Tuintips, hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blackje

Re: Tuintips, hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 10:12

Mooi bloemetje!
Wordt die ooievaarsbek hoog?
Ik zoek nog iets voor mijn achterste border als bodembedekker, maar moet niet te hoog worden :)

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 10:15

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 10:16

Wat heerlijk om al die voorjaarsfoto's weer te zien. Er komen prachtige tuinen, planten en bloemen voorbij!

Hier komt de tuin ook weer helemaal tot leven. Heb vanochtend wat foto's gemaakt, ik deel ze graag met jullie!

De klimhortensia komt weer tot bloei. Heb ik dit voorjaar flink terug moeten snoeien, die groeide uit zijn voegen.
Afbeelding

De picknicktafel staat rond de tijd van het avondeten in het zonnetje. Genieten!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze hortensia bleek een stuk groter dan gedacht toen er blad aan kwam. Die is dus volgend jaar aan de beurt
om wat kleiner te worden, nu zitten er al flinke knoppen in. Ook de bodembedekker trekt weer lekker bij.
Afbeelding

Deze bloembak hebben we vorige week op maat gemaakt en neergezet. Zit nog niet helemaal vol, maar ik heb nog
geen tijd gehad om op pad te gaan.
Afbeelding

Ons zitje achter in de tuin. Een heerlijke plek.
Afbeelding

De chinese roos krijgt flink blad, ook de klimrozen doen het goed. Deze border heb ik pas geleden beplant, en doet het prima.
Afbeelding

En onze voortuin. Kan niet wachten tot de Hortensia's bloeien!
Afbeelding

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 10:17

Destino schreef:
Nee het wordt niet hoog :) !
http://www.appeltern.nl/nl/plantenencyc ... evaarsbek/
Er staat hier dat hij in de zon moet, maar bij ons staat hij in de schaduw, met een beetje avondzon en hij doet het gewoon goed :j

Oh das mooi!
Er komt in de ochtend en middag wel zon, dus dat komt goed uit! Eens kijken of ze die bij de intratuin of groenrijk hebben :)

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 10:20

Heel mooi Siets !

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 10:31

Mooie tuin Siets! Leuk ook al die verschillende plekjes en canvassen! :j

Blackje, ze hebben ze bij de intratuin sowieso, daar hebben wij ze ook vandaan gehaald :j

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 10:37

Dank jullie! Ik ben ook echt trots op de tuin, als ik zie wat het was toen ik 5 jaar geleden bij mijn vriend in trok,
dan herken ik hem echt niet meer terug. Deze stenen lagen er al in, was niet mijn keuze geweest, maar helaas.
Het is wel zuur als je bedenkt dat hij ze net een maand voor onze relatie heeft gelegd. Anders had ik nog inspraak
gehad :)). Maar wat leuke aankleding al niet kan doen, ik vind het nu ook echt heerlijk om in de tuin bezig te zijn.
En inderdaad, al die hoekjes zijn ontzettend leuk. De volledige tuin is niet in 1 opslag te zien, daar hou ik wel van!

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 10:48

@Siets: <3, echt heel sfeervol en wat een ontzettend schattig huis ook!

Hier net mijn bakken en borders water gegeven.
Mmmm, ik begreep dat de witte Annabelle wat meer zon kon hebben, maar mijn gekleurde hortensia's, die ook aan de rand van de rijbak staan krijgen al bruine randjes. De Jasmijn en Lavendel doen het daarentegen prima.
Het oude boerderijtuintje waar nu de kippen lopen komt ook helemaal tot leven, allemaal onontdekte planten blijken er te staan <3 .

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 10:53

Canvassen en al die friemeltjes in de tuin hou ik niet van. De voortuin vind ik wel heel gaaf (behalve het hek :o). Sowieso ook heel leuk huis om te zien met die luiken <3

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 10:56

Het hek hadden we helaas niet voor het zeggen, aangezien het een huurhuis is. Maar dit is dan al heel wat!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 10:57

Ja dan kan je er idd weinig aan doen.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 10:58

Voor degene die ervaring hebben met hortensia's ook een vraagje.
Ik heb vrijdag een hortensia geplant, 1 die in de schaduw moet (en dat staat hij ook), dagelijks water gegeven omdat ze zeiden bij Esveld dat ze veel water nodig hebben.
Nu komen aan de bovenkant bruine randen/bruine stukken rond de grote bladeren.
Maar aan de onderkant van de stam komen wel kleine blaadjes erbij..
Moet ik me nu zorgen gaan maken? Of meer water geven? De blaadjes hangen niet slap.. :=

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 10:59

Bruin betekent meestal juist te veel water, dus zou er niet nog meer bij doen.

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 11:01

Staat hij helemaal geen moment van de dag in de zon? Als dat wel het geval is heb je kans dat de bladeren verbrand zijn,
en anders zou het nog kunnen dat het water dat je hebt gegeven teveel is geweest in de schaduw. Het blad gaat dan rotten.
Dit kan ook al gebeurd zijn bij de kweker, dit heb ik ook al verschillende malen gehad helaas...

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 11:02

Ohhh dan geef ik hem maar wat minder voortaan :=
Hij staat helemaal niet in de zon, de hele dag niet..

MootjeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 11:06

Ik heb weer mooie tuinen langs zien komen hier!
(eentje ook in het echt denk ik, want ik reed laatst naar het dorp en toen kwam een tuin me wel héél bekend voor! :D )

Hortensia's... Bruin kan idd op teveel water wijzen. Maar ze hoeven nog niet reddeloos verloren te zijn. Ik heb twee jaar geleden een stuk of vier hortensia's uit de tuin gehaald waarvan ik dacht dat ze dood waren. Helemaal bruin, tegen het zwarte aan. Twee weken in de volle zon in een vuilniszak laten liggen om weg te doen, maar het kwam er maar niet van.
Ondertussen het plan opgevat om voor het huis hortensia's te planten en tot mijn verbazing zag ik op dat moment groene blaadjes uit de vuilniszak steken. Dus hortensia's weer uit de zak gehaald, voor geplant en na een wat moeilijk jaar zijn ze dit jaar uitgegroeid tot enorme, gezonde planten. Ze staan overigens in de volle zon, het grootste deel van de dag en krijgen zelden water.

Ik ben ook weer druk bezig geweest in de tuin. Het is allemaal prachtig groen geworden, in twee weken tijd! Van de week ook wat groenteplantjes aangeschaft,was vorig jaar ook een succes.
Ik kwam bij het snoeien van de klimop wel wat tegen waar ik niet blij van werd: miniscule kleine rode beestjes, een soort spinnetjes leken het wel. Iemand enig idee of ik daar wat aan moet doen? Of gaan ze vanzelf wel weer weg?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 11:12

jee,wat een leuke tuinen komen er voorbij! <3
Die van mij is een tuinhoop op dit moment :o Ik kan het ook moeilijk op de foto nemen omdat het allemaal verschillende hoekjes zijn.....met vooral onkruid. ;)

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 11:16

MootjeK, waren jouw bladeren ook bruin/verdroogd als je ze vastpakte?
Want bij mij voelen ze wel een soort van 'verdroogd' aan..

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 11:22

Dat zou dan idd teveel water zijn.

Een van mijn hortensia's staat ook vol in de zon de hele dag en die geef ik ook niet heel vaak water :+ (eens in de tijd 's avonds met de tuinslang probeer ik wel de tuin water te geven, maar schiet er vaak bij in, maar ze staan in de grond)

Ik heb ook een plantje / boompje die leek helemaal dood, maar onderaan de stam, net boven de grond, loopt hij toch weer uit. Wat kan ik het beste met de rest doen? Afzagen boven de uitloop?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 11:25

Wauw _janet_, wat een mooie tuin is dat geworden zeg! Ben benieuwd hoe de achtertuin er straks uit komt te zien!

Is erg mooi geworden Destino :j Grote verbetering!

Siets: Jammer dat je in die stenen geen inspraak meer had :)) Alsnog een hele mooie tuin, romantisch sfeertje :) ook de voortuin ziet er goed uit! Die foto boven je picknicktafel, is dat gewoon canvas of iets speciaals?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 11:40

Destino schreef:
Nee het wordt niet hoog :) !
http://www.appeltern.nl/nl/plantenencyc ... evaarsbek/
Er staat hier dat hij in de zon moet, maar bij ons staat hij in de schaduw, met een beetje avondzon en hij doet het gewoon goed :j

Er zijn nogal wat verschillende soorten, de hoogte's varieren ruwweg van 15 tot 60cm, je hebt ze voor zon en schaduw en ze hebben allemaal zo'n beeldschoon bloempje! :+:

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 11:47

Ik heb voor in de halfschaduw in de hoek bij de Praxis een Astilbe gekocht, volgens het kaartje moet die in de zon en volgens verschillende websites moet die op een koele plek in de halfschaduw...

Leuke tuin Siets, ik vind zulke stenen juist wel passend bij zo'n huis :j

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 14:16

Doubtless schreef:
Wauw _janet_, wat een mooie tuin is dat geworden zeg! Ben benieuwd hoe de achtertuin er straks uit komt te zien!

Is erg mooi geworden Destino :j Grote verbetering!

Siets: Jammer dat je in die stenen geen inspraak meer had :)) Alsnog een hele mooie tuin, romantisch sfeertje :) ook de voortuin ziet er goed uit! Die foto boven je picknicktafel, is dat gewoon canvas of iets speciaals?

Dat ben ik met mijn pony voor het kasteel dicht bij stal. Is dus in mijn ogen wel iets speciaals inderdaad :)). Hij is overigens
gemaakt van UV- en weerbestendig materiaal, hij is na jaren nog steeds ontzettend mooi. Goed om te lezen dat het romantische
sfeertje is gelukt!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 15:14

Ik vind je voortuin erg mooi Siets! Hek mogen wij gelukkig wel veranderen bij ons huurhuis. Staat nu een laag half dood hegje, maar van de zomer komt er een laag houten hekje. Nu zijn de boompjes dood op de plek waar de postbode altijd door de heg heen komt. :( Die kaggelt gewoon door onze voortuin, dus daar ga ik nog iets op bedenken.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 15:52

gaas naast de heg wat voorlopig hoger is dan de heg , of een draadje een stuk hoger dan de heg, ala omheining met glad draad...op die manier maak je je punt wel duidelijk denk ik :=
wel zichtbaar natuurlijk, anders ook weer zo banketstaaf...postbezorger languit door je tuin :p