[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 15:52

Spannend die open huizen dagen. Hopelijk komt er iets uit voor jullie!

Hier druk aan de klus. Paar tegenvallers, maar ook een paar meevallers. Waaronder deze erg leuke duodeur met ruit die op mijn wensenlijstje stond, maar er gewoon al in zat <3
Afbeelding

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 16:25

*jaloers*
Gaaf zeg Amanda!!! Zo'n deur staat ook op mijn wensenlijstje, vind dat zo gaaf! :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 16:27

Ja ik ook! Had met de bezichtigingen helemaal niet gezien dat ie er in zat. Dus ik was al gaan kijken op internet. Die deuren zijn echt heel duur :=
Ik heb even de keuken rondgestuiterd :D

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 19:33

Hoeveel tijd zit er eigenlijk tussen het acepteren van het bod en de sleuteloverdracht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 19:36

Bij ons ruim 2 maanden maar zou evt eerder kunnen maar 2 maanden vinden we prima om alles voor te bereiden etc.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 19:38

Bij mij ook 2 maanden :j

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 20:21

okay. Ik had het korter verwacht.

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 20:27

Ik ken juist gevallen waarbij het langer duurde dan twee maanden.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 20:28

oehh wij hadden na 6 weken de sleutel. ik hoop dat het bij ons ook zo snel gaat

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 20:30

accepteren bod en de hele financiële rambam rond hebben staat al snel een 6 weken voor , het zou dus wel met 6 weken kunnen, maar 2 maanden is een hele normale periode.

Sayangki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 20:32

Accepteren bod was bij ons in April, sleuteloverdracht september....

Kwam met name door de bestemming. Maar je hebt nog altijd een week of zes voor de bank nodig. Dus daar zit je sowieso aan.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 21:48

Amanda, geweldige deur trouwens :D k zou daar ook blij van worden

hopelijk vallen de tegenvallers mee :j

hier last van ongeduldigheid nav dat openhuizendag huis, ik hoop echt dat we de kans krijgen te gaan kijken met bouwkundige + bod doen en dat er niet iemand voor piept ofzo...

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 07:57

Wel mooi nieuws allemaal! Hopen op niet te veel tegenvallers Amanda, wel een hele mooie deur ;-)
Wij hebben niet meegedaan aan de open huizen route. Vrij specifiek huis. Als mensen serieus geïnteresseerd zijn komen ze toch wel. Pottenkijkers geen zin in. En buiten dat moet ik er speciaal voor vrij nemen. Mijn ex woont er nog, maar houdt het niet echt bij. Geen planten in de vensterbank, stofzuigen heeft ie nog nooit van gehoord en de verwarming doet ie ook niet aan (moet ie zelf betalen, heeft ie geen zin in). Voordat er mensen kunnen kijken moet er dus nog wel even een behoorlijke slag gemaakt worden...

Nog wel een mail van de makelaar: er zijn mensen die wel geïnteresseerd zijn in woningruil. Helaas is dit voor ons niet van toepassing. Mijn ex is inmiddels werkzoekende/zo nu en dan via een uitzendbureau aan het werk, dus die heeft geen optie om te kopen. Ik ben inmiddels al weer een ruime tijd onder dak. Maar goed, ze zijn dus wel geïnteresseerd...

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 08:19

Ik heb het ook gehad met die Openhuizendagen..
Je bent een dag druk met voorbereiden, schoonmaken etc, en zit dan vier uur voor nop te wachten. Plus mijn makelaar rekent er nog geld voor ook nog.
Ik baal ontzettend dat ik bijna drie jaar bezig ben dit huis kwijt te raken, straks zit ik hier nog 10 jaar vast.

*sorry, ego-post, ik ben even mijn positivisme kwijt*

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 08:53

Jammer Mirjam, dat lijkt mij een vervelende situatie!
@Dammie, je hoort dat wel vaker ja. Ook ik heb maar 1 huis bezocht en was daar de eerste en de laatste.. Toch wel sneu voor de verkopende partijen.

Hebben hier mensen gewerkt met een aankoopmakelaar? Het huis dat half af is spreekt ons heel erg aan, maar wij vragen ons af of het verstandig is een aankoopmakelaar in plaats van een aannemer mee te nemen?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 09:05

als je wil weten of een huis goed in elkaar zit en of en wat er nog aan moet gebeuren zou ik absoluut geen makelaar meenemen, maar iemand die verstand heeft van huizen.
makelaars weten best wel wat, maar vaak meer van verkopen en adverteren dan van constructietechnische dingen
maar als je echt vragen etc hebt over de staat van een huis wat betreft de constructie, zijn makelaars in mijn ervaring "completely useless"
wij kijken eerst zelf bij een huis om te zien wat wij er van vinden en denken en hoe het huis gevoelsmatig ligt bij ons ... we kijken dan ook naar allerlei details die eventuele problemen kunnen verraden.
als we dan serieus verder willen gaan we er met een bouwkundige door. die laten we ook niet direct een rapport maken, maar puur voor het bod uit het huis doorlopen en aantekeningen maken voor een eventueel rapport,
mochten de bevindingen dan goed zijn doen we een bod op basis van zijn bevindingen, als we dan tot een overeenkomst komen, dan pas laten we het rapport maken voor het hele proces.

aannemer, als je een contact ergens hebt of iemand in de familie zou ik die mee nemen,
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 07-10-13 09:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 09:09

Dat is een goede tip Sonja dankjewel! Wij wilden inderdaad sowieso een bouwkundig rapport laten maken omdat wat wel af is gedaan is door de eigenaar en ik weet niet hoe goed hij kan klussen :) Wijzelf kunnen net een schilderij ophangen dus kunnen dat ook niet zien. Maar van dat rapport e.d. is wel heel slim, ik wist niet dat zoiets kon!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 09:16

zoek even naar een bouwkundige die in de buurt zit van het huis wat je wil kopen,
ik heb(want ik mag al het belwerk en regelwerk etc doen wat dat betreft ;) )
een bouwkundige gebeld die gewoon een eenmanszaak heeft , uitgelegd wat de bedoeling was, dus kijken naar een huis voor dat we een bod uit brengen.
hij komt dan voor een beperkte prijs zijn rondje doen , beantwoord eventuele vragen en kijkt extra naar de specifieke dingen waar wij ons zorgen over maken . maakt notities en geeft ons een advies waar we wat mee kunnen (hij is ook heerlijk eerlijk :+ )
mochten we dan uit de onderhandelingen komen en hem om een rapport vragen , maakt hij dat (want de notities zijn gewoon gebaseerd op het feit dat er een rapport gemaakt kan worden. )
en dan pas hoeven we de rest te betalen .
erg fijn.

als je zelf niet echt van het klussen bent en dus veel zult gaan uitbesteden , dan zou je nog kunnen zeggen, aannemer mee nemen, maar dan zou ik wel uitkijken wie dat is , dat je niet in de zeik word genomen wat betreft hoeveel er aan moet gebeuren, voor je het weet heb je er 1 die meer werk maakt dan dat er is, dat vind ik het fijne aan een bouwkundige, die kijkt gewoon naar wat het is , weet ook globaal wat zaken kosten , maar heeft geen winstoogmerk wat betreft het werk wat er moet gebeuren , na het rapport is zijn werk klaar en heeft hij zijn boterham gewoon,

bij een aannemer zou ik persoonlijk een klein bedrijfje op zoeken, of een bedrijf dat veel van het werk doet wat je nodig zult gaan hebben en ook echt uitleggen wat j plan/doel is , en of het haalbaar is om voor een x budget dat met dit huis te doen, dat ze duidelijk weten wat het budget is en dat het dus haalbaar moet zijn om het voor dat geld te doen .
fijnste vind ik zelf een bedrijf uit de buurt waar mensen uit de buurt/regio ook hun werk laten doen ... als mensen uit het dorp hun werk bij die persoon blijven droppen is de kans groot dat het werk goed word uitgevoerd, als er iets snel gaat is het negatieve verhalen ;)
zo hebben de buren van mijn ouders kunstof kozijnen laten plaatsen door ene bedrijf aan de andere kant van het land, dat is een drama geweest om de fouten hersteld te krijgen ...iemand die om de hoek woont zal in de eigen omgeving eerder goed werk afleveren ,,,, doet die dat niet, dan is ie zo klaar met werken in de omgeving (vraag ook gewoon naar ervaringen bij mensen bij wie ze aan de slag zijn geweest :) )

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 09:26

Super bedankt voor de nuttige info! Mocht ik er niet uitkomen vraag ik jou om je contacten haha
Je zit niet zo ver weg van ons :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 09:30

ik peejbeej effies :D

Sayangki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 09:39

Ik ben het niet eensm et Sonja dat een aankoopmakelaar compleet nutteloos is. Wij zijn op zoek gegaan naar boerderijen die toch veelal 50 jaar en ouder zijn. Onze makelaar was tevens taxateur (dat moet je wel hebben) en adviseerde vooraf of het huis te doen was of niet (qua verbouwing). Bij het huis wat we nu aangekocht hebben heeft hij punten aangegeven die positief en negatief waren. Uiteindelijk bracht de bouwkundige dezelfde punten naar voren. Ik had niet aan willen kopen zonder aankoopmakelaar. Als je voor neiuwbouw gaat zou ik het niet doen. Ga je voor wat ouder type huis dan wel. Daarnaast is het bekend dat met een aankoopmakelaar een lager bedrag uiteindelijk betaald wordt. Ik vond het ideaal!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 09:50

Mm nou breng je me aan het twijfelen Sayangki! Het betreft een boerderij uit 1890 die als bakkerij in gebruik is geweest. Maar hoe kies ik dan weer welke aankoopmakelaar geschikt is? *toch wel lastig een huis kopen*

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 09:53

Jolliegirl schreef:
Voor ons gaat het over.
Wij nemen de tegenbiedingen niet serieus... (500 van de vraagprijs afhalen......)

Doeeeii... Zoeken wel verder :wave:

:') En terecht......

Appiesjappie! GEFELICITEERD!!! *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*
Super zeg.... :D

Joolien, gelukt dus met de notaris..... Geen idee meer wat ik kwijt was..... :=

*verder lezen*

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 09:53

Mag ik me ook melden :)

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 09:54

appiesjappie schreef:
Hoeveel tijd zit er eigenlijk tussen het acepteren van het bod en de sleuteloverdracht?

Bij mij bijna 3 maanden....
Maar dat kwam voor mij ook top uit. :o