Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 11:49

Ergens halverwege een rozenboog of pergola neerzetten, liefst van dun materiaal zodat je er doorheen kijkt. Wat opgaande dunne struikjes of boompjes neerzetten iets van de schutting af (1,5m) of in een schuine lijn naar achter toe, bv taxus baccata.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 11:54

Iemand intresse in een Taxus Baccata?hij draagt ook al bessen. Ik heb in de voortuin een klein boompje [meter of 2/3?] staan,maar dat gaat een hele grote worden,en er staan al grote conifeerbomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 13:37

Michelle77 schreef:
wat apart Morganlefay! Nooit van zoiets gehoord.

Ik heb vd week een mail naar intratuin gestuurd over mijn passiebloem. Hij is zo dood als een pier, terwijl de rest echt groeit en bloeit alsof ze wat in te halen hebben.

Woon in de oude Binnenstad met wat nosy neighbours, in dit geval een fatsoensrakker met een bepaalde geloofsovertuiging. De buurtjuut moest eigelijk wel lachen.

Overigens hebben ze afgelopen vrijdag bij 5 huizen een inval gedaan. Resultaat een kwekerij en een berg handel.

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 22:09

Ik val ook weer eens binnen, ik ben heul erg druk geweest in de tuin, echt verschrikkelijk. Niet met wieden of zo maar met het vangen van naaktslakken. Het was echt bizar zo verschrikkelijk veel ik er had. Alles geprobeerd, niks hielp dus ik ben overgegaan tot het laatste redmiddel, opruimen die hap.
Dus zo gauw het ging schemeren ging/ga ik met zaklantaarn en stoffer en blik de tuin in en schuif ze zo het blik op en daarna smijt ik ze allemaal in een bak water met afwasmiddel erin. En dat doe ik zo'n 3x op een avond.
De buren zijn allemaal al langs geweest om te vragen wat ik in hemelsnaam aan het doen was.

De eerste weken had ik er werkelijk waar wel 50 op een avond, nu na 4 weken zit ik op ongeveer 5 per keer. Dus ik hoop dat ik de strijd ga winnen, die klotebeesten verwoesten je hele tuin.
Raar is wel dat ik in de voortuin praktisch allemaal de gewone bruine heb en in de achtertuin hele aparte, dikke grote zwarte of gespikkelde of gepanterde of gestreepte. Achter smijt ik ze allemaal in de sloot.

Maar het is werkelijk niet te geloven hieveel slakken er in de tuin zitten.

Nou daar ben ik dus heul druk mee geweest.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 08:58

Margreet had je ook bier geprobeerd? bekertjes met bier in je tuin graven.

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 09:33

Ja alles. Het enige dat werkelijk helpt zijn de aaltjes tegen de taxuskever, die koop je dan in een soort klei, oplossen in water en dan langs de planten gieten en iets doorwoelen. Die eten namelijk de eitjes van de slakken op. Alleen kost je dat dus per ca. 4 weken 40 euro, en dat is me gewoon te duur.

En ik haalde dus per keer wel 50 naaktslakken op hé, dus de eerste weken echt gem. 100-150 per avond in een voortuin van ca. 75m2.
Ik snap ook werkelijk niet waar die allemaal vandaan komen.
Maar goed, gisteravond maar 3 gevangen voor en maar 1 achter, dat was weer een enorme dikke zwarte.
Ik heb de gewone bruine voor Afbeelding, ze leggen soms wel 200 eitjes per keer.
En deze achter:
Afbeelding
Afbeelding(die ogen ik gruwel ervan).

Hoe staat jullie tuin erbij? Ik heb nu echt een groen oerwoud, er raakt wel wat uitgebloeid maar bv. de hanging baskets doen het erg goed. Ik heb ze begin augustus rigoureus gekortwiekt en dat heeft goed geholpen.
Beetje jammer dat het nu alweer herfst wordt, maar wie weet krijgen we wel een hele mooie herfst. Gisterochtend heb ik in elk geval nog koffie gedronken in ut prieel, wel met ochtendjas en sokken aan.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 09:37

Jeetje jij hebt echt veel van die naaktslakken,die voelen zich in de 7de hemel in jou tuin.Ik heb hier niet zo'n last van die slakken,wel van de gewone slakken.
Mijn bloembakken doen het hier ook best goed,het staat weer vol in bloei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 09:57

Slakken vang je met bier (Grolsch).

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 10:20

Ja, die tip met bier heb ik al heel veel gekregen maar er zitten er dan maar 10 of zo in, de rest doet zich tegoed in de tuin en leggen eitjes etc.
Voor zoveel slakken kan ik beter de hele Grolsch fabriek opkopen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 11:08

Je moet een tap in je tuin zetten. :D :D

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 14:46

_/-\o_ :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 22:47

Iel die grote getijgerde heb ik hier ook kruipen, de anderen zie ik hier eigenlijk nooit.
Ik woon in het bos, zal wel met de omgeving te maken hebben. Die krengen worden echt groot!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 09:46

Die getijgerde heb ik nog nooit gezien! Wat een aparte!
Anders een idee om wat egels op te gaan vangen, die zijn gek op slakken...... }>

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 10:20

Het is een grote aardslak, ookwel tijgerslak genoemd, de grootste slak van europa, tot 20cm lang.
Vreet alles wat hij tegenkomt, ook kattenbrokjes, kelderinventaris en zelfs andere naaktslakken. Hij kan overwinteren op vorstvrije plaatsen dus als je zorgt dat ze zo min mogelijk schuilplaatsen hebben, heb je volgend jaar minder last.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 11:10

Kentaro schreef:
Die getijgerde heb ik nog nooit gezien! Wat een aparte!
Anders een idee om wat egels op te gaan vangen, die zijn gek op slakken...... }>

Tja, heb egels in de tuin maar die zijn met hele andere zaken bezig ;)
Wat een takke herrie maken die beestjes

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 11:24

Oh geweldig hé?
Ik heb een keer zo'n heel paringsritueel gezien, erg vermakelijk.

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 11:38

Egeltjes heb ik ook wel in de tuin, heb onder de struiken ook een egelhuisje met bladeren. En in de vijver 2 plankjes zodat ze uit het water kunnen komen.
Maar inderdaad wat een herrie, maar ze zijn zo leuk. De egeltjes dan hé, niet die slakken.
Maar het wordt echt veel minder in de tuin met de slakken, volgend jaar op tijd beginnen met strooien en rapen.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 13:33

'mijn' egeltje laat zich dit jaar niet zien. :\

en dat die verdomde slakken ook kattenkorrels eten, had ik ook al gemerkt. Begrijpelijkerwijs wilt poeslief niet meer van haar korrels eten, als er zo'n degoutant slijmspoor over plakt. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 18:05

Ik zorg momenteel voor het kattenpension van een vriendin,die slakken kruipen zelfs de binnenhokken in(afgesloten mat kattenluik)om in de voerbakken te kruipen.Ik dacht eerst dat er een kat ingescheten had :-).
Hier zijn momenteel ook zoveel naaktslakken,ik heb een ruime tuin en krijg het niet aangeruimt ze hebben al veel planten opgegeten,zelfs mijn pompoenen ,die zijn niks geworden dit jaar :-(.Ik wilde geen gif strooien ivm mijn dieren ,dus hoop nog op de juiste oplossing te vinden.

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 18:09

Bianca41, je moet echt 's avonds enkele rondes door de tuin lopen, bij de planten langs en (als je dat tenminste hebt) over het gras. Ze komen pas als het donker wordt.
Emmertje mee met water en een flinke scheut afwasmiddel erin, stoffer en blik in de ene hand en zaklantaarn in de andere hand en scheppen maar.
Ik zag ook pas resultaat na een week of 4, maar het wordt bij mij echt minder nu.
Succes.

NB: en aangezien in de herfst, dus nu, ook weer gaan eitjes leggen, zou ik hard aan de slag gaan. Ik loop ook nog elke avond een rondje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 18:17

Het probleem is dat mijn tuin 1200m2 is wel deels nog bos,en idd flink wat planten heb staan.Mijn surfinia's heb ik voornamelijk in hangpotten,maar zelfs daar raken die krengen in.Ik pluk ze voornamelijk bij mijn potplanten weg,mijn hortensia's laten ze gelukkig met rust maar mijn hosta's zijn drama.Bij komend probleem is dat ik weinig avonden thuis en en het beetje avond wat ik heb,de paarden ook nog moet doen.Dus ik hoop gewoon opp een luie wijvenmanier.Maar ik heb al gezien dat ze s'morgens vroeg ook actief zijn,mischiens moet ik gewoon een ochtend ronde doen :-)

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 19:36

Ik ben vast ideeën aan het op doen voor de tuin, en dacht misschien hebben jullie nog wel een leuk idee!

Dit is de tuin van bovenaf
Afbeelding

En de tuin gewoon vanaf beneden
http://i234.photobucket.com/albums/ee24 ... ing007.jpg

Links is nu gewoon een strook zand. Hier willen we planten inzetten. De boompjes voor de schuur gaan er uit. We willen achter in de tuin een zitje maken want daar hebben we de hele dag door zon. Maar wat dan verder?

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 19:40

Lol, het eerste wat ik zou willen (en dat heb ik hier ook gedaan zodra de studenten uit de buurwoning waren) is die heg eruit trekken. Zo te zien neemt dat ding op zijn minst een halve meter van je tuin in beslag :P

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 20:08

De heg wordt sowieso wel een stuk van af gesnoeid. Vind dit zonde van mijn tuin! :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 20:15

Is dat een liguster of een conifeer??