Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 16:34

secricible

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 16:38

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 16:43

Nou wij zijn ook benieuwd wat de prijzen gaan doen! Zou toch voor veel mensen een enorme opluchting zijn.

Ons raakt het vooralsnog niet, wij krijgen nog wat terug

Afbeelding

Moet ik erbij vermelden dat we de houtkachel in de winter veel aan en we hebben sinds een half jaar zonnepanelen

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 16:54

De gasprijzen gaan echt niet meer goedkoop worden in onze portemonnee...

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 17:33

Ondanks dat wij in een goed geïsoleerd nieuwbouwhuis wonen(gasloos)en een comfortabele winter achter de rug hebben.
Heb ik na het lezen van jullie reacties de P1 meter besteld,zodat we nog nog meer kunnen werken met de zonnepanelen en huishoudelijke apparaten.
Echt super inzichtelijk.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 21:08

Ik ben stiekem extra blij met de dalende gasprijzen. Mijn contract loopt 1 oktober af en de prijzen waren zo hoog.. tegelijkertijd las ik dat de gasvoorraden bijna vol waren en mensen massaal minder gaan verbruiken..
Ik heb dus gegokt op een dalende gasprijs en heb een dynamisch contract afgesloten bij de anwb, prijs wisselt per uur, betaal de actuele marktprijzen (prijzen worden een dag voordien bekend gemaakt). Maar blijft afwachten, weetpas na de winter of ik daadwerkelijk goedkoper uitben.

Maar wellicht een idee voor mensen waarvan het contract binnenkort afloopt.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 21:32

Eef_Bam schreef:
Ik ben stiekem extra blij met de dalende gasprijzen. Mijn contract loopt 1 oktober af en de prijzen waren zo hoog.. tegelijkertijd las ik dat de gasvoorraden bijna vol waren en mensen massaal minder gaan verbruiken..
Ik heb dus gegokt op een dalende gasprijs en heb een dynamisch contract afgesloten bij de anwb, prijs wisselt per uur, betaal de actuele marktprijzen (prijzen worden een dag voordien bekend gemaakt). Maar blijft afwachten, weetpas na de winter of ik daadwerkelijk goedkoper uitben.

Maar wellicht een idee voor mensen waarvan het contract binnenkort afloopt.

En jij denkt dat wij hiervan gaan profiteren?
Ik geloof dat dus echt niet he....
Ze houden ons alleen maar mooie praatjes voor.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 21:35

Ze dalen, maar zijn nog steeds enorm hoog. Meer dan dubbel de prijs van vorig jaar, toen was het onder de 50 euro uit mijn hoofd en nu 200, dus iets merken qua prijzen gaan wij ook echt niet.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 21:37

De link van nos hierboven laat een mooi schema zien van de prijsontwikkeling.

Als de prijs laag blijft mag ik aannemen dat we profiteren. Maar prijsstijgingen gaan blijkbaar direct, daling met vertraging, als ik eneco mag geloven.
En dynamisch zul je het eerder merken dan variabel en weer eerder dan vast.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 23:19

Xyris schreef:
Hey kan iemand toevallig aan mij uitleggen hoe het zit met het dauwpunt? Ik wil graag mijn apperatuur goed houden dus ben benieuwd op welke minimale temperatuur ik mijn huis moet houden daarvoor.

Ik ken die term ook niet eerlijk gezegd maar denk niet dat je je veel zorgen hoeft te maken. Wij stoken ook nooit boven en heb nooit problemen gehad met de apparatuur die daar staat (laptops, tv) en op de slaapkamer staat t raam altijd open. Heb je last van condensvorming aan de binnenkant? Dat hebben wij in onze oude huurflat wel gehad.

Wat betreft t nieuws: ik was iig blij met de wat meer positieve berichten vandaag!

We hebben gister ons IF paneel opgehangen, het had wel wat voeten in de aarde: we kregen de gaten niet geboord in het knetterharde betonnen plafond dus moesten een speciale betonboor huren….waarmee het natuurlijk zo gepiept was…dus hij hangt. Manlief gaat er nog een ander snoer aanmaken (langer) en dan kunnen we m testen.
Met oog op het maken van een reis naar Scandinavië heb ik lang ondergoed gekocht van merinowol. Ik denk dat ik dat gewoon eens ga testen als t heel koud wordt in NL onder m’n joggingpak als ik thuis werk. Ondergoed van merinowol is behoorlijk prijzig maar kon ik goedkoop vinden nu in de zomer. Misschien een tip voor andere koukleumen :j

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 23:37

Maakt merinowol echt verschil tov andere wol, synthetisch spul of andere thermokleding? Ik heb zitten kijken naar merinowollen spullen maar de prijs houdt mij tegen om het op de gok te testen. En hoe zit het met wassen, kan het in de wasmachine?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 23:39

Hier legt het KNMI uit hoe het zit met het dauwpunt:

https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentr ... ochtigheid

En hier wordt uitgelegd dat ventileren de beste optie is om condensvorming (en daarmee schimmelvorming e.d.) tegen te gaan:

https://www.deltaohm.nl/home/vocht-en-v ... emperatuur

Citaat:
Wordt er weinig geventileerd terwijl er wel gekookt, gewassen en gedroogd wordt in deze ruimte(s), dan is de oorzaak van de vocht- en schimmelproblemen duidelijk. De belangrijkste oplossing voor dit probleem is gevonden in het creëren van gedragsverandering bij de bewoners.
Een goede hulp hierbij werd gevonden in het uitvoeren van een ’dauwpunt meting*’ in aanwezigheid van de bewoners om de noodzaak van ventilatie aan te tonen. Hierbij werd zichtbaar gemaakt dat in veel gevallen dauwpunt temperaturen werden gemeten van 17°C of meer. Concreet betekende dit dat, wanneer de kachel 's nachts uitging en de temperatuur op een bepaald moment dus lager werd dan 17°C, er condensatie plaats vond.

Na een periode van 6 maanden werd nogmaals een aantal metingen uitgevoerd, waarbij de gedragsverandering duidelijk werd geconstateerd. Het aantal klachten werd met 75% gereduceerd.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 06:27

Ik werd vanmorgen wakker met mijn jaarafrekening in de mailbox. Over afgelopen jaar moet ik 168 euro bij betalen, dat valt me nog wat mee. Ik had mijn maandtermijn al wat verhoogd naar 300. Maar.. mijn nieuwe maandtermijn is nu vastgesteld op 937 euro :oo . En ik kan hem maar maximaal verlagen naar 750 per maand. Dat kan ik absoluut niet betalen, ik moet het alleen opbrengen (woon met mijn dochter van 13) van mijn loontje. Wat kan ik in vredesnaam doen?? Ik ben wel echt even in paniek nu. Het betreft oxxio.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 07:36

Nou dat is lekker wakker worden Muronia :(:)
Misschien de gemeente bellen of toch contact opnemen met Oxxio, ook ivm de aankomende regelingen daarvoor.
Succes en sterkte daarmee.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 07:41

Jeetje Muronia, wat een bedrag. Dat zou ik ook niet kunnen opbrengen. Kun je Oxxio niet bellen om het bedrag toch te verlagen. Dan natuurlijk wel zorgen dat je niet meer verbruikt dan waar je voor betaald, want anders moet je teveel bijbetalen.

Telpeva: merinowol maakt zeker verschil, het is veel zachter dan gewone wol waardoor het prettiger draagt als onderlaag. De warmte maakt niet uit t.o.v. andere wol. Vergeleken synthetische thermo kleding is het verschil vooral dat merinowollen kleding beter ademt, je hebt het niet snel te warm bij activiteit, en het is ook warmer. Een ander heel groot voordeel t.o.v. Katoen of synthetisch is dat het niet snel gaat ruiken zodat je het maar weinig hoeft te wassen (wat weer energie bespaard). Een aantal uur uithangen is genoeg om de kleding op te frissen.
Het kan wel gewassen in de wasmachine, maar wel op een wol wasprogramma met wol wasmiddel maar mag niet in de droger.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 07:55

misschien een idee te kijken naar een ander baan Muronia, ze zitten overal zo om mensen te springen dat je wellicht kwa salaris grote stappen kan zetten.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 08:01

En kijken waar je op kunt bezuinigen
Eerder lichten uit buiten enz.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 08:14

Dat is niet mooi Muronia, maar dat zal er wel aan te komen natuurlijk. Komt dit echt als een totale verrassing?
Is er een mogelijkheid om van baan te wisselen of om meer uren te maken? Kan je bezuinigen op andere dingen? Je hebt paarden aan huis toch?

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 08:30

Muronia schreef:
Ik werd vanmorgen wakker met mijn jaarafrekening in de mailbox. Over afgelopen jaar moet ik 168 euro bij betalen, dat valt me nog wat mee. Ik had mijn maandtermijn al wat verhoogd naar 300. Maar.. mijn nieuwe maandtermijn is nu vastgesteld op 937 euro :oo . En ik kan hem maar maximaal verlagen naar 750 per maand. Dat kan ik absoluut niet betalen, ik moet het alleen opbrengen (woon met mijn dochter van 13) van mijn loontje. Wat kan ik in vredesnaam doen?? Ik ben wel echt even in paniek nu. Het betreft oxxio.

Jeetje ik leef echt onwijs met je mee!

Wat andere zeggen over besparen je moet hoe dan ook het voorschot bedrag betalen. Je kan wel besparen maar dan krijg je dat volgend jaar eventueel terug. Maar je moet het wel elke maand ophoesten! Ondanks dat je het niet zou verbruiken. En wbt een andere baan dat is niet zo makkelijk als iedereen zegt. Niet iedereen heeft de juiste papieren om aan de slag te kunnen voor een top salaris. Ik vind dat ik niet slecht verdien en ook wij hebben stress over de komende tijd.

Ik vind het vreselijk en hoor deze verhalen steeds meer om me heen. Voel me machteloos dat dit allemaal maar kan gebeuren! En ja wij moeten er ook aan geloven volgende maand. En heel eerlijk? Ik weet ook niet hoe lang wij deze bedragen kunnen volhouden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 08:34

Muronia vreselijk maar was het advies nu toch meldt je bij de gemeente als het niet gaat lukken? Hoe dan ook oxxio bellen, kijken of je elders goedkoper uitbent en de gemeente bellen/erheen gaan met je bankzaken onder de arm en je voorschot van oxxio

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 08:40

Een deel van je vakantiegeld opzij zetten.
En heel rot gezegd maar je zal toch echt keuzes moeten gaan maken mbt je paarden enz...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 08:43

Mijn ouders waren al omhoog gegaan naar 700 of 800 euro en moeten alweer omhoog volgens energiemaatschappij, richting de 1000. Dan kan je het gewoon goed hebben, maar meer als een verdubbeling is gewoon heel lastig. Als jij normaal ergens tussen de 200 en 300 betaald en terug krijgt en nu richting de 1000 moet? := En zomaar meer gaan verdienen is lastig. Hier zijn ze beide met pensioen, doen af en toe wat werk dingen nog, maar zitten ook met gezondheid.

Als je alleen bent met kind en dieren is het ook fijn als je tijden een beetje gunstig zijn en dat je soms nog eens thuis bent voor kind. Ik hoor elke keer over banen voor het oprapen en je ergens anders meer kan verdienen, maar ken zat mensen waarbij dat echt niet zo is. Niet de juiste papieren voor andere baan, of hele lange reistijd of gewoon geen hoger salaris voor type functie...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 08:46

karuna schreef:
Muronia vreselijk maar was het advies nu toch meldt je bij de gemeente als het niet gaat lukken? Hoe dan ook oxxio bellen, kijken of je elders goedkoper uitbent en de gemeente bellen/erheen gaan met je bankzaken onder de arm en je voorschot van oxxio

Gister op nieuwsuur was dat het briljante plan van het kabinet om zo'n schuldenfonds op te richten dat dat helemaal niet zo'n snel te realiseren is.
Er schijnen nog een heleboel haken en ogen aan te zitten.
(En heel rot gezegd vind ik dat iemand die zoveel paarden heeft eerst maar eens daar op moet gaan besparen).

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 08:47

Ik vind het ook een beetje raar om een schuldenfonds op te richten voor als mensen dreigen afgesloten te worden; dat lijkt me erg laat in het proces.
Voorkomen dat mensen in de schulden komen lijkt me effectiever en goedkoper :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 08:49

Muronia schreef:

Wat is je verbruik? Ik vrees dat het als de wiedeweerga besparen wordt... want dit zijn wel nu de actuele prijzen helaas. Het schuldenfonds wat mensen noemen daar zal jij niet voor in aanmerking komen denk ik. Want je hebt toch meerdere paarden aan huis? Dan zal het eerst verkopen worden...

Dus wat mensen verder al zeggen kijken of je een beter betaalde baan kan krijgen... bezuinigen op andere dingen en wellicht toch het 1 en ander aan paarden verkopen.