Tuintips, hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 15:59

Siets, ik zou wel willen dat ik jouw bestrating had, hier van die normale stoeptegels en grindtegels. :=
Zou wel iets anders willen, maar weer dat werk en die kosten, weinig zin eigenlijk in. Vreemd genoeg misstaat het nog eens niet zo erg, omdat we veel antrecietkleur hebben.

Hortensia's kunnen niet heel goed tegen volle zon, dan moet je toch behoorlijk water geven. In de schaduw valt het wel mee. Heb je er ook turf bij gedaan in de grond? Daar voelen hortensia's zich heerlijk bij.
Ik heb ze in de voortuin staan, daar is alleen in de vroege ochtend zon, en ze gedijen daar prima. Beter als bij mijn vorige woning, waar ze de hele dag in de volle zon stonden.

Postbode door de tuin, hadden wij ook last van. Lekker op de nieuwe aanplant trappen. :( Diegene een paar keer aangesproken, en uiteindelijk een klacht ingediend. Nu is het over.

Destino

Re: Tuintips, hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 16:04

@ Neonlight, geen turf erbij gedaan volgens mij, tijdens het planten hebben we wel een klein laagje van die bemeste tuinaarde in het gat gedaan. Op de zak stond dat dat speciaal was om planten in te poten.
Misschien zit daar wel een beetje turf in?
Ik heb 1 hortensia nu wel de hele dag in de zon staan, denk dat ik die maar even ga verhuizen (al doet die het juist weer wel goed tot nu toe :+ )

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 16:07

Als de plant het nu goed doet zou ik hem niet gaan verhuizen. Lekker laten staan deze zomer, mocht blijken dat de plant het toch niet goed doet in de zon in het najaar verpoten. Het is niet meer de tijd om te verpoten.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 16:20

Neonlight schreef:
Als de plant het nu goed doet zou ik hem niet gaan verhuizen. Lekker laten staan deze zomer, mocht blijken dat de plant het toch niet goed doet in de zon in het najaar verpoten. Het is niet meer de tijd om te verpoten.

De hortensia in kwestie staat in een pot :) , dus in dit geval kan dat denk ik geen kwaad?
En hoe bedoel je niet meer de tijd om te verpoten? Wel om te poten in zijn algemene zin toch? Ik dacht altijd dat half mei (ijsheiligen geweest, al zegt dat misschien weinig meer tegenwoordig) een goede tijd was.. :=

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 17:06

Voor de niet winterharde planten wel, maar niet voor de vaste planten, daar moet je echt het voorjaar of najaar voor hebben, liefst voor ze in blad schieten.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 17:07

Siets wat een fantastisch huisje heb jij!

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 19:59

Siets wat een leuk huisje en tuin heb je!
Ik vind het erg gezellig al die "prulletjes" aan de muur enzo.

Ik zag hier ook alweer de eerste knoppen in de hortensia komen! Kan niet wachten.

Hier begint de ooievaarsbek ook te bloeien! Zal morgen eens foto's maken hoe de tuin nu is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 21:21

MyWishMax schreef:
Ik vind je voortuin erg mooi Siets! Hek mogen wij gelukkig wel veranderen bij ons huurhuis. Staat nu een laag half dood hegje, maar van de zomer komt er een laag houten hekje. Nu zijn de boompjes dood op de plek waar de postbode altijd door de heg heen komt. :( Die kaggelt gewoon door onze voortuin, dus daar ga ik nog iets op bedenken.

Prikkeldraad op 5cm onder de hoogte van de heg }>

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 22:44

Ik heb ook een hond anneliesdj _O- Misschien is dat de oplossing???

Dus als over 2 weken onze tuin klaar is, kan ik niks meer planten? ;(

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 23:48

Als je hond groot genoeg is en niet bang aangelegd...
Waarom kun je over 2 weken niks meer planten?

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 23:49

MyWishMax schreef:
Ik heb ook een hond anneliesdj _O- Misschien is dat de oplossing???

Dus als over 2 weken onze tuin klaar is, kan ik niks meer planten? ;(

Kom je mijn tuin maar opknappen 8-)

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 08:17

Heel vervelend zo'n postbode door je tuin!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 08:39

anneliesdj schreef:
Als je hond groot genoeg is en niet bang aangelegd...
Waarom kun je over 2 weken niks meer planten?

Ehm... Ze ziet er wel gevaarlijk uit? Duitse herder, maar beetje allemansvriend, zolang je geen hond bij je hebt. :D

Nou, er werd toch paar reacties hierboven gezet dat voorjaar en najaar beste tijd is? Onze tuin is op zijn vroegst over 2 weken klaar qua stenen, weet niet of bakken dan al klaar zijn voor plantjes.

Hoewel, dit mooie weer zal ook niet de rest van de zomer duren?

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 08:46

Merel, het is nu toch nog voorjaar := ..
Dus volgens mij kan het best toch? Het is misschien een minder ideale tijd dan april..
Op de kaartjes van de plantjes staat ook wanneer je ze kunt planten.. Op de plantjes die ik gekocht heb stond zelfs dat dat het hele jaar door kon. :o

http://books.google.nl/books?id=5BVX_KL ... en&f=false
Hier staat ook dat het altijd kan..
Het vroege voorjaar of de herfst is alleen beter.. maar het is niet zo dat het niet kan :=

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 09:32

Ha dat is fijn! :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 14:50

zolang je zorgt voor voldoende water redden de meesten het wel hoor :)

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 17:13

Gave fotos en tuinen komen er weer voorbij :) Ik heb even moeten bijlezen , was 3 dagen vrij en ben dus naar mijn nieuwe appartementje gegaan, we hebben wel al wat dingen geplaatst op het terras , maar nog geen planten, totdat we er echt definitief gaan wonen. :) Ik heb wel zin om lekker plantjes te hebben, het is zo gezellig. En we willen veel lekker ruikende planten op het terras, zoals jasmijn en kamperfoelie... en nog wat meer, moet nog even ontdekken welke planten er nog meer lekker ruiken :)

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 18:21

Heb een tijdje niet kunnen meelezen wegens privé omstandigheden.. Ook zijn onze plannen voor de tuin hierdoor stil komen te liggen.. Maar deze week zijn we weer verder gegaan en nu is vriendlief bezig om met een kraantje alles om te spitten en uit te graven. De stenen zijn vandaag geleverd en de planning is om dit weekend te beginnen met straten! Heb al wat foto's van de chaos in de tuin, die zal ik snel ff plaatsen!

Ook ben ik druk in de tuin bij mijn ouders bezig, die wonen op een grote boerderij met een veel te grote tuin!! Mijn moeder deed dat altijd, maar helaas is zij onlangs overleden en onderhoud ik dat nu met mijn vader. De bedoeling is wel om een tuinman in te schakelen, maar nu vinden wij het nog wel leuk om eerst te doen. Maar wat een werk is dat!! Er komt wel steeds meer in bloei, ik zal daar ook eens wat foto's plaatsen als dat allemaal bloeit. Maar om die tuin helemaal te onderhouden, werken wij teveel, dus die tuin moet ook praktischer worden ingericht. Mijn moeder hield juist van al die hoekjes met bloemen en planten, wat veel onderhoud vraagt. Waarschijnlijk komt er nu toch wat meer gras bij.. Ik zal snel eens foto's plaatsen!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 21:29

MyWishMax schreef:
Nou, er werd toch paar reacties hierboven gezet dat voorjaar en najaar beste tijd is? Onze tuin is op zijn vroegst over 2 weken klaar qua stenen, weet niet of bakken dan al klaar zijn voor plantjes.

Hoewel, dit mooie weer zal ook niet de rest van de zomer duren?

Ja het is wel de beste tijd maar daarbuiten kun je echt nog wel wat planten hoor, als je geen plantjes zoekt die heel gevoelig zijn en zorgt dat je een paar dagen 'slecht' weer in het vooruitzicht hebt, daarbij goed water geven en dan komt het echt wel goed hoor.
Het voorjaar is de beste tijd omdat je dan in de zomer nog bloemen krijgt, als je later bent is de kans om dezelfde zomer nog veel bloemen te zien gewoon kleiner.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 21:45

Naath, ik heb je een pb gestuurd :(:)

Hier begint nu de tuin echt lekker te bloeien :j Heerlijk dit weer! Vanavond ook ff de sproeier op het gras gehad, we hebben gisteren amper regen gehad..

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 22:31

Wij hebben gisteren echt geluk gehad, de fikse buien zijn net ten noorden van ons gebleven (en dat was echt maar 3 kilometer of zo) en wij hebben gewoon een heerlijk goed voor de tuin bui gehad, en niet een enorme plens wegspoel-bui.

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 06:52

Wij hebben geen druppel gehad van al die buien die de laaste dagen rond gaan -O-

Voor diegene die de olijfboom terug hadden gesnoeid zien jullie alweer leven in de boom?

Die van mij was groen toen ik met mijn nagel er over heen ging maar zie dat de boom voor
de rest niks doet :+ of ben ik nou heel ongeduldig...

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 07:57

Nadat ik de grote walnotenboom overleden had verklaard, heb ik er gisteren een paar blaadjes in zien hangen!!!
Daar ben ik heel blij mee, vorig jaar gekregen, boom van 5 meter lang al, en voor mijn weiland.

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 08:14

Wij hebben ook weinig tot niets van de regen mee gekregen, dus heb gisteren de tuin maar even gesproeid :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 08:50

hier ook geen regen, de regenton gaat hard zo :=