Hoe schoon is jouw huis? Tips en tricks.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 21:48

Suzanne F. schreef:
Leuk! Ik ben erg benieuwd.

Ik ook haha. Alleen wat gedoe met de inductie met afzuiging. De afzuigkap doet het niet. Lampjes gaan wel aan, maar zuigt niet af. Maandag maar even voor bellen.

Pommier

Re: Hoe schoon is jouw huis? Tips en tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 07:55

Iemand een gouden tip? Boven op de slaapkamer waar de afzuiging van de keuken langs loopt, hangt al weken een enorm vieze stank. Het is een muffe kadaver geur. Het is niet altijd aanwezig , maar zeker als het warm is en het raam staat niet open, is het niet te doen. We hebben de afzuiging van buiten al open gehad, maar hier was niks te zien. Heb al een keer een pannetje met soda laten koken, een pan met azijn en wasverzachter, de roosters zijn al helemaal schoon gemaakt. De afzuiging is net een half jaar oud en werkt goed. Wat kan ik nog proberen? En wat zou de geur kunnen veroorzaken?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 08:00

Fijn dat het opschiet PSvanLot, alleen banketstaaf dat je afzuiging het niet doet!

Suzanne, ik haal altijd de lades eruit en de stekker natuurlijk en zet een emmertje heet water in de vriezer, binnen no time valt het ijs naar beneden :j
Ik heb nu een no frost, dat is wel een verademing hoor, had hiervoor een vriezer met zes lades die aardig aanvroor :x

Edit, Suzanne heel apart van die lucht, ik kan je niet helpen daarmee maar succes +:)+
Laatst bijgewerkt door chanicha op 18-09-22 08:02, in het totaal 1 keer bewerkt

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 08:01

Suzanne_k schreef:
Iemand een gouden tip? Boven op de slaapkamer waar de afzuiging van de keuken langs loopt, hangt al weken een enorm vieze stank. Het is een muffe kadaver geur. Het is niet altijd aanwezig , maar zeker als het warm is en het raam staat niet open, is het niet te doen. We hebben de afzuiging van buiten al open gehad, maar hier was niks te zien. Heb al een keer een pannetje met soda laten koken, een pan met azijn en wasverzachter, de roosters zijn al helemaal schoon gemaakt. De afzuiging is net een half jaar oud en werkt goed. Wat kan ik nog proberen? En wat zou de geur kunnen veroorzaken?

Kan er van boven een vogel oid in gevlogen zijn?

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 09:45

PSvanLot schreef:
Suzanne_k schreef:

Kan er van boven een vogel oid in gevlogen zijn?

Nee, dat hebben we destijds al dichtgezet met zo’n antivogel ding. Binnenkort maar van binnenuit proberen er bij te komen. Als de afzuiging aanstaat tijdens het koken komt er buiten wel gewoon een aangename geur uit.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 09:56

Heb je een wastafel in je slaapkamer of iets met een afvoer?

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 16:22

Suzanne F. schreef:
Heb je een wastafel in je slaapkamer of iets met een afvoer?

Nee, verder is er niks in die kamer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 18:11

Suzanne F. schreef:
Ik zag dat ik mijn vriezer weer moest ontdooien. De lades gaan bijna niet meer open of dicht door al het ijs. -O- Zo’n rotwerk altijd.
Kijk morgen wel of ik er moed voor heb.

Ik deed dat altijd met een föhn :o ( Niet zo energie-vriendelijk momenteel) (verfbrander gaat nog sneller }> )maar het gaat wel als een dolle.
Ik heb geen geduld als iets schoon moet..

Nu een vriezer die het zelf schijnt te doen, alleen nog nooit gebruikt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-09-22 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 18:19

Ik heb het ook vandaag met de föhn gedaan. Mesje erbij om het ijs eraf te steken. Wel takkewerk maar had een emmer vol ijs. Was dus echt nodig.

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 20:54

Suzanne F. schreef:
Ik heb het ook vandaag met de föhn gedaan. Mesje erbij om het ijs eraf te steken. Wel takkewerk maar had een emmer vol ijs. Was dus echt nodig.

Zo heb ik het ook ooit gedaan, mooi een gat in zo'n element gemaakt :') {:)-:( . Nu zet ik er regelmatig pannetjes warm water in en de deur dicht, en anders met een spuitje gloeiend water over het ijs spuiten. Maar die fohn klinkt ook goed. Uiteraard nog beter zon anti-frost vriezer :')

Oja, en tot die tijd het beste ontdooien in de winter en niet bij 35 graden (zoals ik laatst moest omdat ik het deurtje net niet dicht had gedaan 8)7

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 21:56

Maar dan moet je wel op een moment dat het je uitkomt ook (flink) vorst hebben.

Ik heb een tweede vriezer die ik alleen in de zomer /met mijn verjaardag gebruik. Die gebruik ik dan ook om het spul uit vriezer 1 tijdelijk in te doen.
Ik gebruik om te ontdooien de heet water methode + een föhn.
En een stapel handdoeken.

Ik doe ondertussen de lades op kort koud programma in de vaatwasser.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 09:41

Iemand hier dé tip voor kunststof kozijnen?

Ik heb het topic doorgespit, maar ik kan er niks over vinden.
Begin deze maand ben ik verhuisd. appartement is uit de jaren '80 met dito kozijnen van kunsstof.
Ze zagen er vies uit, maar eerst wilde ik schilderen.

Geen idee wat die mensen gedaan hebben, maar mijn eerste rondje met een simpel sponsje en wat st. marc leverde bruin water op :r .

Voor een goede start wil ik de kozijnen heel goed schoon maken en opfrissen.
Maar ik durf bijvoorbeeld geen dasty te gebruiken omdat ik vang ben voor vlekken in het kunststof.

Iemand een idee hoe ik dit het beste aan kan pakken?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 09:46

Zou je eens kunnen informeren bij een leverancier van kunststof kozijnen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 09:50

Ik zou er gewoon Dasty opdoen, de gele ontvetter. Sponsje en boenen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 09:57

Heel slecht, maar hier op het kunststof werken die allesreiniger doekjes ook goed. Waar ik met normale doekjes en schoonmaakmiddelen altijd moest schrobben en alsnog niet alles eraf kreeg is dat met die weggooidoekjes wel zo. Heel makkelijk juist.

Maar ik gebruik ook dasty als het nodig is, ligt vooral hoe vies het is en wat het is.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 10:01

Luxorvalkje schreef:

Begin deze maand ben ik verhuisd. appartement is uit de jaren '80 met dito kozijnen van kunsstof.

Geen idee wat die mensen gedaan hebben, maar mijn eerste rondje met een simpel sponsje en wat st. marc leverde bruin water op :r .

Maar ik durf bijvoorbeeld geen dasty te gebruiken omdat ik vang ben voor vlekken in het kunststof.

Heb je hier wat aan?
https://www.hepro.nl/kunststof-kozijnen-schoonmaken/

Ik zou liever kiezen voor groene zeep/zachte zeep (vet oplossen in vet) dan Dasty in dit geval.
En bezint eert ge begint met schilderen. Het voordeel van kunststof is juist dat je niet meer hoeft te schilderen. En je moet de juiste primer en verf gebruiken voor hechting, en met een beetje pech gaat het toch blazen en bladderen. Ik zou het niet doen en liever sparen om dan 1 voor 1 de kozijnen te gaan vervangen voor nieuw.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 10:08

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 11:47

Ik zou een groene zeep met wonderspons proberen, dat moet wel lukken.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 11:48

Heeft het kozijn een houtnerfje of gladde binnenzijde?

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 12:32

Zoek een in de caravan hoek..
Dacht dat het kunstofreiniger van 123 was of zo werkt super

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 17:24

Hhilde schreef:
Heeft iemand tips voor een vloerkleed reinigen? We hebben een vloerkleed in combinatie met drie honden :=

En iemand ervaring met een matras schoon maken met baking soda? Zowel geur als vlekken?

Ik heb mezelf een "Thomas" aangeschaft. Het zijn stofzuiger mét ook een waterfunctie speciaal om textiel te reinigen, met zowel een klein stuk voor bvb matras en bank en een vloerstuk. (ik gebruik het zelfs op mijn eiken vloer, waar ik schrik heb om "gewoon" te dweilen. Mijn bankstel en vloerkleed reining ik om de 2 maand ongeveer, in de winter soms sneller vanwege modder in combi met honden die altijd binnen/buiten kunnen en het bankstel dan als afdroogrek gebruiken :+

Ik heb de Boxer versie, er is wel enig ombouw werk voor nodig om de waterfunctie te gebruiken, en voor je dan weer gewoon kan stofzuigen moet alles 1st weer droog zijn.
Maar de nieuwere modellen zijn véél makkelijker in gebruik en ook betaalbaar.

Bissel bvb heeft ook "tapijtreinigers". Maar ik verkies dan Thomas omdat je gelijk 2 functies hebt met ook allerhande opzetstukken die super zijn in het verwijderen van die lastige hondenharen!

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 17:29

Luxorvalkje schreef:

Peek Polish?

Is, poets/polijstmiddel voor kunststof .. Verwijderd verwering/vlekken en dofheih.
Mss het proberen waard?

In ieder geval, als je met zeep poetst, laat het dan NOOIT indrogen!! zelfde als je wat zou schuren, zorg dat je niet teveel warmte ontwikkelt want dit kan ook vlekken geven.

Chrissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 19:21

Tip: The pink stuff is nu 2+2 in de aanbieding bij Plein.nl

Stille meelezer; krijg veel inspiratie door jullie :D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 19:36

Ik wil Fabulosa weleens proberen. Wat is het lekkerste geurtje?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 19:55

Wie heeft er hier een snoerloze steelstofzuiger? Heb er een gekocht, of gezegd gewonnen op een veiling, die ik voor de bovenverdieping gebruik.

Wat is dat heerlijk zeg! Ik wil er beneden ook een, maar dan van een goed merk? Dit is een prima ding voor boven, maar denk niet voor iedere dag beneden.