Permacultuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 17:39

Zonder.

Gebruik recept van weckonline.nl

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 13:44

Ik ben nu augurken in zoet/zuur aan het maken.
Na hoeveel dagen/weken kun je dit eten?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-24 14:33

Door jouw bericht Marcella heb ik het een en ander opgezocht over de Colorado kever en met veger en blik alle planten langs gegaan, de kevertjes opgevangen (waren er niet zoveel) en door de wc gespoeld. Dit enige keren herhaald en ik zie niets meer. We houden het in de gaten en zo nodig herhalen we. Er is ook amper gegeten van de aardappel planten. Als we alles gerooid hebben gaan we de planten in een plastic zak afvoeren en niet gebruiken voor mulchen want dat trekt ze juist aan lazen we .
Ik vind het prachtige kevertjes en het zijn de eerste ongedierte die we doden daarnwe anders wellicht volgend jaar onze aardappelen oogst wel op onze buik kunnen schrijven inclusief de aubergine oogst.

Volgens mij kun je dat vrij snel zo niet gelijk eten, die zoet zure augurken. Dat doe ik altijd nl daar ik niet zoveel grote hoeveelheden in potten doe.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 14:39

Ze zijn op zich makkelijk te verwijderen, maar planten zich razendsnel voort.

Ik zit nog in dubio of ik de haankuikens een keer over de moestuin gaat sturen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 17:32

Hier gisteren ook een Colorado kever van mijn aardappel plant geplukt. Hij is samen met de yoghurt pot vol slakken verzopen in bier.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 18:04

Vraagje.. moeten de blaadjes van spruiten ook dicht blijven?
Ik heb twee bloemkolen geplant. Gingen al open dus ze kregen een parasol van frambozenblad *D

Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 01:09

Spruitjes niet alleen bij bloemkool, omdat deze anders verkleur.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 07:30

Ik doe ze bij Bloemkool ook niet dicht hoor, mij te veel werk en zo hard verkleuren ze niet. Ze worden hooguit een beetje geler vergeleken met hoe je ze in de winkel ziet.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 18:21

Die van mij werden paars Judith. Ach, eerste jaar. Komt goed.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 07:30

En je weet zeker dat je geen paarse Bloemkool had? Die heb ik er dit jaar bijstaan voor de variatie in kleur :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-24 08:59

JudithO schreef:
En je weet zeker dat je geen paarse Bloemkool had? Die heb ik er dit jaar bijstaan voor de variatie in kleur :D

Hahahahaha ik wist niet eens dat dit bestond......

Hier eten we weer volop uit de tuin. Heerlijk . De tomaten staan volop in bloei en de eerste komen er weer aan. Misschien krijgen we dit jaar ook weer aubergines die staan ook in bloei. De komkommertjes komen er aan , er is weer prei, de kolen zijn goed aan geslagen, de boontjes eten we vandaag voor het eerst en staan volop in bloei. Dus leuk
Wel maken we regelmatig een rondje koloeadokevers en slakken verwijderen en zo'n n klein stukje is goed te doen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 16:58

Heerlijk Pien!

Ik moet gaan uitzoeken hoe ik het beste artisjok klaar kan maken en wanneer je ze precies moet oogsten want ik heb dit jaar voor het eerst artisjokken die de winter hebben overleefd en oogst geven. Er zitten een stuk of 20 bloemen in.

Het is wel leuk want ze doen precies wat ik gehoopt had. Ik heb ze namelijk op verschillende plekken gezet. En deze ene plek waar ze het doen stond vol met distels. Aangezien ze tot die familie behoren hoopte ik al dat ze het dan daar erg naar hun zin zouden hebben. En ja hoor! :D

Vandaag ook een struikje kruisbessen geoogst. Deze struik gaf echt een monster oogst van kilo's. :wow:

Ook maar gelijk meer Tayberry geoogst want heel veel valt er af en rot weg omdat ik er gewoon niet tegenop kan plukken en verwerken. := Volgend jaar maar wat beter plannen en dagelijks plukken. Hopelijk hebben we dan een vriezer waar ze gelijk in kunnen tot ik ze verwerk. Want ik vind het wel zonde dat er nu kilo's vruchten wegrotten.

Afbeelding
En de kruisbessen zijn ook echt groot!
Afbeelding

Over een weekje zijn de inheemse rode kruisbessen denk ik ook wel klaar voor de oogst. Maar dat zijn jonge struikjes dus dat zal niet zo veel zijn. Ze zijn wel nog zoeter dus daar kijk ik wel naar uit.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-24 17:08

Wouw wat doet het fruit het fantastisch bij je Malenka. Mijn artisjokken zijn ook aangeslagen en ik heb al een volle vrucht. Zo gaaf en mooie plant.
Maar jouw oogst vind ik geweldig!!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-24 18:17

En vandaag heerlijk onze eigen aardappelen, sla, boontjes en goudsbloem gegeten en het was vandaag onze vleesdag (1 dag in de week). Zo lekker. Het waren de eerste boontjes en dat was te weinig vandaar ook nog sla als tweede groente.

Afbeelding
Afbeelding

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 20:42

Wauw wat een opbrengsten hebben jullie!
Artischocken het beste oogsten als ze nog net dicht zijn. Koken is simpel: de bloem tot ongeveer de helft afsnijden (bovenkant weg) zuur in het water en dan ongeveer 15-20 min koken.
Ik heb er 3 gegeten, de rest is voor de bijen.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 07:36

Gave oogsten malenka en pien!

Wij zijn een weekje weggeweest, vandaag komen we weer thuis. Ik ben heel benieuwd naar hoe de tuin erbij ligt!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-24 07:53

Spannend Judith!

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 08:26

Kruisbessen, daar ga ik ook eens voor kijken. Lekker hoor, al die groenten. Volgend jaar ga ik ook wat meer planten. Gisteren zag ik dat mijn koolbladeren aangevreten zijn. Ik heb er maar een water/afwasmiddel sopje overheen gespoten. Vandaag maar een bestrijdingsbeestje kopen.
Jeetje, wat vreten die kool kevers snel de boel weg!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 11:22

Hier trof ik 3 kippen buiten hun ren na mijn weekje weg. Die hebben zich de hele week uitstekend vermaakt in de moestuin, waar ze eerder nooit kwamen. Al mijn kolen zijn weg (waren nog mini), net als zonnebloemen, sla en radijs. Ui en knoflook was veel van uitgegraven en ze hadden zelfs een paar aardappels opgegraven. Dat was nog erg recent, net als de knoflook en ui, dus ik heb alles wat ik terugvond zo goed en zo kwaad als het ging weer onder de grond gestopt.
Gisteren heb ik gelijk alle kolen weer opnieuw gezaaid, dat zou nog precies moeten kunnen. Nu even goed monitoren dat ze er niet weer bij komen en anders moet ik nog even een hekje zetten op strategische plekken.

Wat nog leeft doet het prima, al vallen de aardbeien me enorm tegen. Erg weinig bloemen en dus nog nauwelijks aardbeien. Ik heb in elk geval nog helemaal niks geplukt.
De rode bessenstruik staat goed vol, die heb ik gisteren in een vogelnet gehuld omdat die vorig jaar erg snel leeggeplukt werd toen alles eenmaal rood werd. Plus kippen die al wat groene exemplaren hebben gejat ;)

De wilde frambozen en bramen zijn nog niet rijp en de kersen die ik dit jaar graag wilde plukken, zijn er dit jaar niet door een week nachtvorst eind april.

De erwten groeien heel goed en de aardappels gaan ook super! De bonen gaan ook van start al is alles echt supertraag dit jaar. En dan helpt zo'n spitsessie van de kippen niet mee ;) Al scheelt het wel dat ik nu nauwelijks onkruid in de tuin heb staan. Always look at the bright side! :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-24 11:26

Jeetje wat een pech. Pffffff hahahahha geen onkruid. Alles heeft zijn voor en tegen....

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 12:21

Ja, mijn kippen zijn ook heel goed in schoffelen. Alleen het onderscheid maken tussen onkruid en geen onkruid krijg ik er niet bij ze in.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 12:37

Hier nog een overzichtje:

Afbeelding
Hierna heb ik gras gemaaid met de bosmaaier en de boel over de bedden gespreid.

Alles wat kaal was, had beplanting voor ik vorige week weg ging :')

Afbeelding

Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-24 12:37

jeetje77 schreef:
Ja, mijn kippen zijn ook heel goed in schoffelen. Alleen het onderscheid maken tussen onkruid en geen onkruid krijg ik er niet bij ze in.
_O-
Ze moeten naar de officiële kippen school om dat onderscheid te leren.

Echt zonde Judith en wat een gouden plekje!! Prachtig.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 13:23

Dank je! Ja het is hier echt prachtig :j

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 13:58

Dat is wel even schrikken. Maar inderdaad een prachtige plek!