Tuintips, hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

manzano

Re: Tuintips, hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 15:37

Nee dat is zeker goedkoper idd. Al waren we in boskoop voor een magnolia ook nog zo'n 50,- kwijt geloof ik, dus dan kom je met 200,- nog niet ver hihi. Maar hangt natuurlijk ook van type en formaat planten af wat het kost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 15:38

precies manzano, dat speelt zeker mee!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 15:44

Ik vind juist eenjarigen duur, omdat je ieder jaar weer nieuwe moet zetten.
Maar Vonneke, als ik dit topic zo lees kan jouw man hier nog best wat bijklussen. :+

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 15:47

Wat een schitterende tuinen weer zeg.. Wat een werk ook! En dan ben ik al trots op mijn tuintje en wat we dr nu aan gedaan hebben :+

Mijn geplante bloemen doen het best goed, alleen de vlijtige liesjes heb ik net verplaatst naar de boarder aan de andere kant van de tuin, zodat ze niet in de volle middag zon staan. De border in de zon heb ik nu 2 geraniums ingezet die ik van de week had gekocht. Ik hou niet zo van geraniums, maar deze vond ik wel mooi, zo licht roze dat ze bijna wit zijn met een heel ronder roze/paars hart. En dan vrij grote bloemen. Staat wel fleurig :D
Verder lijkt mn gras het aardig op te pakken gelukkig. En de bramen zijn hardnekkig en willen ondanks de round up nog niet echt dood gaan :(

Vonneke, hmm, waarom tegels en vlonders? is dat niet heel onhandig qua hoogte verschil? Ik zou denk ik het 1 of het ander doen, of half om half, maar niet je terras in 3en opdelen zo. Huis grijs schilderen zou ik ook niet snel doen, maar ik hou helemala niet van grijs dus dat kan er ook mee te maken hebben :+
Doe border zou je denk ik best aan de achterkant iets hoogs kunnen zetten met daar voor wat lagere bloeiende (1 jaars) planten. Een mooie klimmer dr achter ofzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 15:57

Er komt geen hoogte verschil. De vlonders komen net zo hoog te liggen als de tegels.

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 17:18

Destino, wat ik je tuin mooi opgeknapt! Precies zoals ik onze tuin ook in gedachten heb.. die blokken, waarmee je de borders hebt gemaakt, zijn die duur?

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 18:04

Susem bedankt hihi! Die blokken waren 3,75 per stuk..
De afmetingen zijn 30x15x15, maar je hebt ze ook in langere afmetingen :)
Patio getrommeld heten ze.

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 18:14

Ook in een tuin met strakke lijnen kun je nog heel veel variatie aanbrengen. Bv. Grote stokken verven en die in een hoek of voor een kale muur neerzetten. Je kunt die laten begroeien. Maar zo zijn er nog veel meer mogelijkheden.
In de tuin van Vonneke zou ik, zeker met het oog op de tweeling, kiezen voor verschillende terrassen met verhoogde borders.
Probeer mee te lezen maar moet nu eerst 15 ballonnen van 75 cm beplakken met krantenpapier, gaan we gebruiken voor ons theaterconcert.

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 18:32

Oh, dat valt mee mee Destino, als ik ff snel reken, ben je een stuk of 60 blokken nodig voor 2 van zulke borders?

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 19:05

Pfff even denken volgens mij hadden wij meer dan 80 blokken.
Maar we hadden er wel wat over :+

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 08:49

Zo heb een hoop bij te lezen!

Veel planten zijn ook dood gegaan of hebben het moeilijk door de sneeuw die gevallen was en daarna de volle zon erop. Delen van mijn klimop zijn helemaal verbrand en zit nu dus gaten in, gelukkig trekt het al aardig bij.

_janet_ Wauw wat een werk!!
Ik vind het wel heel mooi geworden, als alles een beetje groter groeit dan wordt het echt heel gaaf denk ik :j

Destino: mooi geworden zeg!

merel_gomez : Ziet er gezellig uit!
Leuke potjes heb je staan :)

handig zo'n druppelslang!

Vonneke dat gaat lekker snel :j
En idd er zijn genoeg bloeiende vaste planten :)

Ik heb van het weekend ook even flink in de tuin gewerkt, dode en onkruid verwijderd, stekjes van vaste plantjes uit tuin van moeder en schoonmoeder geplant en waren nog even in het tuincentrum geweest:

Nieuwe waterplantjes (heb de bak maar weer een keer helemaal schoongemaakt, de drijf plantjes van vorig jaar hebben de winter niet overleefd)
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp ... 0955_n.jpg

De campanula:
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp ... 8299_n.jpg

Ijsbloemen die ik al een paar weken geleden had geplaatst
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp ... 2329_n.jpg

Een van de bakken met violen, die doen het echt super:
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp ... 5534_n.jpg

(kan ze helaas niet in linkjes doen, foto's zijn te groot??)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 09:00

benangelique schreef:
Hoeft niet. Wij hebben ook bloeiende vaste planten. Tussendoor inderdaad ook wel wat eenjarigen.

Ik heb het voordeel dat ik naast boskoop met al haar kwekers woon, dan is het ook niet zo duur!

Naar welke ben jij allemaal geweest? Ik weet Esveld, maar voor de rest? Misschien moet ik mijn neef eens bellen of hij nog wat heeft staan voor zijn kleine nichtje :D

Wij gaan als het goed is komend weekend de tuin aanpakken, dus dan kan ik daarna eindelijk eens wat planten gaan kopen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 09:34

Vonneke: Een zonnige border? daar zet je rozen in en dan een stel geurende. Sissy's, Irissen, huislook,
een Brugmansia en dan niet in de pot maar in de volle grond. Cytisus, een Clematis orientalis en dan tegen een pyramide laten klimmen. Mirabilis, Brandende liefde.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 10:05

Roos: ontwerp heb ik zelf gemaakt. Daarmee ben ik naar een kweker gegaan in de buurt. En samen hebben we de planten uitgekozen. Bij de kweker heb ik ook de planten aangeschaft.
Ik ga absoluut nooit planten bij een intratuin oid halen, betaal je voor het zelfde planten zeker 2 a 3 keer zoveel als dat je ze bij een kweker haalt.

Ook heb ik veel stekken gekregen van vasten plant oa van de vrouwenmantel en soorten geraniums.

Blackje: Leuk zeg een mini vijver! Vind het altijd erg leuk staan op een terras.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 14:51

Leuk die dingen onder het raam Blackje, is dat gewoon een balkonhanger in de muur geschroefd?
Zo'n waterbak is ook wel een idee, ipv vijver. :j

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 15:01

Nee dat zijn stenen bakken op van de muurdragers:
zo'n idee: Afbeelding

Ja ben heel blij met mijn waterton als vijver!
Heb hem voor een mooie prijs op de kop getikt, was nog een heel werk om schoon te maken, maar als je ziet wat ze daarvoor bij het tuincentrum vragen :oo

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 15:37

Blackje, heb je nog een vis in je waterton? Heb je er ook een zuurstofpompje in? Ziet er allemaal leuk uit.
Ik heb er nog eentje op het schuurzoldertje staan. die blijft daar nog maar een paar jaar i.v.m. kleinkinderen die er toch niet met hun handjes uit kunnen blijven.
Ik heb een paar weken geleden voor 6 euro hanging baskets bij Deen gehaald, doen het helemaal super.
Toch ben ik wel blij dat mijn voor- en achtertuin op orde zijn, want het is best heel veel werk om A) een goed ontwerp te maken, B) om alles daadwerkelijk in de richten en vooral C) het geduld hebben om te kunnen wachten totdat de tuin volgroeid is.
Tuin groeit nu best wel vol, zeg ik net tegen de buurman of hij behoefte heeft aan wat plantjes, nee hij hoefde geen troep van een ander. Zijn tuin was prima, ze hebben 60 m2 met 10 plantjes erin :+ }>

Heb net deze foto gemaakt, kikker ligt heerlijk te zonnen.
Afbeelding

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 15:40

@MargreetW: haha nee dat is een nep vis! _O- Had mijn moeder er van de week ingedaan, ik dacht al dat iemand zijn goudvis gedumpt had :')

Wilde er eigenlijk wel iets in, maar heb geen zin in pompjes en al dat gedoe :)

Wat leuk die kikker!

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 17:15

_janet_ schreef:
Roos: ontwerp heb ik zelf gemaakt. Daarmee ben ik naar een kweker gegaan in de buurt. En samen hebben we de planten uitgekozen. Bij de kweker heb ik ook de planten aangeschaft.
Ik ga absoluut nooit planten bij een intratuin oid halen, betaal je voor het zelfde planten zeker 2 a 3 keer zoveel als dat je ze bij een kweker haalt.

Ook heb ik veel stekken gekregen van vasten plant oa van de vrouwenmantel en soorten geraniums.

Blackje: Leuk zeg een mini vijver! Vind het altijd erg leuk staan op een terras.

Ook een idee natuurlijk! Weet zelf wel beetje hoe ik het hebben wil... Maarja wat waar hoe blijft lastig....
Intratuin koop ik ook niets. Leuke winkel om ideeën op te doen :+

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 17:55

Ik ben vandaag bij de Groenrijk geweest om mijn manden te vullen die langs de schutting hangen. Viel tegen, echt veel hadden ze niet. Maar toch weer wat leuks kunnen maken, en het is meteen een stuk fleuriger.

Zal dan ook eens foto's van mijn tuin spammen, waar weer nodig in gewerkt moet worden, de onkruid is op een paar stukken weer enorm. Met name op de rand langs het pad, en daar hebben we ook veel algengroei, wat we niet wegkrijgen.

Vanaf het terras af gezien, rechts vooraan is ons "groententuintje" met rode bes, kruisbes, aardbeien, tomaten en courgettes:
http://img.photobucket.com/albums/v608/mven/tuin/mei%202012/DSC_0449.jpg

Scheiding tussen terras en gras:
http://img.photobucket.com/albums/v608/mven/tuin/mei%202012/DSC_0450.jpg

Andere kant langs de schutting, op de voorgrond de vorig jaar compleet gekortwiekte oleander:
http://img.photobucket.com/albums/v608/mven/tuin/mei%202012/DSC_0451.jpg

Vijver:
http://img.photobucket.com/albums/v608/mven/tuin/mei%202012/DSC_0452.jpg

Tuin vanaf de overkapping:
http://img.photobucket.com/albums/v608/mven/tuin/mei%202012/DSC_0453.jpg

Hosta-stukje, hier staan dus 12 verschillende soorten:
Afbeelding

En dit is de kleinste hosta, is 4 cm hoog (onkruid is hoger :') ):
http://img.photobucket.com/albums/v608/mven/tuin/mei%202012/DSC_0456.jpg

Ornamentje met ijsvogeltje:
http://img.photobucket.com/albums/v608/mven/tuin/mei%202012/DSC_0457.jpg

Iris in bloei:
http://img.photobucket.com/albums/v608/mven/tuin/mei%202012/DSC_0459.jpg

En een donkerdere iris in bloei:
http://img.photobucket.com/albums/v608/mven/tuin/mei%202012/DSC_0461.jpg

Tuin vanaf de bovenverdieping:
Afbeelding

Gras had ik er liever niet in gehad, maar dat is pure noodzaak. Die ruimte voor het schuurtje hebben we nodig om de motor te kunnen draaien. :+

In die 2 grote potten staan hortensia's, maar die hebben een te fikse klap gehad van de vorst. Daar zal nog wat nieuws in moeten.
Verder is de rechtse acer (niet die in het gras staat) ook half dood, gisteren het dode stuk eraf gesnoeid. Ontzettend jammer, hij hang nu echt naar 1 kant. Onderaan zit waar hij gekortwiekd is nog wel een scheut, die proberen we te leiden en te laten groeien zodat de boom weer meer model krijgt.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 18:01

Neonlight, wat een fantastische tuin!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 19:12

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 08:26

Mooie tuin Neonlight :j

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 09:52

Hele mooie tuin Neonlight!

Ons eerste bloemetje is een feit :D (Dit is de ooievaarsbek)
Afbeelding
Alles groeit als kool in de tuin :') Nu moet ik ook wel zeggen dat wij sochtends vroeg en savonds sproeien, om te zorgen dat alles goed aanslaat (en het is nodig voor de graszoden).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 09:54

mooi bloemetje Destino.

De hovenier komt deze week het uiteindelijke plan voor de tuin doorspreken!