Permacultuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 20:01

Tijd voor wat foto’s :)

Nasterium, of het nog wat wordt?

Afbeelding

In navolging van het idee van Judith0 een begin van heuvel cultuur

Afbeelding

Oud hout, hopelijk toevluchtsoord voor vogels en ander klein grut

Afbeelding

De frambozen

Afbeelding

Elke dag een stukje verder

Afbeelding

Plantjes moeten dringend geplant worden

Afbeelding

Ingezaaide wilde bloemen; rode pot heeft mini zonnebloemen

Afbeelding

Pioenrozen. De lappen zijn bedoeld om de ernaast groeiende border planten te smoren. Ik wee even niet hoe ze heten maar hoop dat ik er vanaf kom.

Afbeelding

Prairy

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 21:26

Die Oost Indische kers komt wel goed hoor. Ik had er hier blijkbaar nog een paar zaden in de grond, die zijn net pas boven de grond en groeien nu snel.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-24 09:01

Mooi hoor Balance. Goed bezig.

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 06:51

Hoe is het bij jullie? Hier begint het meeste eindelijk goed te groeien.

De knoflook oogst is binnen en het is wel grappig om het verschil te zien.
Afbeelding

Links stond in de moestuinbak(no-dig) rechts heb ik tussen de aardbeien gezet. Niet alleen heeft dat grotere knoflook opgeleverd, maar ook dat stuk van de aardbeien staat er veel mooier bij.

Afbeelding
Links van de roos stond de knoflook ertussendoor.

MissWeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 07:08

Hier ook het eerste jaar (no dig) knoflook! Zo leuk, helemaal blij mee! Had er een paar buiten gezet, de rest in de kas. Dat laatste doe ik voortaan altijd: daar groeiden ze zo mooi en zonder roest!
Afbeelding

Afbeelding

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 07:11

Hier gaat het heel traag. Het is hier nog veel koud dus het gaat niet hard.

Mooie knoflookoogsten!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-24 08:05

Mooi jullie knoflook oogsten. En ook de aardbeien. Hier hebben we veel knoflook maar ik laat ze nog even staan, ze zijn te klein nog.

Hier gaat het goed. De aardappelen planten staan er mooi bij. Het is nog onduidelijk wat het onderwerp de grond doet.
De slakken doen het goed en we rapen er heel wat om elders uit te zetten.
De eerste oogst peultjes hebben we van de week gegeten. De meloenen waren te lekker voor de slakken en we hebben nog maar een of twee planten. De courgettes zijn begonnen, de tomaten, de peperplantjea doen het goed.
We genieten van onze sla, de Egyptische ui en de kruidentuin. De winterprei is op, de zomerprei komt er aan. Ook de paprika planten zijn aangeslagen. De aubergine weet ik niet.
Dus het gaat goed en we zijn blij met de tuin.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 16:54

Mooie knoflooks zeg! +:)+

Ik ben al sinds gisteravond akelig op de maag, zo'n zeer oncomfortabel opgeblazen gevoel en veel boeren enzo. Weer een keer iets met knoflook geprobeerd maar ik kan het echt niet hebben volgens mij....mijn vader heeft dat ook :=

Ik heb al een paar dagen niet bij de moestuinbakken durven kijken. Van het weekend zullen wel de derde binnenzaai tomaten en paprika's enzo naar buiten moeten. Ben benieuwd hoe het met de erwten en boontjes enzo gaat met die *piep*slakken...

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 17:39

Hoe gaat het nu bij jullie?

Ik ben dit jaar wat minder aan het zaaien en houd het vooral even bij dingen die goed gaan.

De knoflook is grotendeels geoogst en ontzettend goed gelukt. Dit jaar had ik de in een van de heuvel etages staan en dat is de redding geweest. Goede drainage, al vroeg in het jaar aan het opwarmen en gevuld met oude paardenmest. Het resultaat is prachtige grote gezonde bollen.

Afbeelding

Verder ontwikkelen de pompoen planten ook prima in de geïmproviseerde compost/mest bakken. En ook de spontane tomatenplanten daar zijn heel mooi gezond.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze week ook al twee keer jam gemaakt! *\o/* Dat is voor het eerst.
De eerste is een mix met aalbes en zwarte bes van inheems en autochtoon plantgoed en de tweede is van Tayberry.

Afbeelding

Afbeelding

Eerder ook al vlierbloesem limonade gemaakt. Maar die is al bijna op. Volgend jaar dus maar wat meer maken. :D

En dan komen er nog kruisbessen aan waar ik jam van wil maken en later in het jaar de appels voor cider.

En verder zie ik het wel. Misschien nog wat met de vlierbessen en de rozenbottels.

Ik geniet ik ieder geval van de enorme toename aan insecten en vogels dit jaar.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 18:55

Zo, dat ziet er goed uit!
Van mijn 10 pompoen plantjes staat er nog 1 met 1 blaadje, de rest is door slakken opgegeten.
Wat een zomp…..
Zelfs vlinder rupsen worden door de slakken van de planten afgegeten -O-

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 19:17

De rassen die ik gewoon in het maaiveld heb geplant hebben het hier ook niet gered. Daar is de slakken druk te hoog.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 21:11

Hier ook ellende door slakken. Die wijngaardslakken zijn echt niet tegenop te werken...
Ik heb mijn jonge pompoenen van de mesthoop gehaald want er bleef niks van over. In de tuin vreten ze de jonge kolen op, zonnebloemen, bonen, tomaten. Echt gek wordt je ervan.

Gelukkig zijn er ook dingen die wel goed gaan! Uien, knoflook, aardappels, erwten, pluksla en diverse jonge kolen die somehow onaangetast blijven.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-24 23:53

Geweldig Malenka ziet er super uit.

Hier eten we inmiddels sla, aardappels en peultjes uit de tuin. Erg lekker. Tevens doet de Egyptische ui het goed , de knoflook zal ik weet eens checken want vond deze nog wat te klein. De eerste tomaten komen er aan. Maar door de kou moeten we nog wat langer wachten als vorig jaar.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 08:25

Slakken... Ik heb gisteren een slakken dans gedaan tijdens mijn avond wandeling. Stapje plet stapje pletplet stapje pletplet Plet.

Ik heb het idee dat ze dingen die gezaaid zijn wat meer met rust laten als dingen die over geplant zijn. De eenden helpen ook wel iets.

Sla komt goed op, uien in de moestuin doen het ook goed, kool komt er ook redelijk door.

Ik ben bij veel dingen labels vergeten te zetten, best lastig soms, is iets sla of een beginnend bloem plantje :+

We hadden ibc kratten bekleed met schaduwdoek en gevuld met compost (om te verplaatsen eigenlijk) en daar had ik pompoenen, mais en bonen in gezet en het lijkt dat de slakken het ijzer en of schaduwdoek niet zo leuk vinden.

Bij vrienden van ons eten ze zelfs de kit op van ramen die vorig jaar geplaatst zijn en kalk uit de voegen 8)7

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 09:27

Hier ook heel veel slakken. Ik haal er dagelijks een stuk of 10 uit mijn moestuinbak waar nu eigenlijk niks meer in staat behalve peterselie, tijm en 2 tomatenplanten. En ik haal er feitelijk tussen de 20 en 30 uit mijn konijnenren. Ze zijn ook erg gek op konijnenvoer

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 09:42

Ja ik voer mijn konijnen nu een paar keer per dag een heel klein beetje want ze vreten het hier ook op. Konijnen hebben ook nog struiken en gras op 50m2 ofzo dus komen echt niet om van de honger.

10 is weinig haha, ik zou willen dat het hier zo weinig was... Dat halen we van 1 aardappel plant af.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 10:21

Mijn dochter gaat tegenwoordig 1x per week naar haar „eigen“ moestuin. Er is een vrouw in het dorp die kinderen leert om een moestuin te maken, super leuk.
Zo heeft ze al geleerd dat woelmuizen ook van aardappels houden _O- (1 van haar planten was ineens enkel nog een gangetje).
Tegen de slakken neemt die vrouw haar super tamme kippen mee in de bakfiets, echt geniaal.
Kinderen kunnen die kippen ook aaien en zo.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-24 10:31

Hahahahaha die kippen mogen ook hier komen.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 10:32

Mijn kippen hebben collectief besloten dat ze naaktslakken niet lusten 8)7

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 10:41

jeetje77 schreef:
Mijn kippen hebben collectief besloten dat ze naaktslakken niet lusten 8)7

Oeh balen

Ik heb trouwens pas een zwakke egel naar de opvang gebracht. Die vrouw zei dat het dit jaar heel erg bal is omdat er te veel slakken zijn. Egels horen blijkbaar eigenlijk geen slakken te eten omdat die vol zitten met parasieten.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 11:08

Kippen zijn ook ideaal tegen bestrijden Colorado kevers. :j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-24 11:12

Misschien hebben wij ook die kevertjes. Ik zag paar roodachtige die ik uit de planten gehaald heb .

Voor vanavond geoogst de aardappelen en de eerste zelf uitgezaaide knoflook. De tuin staat er vol mee. Met sla een heerlijke verse maaltijd weer

Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 11:32

Weet niet hoe het in Frankrijk is, maar in Nederland heb je bestrijding plicht.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-24 12:02

Marcella schreef:
Weet niet hoe het in Frankrijk is, maar in Nederland heb je bestrijding plicht.

Niet meer. Maar we gaan er wel biologisch iets aan doen.

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 17:02

Wij hebben augurken de kas staan, nu wou ik deze inmaken in zoet/zuur.
Heeft iemand hier een lekker recept voor?

Ik zag al bij de jumbo, daar staat 24 uur met een snufje zout in een bak in de koelkast.
Is dat dan met of zonder water?