Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 19:32

idinn schreef:
Deze starter is blij dat de jubelton weer eraf gaat. Hoe maak je de markt nog oneerlijker? Heel veel ouders kunnen geen jubelton geven en alle kinderen daarvan staan dus direct een ton achter op de kleine groep kinderen met ouders die het wel kwijt kunnen.

Door dat "gegraai" van de belastingdienst leven we wel in een welvarend land. Hoe rot ik die aftrek ook altijd eruit vind zien :+

Wij gaan volgende week bij een huis kijken. Positief punt: deze eigenaar gaat 'gewoon' verhuizen, geen erfgenamen. Dus wie weet met wat geluk, goed bod en wat gunning...

Eens.... Ik vraag me echt af waar al die ouders zomaar even een tonnetje vandaan halen voor hun kids. Ben nooit iets tekort gekomen :') Maar een ton die ze konden missen hadden ze niet eens een beetje :+ Ze hadden wel een ton. Maar dat was voor hun eigen pensioen. Niet x2 voor twee kindertjes in een blatante huizenmarkt.

Garantstelling heb ik eerlijk gezegd ook nog nooit van gehoord. Mijn moeder wilde wel kijken of ze haar overwaarde kon gebruiken om bij te leggen. Kon niet. Was wel mooi geweest. Maar ook totaal oneerlijk natuurlijk. Je ouders zouden maar gehuurd hebben :P . Ironisch dat het neoliberale gedachtegoed er ook altijd voor zorgt dat de armen helemaal niet meer in staat zijn om zelf vermogen te vergaren. Wat toch weer totaal tegen het idee ingaat dat iedereen voor zichzelf zou moeten zorgen door succesvol te worden. Blijft een interessante paradox.

Maargoed. Erfenissen zijn ook oneerlijk :P Vind eigenlijk dat iedereen gewoon zonder "hulp" in staat zou moeten zijn een hypotheek te kunnen aanvragen die voldoende is voor een leuk startershuisje.

Heb het al een paar keer genoemd. Vriendje en ik zijn allebei jong met een te jonge dode vader. Ik heb geld geërft. Hij schulden :7 Hij verdient vet boven modaal, ik klooi maar wat aan.
Door mij kunnen we een huis kopen en dat is echt heel scheef. Niet dat geld erfen scheef is, maar wel dat je ervan afhankelijk bent voor een basisbehoefte zoals wonen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 19:40

Dat klinkt echt weer kort door de bocht. Er zijn ook mensen die veel geld verdienen, meer dan jantje modaal. Alsof daar iets mis mee is en raar omdat je dat zelf niet hebt of ouders die dat hebben. Wat je vervolgens niet mag gebruiken….? :+ klinkt jaloers.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 19:46

Dag allemaal ik schuif maar weer eens aan in dit topic :7 heb er eerder in gezeten, toen ik rond september 2020 een huis kocht. Het leven gaat door en ondertussen woon ik vrijwel samen met mijn nieuwe lover... met als gevolg dat mijn huis op termijn weer de verkoop in zal gaan. Echter nu zit er nog een anti-speculatiebeding op, dat betekent dat ik als ik het verkoop de winst moet overdoen naar de woningbouwvereniging waar ik het van heb gekocht. November volgend jaar gaat dat eraf.

Ondertussen hou ik nauwlettend de woningmarkt- en de rente-ontwikkelingen in de gaten := ^) geen idee waar het heen gaat. En daarom schuif ik maar even aan dus :7

Ik heb wel zoiets van het is in 2 jaar tijd flink omhoog gegaan in prjis, als het komende jaar naar beneden klettert zal ik er nog wel 'uitspringen' dwz mijn kosten koper en verbouwing uit kunnen halen. Maar soms krijg ik het wel even benauwd...
Maar goed nu verkopen is geen optie want ik ga geen Euro's gewoon weggeven natuurlijk :7

Vwb die jubelton. Als het er nog zou zijn tegen de tijd dat ik mijn appartement zou verkopen zou ik het met alle liefde aan mijn zoon geven zodat die een eerste start heeft voor een woning van zichzelf. Ik heb zelf nooit enige steun van mijn ouders gehad en gun dat mijn kind van harte. Geef het liever nu dan dat hij het erft als ik dood ben... heb ik er ook geen plezier van en hij kan dat geld nu prima gebruiken. En dan weet ik tenminste dat het goed terecht komt ipv in de schatkist.
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 27-05-22 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 19:48

Nou ik vraag mij soms ook echt af waar men af en toe het geld vandaan haalt. 3 of 4 ton neerleggen minimaal neerleggen voor een woning zonder de overbieding. Dan ook nog complete verbouwingen erbij. Ik zit voor mijn loon in een veel te dure huurwoning, vrije sector. Hypotheek krijgen ho maar. Op deze manier kan ik ook amper sparen om vermogen op te bouwen. Hoe krom is het in deze wereld.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 19:49

Ik snap dat ook niet Martine hoor.

Zonnetje81

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 19:54

Dat zijn vaak ondernemers en geen mensen met een 9-5 baan. Mensen die beleggen en risico’s nemen. Hoge functies hebben en van daaruit verder kunnen borduren. En met geld maak je geld.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 19:54

Gewoon afwachten VanHuisUit, meer kun je toch niet doen. Ik zie de markt overigens niet in elkaar storten. Hooguit stabiliseren. Daarvoor is de woning nood veel en veel te hoog.

Ik vind het uberhaubt bullshit die hele erfbelasting. Er is al 30 keer belasting betaald over dat geld. Ik vind dat de belastingvrije erf drempel echt veel hoger mag.

En die jubelton… ik vind het in deze markt ook oneerlijk. Dus je mag een ton belasting vrij krijgen van je ouders? Maar alleen als ze nog leven en het “over” hebben. Overduidelijk een regeling voor de rijken.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 19:56

VanHuisUit schreef:
Dag allemaal ik schuif maar weer eens aan in dit topic :7 heb er eerder in gezeten, toen ik rond september 2020 een huis kocht. Het leven gaat door en ondertussen woon ik vrijwel samen met mijn nieuwe lover... met als gevolg dat mijn huis op termijn weer de verkoop in zal gaan. Echter nu zit er nog een anti-speculatiebeding op, dat betekent dat ik als ik het verkoop de winst moet overdoen naar de woningbouwvereniging waar ik het van heb gekocht. November volgend jaar gaat dat eraf.

Ondertussen hou ik nauwlettend de woningmarkt- en de rente-ontwikkelingen in de gaten := ^) geen idee waar het heen gaat. En daarom schuif ik maar even aan dus :7

Ik heb wel zoiets van het is in 2 jaar tijd flink omhoog gegaan in prjis, als het komende jaar naar beneden klettert zal ik er nog wel 'uitspringen' dwz mijn kosten koper en verbouwing uit kunnen halen. Maar soms krijg ik het wel even benauwd...
Maar goed nu verkopen is geen optie want ik ga geen Euro's gewoon weggeven natuurlijk :7

Vwb die jubelton. Als het er nog zou zijn tegen de tijd dat ik mijn appartement zou verkopen zou ik het met alle liefde aan mijn zoon geven zodat die een eerste start heeft voor een woning van zichzelf. Ik heb zelf nooit enige steun van mijn ouders gehad en gun dat mijn kind van harte. Geef het liever nu dan dat hij het erft als ik dood ben... heb ik er ook geen plezier van en hij kan dat geld nu prima gebruiken. En dan weet ik tenminste dat het goed terecht komt ipv in de schatkist.

Gewoon afwachten. November is niet lang meer.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 19:59

Goede baan in de goede sector en geen leningen voor bijvoorbeeld auto's. :)
En als je allebei zo'n baan hebt gaat het helemaal makkelijk. :o
Bovendien jaren lang beneden ons inkomen gewoond (en nu nog altijd met een hypotheek op 60% van wat we aan konden) dus flinke spaarpot.
Verder leven we ook vrij zuinig, niet het nieuwste van het nieuwste aan gadgets (sterker nog, veel is meer dan 20 jaar oud) en onze hoofdauto is er eentje uit 1999.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 20:06

Met z'n tweeën en goede baan plus geen leningen plus zuinig aan doen en niet te duur huren plus samen wonen dan kun je inderdaad met paar jaar wel wat bij elkaar fietsen ja :j

Citaat:
November 2023, niet deze november :+
Maar anders dan afwachten kan ik ook niet dus ik zal wel moeten.
Overigens ben ik het absoluut eens met anti-speculatie-beding hoor, alleen is het als het jezelf betreft ff gevalletje jammer. Máár de prijzen gaan in mijn wijk nog steeds omhoog.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 20:21

VanHuisUit schreef:
Met z'n tweeën en goede baan plus geen leningen plus zuinig aan doen en niet te duur huren plus samen wonen dan kun je inderdaad met paar jaar wel wat bij elkaar fietsen ja :j

Citaat:
Overigens ben ik het absoluut eens met anti-speculatie-beding hoor, alleen is het als het jezelf betreft ff gevalletje jammer. Máár de prijzen gaan in mijn wijk nog steeds omhoog.

Oh dat duurt nog even. Ik ben daar vrij simpel in, of je verkoopt het nu en geeft het weg of je neemt het risico dat je dadelijk er winst uithaalt. Meer opties zijn er voor nu niet. Tussentijds verhuren zal ook niet lukken. Je kan ook de kosten die je nu nog gaat krijgen op een rijtje zetten en de voors/tegens. Ik zou het als backup houden of je zegt alles wat ik vanaf nu kan besparen is ook een mooi bedrag.

jooproo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 20:49

VanHuisUit schreef:

Citaat:

Kijk even goed de voorwaarden, of het om de daadwerkelijke 'overdracht' gaat, of dat je het niet voor november '23 te koop mag zetten. In dat eerste geval kun je het al eerder te koop zetten met een overdracht in of na november 2023. Zou het nu nog niet doen, want zo lang willen de meeste mensen niet wachten op een huis. Wij willen ons huis in september op de markt zetten met een overdracht in juni/juli '23 (vanwege nieuwbouw die in april/mei '23 wordt opgeleverd)

Edit: je keuze is natuurlijk ook afhankelijk van het type woning. Starterswoningen zal nog lang veel vraag naar zijn omdat er gewoon een woningtekort is wat niet zomaar is opgelost. Woningen in het hoger segment is voor een select groepje mensen geschikt, dus kleinere markt waardoor het meer kan fluctueren en de prijs in deze markt ineens sterk kan dalen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 23:09

Zonnetje81 schreef:
Dat klinkt echt weer kort door de bocht. Er zijn ook mensen die veel geld verdienen, meer dan jantje modaal. Alsof daar iets mis mee is en raar omdat je dat zelf niet hebt of ouders die dat hebben. Wat je vervolgens niet mag gebruiken….? :+ klinkt jaloers.

Ja echt? Weet niet of het over mij gaat. Ik ben geen pro-communist ofzo. Maar heb soms wel persoonlijk moeite om in deze maatschappij te zien hoe je vanuit een lagere klasse bijna niet door kan stromen naar een hogere sociaal economische positie. Daar wringt toch een morele schoen bij mij, en dat zeg ik als iemand die zelf meer dan gemiddeld geluk heeft betreft mijn positie in deze (net een huis gekocht, altijd goedkoop kunnen wonen, genoeg spaargeld, universitair geschoold, en ook geprofiteerd van de prijsstijgingen en betrekkelijk vermogende ouders etc. )

De huizenmarkt is daar een grote reden voor. Tegen de waardestijging van een woonhuis valt niet meer op te werken of studeren!!
En de jubelton maakt dat alleen maar erger, want het zorgt ervoor dat jawel. Vermogende mensen makkelijker aan meer vermogen komen. En minder vemogende mensen daarmee minder kans. Als je dus nooit dat woonhuis kan kopen, wordt het echt heel lastig om dat vermogen op te bouwen. Moet je nagaan als je dan ook nog eens VMBO opleiding hebt gedaan, niet bijzonder getalenteerd bent in iets (aka het grootste gedeelte van het land!!) en je ouders hadden bv alleen een sociale huurwoning. Dan ben je dus echt gewoon doomed. Ga je voorlopig geen huis kunnen kopen. Want met alleen een boven-modaal salaris red je het nu eenmaal niet meer. Kun je dus al geen vermogen opbouwen met je huis, word je ook nog afgeperst in een te dure vrije sector huurwoning waardoor je ook niet kunt sparen.

Ik zou mijn erfenis of spaargeld ook no way aan de staat willen afstaan. Heeft mijn familie zich letterlijk bijna dood voor gewerkt. Moet idd een absurd hoog bedrag aan belasting betalen. Maar dat is voornamelijk allemaal eigenbelang. Moreel knaagt het hier soms echt wel en zou niet weten hoe je dit probleem op zou kunnen lossen.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 00:39

Wij hebben dus dat geluk met ouders en dat is heel fijn. Maar geloof mij, die spekken de kas al zo vaak dat er echt meer dan genoeg belasting wordt betaald, wees daar niet ongerust over. Ik vind ook echt iets van erfbelasting, als kind moeten betalen voor iets wat je ouders je nalaten, hele rare regeling. Maar dat hoort niet in dit topic. Bovendien heb ik waarschijnlijk makkelijk praten ook. Gelukkig zoeken we ondanks alles al wel drie jaar en komen we er ook niet tussen. Het helpt dus nog geen zak. :')

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 07:56

flooooo schreef:
Wij hebben dus dat geluk met ouders en dat is heel fijn. Maar geloof mij, die spekken de kas al zo vaak dat er echt meer dan genoeg belasting wordt betaald, wees daar niet ongerust over. Ik vind ook echt iets van erfbelasting, als kind moeten betalen voor iets wat je ouders je nalaten, hele rare regeling. Maar dat hoort niet in dit topic. Bovendien heb ik waarschijnlijk makkelijk praten ook. Gelukkig zoeken we ondanks alles al wel drie jaar en komen we er ook niet tussen. Het helpt dus nog geen zak. :')

Ben je eigenlijk al bij dat huis in Meppel wezen kijken en hoe was het????

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 08:50

Toen ik mijn eerste huis kocht sloeg daarna de crisis toe. Het idee dat je je huis zou moeten verkopen met meer dan een ton verlies is vreselijk. Ook het idee dat je gevangen zit en nooit meer weg kan (dat heeft dus tig jaar geduurd wel zeker 10 jaar) en niet te spreken over de mensen die niet uit elkaar konden gaan of met mega schulden eruit komen. Elke periode heeft z’n eigen manco’s.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 09:23

Ik vind het doodeng dat je nu bijna verplicht bent om op 2 inkomens te kopen. In je eentje is het voor een enkeling te doen. Zitten mensen straks weer gedwongen bij elkaar.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 09:45

Alja schreef:
flooooo schreef:

Ben je eigenlijk al bij dat huis in Meppel wezen kijken en hoe was het????

Jup. Was niks, veel te klein boven vooral (heel anders dan op de foto's dus voor ons helaas niets. Wel 40 bezichtigingen dus hij is vast verkocht.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 11:20

Flooo, zat er geen plattegrond met afmetingen bij op funda? Foto’s belazeren de boel vaak ivm gemaakt met groothoeklens. Wie weet vallen de andere kijkers om precies dezelfde reden af.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 11:54

Nee of nou ja ik denk niet dat ie klopt. Het geheel was veel schuiner en lager dan gedacht en dat was niet vermeld. Het leken dus grote ruimtes maar door al het schuin zijn, wat niet zichtbaar was op de plattegrond, had je eigenlijk vrij weinig ruimte.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 12:05

Ze hadden bij ons oude huis een fout gemaakt met de plattegrond boven. Alles was daar ineens een meter smaller op de tekening :+ we kwamen er pas achter toen we het al hadden gekocht _O- gelukkig was het dus een meter groter dan op de tekening

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 15:17

Mijn geweldige huis staat sinds deze week te koop. Ik heb er lang over gedacht en wat slapeloze nachten gehad voor met name ik de knoop kon doorhakken. Ben echt gek op dit huis. We hebben het een paar jaar ingrijpend verbouwd en ik vind het geweldig. Het is een bijzonder pand met flinke inhoud (>900m3) en veel mogelijkheden.
Waarom dan toch verhuizen? Onze dochter en haar vriend wonen bij ons. We hebben een mooi inpandig appartement voor hen gebouwd. Ze hebben echter ook toekomstplannen met een kindje en dan is het appartement te klein. En mijn wil graag weg uit het stadje waar we nu wonen. Hij woont hier al z’n hele leven, is 100m verderop geboren en heeft het hier wel gezien. Hier hebben we het ook voor de verbouwing over gehad, maar door verbouwing is de waarde flink gestegen. Ik wil jullie graag foto’s van mijn huis laten zien, maar ik weet niet of ik hier de link naar Funda mag plaatsen? Of wordt dat als verkapte reclame gezien?

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 15:42

Dan zet je hem in het fundatopic :D

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 15:44

Er zijn hier meerdere verkopers die meekletsen en in de verkoop een linkje hebben geplaatst. Geen probleem dus, ik ben wel benieuwd :j

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 15:49

Oh linkje ben benieuwd