Jullie gasverbruik

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 13:19

MyWishMax schreef:
Is dat niet inclusief die belastingverlaging? En eventueel zonnepanelen? Als ik heel weinig verbruik qua stroom kom ik qua verbruik wel eens in de min.

dit is aan mij gericht?

Idd zonnepanelen, maar verwarmen daar nog niet mee. maar gas gebruiken wij ook weinig in vergelijk met andere.
Het maanbedrag stond eerst hoger, maar daar kregen we op terug.
Nu dus neer gezet aan ongeveer werkelijke kosten. Dat als de toko daar failliet gaat je de centen niet kwijt bent. Dan liever wat bij betalen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 13:28

Nee, die 2 euro en 10 euro ;) met die belastingverlaging dit jaar sta ik qua stroomkosten ook wel eens in de min. Als je dan ook weinig gas verbruikt en zonnepanelen hebt kan zo'n laag bedrag wel. Want dan kom ik uit op 50 euro in de maand bijvoorbeeld, als ik dan zonnepanelen zou hebben had dat nog lager kunnen zijn.

Ik ben ook erg zuinig, maar helaas geen zonnepanelen. Ik zit qua gas ook erg laag, dit jaar nog lager als normaal. Hoewel ik in de zomer volgens de app hoger zit als gemiddeld, maar in de winter veel lager. Zou s zomers nog meer willen besparen, maar weet niet zo goed waarop.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 13:35

MyWishMax schreef:
Hoewel ik in de zomer volgens de app hoger zit als gemiddeld, maar in de winter veel lager. Zou s zomers nog meer willen besparen, maar weet niet zo goed waarop.

Wat doet jou ketel met voorverwarmen van warm water? Soms kan je dat instellen dat hij dat alleen doet op basis van een programma wanneer je thuis bent ofzo of zelfs helemaal niet voorverwarmd en alleen verwarmt op het moment dat je warm water vraagt. In dat laatste geval duurt het natuurlijk langer voor je water warm is en afhankelijk van de je doel is dat natuurlijk niet zo handig qua zuinigheid mbt zuinig met water.
Ik weet overigens niet wat het voordeligste is mbt de drie opties qua voorverwarmen van warm water, daar heb ik me nog niet in verdiept, maar dat is misschien wel een onderzoekje waard als je daarop meer wilt bezuinigen.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 13:38

Mwm bij jou heb ik het idee dat een groot deel van je kosten van je gas ook zitten in de staat en het onderhoud van je huis. Ik heb wel eens cijfers van je verbruik voorbij zien komen, die zijn echt een stuk hoger als de mijne, terwijl mijn thermostaat normaal gesproken op 17 graden staat. Voorgaande jaren was ik daarmee zo'n 500m3 gas kwijt, ik gok dat het verschil zou kunnen zitten in het type huis, de isolatie daarvan enzovoorts. Je zou zo'n wooncorporatie toch een schop onder hun hol willen geven zeg dat ze zich even gaan inzetten voor mensen in koude huizen... -O-

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 13:41

DuoPenotti schreef:
Wij zijn gewoon heel zuinig met energie, altijd al, niet alleen nu.
Zouden wij het dan niet krijgen zouden we afgestraft worden op zuinig zijn. Tegenover mensen die het hele huis op 22 graden stoken.
Dus ja wel eerlijk dat wij het ook krijgen vind ik dan.
Voor de rest pissen we overal al naast.
Het zou fijn zijn als het op de gewone rekening zou komen om daar boodschappen mee te compenseren. Maar zoals ik begrijp is dat dus niet.

Eens. Omdat ik altijd al zuinig ben, zou ik dus naast de pot piesen. Overigens heb ik niet meer mijn oude contract en betaal ik meer dan het dubbele dan begin dit jaar toen ik nog een vast contract had. Ik betaal nog niet het 5x, dat niet, maar wel veel meer dan ik gewend was. Zou ik dan niets mogen krijgen, omdat ik zo zuinig leef? Mensen die enorm hebben geinvesteerd in zonnepanelen, isoleren etc. zouden het dan ook niet mogen krijgen, terwijl die juist zoveel investeringen hebben gedaan? Dan iemand die 22 graden stookt zonder die investeringen....

Ik vind dit juist een meer eerlijke regeling dan die 1300 waar juist zoveel mensen net buiten vielen terwijl die het zo hard konden gebruiken....

Misschien dat er een uitzondering mag komen voor mensen die nog op de oude lage tarieven zitten de komende tijd, maar iedereen die vanaf begin crisis heeft moeten overstappen heeft er gewoon recht op vind ik.

Roodvos schreef:
Maar even hè, hoe kan dit?
Ik betaal alleen al bijna 60 euro per maand aan vaste leveringskosten en netbeheerkosten. Dan heb ik nog niets verbruikt. Zelfs al ik alleen maar elektriciteit zou afnemen zou ik maandelijks al 29 euro moeten betalen.
Hoe komen jullie aan bedragen als 2 en 10 euro :o?

Mijn vaste kosten zijn al een minbedrag elke maand, als je de vermindering van de energiebelasting daarin meeneemt. Vaste kosten gas is 16,26 per maand, vast voor stroom 26,09. Maar vermindering energiebelasting is -61,92 per maand (-742,98/12).

Daarnaast heb ik zonnepanelen waardoor ik mijn stroom kan wegstrepen, en is mijn verbruik erg laag (alleen staand, klein huis, zuinig met stoken). Mijn vorige jaarrekening was stroomverbruik -1100 kwh en gasverbruik 334 m3.

Overigens is mijn gasverbruik niet super veel verminderd nadat mijn huisje een aantal jaren terug is aangepakt (dubbelglas, geïsoleerd dak). Maar qua stroom sinds de panelen wel echt heel snel verschil.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 13:54

MyWishMax schreef:
Zou s zomers nog meer willen besparen, maar weet niet zo goed waarop.

Heb je al een heel erg zuinige spaar douchekop? Er zijn er die maar 5 l/m geven. Het heeft bij ons het gasverbruik in de zomer gehalveerd.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 14:14

Roodvos schreef:
Ik betaal alleen al bijna 60 euro per maand aan vaste leveringskosten en netbeheerkosten. Dan heb ik nog niets verbruikt. Zelfs al ik alleen maar elektriciteit zou afnemen zou ik maandelijks al 29 euro moeten betalen.

Meestal wanneer iemand zonnepanelen heeft en terug levert. Dat is i.i.g. bij mij het geval.

Afbeelding

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 14:18

MyWishMax schreef:
. Zou s zomers nog meer willen besparen, maar weet niet zo goed waarop.

Kijken hoe je cv Staat ingesteld. Bij mij ging hij elke 2 uur het kraanwater opwarmen.
Dit heb ik uitgezet gezet.
Hij warmt nu alleen op wanneer ik de kraan aanzet. Moet dan wel iets langer wachten dus kost iets meer water maar.cv slaat nu niet meer steeds aan en verbruikt niet onnodig gas.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 14:19

Die douchekop scheelt best veel inderdaad.
Wij hebben vorig jaar een besparende douchekop gekocht voor op de boot, en doordat die zo'n krachtige straal heeft gebruik ik hem zelfs met de kraan maar half open, dan geeft ie nog meer dan genoeg water en verbruikt die maar 2 liter per minuut.
Vorige week heb ik er toevallig ook nog eentje besteld voor thuis. Die dingen zijn zó fijn!
Deze heb ik: *link*

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 14:31

Tieme schreef:
Roodvos schreef:

Meestal wanneer iemand zonnepanelen heeft en terug levert. Dat is i.i.g. bij mij het geval.

[ [url=m/XLz2B5.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ook eneco? Onthou dat 't bedrag van teruglevering daar niet helemaal klopt. Zolang het over het jaar weggestreept kan worden wel, maar alle extra opwekking levert maar 0.09 cent op.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 14:33

Mooie douchekop 8nnemiek. Wij hebben een Grohe vitalo. Het is het best eens waard om te meten hoeveel water je douchekop doorlaat. Gewoon het water 1 minuut in een emmer opvangen, dan weet je of je hierop kunt besparen. Hou er ook rekening mee, dat bij douchekoppen met verschillende standen de hoeveelheid water ook kan verschillen. Onze oude douchekop zat op 9 liter en deze nieuwe volgens de fabrikant 5,7, maar bij ons door een begrenzing in de kraan 4 l.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 15:03

Via easy switch nu een aanbieding van Budget energie. Gas voor 2,73 m3 en elekt voor 0.69 KwH
Misschien heeft iemand er wat aan die nu veel hoger zit en een variabel contract heeft ????

Yv_

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 15:20

Heb je die waterbesparende douchekoppen ook voor regendouches? Zo'n standaard kop past er bij mij niet op, heb echt zo'n ding boven mijn hoofd zeg maar

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 15:21

Tancreda4 schreef:
Ook eneco? Onthou dat 't bedrag van teruglevering daar niet helemaal klopt. Zolang het over het jaar weggestreept kan worden wel, maar alle extra opwekking levert maar 0.09 cent op.

Jawel, dit bedrag klopt. Gaat namelijk over augustus. Per 5 september is de terugleverprijs verlaagd.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 15:30

Tieme schreef:
Roodvos schreef:

[ [url=m/XLz2B5.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ja, maar dat is je daadwerkelijke verbruik/kosten. Ik had in augustus een verbruik van circa -€100, idd door het terug leveren. Maar dat staat los van je voorschot tarief, omdat je dan (meestal) al betaald voor de wintermaanden waarin je meer energie gebruikt en de panelen minder opleveren.

Dus ik betaal gewoon maandelijks mijn voorschot van €250 voornamelijk alvast voor het gasverbruik van de komende winter. Aan het einde van de looptijd (juli '23 in mijn geval) wordt eea dan met elkaar verrekend.

Dus als je per maand voorschot en teruglevering met elkaar verrekent dan snap ik dat je op een klein, of zelfs negatief bedrag uitkomt. Maar volgens mij schreef Peerke dat ze geen panelen hebben. Dan snap ik niet hoe je aan een voorschot komt van €10, tenzij je echt een marginaal gebruik hebt en dan met de vermindering van de energiebelasting.
(En dan vraag ik mij weer af hoe je aan zo'n marginaal gebruik komt.)

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 15:31

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 16:16

Stille meelezer hier, maar wil toch wat vragen over de douchekoppen!

Ik heb een regendouche, maar met erg weinig waterdruk. Daardoor duurt mijn haar uitspoelen bijvoorbeeld best lang, en dus meer waterverspilling. Dus ik was al aan het kijken om een normale douchekop te plaatsen.

Hoe zit dar dan met waterbesparende douchekoppen? Zit daar nog wel waterdruk achter? Of vraag ik wat geks en heb ik gewoon weinig waterdruk in mn appartement? :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 16:23

Die wat ik plaatst daar zit echt goede druk achter als je leidingen weinig druk hebben :j Dat was voor mij ook de grootste reden om hem te kiezen, omdat we weinig waterdruk op de boot hebben.
Het is wel echt verschillend per type. Je moet er echt een hebben met heel kleine gaatjes in het sproei-gedeelte (vergelijk het met een tuinslang die je dubbel knijpt, dan gaat die harder sproeien ondanks dat er minder water uit komt)

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 16:39

Onze Grohe douchekop is ook geschikt voor weinig waterdruk. Dat is wel belangrijk om op te letten inderdaad.
Een regendouche is sowieso een grote verbruiker van water en gas. Een normale verbruikt 20 liter water per minuut, die uit de link hierboven 8 liter. Een gewone spaardouche 5 liter.

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 17:31

Hier in huis de keuze tussen regendouche en gewone douchekop. Mijn man en kind gebruikte altijd de regendouche en ik de gewone. Toevallig stuitte ik vorige week op een artikel dat regendouches grootverbruikers zijn en sindsdien moeten zoon en man onder de gewone, het scheelt inderdaad aanzienlijk in verbruik!

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 17:42

Dat is handig om te weten, dan snap ik wel waar mijn hoge waterverbruik (en wellicht ook een stukje gas) vandaan komt. Thanks!
Ik heb echter echt zo’n zuil met van die massagestralen enzo en daar zie ik alleen een kop van ruim 500€ voor. Dat weegt niet op.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 17:49

Yv, dat zal een aanzienlijk deel gas zijn, al die liters water moeten toch verwarmt worden. Maar even de douchekop vervangen is dan niet makkelijk inderdaad.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 18:21

Yv_ schreef:
Tancreda4 schreef:
Waarom niet helemaal eerlijk? Ik denk dat deze vorm juist eerlijk is voor iedereen.

Dubbel... De mensen met de oude contracten die nog even doorlopen krijgen dan een bonus die ze totaal niet nodig hebben, terwijl anderen het wel heel goed kunnen gebruiken. Mijn collega lacht zich krom, die is al een midweekje weg aan het plannen. Die betaalt de aankomende 2 jaar nog echt een minimaal bedrag (met btw verlaging zit hij nu op iets van 68 cent voor gas, iets van 16 cent voor stroom), krijgt terug door zijn zonnepanelen en ziet nu ook dollartekens in die 2x 190 euro. Maargoed, hele berekeningen maken op zo'n korte termijn gaat ook niet werken. En dan heb je straks weer de middenklasse die overal naast piest. Dus in dat opzicht is het wel weer eerlijk: gewoon iedereen, of niemand.

Van de andere kant, die 1300 euro energie toeslag komen wel bij de werkenden vandaan.
Wij hebben ook een contract.
Verder helemaal geen toeslagen maar voor ons is alles ook duurder geworden.
Mogen wij dan ook eens een meevaller hebben?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 19:27

8nnemiek schreef:
Die wat ik plaatst daar zit echt goede druk achter als je leidingen weinig druk hebben :j Dat was voor mij ook de grootste reden om hem te kiezen, omdat we weinig waterdruk op de boot hebben.
Het is wel echt verschillend per type. Je moet er echt een hebben met heel kleine gaatjes in het sproei-gedeelte (vergelijk het met een tuinslang die je dubbel knijpt, dan gaat die harder sproeien ondanks dat er minder water uit komt)

Dus ook bij weinig druk in de leidingen toch veel water ( voor je gevoel ) uit de douchekop bij die van bol.com ?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 19:28

Sharani schreef:
Onze Grohe douchekop is ook geschikt voor weinig waterdruk. Dat is wel belangrijk om op te letten inderdaad.
Een regendouche is sowieso een grote verbruiker van water en gas. Een normale verbruikt 20 liter water per minuut, die uit de link hierboven 8 liter. Een gewone spaardouche 5 liter.

Ik wist helemaal niet dat er speciale douchekoppen zijn voor weinig waterdruk in de leidingen !