezeten en dat ging prima (toen nog geen zonnepannelen).

Overstappen voor het tarief heeft momenteel niet zoveel zin denk ik. Prijsplafond volgend jaar zal volgend jaar bepalend zijn. Mocht je zonnepanelen hebben dan is de opbrengst evt. nog iets om prijstechnisch goed uit te zoeken

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 16:02

Als je onder het plafond blijft maakt het vanaf volgend jaar toch geen zak uit waar je een contract hebt lopen? Buiten de kleintjes dan misschien die een hoger risico hebben op omvallen.

Voor gas hoef ik me niet druk te maken, daar zitten we al sinds jaar en dag onder het plafond, hoewel we ook daar bewuster mee omspringen nu. Stroom hangt erom dus daar doen we gewoon wat zuiniger mee (of we trekken even een verlengkabel vanaf de buurman die ruim in z’n panelen zit :+ )

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 16:04

Misschien is dan zo'n anwb contract wel interessant die de dagtarieven betekent?

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 16:12

Ken iemand die ook bij Budget zit en die is volgensmij wel tevreden. Maar zo te lezen is 't niet heel best daar :+

Zit in een huurappartement, en heb geen zonnepanelen of iets. Over het prijsplafond heb ik me nog niet ingelezen. Vind het eerlijk gezegd ook best ingewikkeld allemaal :o.
Ik zat in September op 142kWh en 16m3. In totaal moest ik €170 betalen. Heb die maand 1x de verwarming aangezet om het 1 graad omhoog te krijgen -O-

Maar nu zie ik ook dat de prijzen mega waren die maand en deze maand al een stuk minder (en nog geen verwarming aangehad). Maar alsnog haha

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 16:17

xPearl schreef:
Ken iemand die ook bij Budget zit en die is volgensmij wel tevreden. Maar zo te lezen is 't niet heel best daar :+

Zit in een huurappartement, en heb geen zonnepanelen of iets. Over het prijsplafond heb ik me nog niet ingelezen. Vind het eerlijk gezegd ook best ingewikkeld allemaal :o.
Ik zat in September op 142kWh en 16m3. In totaal moest ik €170 betalen. Heb die maand 1x de verwarming aangezet om het 1 graad omhoog te krijgen -O-

Maar nu zie ik ook dat de prijzen mega waren die maand en deze maand al een stuk minder (en nog geen verwarming aangehad). Maar alsnog haha

Je blijft met een appartement en dat verbruik echt wel onder het plafond

Zo ingewikkeld is dat niet, je krijgt in 2023 2900kwh en 1200m3 tegen een redelijk normale prijs (41 cent kwh en 1,42 gas zoiets ongeveer).
Daarboven betaal je gewoon het volle tarief.
In november en december krijg je 190 euro per maand terug opbje eindafrekening.