We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Binck8

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 21:49

Ik probeer goed op te letten qua geld nu. Door ziekte krijg ik nu toch echt een stuk minder van mijn eigenlijke loon en dat is best spannend en vervelend. Ik hoop het verlies wat te kunnen compenseren, maar weet niet goed hoe.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 21:55

Ik ga voor No Buy february! Is echt nodig.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 16:44

Ik wil dit jaar proberen om wat meer extra aan mijn hypotheek af te lossen, zou prettig zijn als ik deze kosten structureel omlaag kan krijgen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 17:04

Charaz schreef:
Ik wil dit jaar proberen om wat meer extra aan mijn hypotheek af te lossen, zou prettig zijn als ik deze kosten structureel omlaag kan krijgen.

Scheelt dat zo veel in je maandlasten?

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 17:23

Hier scheelt het nauwelijks in de maandlasten, maar een paar euro, maar ook ik wil het totaal aan hypotheek langzaamaan wat verlagen...

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 17:34

Binck8 schreef:
Hier scheelt het nauwelijks in de maandlasten, maar een paar euro, maar ook ik wil het totaal aan hypotheek langzaamaan wat verlagen...

Dat dacht ik inderdaad ook. Als ik er 1,5 ton in steek is het een serieus verschil, maar voordat ik die 1,5 ton terug gespaard heb dan maakt die aflossing ook niet meer zoveel uit.

Heb er gelukkig al 9 van de 20 jaar op zitten en kunnen we het prima betalen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 17:44

Ik moet nog wel weer meer opletten, maar heb wel in mijn hoofd dat ik alleen koop wat noodzakelijk is. Voordeel is ook dat ik kritisch ben gaan kijken naar het type kleding dat ik koop. Ik wil zo min mogelijk plastic kleding in de kast en mén wat is dat een uitdaging. Ben ook best geschrokken van hoeveel plastic kleding er al in mijn kast hangt. Voordeel: ik trap dus veel minder in alle happy-kleding-verkopers.

Daarnaast blijf ik aardig stabiel met mijn eet-uitgaven in de kantine. Ik mag van mijzelf 1x per week een luxe broodje of snack. De rest neem ik zelf mijn broodjes mee en haal ik een soepje in de kantine. Per dag scheelt het een euro of 2,5. Dat komt op jaarbasis uit op 630 euro. (oke, de eigen boodschappenkosten gaan daar natuurlijk nog weer vanaf). Puntje bij paaltje zijn die kleine uitgaven ook zeker uitgaven die aan het einde van het jaar wel optellen.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 18:55

PSvanLot schreef:
Binck8 schreef:

Dat dacht ik inderdaad ook. Als ik er 1,5 ton in steek is het een serieus verschil, maar voordat ik die 1,5 ton terug gespaard heb dan maakt die aflossing ook niet meer zoveel uit.

Heb er gelukkig al 9 van de 20 jaar op zitten en kunnen we het prima betalen.

Die kleine beetjes tikken ook aan. Ik ben zelf al ruim 2,5 jaar bezig met extra aflossen. Het gaat niet snel, maar het scheelt nu bijna 75 euro per maand. Dat is 75 euro die ik de komende ruim 200 maanden elke maand niet af hoef te lossen. Het kan wel als ik de ruimte heb, en dan gaat het stiekem weer wat sneller.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 18:59

PSvanLot schreef:
Charaz schreef:

Scheelt dat zo veel in je maandlasten?

Nee helaas niet :o , ligt natuurlijk wel een beetje aan het bedrag wat je extra aflost en welke rente je hebt, mijn hypotheek bestaat uit 6 delen ivm het meenemen van eerdere hypotheekdelen na de aankoop van een nieuw huis en uitkopen van mijn ex.

Ik heb 3 delen aflossingsvrij en die wil ik af gaan lossen, de annuitaire delen zijn 'vanzelf' afbetaald na 30 jaar, maar ik wil met zo min mogelijk hypotheek kosten overblijven als ik met pensioen ga.

Voor nu dus een druppel op een gloeiende plaat, maar alles wat nu is afgelost betaal ik de komende jaren geen rente meer over.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 19:21

Zo redeneer ik ook. In de maandlasten scheelt het niet zoveel maar het is toch een schuld en daar wil ik uiteindelijk vanaf. Ik los ook het aflossingsvrije deel zelf af. De andere gaat vanzelf maar als dit deel afgelost is dan ga ik verder met het andere deel.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 19:28

Aan de andere kant, als de inflatie zo blijft stijgen wordt je leenbedrag in relatie met je inkomen steeds kleiner. Kan je beter nu leuke dingen doen van je geld.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 19:33

Toch maar eens voor de gein de bankafschriften erbij gepakt.
Wij hebben 2 aflossingsvrije hypotheken lopen, en daar lossen we nu al meer dan een jaar extra op af.
We moeten nu nog 10 jaar en dan willen we die helemaal afgelost hebben.
Onze hypotheek is niet zo hoog, dus we kunnen ook makkelijk extra aflossen.
Beetje jammer dat het na 1 jaar maar €55 minder per maand hypotheek scheelt.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 21:07

fokfanaat schreef:
Aan de andere kant, als de inflatie zo blijft stijgen wordt je leenbedrag in relatie met je inkomen steeds kleiner. Kan je beter nu leuke dingen doen van je geld.

Dat zegt mijn financieel adviseur ook. Ik heb geen aflossingsvrij gedeelte in mijn hypotheek en netjes maandelijks aflossen 'levert het meeste op'

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 21:10

Ik vind het fijn om over een tijdje geen hypotheek meer te hebben. En als ik dan wil verhuizen dan heb ik ten minste de volledige waarde van de woning om zelf in te brengen. Als alleenstaande krijg je namelijk niet zoveel hypotheek dus als je naar een duurdere woning wil dan heb je de volledige waarde van je woning zeker wel nodig.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 21:24

Dat is zeker waar! Wij hebben de intentie niet om te verhuizen. Fijn huis van oma kunnen kopen voor een hele mooie prijs 8 jaar geleden.

De hypotheek is zo laag dat we het aankoopbedrag als overwaarde hebben, maar kunnen een half zo groot huis met 1/4 tuin terugkopen als we dit verkopen dus dat gaan we niet doen, en we wonen hier ook erg graag. Totaal gerenoveerd naar eigen smaak.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 21:27

Ik wil zeker nog wel een keer verhuizen maar dat kan voorlopig nog niet. Zelfs met de waarde van dit huis zal ik nog moeten sparen wil ik ook ooit kunnen verhuizen naar een huis wat ik graag wil. Dus eerst dit huis helemaal vrij en dan sparen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 21:30

Dan is het inderdaad fijn om overal snel vanaf te zijn!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 22:18

Wij willen ook hypotheekloos ons pensioen ingaan. We hadden de rente voor 10 jaar vastgezet toen we ons huis kochten, dat liep afgelopen jaar af, en hebben het nu voor 5 jaar vastgezet, bedoeling is dat we dan alles afgelost hebben (hadden het af kunnen tikken toen we een nieuwe rente vast moesten stellen maar dan was er veel spaargeld doorheen gegaan).
Wij lossen ieder jaar extra af en gaan dit nu ook makkelijk halen. Zijn we toch 15 jaar eerder van de hypotheek af.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 22:30

Goed gedaan Neon! Dat is echt heerlijk. Wij zijn ook 10 jaar voor ons pensioen overal vanaf. Dat geeft toch een heel goed gevoel.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 22:59

Wij zouden dus nog 3 jaar hypotheek hebben als we met pensioen zouden gaan, dat was dus iets wat we zeker niet wilden. Plan was daarom van het begin af aan om versneld af te lossen, en ook ieder jaar extra afgelost. Maar we hebben nu ruim 78% afgelost. *\o/*

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 23:07

Ik heb aflossingsvrij tot ver in mijn 80e en zulke lage maandlasten dat ik niet de behoefte voel om af te lossen. Wie dan leeft, die dan zorgt. Ik woon al in mijn ‘eindwoning’, gelijkvloers met lift, dus verhuizen zie ik ook niet gebeuren. Misschien ooit emigreren naar een warmer land in de winter.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 23:24

Ik probeer altijd wel extra af te lossen, ik leef nu en doe ook leuke dingen nu ik alles nog goed kan,maar wil in de toekomst niet dat ik langer door zou moeten werken of de maandlasten niet of moeilijk zou kunnen dragen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 23:33

We hebben beide een goed pensioen en verwacht tegen die tijd ook nog wel een erfenis. Ik gebruik ons extra geld nu liever om mijn dochter schuldenvrij door de studie te helpen en mijn zoon te helpen met aankoop van een woning.
Ons huis is wel beganegrond, maar wel veel werk om de deur, misschien dat we later toch nog wel verkassen, maar gok dat het lastig wordt om minder vrij te wonen en weer rekening met andere te moeten houden.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 23:57

fokfanaat schreef:
We hebben beide een goed pensioen en verwacht tegen die tijd ook nog wel een erfenis. Ik gebruik ons extra geld nu liever om mijn dochter schuldenvrij door de studie te helpen en mijn zoon te helpen met aankoop van een woning.
Ons huis is wel beganegrond, maar wel veel werk om de deur, misschien dat we later toch nog wel verkassen, maar gok dat het lastig wordt om minder vrij te wonen en weer rekening met andere te moeten houden.

Hier ook beide een goed pensioen. Geluk beide in een goede sector te werken.

Qua erfenis komt er behoorlijke wat vrij bij mijn ouders welke is samen met mijn broer moet delen. Ik ben ook mijn broers eerste erfgenaam, hij heeft geen relatie en alles beschreven op mij en de kinderen.
Ook ben ik nog erfgenaam van mijn behoorlijk vermogende peettante/oom die geen kinderen heeft.

Ik hoop van harte dat ze heel oud worden allemaal en dat mijn kinderen/kleinkinderen er straks een beetje geluk uit kunnen halen. Ze zijn allemaal eind 60 en mijn broer 41 dus hoop dat ze nog minstens 25 en 45 jaar leven!!!

Ik werk nu fulltime+ (1.1fte) en doe daarbij nog een verkorte master.
Mijn ouders zeggen altijd, nu kun je het verdienen, uitgeven en sparen om later minder te gaan werken en nog meer te genieten.

Als ik 55 ben wil ik naar 6.0 fte, maar dat is nog wel even haha.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 00:19

Tja, wat is een goed pensioen. Wij gaan fiks achteruit qua centen, maar zullen veel meer hebben dan veel mensen nu hebben. Wij hebben een pensioengat omdat ploegentoeslag (25,1%) nooit is meegenomen in pensioenopbouw. Dat gaat dus vanaf 2026 gefaseerd gebeuren over maximaal 15%, dus gaat wel beter worden maar er blijft natuurlijk wel een fiks gat over.
Wij hebben geen kinderen en hoeven daar dus niets aan te spenderen, en hoeven doorgaans ook niets te laten want onze inkomsten zijn behoorlijk goed met beiden een salaris flink boven gemiddeld. En ondertussen eigenlijk best sober leven. :))