Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tyleysmiley

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 13:54

Ik hoop dit jaar te verhuizen vanuit een koophuis naar een huurwoning, maar ik ga daar volgend jaar wel een airco laten plaatsen.
Ik kan zo slecht tegen die hitte en slapen lukt dan al helemaal niet meer.
Zijn dat nou flinke energievreters?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 13:58

Ik denk dat dat wel meevalt, mits je een beetje een energiezuinige neemt.

Heb mijn droger gewisseld vorig jaar, die verbruikt echt nog maar een fractie van wat ze een aantal jaar geleden verbruikte.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 13:58

Varekaj schreef:
Airco? Wat is dat? }> Op mijn werk bestaat dat niet (oud gebouw) en ik heb ook nog eens tussen 8.30 en 11 de zon op mijn raam. Heerlijk warm dus deze tijd van het jaar. Goddank werk ik deze week in de namiddag en houden ze netjes raam en gordijnen dicht, dan blijft het een tikje leefbaar.

Thuis een mobiele airco maar... We gebruiken hem alleen als ventilator. Wanneer je er water in doet met een ijsblok koelt het in het begin wel (of blaast iig koudere lucht) maar die vochtige lucht blijft wel in huis hangen. En dan wordt het juist nog drukkender en warmer -O- Of we doen iets verkeerd, dat kan ook natuurlijk.
In huis is het deze periode tussen 22 en 23,5 graden, in de slaapkamer en werkkamer zal het 25-26 zijn. Die zitten een verdiep hoger, net onder het dak met hele dag zon er op. Doorwaaien kan alleen door beide ramen open te zetten tegenover elkaar, op kiepstand geeft het amper verschil. Dus vriend zit regelmatig te koken achter zijn laptop. Die vertikt het om een etage lager en frisser te gaan zitten. Hij is nog steeds niet door die afkruimelende stoel gezakt trouwens :Y)

Dan ben ik wel benieuwd naar wat voor een airco je hebt. Is het geen air cooler? Want die doen veel minder.

Reden dat ik een airco heb gekocht is dat hij ook de lucht ontvochtigd. Dus dat het drukkende er dan vanaf gaat. Ik heb een pinguïno.
Ik hoef er geen water in te doen, alleen het reservoir te legen

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 14:16

Dankjewel PS..ik zal me er eens in verdiepen.
Misschien maar in de winter laten plaatsen haha,want als ik lees hoe druk die airco-mannen het allemaal hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 14:21

Misschien ga ik ook eens kijken voor een vaste airco, heb nu een mobiele, maar daarvoor moet het raam een eindje open en dat heeft dan zo weinig nut met deze hitte. Mijn slaapkamer staat op de zon, dus het wordt daar heerlijk warm :+ Andere optie is luiken/screens aan de buitenkant, dat zou ook al veel schelen denk ik :j

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 14:39

Wij hebben van die klittenband dingen om aan het raam te maken. Dan heb je alleen een gat waar de slang uit moet

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 15:04

Ik wil eigenlijk airco laten aanleggen over 2 verdiepingen. Ben benieuwd wat daar de kosten van zijn.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 15:09

Wij hebben in maart een airco aangelegd. Alleen laten afvullen door gecertificeerd persoon (familie :+ ). Airco was in de aanbieding, dus wij waren rond de €850 kwijt in totaal. Split unit airco 3.5kW volgens mij (of 5kW), geschikt om ons hele huis te koelen indien nodig maar we gebruiken hem vooral voor boven. Hij hangt op zolder in het trapgat (ik slaap op zolder).

Edit: ik ken ook iemand die 6x zoveel kwijt was. Maar dat was wel inclusief monteren en afvullen door professionals en volgens mij 2 binnen units.

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 15:17

Ik lees mee, maar breek even in over de energiekosten van de airco. Bij ons staat ie 24/7 aan ivm slecht geïsoleerde huurwoning. Wij hebben een splitunit en de energiekosten zijn in de zomer net zo hoog als in de winter. Dus ze vreten aardig wat stroom, maar het is het voor ons wel waard. Anders hadden wij nu namelijk met 30+ graden gezeten binnen. In een volgend huis willen wij dus ook weer airco, maar dan ook zonnepanelen. Denk dat dat veel scheelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 15:20

Loeky01 schreef:
Ik lees mee, maar breek even in over de energiekosten van de airco. Bij ons staat ie 24/7 aan ivm slecht geïsoleerde huurwoning. Wij hebben een splitunit en de energiekosten zijn in de zomer net zo hoog als in de winter. Dus ze vreten aardig wat stroom, maar het is het voor ons wel waard. Anders hadden wij nu namelijk met 30+ graden gezeten binnen. In een volgend huis willen wij dus ook weer airco, maar dan ook zonnepanelen. Denk dat dat veel scheelt.

Daar dacht ik ook aan, dus ga denk ik liever voor screens..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 17:08

Wij hebben dus een Aircooler en nee die dingen doen niet zo bijster veel. Vooral lucht verplaatsen :Y) maar goed, soms is dat al een deugd op zich

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 17:38

Beste is om de zon af te schermen voor hij bij het raam komt, dus zon bescherming aan de buitenkant van het raam.

Wij hebben een blauwe maandag in een nieuwbouw loft gewoond met 5 meter hoge ramen op het zuiden. Was goed geïsoleerd. En als het buiten 20 graden was, was het bij ons al 24. Ik was echt ontzettend blij dat we daar weg waren voor het echt zomer werd. Dat was echt niet te harden. Sliepen op een entresol met glazen panelen dus 0 lucht doorvoer. Verwarming was er wel, koeling niet. Mobiele airco had geen nut want het kon nergens naar buiten, slang te kort :+

Nadeel van de huidige slaapkamer is dat er geen raam in zit, vorige zomer hebben we bijna de hele tijd lekker in de tent in de schaduw van de bomen geslapen :D

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 17:44

Voor degene die trouwens snel wat geld willen verdienen, kan je ook kijken voor klusjes op de site van getjobsdone. Bijvoorbeeld een keer folders lopen of de social media doen voor een bedrijf. Het zit niet overal in Nederland maar wel makkelijk als je een klusje in de buurt hebt en een extra centje wilt :j

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-21 18:28

Nooit van gehoord Escada, goed idee voor de harde werkers hier.

Bij ons staan zoveel diensten open dat ik geloof ik 60 uur per week kan werken en dan nog is er werk zat }:0 zo erg is het nog nooit geweest...

Hier geen airco en gelukkig geen tuin op zuid. Was tot een jaar of 10 geleden denk ik soort van ideaal, maar merk dat steeds meer mensen het niet prettig vinden. Mijn tuin ligt op oost (achter) west (voor). Heb eigenlijk altijd wel ergens zon. Achter is nu heerlijk koel, want ook schaduw door bomen en woningen rondom. Voor is het nu erg warm, maar doe momenteel de gordijnen dicht rond 13.00 uur, dan komt die zon er niet door en valt het best wel mee.

Geen verstand van airco hier... had gisteren wel een blowertje aanstaan tijdens het online lesgeven. Jeetje ik dreef zo'n beetje achter mijn laptop vandaan }:0

Vandaag (weer) een tuinmeevaller. De plaatselijke stadstuin (tuin van de wijk, sociaal project) had plantendag en twee boompjes gescoord en enorme pluk van bepaalde bloemensoort. Dus tuin is weer meer aangekleed en dat voor het geweldige bedrag van... 4,50 Euro :+

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 18:34

Tuin op het zuiden is leuk als er ook wat bomen enzo staan dat je ook gewoon in de schaduw kan zitten.

Die strak betegelde steenovens van tegenwoordig heb je niets aan.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 18:41

Die 'onderhoudsvrije' luchtplaatsen maken de boel alleen maar warmer, een grasmat (en dan van echt gras, geen plastic) is zoveel fijner als het zo warm is.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 18:41

Prairy schreef:
Beste is om de zon af te schermen voor hij bij het raam komt, dus zon bescherming aan de buitenkant van het raam.

Wij hebben een blauwe maandag in een nieuwbouw loft gewoond met 5 meter hoge ramen op het zuiden. Was goed geïsoleerd. En als het buiten 20 graden was, was het bij ons al 24. Ik was echt ontzettend blij dat we daar weg waren voor het echt zomer werd. Dat was echt niet te harden. Sliepen op een entresol met glazen panelen dus 0 lucht doorvoer. Verwarming was er wel, koeling niet. Mobiele airco had geen nut want het kon nergens naar buiten, slang te kort :+

Nadeel van de huidige slaapkamer is dat er geen raam in zit, vorige zomer hebben we bijna de hele tijd lekker in de tent in de schaduw van de bomen geslapen :D

Geen enkel raam in je slaapkamer?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 19:52

Ja wel een raam maar die kan niet open. Zit alleen een rooster in. Afhankelijk hoe lang we hier nog blijven wonen komt er misschien nog wel een ander kozijn met raam dat open kan in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 21:08

Wij hebben geen tuin, dat bespaart ook lekker. Enkel een klein terras op 1 hoog, aan de straatkant en dat zit eigenlijk in de woning geïntegreerd. Dus 2 kanten zijn de ramen van de woonkamer (1 zijde raam en 1 zijde schuiraam/raam) en dan plafond van het bovenste verdiep en zijmuur want buren. Heerlijk want je zit er altijd droog en echt veel wind heb je er ook niet. Maar duivels heet met dit weer, net een broeikas/serre. Daar kan je nu niet in de zon zitten, je smelt ter plekke.

Niet alleen dat geeft warmte, de zon weerkaatst ook op de witte gevels aan de overkant van de straat. Dus vanaf de middag tot zonsondergang heb je daar ofwel (in)directe zon ofwel reflectie.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 21:47

poeh ik kwam thuis na werk en het is hier binnen nu 34 graden, zelfs in mn onderbroek heb ik het nog te heet, gelukkig wel koel slapen vanavond, maar ik wil niet weten hoe het hier word als het een paar dagen goed warm word van de zomer. Ik ga toch googelen voor airco's, maar liefst beetje low budget wel, mocht iemand nog tips hebben.

Nieuwe kitten die ik gister opgehaald heb gaat heel goed. Maakte mij gister nog wel wat zorgen, mijn andere kat was namelijk meteen heel aanhankelijk toen ze bij mij kwam als kitten, maar deze kroop onder het bed en was niet te benaderen, uiteindelijk durfde ze er wel onderuit voor een spelletje met veertjes haha, alleen handen en elke beweging die ik maakte en elk geluid schoot ze weer weg, eten wou ze ook niet, nog steeds wat moeizaam maar er gaat nu wel iets in, zo'n verhuizing is natuurlijk ook wel heel spannend.
Maar vanmorgen was ze al iets meer op haar gemak, kreeg al voorzichtig een kopje en toen ze door had dat het oke was ging ze maar op schoot slapen, sindsdien is ze ineens niet meer van mij af te slaan :+
En t huis.. ja, de eerste bloempot lag na 10 minuten al omver, een echte baby :+
maar ze is zo ontzettend lief! Mijn andere kat vind het nog maar een vreemd ding, maar de kitten gaat er goed mee om, is nieuwsgierig, maar zodra mijn andere kat begint te grommen (dat is ook echt het enige dat ze doet) zet ze rustig een pasje achteruit. Respecteren tot nu toe elkaars ruimte dus dat is goed, mijn andere kat moet altijd wennen aan nieuwe dingen en is er uiteindelijk toch altijd blij mee, dus denk dat dit ook wel goed komt :j
En ja, hoe moest het ook al weer niet ..

Afbeelding

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 21:49

Oh wat is ze mooi getekend!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 21:52

Aah lief!
Hier duurde het 3 dagen, dat blazen en grommen van de andere kat. En nu moedert ze over de kitten, zo lief.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 21:54

Wat een plaatje! Succes met de opvoeding, plantenspuit werkt meestal het beste. Maar bij Bengalen is het volgens mij alleen maar leuk dat water _O-

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 21:56

Wauwwww wat een mooie kat! Die kon je vast niet gratis ophalen ;)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-21 21:56

Wat een knappe kat zeg <3 en zo te zien een ondernemend type :P :+