Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Varekaj schreef:Airco? Wat is dat?Op mijn werk bestaat dat niet (oud gebouw) en ik heb ook nog eens tussen 8.30 en 11 de zon op mijn raam. Heerlijk warm dus deze tijd van het jaar. Goddank werk ik deze week in de namiddag en houden ze netjes raam en gordijnen dicht, dan blijft het een tikje leefbaar.
Thuis een mobiele airco maar... We gebruiken hem alleen als ventilator. Wanneer je er water in doet met een ijsblok koelt het in het begin wel (of blaast iig koudere lucht) maar die vochtige lucht blijft wel in huis hangen. En dan wordt het juist nog drukkender en warmerOf we doen iets verkeerd, dat kan ook natuurlijk.
In huis is het deze periode tussen 22 en 23,5 graden, in de slaapkamer en werkkamer zal het 25-26 zijn. Die zitten een verdiep hoger, net onder het dak met hele dag zon er op. Doorwaaien kan alleen door beide ramen open te zetten tegenover elkaar, op kiepstand geeft het amper verschil. Dus vriend zit regelmatig te koken achter zijn laptop. Die vertikt het om een etage lager en frisser te gaan zitten. Hij is nog steeds niet door die afkruimelende stoel gezakt trouwens
Loeky01 schreef:Ik lees mee, maar breek even in over de energiekosten van de airco. Bij ons staat ie 24/7 aan ivm slecht geïsoleerde huurwoning. Wij hebben een splitunit en de energiekosten zijn in de zomer net zo hoog als in de winter. Dus ze vreten aardig wat stroom, maar het is het voor ons wel waard. Anders hadden wij nu namelijk met 30+ graden gezeten binnen. In een volgend huis willen wij dus ook weer airco, maar dan ook zonnepanelen. Denk dat dat veel scheelt.
Prairy schreef:Beste is om de zon af te schermen voor hij bij het raam komt, dus zon bescherming aan de buitenkant van het raam.
Wij hebben een blauwe maandag in een nieuwbouw loft gewoond met 5 meter hoge ramen op het zuiden. Was goed geïsoleerd. En als het buiten 20 graden was, was het bij ons al 24. Ik was echt ontzettend blij dat we daar weg waren voor het echt zomer werd. Dat was echt niet te harden. Sliepen op een entresol met glazen panelen dus 0 lucht doorvoer. Verwarming was er wel, koeling niet. Mobiele airco had geen nut want het kon nergens naar buiten, slang te kort
Nadeel van de huidige slaapkamer is dat er geen raam in zit, vorige zomer hebben we bijna de hele tijd lekker in de tent in de schaduw van de bomen geslapen