Jullie gasverbruik

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 19:56

Maris schreef:
8nnemiek schreef:
Die wat ik plaatst daar zit echt goede druk achter als je leidingen weinig druk hebben :j Dat was voor mij ook de grootste reden om hem te kiezen, omdat we weinig waterdruk op de boot hebben.
Het is wel echt verschillend per type. Je moet er echt een hebben met heel kleine gaatjes in het sproei-gedeelte (vergelijk het met een tuinslang die je dubbel knijpt, dan gaat die harder sproeien ondanks dat er minder water uit komt)

Dus ook bij weinig druk in de leidingen toch veel water ( voor je gevoel ) uit de douchekop bij die van bol.com ?

Ja, dat werkt fantastisch met die douchekop :j

xPearl

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 20:03

Oh my. Wat een verbruik zo'n normale regendouche..
Maar even zoeken naar een goedkope zuinige regendouche en anders gewoon zo 1 die 8nnemiek stuurde! Ik wou toch al graag een 'normale' douchekop, dus dan gooien we het gelijk maar even om :')

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 20:05

Die ziet er fijn uit!!
Bedankt voor de link.
Hier ook een lage waterdruk. Wel eens een gewone waterbesparende kop er op had maar dan kon ik beter buiten in de regen gaan staan douchen, werd ik natter :P
Dus ging er vanuit dat dit altijd zo was.

Betreft die bolletjes. blijft dat goed of moet je die ooit vervangen of iets?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 20:15

Ik heb de douchekop nu ongeveer drie jaar, en de bolletjes zijn nog steeds goed. Maar die douche op de boot wordt wel wat minder vaak gebruikt, hooguit een keer per week gok ik, dus het kan best dat ze wat sneller slijten als je dagelijks doucht. Je kan er in ieder geval nieuwe korrels voor bestellen.
Ik moet de douchekop wel iets vaker ontkalken dan een gewone douchekop omdat de gaatjes zo klein zijn en er geen rubbertjes aan zitten. Dus die verstoppen iets sneller.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 21:58

OleJon schreef:
Yv_ schreef:

Dubbel... De mensen met de oude contracten die nog even doorlopen krijgen dan een bonus die ze totaal niet nodig hebben, terwijl anderen het wel heel goed kunnen gebruiken. Mijn collega lacht zich krom, die is al een midweekje weg aan het plannen. Die betaalt de aankomende 2 jaar nog echt een minimaal bedrag (met btw verlaging zit hij nu op iets van 68 cent voor gas, iets van 16 cent voor stroom), krijgt terug door zijn zonnepanelen en ziet nu ook dollartekens in die 2x 190 euro. Maargoed, hele berekeningen maken op zo'n korte termijn gaat ook niet werken. En dan heb je straks weer de middenklasse die overal naast piest. Dus in dat opzicht is het wel weer eerlijk: gewoon iedereen, of niemand.

Citaat:
Van de andere kant, die 1300 euro energie toeslag komen wel bij de werkenden vandaan.
Wij hebben ook een contract.
Verder helemaal geen toeslagen maar voor ons is alles ook duurder geworden.
Mogen wij dan ook eens een meevaller hebben?

True, maar je zegt het zelf ook: een meevallertje, oftewel een extraatje. Terwijl voor sommige mensen een kwestie is van de maand rond kunnen komen. Dat maakt het zo dubbel. Ik veroordeel niet hoor en ik vind het een fijne maatregel die ik iedereen gun en daarbij vind ik het een knap lastige situatie. Ik ben zelf ook een middenklasser, en zelfs nog eentje alleen en zónder kinderen, dus ik krijg de oneerlijkheden héél goed mee :). Maar wát is daadwerkelijk eerlijk? Het is inderdaad wel zo dat (vrijwel) altijd de minima allemaal toeslagen krijgen, maar degenen die er net een tientje boven vallen alles mislopen, maar wel meebetalen. En dat is ook weer niet eerlijk. Laat ik het hierop houden: het is goed dat ik geen politieke ambities heb :').

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 12:15

Ik wam deze nog tegen.
Als de airco's bevallen voor verwarmen dan zou dit een oplossing kunnen zijn voor warm water.

Alleen terugwinsysteem douche moet ik me nog een verder in verdiepen

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 12:26

OleJon schreef:
Van de andere kant, die 1300 euro energie toeslag komen wel bij de werkenden vandaan.
Wij hebben ook een contract.
Verder helemaal geen toeslagen maar voor ons is alles ook duurder geworden.
Mogen wij dan ook eens een meevaller hebben?

Omdat de energietoeslag voor de minima geen meevaller is, maar het verschil tussen wel of niet het hoofd boven water kunnen houden. Nogal een groot verschil: geld toe krijgen als een soort schouderklopje voor je moeite zodat je er wat leuks mee kan, vs elke maand niet meer rond kunnen komen zonder mogelijkheid daar zelf iets aan te kunnen veranderen, en dan hulp krijgen zodat je niet afgesloten wordt van je gas, water licht en niet je huis uit wordt gezet.

Wat het imo zo oneerlijk maakt is niet dat er geld naar de minima gaat, maar dat het geld zo willekeurig gestrooid wordt. Zo vind ik het heel oneerlijk voelen dat er (imo, veel) geld gaat naar mensen die dat eigenlijk helemaal niet zo nodig hebben, omdat zij bijvoorbeeld nog de oude tarieven hebben en het dus amper voelen dat de prijzen zo zijn gestegen. Minima of geen minima: dat vind ik onzin, in feite 'krijgen' zij dus inderdaad gewoon een heel duur cadeau.

Ik zou liever zien dat er meer maatwerk zou komen, zodat geld terecht komt bij de mensen en bedrijven die in de problemen komen of al verzuipen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 12:28

Ja dat zou het mooiste zijn, maar is onhaalbaar. Zo ken ik ook allerlei mensen die recht hebben op toeslagen omdat ze parttime werken omdat ze geen zin (!) hebben om meer te werken. Daar vind ik ook wat van... Maar ja, het is niet controleerbaar.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 13:06

Telpeva schreef:
Mwm bij jou heb ik het idee dat een groot deel van je kosten van je gas ook zitten in de staat en het onderhoud van je huis. Ik heb wel eens cijfers van je verbruik voorbij zien komen, die zijn echt een stuk hoger als de mijne, terwijl mijn thermostaat normaal gesproken op 17 graden staat. Voorgaande jaren was ik daarmee zo'n 500m3 gas kwijt, ik gok dat het verschil zou kunnen zitten in het type huis, de isolatie daarvan enzovoorts. Je zou zo'n wooncorporatie toch een schop onder hun hol willen geven zeg dat ze zich even gaan inzetten voor mensen in koude huizen... -O-

Ja,voor het type woning is mijn verbruik laag, maar voor wat ik ermee doe niet. Vorig jaar dus op 15 graden en af en toe een uurtje op 18/19 en kwam ik op 900m3.
Van februari tot nu zit ik op 275m3, dus moet je nagaan wat een beetje verwarmen al verbruikt hier. Februari was al bijna de helft daarvan.

Iedereen bedankt voor meedenken trouwens! Hoop dingen had ik al gedaan, cv ketel anders ingesteld bijvoorbeeld. Lagere temperatuur en langer wachten op warm water.
Mijn grootste verbruik in de zomer, voorjaar en najaar is douchen/badderen. Ik heb wel gekeken naar zo'n zuinige douchekop, maar het probleem is al dat douchen niet lukt waardoor ik 2 keer per week in bad lig of 1 van die 2 keer zit te douchen in bad (geen losse douche, dus stoel kan ook niet, plus dat ik daar ook niet op kan zitten helaas. Daarom is er bad gekomen jaren geleden). Dus voor die ene keer zou zo'n douche kop nut hebben, voor die andere keren al niet. Ga nog even kijken en vergelijken. Iets aanschaffen wat amper gebruikt wordt is natuurlijk ook zonde van geld.

Maar zelfs als ik het hele jaar mijn hoge verbruik pak (dus keer extra in bad) zou ik rond de 300m3 uitkomen, dus nog steeds is dat kleine beetje stoken de boosdoener. Het blijft ook wel bizar hoe erg de prijzen gestegen zijn. Vroeger met z'n 2en waarvan er 1 elke dag wel een uur onder de douche stond en veel apparaten die stroom vraten was ik minder per maand kwijt als nu :+

Alle kleine beetjes helpen, dus dank jullie wrl!

Verder helemaal eens met laatste bericht van je Telpeva!

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 13:21

In de app van Eneco staat dat we vanaf eind november tot nu 380 M3 gas en 1342 stroom hebben verbruikt.
Ik weet niet of dat klopt omdat de app verder niets doet.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 13:40

Ik zit met spanning te wachten op mijn airco's. Ik ben genieuwd of dit de gehoopte besparing geeft. Ook met prijsplafond is de terugverdientijd de moeite waard.

Let wel op met lagere warmwatertemperaturen op legionella...... > 60 graden spoelen is nodig om hier geen risico in te hebben.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 13:55

Tja aan de andere kant heb een laag vast contract, maar blokverwarming zit daar niet bij in. Dat moet ik maar afwachten.

Dus een laag vast contract is leuk, maar met blokverwarming waardeloos.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 18:24

Telpeva schreef:
Ik zou liever zien dat er meer maatwerk zou komen, zodat geld terecht komt bij de mensen en bedrijven die in de problemen komen of al verzuipen.

Aan de andere kant.. mensen die de afgelopen jaren flink hebben lopen sparen, niet op vakantie zijn gegaan om hun huis te kunnen verduurzamen zouden dan nu niks krijgen.

En andere welke lekker op vakantie gingen, niks aan verduurzaming hebben gedaan zouden dan nu 'gratis' geld krijgen.

Het is nooit eerlijk, hoe je het ook zou doen.
Dan is iedereen even veel geven nog niet zo verkeerd.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 18:31

Peerke_ schreef:
Telpeva schreef:

Aan de andere kant.. mensen die de afgelopen jaren flink hebben lopen sparen, niet op vakantie zijn gegaan om hun huis te kunnen verduurzamen zouden dan nu niks krijgen.

En andere welke lekker op vakantie gingen, niks aan verduurzaming hebben gedaan zouden dan nu 'gratis' geld krijgen.

Het is nooit eerlijk, hoe je het ook zou doen.
Dan is iedereen even veel geven nog niet zo verkeerd.

Inderdaad heb genoeg aan het huis gedaan om duurzaam te zijn. En dat koste veel geld
Heb dat allemaal zelf betaald, maar kennelijk is de tegemoetkoming dan zelfs in sommige hun ogen dan niet terecht

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 18:40

Heb dat allemaal zelf betaald, maar kennelijk is de tegemoetkoming dan zelfs in sommige hun ogen dan niet terecht.

Dat is mijn redenering feitelijk ook. Wij steken voor ons doen aardig veel geld in het huis om elke keer wat te verduurzamen. Hebben daarvoor ook wel eens een vakantie laten schieten.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 18:50

Daar had ik het niet over, ik had het over huishoudens met oude tarieven. Dat is waar het voor mij wringt, stel persoon A en B wonen in dezelfde straat, hebben hetzelfde verbruik en hebben hun woning net zo goed verduurzaamd maar A zit nog op het oude tarief en B heeft al maanden de nieuwe tarieven. Persoon A heeft een fictief bedrag van 200 euro in de maand, persoon B heeft een fictief bedrag van 800 euro in de maand. Dat is een verschil van 600 euro, wat persoon A al aan 'mazzeltje' iedere maand in de zak kan houden, wat persoon B gewoon iedere maand extra kwijt is. En dan niet 1 maand, maar meerdere maanden achter elkaar.

Dat is wat ik bedoelde met dat ik het dan oneerlijk vind als Persoon A er vervolgens ook nog 2x 190 euro bovenop 'cadeau' zou krijgen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 19:15

Telvepa, vind je het dan ook oneerlijk dat beide huishoudens misschien een andere prijs aan huur of aan hypotheek betalen terwijl het twee exact dezelfde woningen zijn? Of dat een eenpersoonshuishouden hetzelfde krijgt als een vijfpersoons? Want dan zijn er nog veel meer dingen oneerlijk.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 19:19

Dan blijven we nog wel even bezig, denk je zelf niet Telvepa. Winged: met jouw opmerking mee eens.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 19:22

Ja klopt, dan blijf je aan de gang en ik denk dat het ook niet mogelijk is om het geheel eerlijk te verdelen. Dat zou zo veel moeite, tijd, personeel en geld kosten dat het dat denk ik ook niet waard is, en als er dan wat uit komt dan zou het voor veel mensen veel te laat zijn.
Er zijn echt te veel variabelen om rekening mee te houden inderdaad, jullie hebben gelijk.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 19:58

Telpeva schreef:
Daar had ik het niet over, ik had het over huishoudens met oude tarieven. Dat is waar het voor mij wringt, stel persoon A en B wonen in dezelfde straat, hebben hetzelfde verbruik en hebben hun woning net zo goed verduurzaamd maar A zit nog op het oude tarief en B heeft al maanden de nieuwe tarieven. Persoon A heeft een fictief bedrag van 200 euro in de maand, persoon B heeft een fictief bedrag van 800 euro in de maand. Dat is een verschil van 600 euro, wat persoon A al aan 'mazzeltje' iedere maand in de zak kan houden, wat persoon B gewoon iedere maand extra kwijt is. En dan niet 1 maand, maar meerdere maanden achter elkaar.

Dat is wat ik bedoelde met dat ik het dan oneerlijk vind als Persoon A er vervolgens ook nog 2x 190 euro bovenop 'cadeau' zou krijgen.

Ja en het is welkom!
Krijgen helemaal nooit toeslagen oid, ben wel vet omhooggegaan met de gemeentelijke belastingen sinds de verhuizing dus voel me niet schuldig.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 20:04

Telpeva schreef:
Ja klopt, dan blijf je aan de gang en ik denk dat het ook niet mogelijk is om het geheel eerlijk te verdelen. Dat zou zo veel moeite, tijd, personeel en geld kosten dat het dat denk ik ook niet waard is, en als er dan wat uit komt dan zou het voor veel mensen veel te laat zijn.
Er zijn echt te veel variabelen om rekening mee te houden inderdaad, jullie hebben gelijk.

Dat en ik ga er van uit dat de mensen die het niet nodig hebben voor de energie er iets anders nuttigs mee doen wat ook weer de economie beetje op de been houdt. Verduurzamen zou mooi zijn, maar is eigenlijk bijzaak. Al gaat het hier wel naar wat extra gordijnen om warmte 's nachts beter binnen te houden.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 20:06

Hier ook gordijnen tamary!

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 20:11

Gaan wij ook doen.( die gordijnen)

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 20:13

Telpeva schreef:

Maar dat is het verschil tussen wanneer je welk contract bij wie afsloot. Mensen met een nu nog vast laag contract hebben toendertijd daar voor gekozen en betaalde voor die zekerheid een wat hoger tarief dan degene die bv variabel of een kortere looptijd koos.

Ik ken genoeg mensen die elk jaar deden oversluiten en daardoor welkomstkortingen en lager tarief kregen t.o.v. mijzelf bv die voor vastigheid koos.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 20:23

Klopt helemaal nuscaniels!
Ik kreeg drie jaar en wilde langer dus werd het tarief hoger, zit al ruim 40 jaar bij Eneco.