Bezuinigen op boodschappen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:56

Puck79 schreef:
Mijn kastje onder de gootsteen puilt uit van de schoonmaakmiddelen :o
We hebben in de keuken een roestvrij stale oven en achterplaat bij het fornuis. Ik poets me een ongeluk maar er blijven strepen op staan (van het vegen zeg maar). Van alles gekocht om te proberen van HG tot CIA voor roestvrij staal, vandaar de volle kast ;) Misschien iemand hier nog tips????
Ik gebruik eigenlijk alleen Cif, allesreiniger van huismerk en glorix huismerk voor het toilet.

Eerst gewoon schoonmaken met een sopje voor het vet, en dan navegen met een babydoekje.

Mootje

Re: Bezuinigen op boodschappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:00

Ik heb eigenlijk nooit strepen. Ik maak het fornuis elke dag schoon met een vaatdoek en het sopje van het afwassen! Wel moet je het niet te nat laten opdrogen. Ik knijp na het natmaken altijd de doek goed uit en ga er dan nog een keer overheen!

Puck79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:04

Bedankt voor de tips, ga ze proberen :)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:07

Dat met dat babydoekje deed ik alleen toen we kopers voor het huis hadden := voor mij is "niet zo vet als daarnet" prima :7 maar sommige mensen willen graag iedere dag een glimmend brandschone keuken natuurlijk.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:09

Babydoekjes heb ik ook een keer geprobeerd, maar dat vond ik er niet schoon uitzien.
Mijn huis ziet er uit als een showroom O:)

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:12

Mootje schreef:
Ik heb eigenlijk nooit strepen. Ik maak het fornuis elke dag schoon met een vaatdoek en het sopje van het afwassen! Wel moet je het niet te nat laten opdrogen. Ik knijp na het natmaken altijd de doek goed uit en ga er dan nog een keer overheen!

Of nog even nawrijven met een theedoek, werkt ook goed :j

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:27

Ik heb een keramische plaat en wát een ellende om dat schoon te houden/krijgen.
Als het water van de aardappelen over de rand komt met koken, dan brandt dat in en dat is er met geen mogelijkheid meer af te krijgen. Ik las onlangs dat er schrapertjes bestaan, heeft iemand daar ervaring mee of heeft iemand DE tip om het weer glanzend te krijgen?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:33

Voor de vloer heb ik een speciale vinyl reiniger van HG, maar doe zeker een jaar met een fles.
Heb gemerkt dat het echt voor het behoud van de vloer is, met alles reiniger krijg ik het niet goed schoon en krijgt de vloer na 2/3 keer dweilen een rare gloed er overheen zeg maar.

Dan heb ik afwasmiddel, spiritus (voor de ramen) een fles alles reiniger (ooit uit een gratis pakket), chloor (voor badkamer + WC) en dan van die vochtige schoonmaak doekjes van de Lidl (om even over gasstel heen te halen na het koken, de tafel mee af te nemen etc).
En dan doe ik het 1 keer in de week/1 keer in de 2 weken met een sopje (meestal gewoon een dreftsopje, anders een alles reiniger sopje).
Echt vies wordt het niet in de keuken omdat ik dagelijks een vochtig reinigingsdoekje over het aanrecht + gasstel haal.

ATE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:41

ik maak me sigaretten met een mascote apperaatje scheeld ook al een hele boel per week draai gewoon in een paar uur 200 sigaretten en dat voor ongeveer 15 euro
jajaj ik weet het niet roken is voordeliger ik kook elke dag voor 4 per en soms voor 6 als mijn zoon ook komt eten met vriendin en geef per week 150 euro uit daar zit ook nog de bezine bij voor de auto

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:42

@Quellian
Mijn familie in Duitsland kookt al jaren keramisch, net als velen daar, en de kookplaat ziet er nog steeds prima uit. Mijn moeder gebruikt een schraper en zegt dat dit goed werkt. Je moet er wel snel bij zijn. Daarnaast heeft ze volgens mij ook nog speciaal reinigingsmiddel, maar dat weet ik niet helemaal zeker.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 23:02

Een keramische kookplaat is hell! Water brandt inderdaad in. Ik haal zoveel mogelijk van dat kokende water weg met een stuk keukenrol maar ja, er moet toch verder gekookt worden. Ik heb speciaal spul maar ga niet iedere dag een half uur kookplaat poetsen. Vaak doe ik met sopje de troep eraf en met theedoek nawrijven. Voor een goeie beurt heb ik HG intensief keramische kookplaat reiniger.

HG is een duur merk. Voor mijn laminaat heb ik laminaatreiniger van het Kruidvat, vloeren zien er prima uit, de glans blijft.

Glazen tafeltjes en spiegels kun je ook reinigen met een dop schoonmaakazijn in een emmertje. Ik gebruikte altijd spiritus voor de ramen maar tegenwoordig ook schoonmaakazijn.

Glassex gebruik ik ook best vaak, eerst ga ik met zo'n duster (klein plumeautje) alles langs en dan met een lekker doekje en glassex alles opfrissen.
Miep Kraak fluitend het huis door :)

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 23:03

Ik kook ook keramisch en kies hier nooooooit meer voor. Nou is dit ook een fornhuis dat al in het huurhuis stond, dus was weinig keuze bij. Verschrikkelijk inderdaad, ik kan er niet mee overweg.

Heb wel speciaal spul ervoor ook, dat werkt briljant. Zal morgen eens kijken hoe het heet.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 23:23

Hier ook keramisch. Als we een eigenhuis zouden kopen wil ik een grote leefkeuken met 5 of 6 gaspitten.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 23:43

Het is hier verplicht electrisch koken. Ik was altijd gas gewend. Wat een horror!

Inductie zou een goeie optie zijn maar daarvoor ontbreekt wat geld. Een van de branders gaat alleen nog maar op volle stoom, daar heb ik niet veel meer aan. Ik geloof dat dit mijn 3e keramische plaat is in 1 jaar tijd. Wel allemaal 2e hands hoor. Met de aansluiting zaten ze al te hannessen. Pffffff. En dan heb ik het over electriciens.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 00:55

Ik heb ook een keramische kookplaat. Ik zit in een huurappartement en hier is geen gas, de kookplaat zal er al in, ik vind het dikke horror. vind het absoluut niet fijn koken, ik wil gewoon gas (maar dat is hier dus niet mogelijk..) Inductie hadden mijn ouders , water kookt daarop wel snel , maar ik ben gewoon gas liefhebber denk ik...

De moeder van mijn beste dinnetje heeft ook een keramische kookplaat en die vertelde me dat je met keramisch anders kookt. Dat je veel met restwarmte kookt. Dus bijv aardappelen koken en dan bepaald aantal minuten voor ze klaar zijn de kookplaat uitzet. omdat het nog lang warmte afgeeft.

Ik heb alleen maar ruzie met mijn kookplaat :P soms blijft het lichtje branden als 1 van de branders allang afgekoeld is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 01:07

flicka schreef:
Een keramische kookplaat is hell! Water brandt inderdaad in. Ik haal zoveel mogelijk van dat kokende water weg met een stuk keukenrol maar ja, er moet toch verder gekookt worden. Ik heb speciaal spul maar ga niet iedere dag een half uur kookplaat poetsen. Vaak doe ik met sopje de troep eraf en met theedoek nawrijven. Voor een goeie beurt heb ik HG intensief keramische kookplaat reiniger.

HG is een duur merk. Voor mijn laminaat heb ik laminaatreiniger van het Kruidvat, vloeren zien er prima uit, de glans blijft.

Glazen tafeltjes en spiegels kun je ook reinigen met een dop schoonmaakazijn in een emmertje. Ik gebruikte altijd spiritus voor de ramen maar tegenwoordig ook schoonmaakazijn.

Glassex gebruik ik ook best vaak, eerst ga ik met zo'n duster (klein plumeautje) alles langs en dan met een lekker doekje en glassex alles opfrissen.
Miep Kraak fluitend het huis door :)

Ga ik de laminaatreiniger van de kruidvat eens halen als deze fles leeg is. Heb nu een goedkoper merk laminaatreiniger maar die doet niets.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 08:01

ik heb ook een keramische kookplaat en die is goed schoon te houden hoor :j
heb inderdaad zo'n schrapertje en die gebruik ik na het koken, vervolgens even met een doekje eroverheen en vervolgens met
Afbeelding
et voila, de kookplaat ziet er weer als nieuw uit :)

jonur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 10:40

Staalfix, gewoon bij de AH verkrijgbaar werkt super voor fornuis enzo.

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 12:11

kleinvosje schreef:
... wat jij nu voor 2 personen per week kwijt bent, geef ik uit voor 4 personen.

Hoe??

Werkelijk waar, ik krijg dat niet voor elkaar..
Ik ben elke week weer een hele klap geld kwijt.. :=

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 14:24

Hier ook een keramische kookplaat en ik ben er wel blij mee.
Als de piepers zijn overgekookt laat ik na t koken de plaat eerst afkoelen ,
spuit er dan de reiniger van HG op en laat t een kwartiertje weken.
Schrapen doe ik niet , ik krijg het er na het weken zo af.
Af en toe gebruik ik die intensief reiniger van HG.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 14:32

wat een goed topic!
ik blijf mee lezen :D

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 15:51

jilleroo schreef:
De moeder van mijn beste dinnetje heeft ook een keramische kookplaat en die vertelde me dat je met keramisch anders kookt. Dat je veel met restwarmte kookt. Dus bijv aardappelen koken en dan bepaald aantal minuten voor ze klaar zijn de kookplaat uitzet. omdat het nog lang warmte afgeeft.

heeft niets met keramisch koken te maken :n
dit doe ik ook als ik kook. na 10 minuten koken gaat hij uit. even 10 min. wachten en het is gaar. en ik kook op gas.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 16:11

oh , nou ja, zo legde zij het uit. Dus ik weet er verder ook niet zo veel van :P

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 16:14

jilleroo, zo heeft mijn moeder het me ook geleerd, omdat de plaat nog lang warm blijft (bij alle varianten electrisch koken, alleen bij inductie niet?) en met gas kom je dan meer op het 'stomen' als de pit uit is.
Ik zet soms ook wel dingen gewoon op een rekje op het aanrecht om het verder in het hete water te garen.
Ik vind op gas koken vreselijk (en eng!), we hebben het hier ook niet.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 16:14

je doet echt het gas uit? Maar dan kookt het water toch niet meer?
Zou dat veel schelen dan, want zoveel gas verbruik je toch niet met koken?