Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 19:34

Hele fijne jaarwisseling en heel veel liefde en gezondheid voor 2025 toegewenst.

Ik hoop dat ik nog lang van je gezellige verhalen mag genieten.

Myfairytale

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 23:08

Ik ben benieuwd hoe het met en bij jullie is Thea. Hopelijk is de jaarwisseling voorspoedig verlopen en zal 2025 jullie veel goeds brengen.

En natuurlijk hoop ik dat wij in dit jaar ook weer veel van jouw heerlijke verhalen en prachtige foto's mogen genieten! <3

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-25 15:40

Een winters rantsoen

Afbeelding

Ik staar uit het raam met een blank papier voor mij. De achterkant van mijn potlood tikt ongedurig op de tafel. Zucht. Alles ziet er weer triest uit, nu de sneeuw van de afgelopen tijd is weg gesmolten. Ik richt mijn aandacht weer op het vel voor mij. Het woord weekmenu is nu al meerdere malen onderstreept, terwijl er verder nog niets ingevuld is. Wat zullen we deze week eten? Dat is elke week weer de vraag..

Afbeelding

Het is lastig met goede ideeën te komen als de ingredienten niet in zo’n overvloed aanwezig zijn als de zomer. Een ronde langs alle voorraad hoeken geeft in ieder geval een richting in wat te koken. Een paar pompoenen waar wat zachte plekken op zitten staan al klaar om verwerkt te worden. Een handvol halfzachte verschrompelde appeltjes kan ik verwerken tot een heerlijk dessert. Een beker karnemelk wat over is na het boter karnen, verdwijnt in een pannekoekbeslag. Zo krijgt het weekmenu langzaam vorm.

Afbeelding

Nu leven we op een aantal basis waren. Knolgewassen, peulvruchten, zuurkool en granen. Het laatste groen wat nog in de tuin stond is door de reeën in de vorstperiode verorbert en nu staan er alleen nog een paar zielige stronken. Gelukkig heb ik nog zakken vol gedroogde boerenkool staan maar het is niet zo veelzijdig als vers.

Afbeelding

Aardappelen, uien, knoflook, wortelen, pastinaken, koolrapen en pompoenen, hebben we nog genoeg. Misschien dat er zelfs nog een verlepte preiplant of twee in de kweekbak staan. In de kast staat nog kilo’s en kilo's zuurkool, een deel rode bietjes en voor de rest meest zoete vruchten zoals appels, pruimen en peren op sap, jam en geconserveerde bessen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Uiteindelijk eten we de hele week lekker en met een beetje creativiteit niet elke dag hetzelfde. Meestal bestaan de gerechten uit iets wat lang kan sudderen en voor meer als een dag. Stoofpot met bonen, pomoen en ui is zowat de basis van alle gerechten. Dan kan ik het de ene dag bijv. opdienen met een aardappel of pastinaakpuree en de volgende dag met zuurdesem broodjes. Zuurkool in een deegrol is ook favoriet en dat eten we dan ook bijna overal bij. Zelfgemaakte noodles passen ook altijd en zijn in een handomdraai gemaakt.

Afbeelding

Als ik de laatste ideeën opschrijf slaat de klok half vijf. Het is nog niet eens donker! De dagen worden nu echt merkbaar langer.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 15:45

Wat creatief. Hoe maak je dat stoofpotje met bonen?
Mijn weekmenu is vooral stamppotten. Ik heb een grote zak aardappelen en die wil ik deze week opgebruiken.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 16:11

Prachtige foto's en gerechten weer. Ik krijg er trek van Y)(^) .
Prachtig al die voorraad. Ik ben wel benieuwd naar het recept van de zuurkoolrol.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 16:21

Wat ongelooflijk creatief ben je toch.
Ondanks dat je toch minder keuze hebt en veel met basisproducten moet werken, maak je toch weer geweldige gerechten volgens mij. Het ziet er allemaal goed uit in ieder geval!

Jammer dat de reeën het laatste groen verorbert hebben, maar wel prachtig om te zien en zij hebben er vast van genoten. <3 <3

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 16:47

Mooie foto's, leuk verhaal. Wel een vraagje: ik zie helemaal geen gedroogde paddenstoelen, en die groeien in overvloed in Zweden. Houden jullie er niet van? Ze zijn fantastisch in allerlei gerechten.

Gebruik je wel noten?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 16:48

Hier ook iemand die graag en vaak zelf alles maakt. Het ziet er fantastisch uit Thea. Daar mag je trots op zijn..Het is vast heel erg lekker!

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 18:28

Het leed wat een weekmenu maken heet, ik ken er alles van. :')

Ik wil ook zoveel mogelijk lokaal en seizoensgebonden eten, liefst biologisch en toch veel afwisseling. Eigenlijk ook groenten met de lunch en niet alleen met avondeten. Ik vind het knap lastig.
Gelukkig hebben we (bijna) elke zaterdag pizza (quilty pleasure), dus da's alvast 1 dag minder om over na te denken. :D

Prachtige foto's trouwens, vooral die eerste. En de reetjes zullen vast erg genoten hebben van de boerenkool. ;)

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 19:41

Prachtig weekmenu! Alle gerechten zien er erg smaakvol uit. Naar het recept voor de zuurkoolrol ben ik ook benieuwd.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 20:25

Het week menu bedenken is hier ook altijd lastig, en dan hebben wij nog een supermarkt soort van om de hoek (5km). Maar je maaltijden zien er smakelijk uit! Ben ook benieuwd naar het recept van de zuurkool in een deegrol.

gerlienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 23:24

Die foto met die hertjes <3 vanuit je eigen woonkamer is dat toch goud waard. *\o/*

Leuk om het weekmenu te zien soort van.
Je word er wel creatief van.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 11:22

Weekmenu... Staat al een maand op mijn lijst om te doen maar ik vergeet het steeds :+ Ik heb nu iig een half weekmenu :P

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 12:20

Hier is het weekmenu altijd vrij makkelijk omdat we veel meer afwisseling in producten hebben. Ik kook met wat er in het bio dynamische groentepakket aangeboden wordt.

Tijdens een verbouwing heb ik eens een week of 6 zonder keuken gezeten. Ik moest alles klaarmaken in de oven. Je denkt dat het niet kan maar ik werd er steeds handiger in! Eigenlijk was het best leuk om steeds weer nieuwe dingen te bedenken. Eitje bakken in de oven, had ik nooit aan gedacht maar kan prima. :D Zo denk ik dat jij ook steeds weer een nieuwe variatie verzint TS. Leuk.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 13:50

Wij doen het per dag. Net alsmTS loop ik de tin in, en vervolgens de garage langs mijn voorraad en wij hebben dan ook nog een vriezer. Ik ben de kok dus ik bepaal elke dag waar ik zin in heb. Mijn man smult ook lekker mee.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 20:00

Lekker TS! Dat ziet er toch gezond en variabel uit, wat je ervan hebt gemaakt.

Welke boeken kun jij aanraden voor recepten en ambachten? Ik ben heel benieuwd of je nog leuke boekentips hebt. Ik ben altijd op zoek naar meer boeken uit die hoek :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 21:12

Goed gebruik gemaakt van je voorraden +:)+

Ik vind het ook altijd wel mooi, hoe wat je in huis hebt, en de status daarvan, bepaalt wat je wanneer gaat eten :=

Wij zullen wel saai zijn maar bij ons lijken de weken heel erg op elkaar eigenlijk..... wij eten bijna elke week wel 1 of 2 keer een stamppot. Ook altijd wel een keer een zelfgemaakte spelt pizza met een berg groente er op. Dan nog een keer spelt spaghetti met veel paprika en een restje courgette en kruiden in de tomatensaus.

Dan nog wel 1 keer gebakken of oven aardappeltjes met boontjes of iets van groente. Meestal broccoli of bloemkool of soms rode kool met appeltjes. Daar eten we dan een stukje vlees of vleesvervanger bij.

En nog 1 keer gebakken of oven aardappeltjes en dan met boontjes of peen ofzo (maar die eten we eigenlijk liever rauw := ) en een stukje vis erbij.

En dan neemt pappa nog max. 1 keer per week (slaan regelmatig een week over) patatjes mee voor na het sporten.

En nog een keer kip pleur-in-de-pan in de tajine. Met wederom 3 kleuren paprika, courgette, peen, maïs. En dan vaak nog wel een restje van overgebleven groente(n). En dan rijst erbij, meestal 3 kleuren rijst die 45 minuten moet koken. Maar die zet ik dan al vroeg op en na kort koken laat ik hem nog na garen op de keramische kookplaat zodat hij lekker is tegen etenstijd en ik het er zó door kan roeren in de tajine.

Soms Chili Con Carne met of zonder rijst.

En voor tussen de middag vaak brood met gebakken ei, of al dan niet zelfgemaakte soep.
Die kleine is gek op brood met zachte geitenkaas en komkommer schijfjes.

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-25 21:48

Veel liefhebbers voor het recept voor de zuurkool rol. Ik zal morgen even uitwegen en opschrijven en dan het met jullie delen Y)(^)

Dammie dankjewel <3 stamppotten zijn ook lekker!
Voor mijn bonenstoofpot begin ik s ochtens met het aanfruiten van een uitje en knoflook. Dan giet ik de geweekte bonen met het weekwater erbij, 10 min flink laten koken en daarna ik ze een uurtje ofzo heel zachtjes stoven. Ergens aan het einde van de kooktijd voeg ik, kruiden en specerijen, gesneden wortels, pastinaken, prei en/of koolraap toe en pompoenpuree. Laat nog een tijdje koken tot alles gaar is.

senna21 dankjewel <3

Myfairytale dankjewel <3. Reeën zijn ontzettend schattig maar ook heel lastig....

hevonendankjewel <3 ik zou heel graag paddestoelen willen gebruiken, vooral cantarellen en carljohan, maar helaas heb ik nog niemand gevonden die mij kan laten zien waar ze groeien en hoe je ze herkent.
Noten gebruik ik alleen als ik ze kan oogsten maar meestal zijn de eekhoorns mij voor en blijft er maar een handjevol hazelnoten over voor mij |(

pien_2010dankjewel <3

victory-boydankjewel <3 ik probeer ook vaak nog een groentesoepje te maken voor bij het brood, extra groente is altijd goed.

Ceetje_boktdankjewel <3

sharanidankjewel <3

gerlienkedankjewel <3 ik vind het ook geweldig dat wild zo dicht bij de huizen komt hoewel ze ook een hoop slopen...

prairy hihi,zo kan dat gaan maar je hebt vast alsnog wel lekker gegeten de afgelopen maand, zelfs zonder weekmenu :P

lr111 oei dat lijkt mij best lastig om alles in de oven te bereiden, maar ook wel een leuke uitdaging.

Lijkt mij fijn met zo’n groente pakket. Zitten daar nu ook recepten bij?

JudithOdankjewel <3 heb geen receptenboeken, bedenk meestal zelf iets op basis van een recept wat ik hier of daar heb gelezen.

Hier de boeken die ik deze winter lees

Afbeelding

pmarenadankjewel<3. Mmm jou menu's klinken ook heel lekker. Ik denk dat ik paprika's het meest mis. Helaas is het mij tot nu toe niet gelukt om daar een oogst van te krijgen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 21:57

JudithO schreef:
Lekker TS! Dat ziet er toch gezond en variabel uit, wat je ervan hebt gemaakt.

Welke boeken kun jij aanraden voor recepten en ambachten? Ik ben heel benieuwd of je nog leuke boekentips hebt. Ik ben altijd op zoek naar meer boeken uit die hoek :)

Dit is een deel van mijn collectie voor de tuin.

Kookboeken gebruik ik momenteel vooral de Amerikaanse voor het pressure cannen, maar die staan in een andere kast en mijn kat wil niet bewegen. Als je dat ook nog wil zien laat maar weten. Zijn ook een paar over homestead bij die ik nog moet lezen.

Ik vind vooral de boeken van Frank Anrijs lekker makkelijk geschreven en heel erg fijn voor de moestuin.
Afbeelding

Oh en het opruim boek ben ik ook fan van :+

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 23:53

Ik ga vaak naar Finland, en weet, zoals de meeste Nederlanders, weinig van paddenstoelen, al vind ik ze wel erg lekker. Ben een aantal keren een bos ingegaan om ernaar te zoeken (zonder veel kennis van zaken). Heb meermaals andere plukkers ontmoet, die me heel goed hebben uitgelegd waarop ik moet letten en waar ik de meeste kans heb om paddenstoelen te vinden. Cantharellen, maar ook zwarte trompetzwammen en nog vele andere zijn erg lekker. Ik heb een paar maal een heleboel paddenstoelen van onbekenden gekregen.

Misschien gewoon in de nazomer een willekeurig bos inlopen en eens vragen aan andere mensen. Ik weet natuurlijk niet hoe het in Zweden is, maar in Finland krijg je echt alle hulp.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 12:28

Hier in Noorwegen kun je ook mee met een ervaren plukker om te leren welke paddestoelen je kunt eten en welke je moet laten staan.
Zouden ze dat niet in Zweden hebben?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 21:15

TheaD schreef:
pmarenadankjewel<3. Mmm jou menu's klinken ook heel lekker. Ik denk dat ik paprika's het meest mis. Helaas is het mij tot nu toe niet gelukt om daar een oogst van te krijgen.

Oh echt...? Is het seizoen daar te kort voor ofzo....?

En komkommers en tomaten, courgette....?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 22:00

Zo'n groentepakket is superfijn. Ik eet zo met de seizoenen mee. Voor de 'luxe' zitten er ook wat uit Europese landen geïmporteerde producten bij (sinasappels bv).

Zitten geen recepten bij, maar dat hoeft voor mij ook niet. Ik hou wel van een beetje prutsen in de keuken. Gisteren bijvoorbeeld knolselderij gegeten, deels gestampt met aardappel maar door de stamppot blokjes knolselderij, champignons, gebakken uitjes en hazelnoten. Voor de niet vegans nog wat kaas erover, heerlijk!

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-25 19:12

Mooie collectie prairy!

hevonen goed idee, hoewel in de bossen hier in de beurt ik nog nooit iemand ben tegengekomen...

noordje in Zwitserland hebben ze dat ook, maar bij iedereen die ik hier gevraagd heb, zeggen ze allemaal dat we dat hier helaas niet hebben. Jammer...

pmarena het seizoen is inderdaad kort maar vooral het voorcultiveren van de plantjes gaat bij ons zo slecht vanwege de kou en weinig licht. Anders zou het vast beter gaan.

Heerlijk lr111!

Recept
Zuurkool rol

Snijd een uitje fijn, doe in een koekenpan met een beetje Chili vlokken en sauteer in wat olie, 5-7min. Voeg een halve liter zuurkool en wat komijn toe en sudder met gesloten deksel tot gaar, 10-20min. Laat afkoelen.

Maak een deeg van 150-180 gr meel, 1/2 tl zout, 3/4 tl bakpoeder, 2,5 el olie en zoveel water (80-100 ml) dat het een samenhangend deeg wordt. Deel in 2 balletjes. Laat 15min rusten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Rol de balletjes ieder uit tot een rechthoek van ongeveer 20x30 cm. Leg op iedere lap een helft van de zuurkool zoals op de foto's en rol op. Bak 20 min in de oven of in een koekenpan met deksel, keer ze dan na 10 min.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 19:44

Dat ziet er wel uit als iets om eens te proberen +:)+

Zou de zuurkool wel nog zijn goede eigenschappen (beestjes weet je wel) behouden denk je als je het zo bakt...?