Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 23:01

Een geregistreerd partnerschap staat in Nederland gelijk aan trouwen. Dus alle privileges van trouwen gelden dan ook.

Dat is onder andere het niet tegen elkaar hoeven getuigen, meer rechten hebben op bezoek in ziekenhuis, kinderen makkelijk erkennen. Hoe het precies zit weet ik ook niet meer.

Een samenlevingscontract is wat jullie er op papier van maken. Behalve dat je die huwelijkse privileges niet hebt.

Beide werkt voor het kopen van een huis. Evenals trouwen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 23:11

Malenka schreef:
Een geregistreerd partnerschap staat in Nederland gelijk aan trouwen. Dus alle privileges van trouwen gelden dan ook.

Dat is onder andere het niet tegen elkaar hoeven getuigen, meer rechten hebben op bezoek in ziekenhuis, kinderen makkelijk erkennen. Hoe het precies zit weet ik ook niet meer.

Een samenlevingscontract is wat jullie er op papier van maken. Behalve dat je die huwelijkse privileges niet hebt.

Beide werkt voor het kopen van een huis. Evenals trouwen.

Ja en die huwelijkse privileges zoals jij het noemt zijn nou net een groot verschil en ook in juridische consequenties. Wellicht dat je dan bijv ook nog een testament nodig hebt.
Kortom; bespreek je situatie met een notaris. Die kan je goed adviseren. Ongeacht wat je kiest gaat er vooraf toch doorgaans zo'n gesprek aan vooraf.

Century

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 23:22

Alleen een samenlevingscontract is vaak niet afdoende bij een huis kopen, je bent dan niet elkaars erfgenaam mocht één overlijden. Inderdaad bespreken met een notaris, die kan je alle ins en outs vertellen.

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 23:44

Ik heb mijn eerste huis met mijn ex gekocht met een samenlevingscontract.. en achteraf was dat niet handig, lastig te ontbinden met een onverkoopbaar huis in crisistijd.. heeft mij 7 jaar gekost ( en heel veel frustratie, geld en notaris en adviesgesprekken) om definitief van hem af te zijn..(niet leuk als je inmiddels getrouwd bent en een kind, en je levensverzekering nog steeds d.m.v je huis gekoppeld is aan je ex) nu getrouwd maar wij hebben geen testament.

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 09:18

Dankjewel gaan dan idd met de notaris overleggen

Vandaag de bouwkundige keuring spannend

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 09:19

Als je een huis koopt is het handig dat je ook elkaars erfgenaam bent en dat ben je bij een samenlevingscontract niet automatisch dus dan moet je ook nog een testament laten opstellen. Eventuele kinderen moeten nog erkend worden door de vader en ook het gezamenlijk gezag over de kinderen moet aangevraagd worden na de geboorte.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 09:30

Wij hebben een samenlevings contract en daarnaast idd nog apart dat wij elkaars erfgenaam van het huis zijn. Mochten er kinderen komen wordt het een geregistreerd partnerschap of trouwen.

Zometeen het eerste huis bezichtigen ben benieuwd.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 09:31

Ik zit nu al te stuiteren op de bank, en k moet nog wachten tot 9.30 tot ik weg mag :D

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 09:52

Spannend hoor Vjesta. Veel plezier vandaag. Moet je nog veel klussen de komende tijd?

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 09:55

veel plezier vandaag vjestagirl

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 09:59

zonnebloem18 schreef:
Spannend hoor Vjesta. Veel plezier vandaag. Moet je nog veel klussen de komende tijd?

Ja, best wel.
- Er worden meerdere muren en plafonds gestuct, waaronder de hele woonkamer
- Er komen morgen 10 zonnepanelen op *\o/*
- De hele badkamer wordt vervangen
- De vloer wordt geïsoleerd vanuit de kruipruimte (nadat we alle leidingen gebeugeld hebben)
- Er komt door het hele huis een pvc vloer te liggen (in de woonkamer over het travertin heen, boven moet alle vloerbedekking eruit)
- Het dak wordt geïsoleerd
- De hele bijkeuken wordt opnieuw geïsoleerd
- In de slaapkamer gaat de wasbak eruit
- Er komt een ombouw/koof om de schoorsteenpijp die dwars door een slaapkamer heen loopt
- De trappen worden geschilderd en voorzien van antislipstrips
- Alle radiatoren worden voorzien van HR folie en radiatorventilatoren
- De deurbel wordt vervangen (want die is bijna overleden)
- De mechanische ventilatiebox wordt vervangen
- Er zit een grote scheur in de gevel tussen het huis en de aanbouw, die wordt gerepareerd

Voorlopig werk zat dus, en over 35 dagen wil ik verhuizen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 10:03

@Vjestagirl: zó dat wordt even flink doorpakken dan :)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 10:09

Jeetje flinke klus nog, ga je nog een topic daar over openen? Hint hint. Ben benieuwd wat je er van gaat maken, zo te zien heeft het wel potentie en ik snap wel waarom je er voor gevallen bent.

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 10:11

oeh dat is pittig vjesta...Hier moesten we afgelopen zomer in 2 weken over. hebben alleen geschildert en behang geplakt, tijd vliegt.
Hoop dit jaar de vloer in de woonkamer / keuken te vervangen en de badkamer. maar pfff wat ik mooi vind is ook echt allemaal heel duur .
Mijn schoonvader maakt nu stalen schuifdeuren die de houten deuren kunnen vervangen tussen keuken en kamer

straks iemand van het glasbedrijf voor een offerte van de 3 ramen in dit huis die nog enkel glas zijn. en nog eens bedenken wat we met de voordeur gaan doen. iedere keer een beetje doen houd je bezig :P
Maar ben nog iedere dag blij met mijn huis, baal alleen wel dat de buren helaas uit elkaar zijn en we dus nieuwe buren krijgen.. hopelijk even leuke mensen. :)

wij hebben denk ik best mazzel gehad met de koop van ons huis, gezien de gekte in de prijzen, huis van de buren is stuk kleiner, en gaat nu voor 50.000 meer weg.
Bij ons stonden er echt hele rare / slechte foto's bij de funda advertentie, waardoor we ook niet geintresseerd waren, maar mijn vader kende dit huis van vroeger en vond dat we moesten kijken :P

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 10:28

zonnebloem18 schreef:
Jeetje flinke klus nog, ga je nog een topic daar over openen? Hint hint. Ben benieuwd wat je er van gaat maken, zo te zien heeft het wel potentie en ik snap wel waarom je er voor gevallen bent.

Hahaha ja hoor, ik wil er best n topic over maken.

Dit huis had gewoon alles wat ik hebben wilde: minimaal 3 slaapkamers, een ruime badkamer, de keuken voor in het huis en een hele grote tuin <3

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 10:29

Nog 1 minuut en dan kun je gaan :D
Succes en veel plezier!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 10:43

MizzMontana schreef:
Nog 1 minuut en dan kun je gaan :D
Succes en veel plezier!

Ik ben er misschien al bijna O:)

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 13:18

Hier valt het niet mee. Zouden morgen bij een huis gaan kijken maar dat is vandaag al verkocht, kwam vrijdag op de markt :')

Nog een andere woning bekeken maar de tuin was net een pleintje bij een enorm huis, daar knapte ik op af.

Ander huis had maar 2 verdiepingen, moest van boven tot onder gestript en kostte ook nog 320K, vond ik te gortig.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 13:19

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 13:22

Yes, dat ben ik! Ga er straks even naar kijken, tnx!

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 20:10

Veel geluk met je nieuwe huis Vjestagirl *\o/*

Hier ook eindelijk goed nieuws na een boel keer de deksel op de neus te hebben gekregen, morgen ontvangen we het tijdelijk koopcontract :D

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 20:12

Gefeliciteerd Saskia!! :D

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 20:14

Gefeliciteerd SaskiaB!

Iemand vroeg naar ons bod. Vanmorgen dus opnieuw geboden (hoger). Weer achter het net gevist. Zo’n domper. Ik ben er ontzettend zuur van. Had er zoveel van gehoopt, dat het nu eindelijk zou lukken.

Even een nachtje slapen om het te laten bezinken :) En we zoeken rustig verder.

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 20:20

Thanks, er valt een last van onze schouders!

Wat ontzettend balen leeslampje :(:)
En ja, er komt heus een geschikt huis, maar dat ga ik niet zeggen want ik weet uit ervaring hoe ellendig het is als mensen dat zeggen terwijl een huis door je neus wordt geboord die ja graag had willen kopen.. stevig balen #)

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 20:22

Gefeliciteerd Saskia!

He wat jammer leeslampje! Ik snap dat je daar van baalt. Blijf vertrouwen hebben, het komt echt goed.