Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 15:24

Ah, de verschillende hypotheeksoorten. Ik wil wel een poging doen?

Lineaire hypotheek: Je betaalt de volledige looptijd hetzelfde bedrag aan aflossing. Omdat daarmee de waarde van je hypotheek daalt, daalt gedurende de looptijd het bedrag dat je aan rente betaalt. Bij een lineaire hypotheek zijn je maandlasten aan het begin hoog en die dalen gedurende de looptijd.

Afbeelding

Annuïteitenhypotheek: Je betaalt de volledige looptijd hetzelfde bedrag. Dit bedrag bestaat uit aflossing en rente. Je maandlasten blijven bij deze vorm even hoog gedurende de looptijd, maar hoe dit bedrag opgebouwd wordt, verandert. Aan het begin betaal je weinig aflossing en veel rente. Aan het einde betaal je veel aflossing en weinig rente.

Afbeelding

Aflossingsvrij: Hypotheekvorm waarbij je de volledige looptijd alleen rente betaalt en niet aflost. Omdat je niet aflost, moet je de lening op de einddatum in één keer aflossen. Je hypotheekschuld blijft gedurende de hele looptijd hetzelfde, tenzij je ervoor kiest om onderweg aflossingen te doen.

Afbeelding

gr_roos

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 22:07

Je moet wel rekening houden bij aflossingsvrij dat je totale hypotheekbedrag lager is (soms wel €15.000 minder). Je kan op deels aflossingsvrij ook geen NHG krijgen en daardoor kom je al in het hogere tarief terecht.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 22:43

Ik mag toch gaan kijken bij een leuk huisje, maar dat is een open huis, op mijn werkdag. Nou is het een beetje tricky allemaal, ik vraag me af of het een optie is, want er zit ook geen CV in het huis, de badkamer moet niet alleen verbouwd, maar ook verplaatst, dus ik denk dat ik dat niet helemaal rond ga krijgen.
Wat doet bokt in zo’n geval? Wel vrij vragen? Twijfel een beetje of het zin heeft of dat ik het niet beter voor een ander huis kan bewaren / kan proberen een gewone bezichtiging te plannen. Er waren eerst teveel aanmeldingen voor dit huis, en ik heb weinig zin om in colonne door een piepklein huis te strompelen en daar ook nog allemaal afspraken voor te verzetten.

Hoe gaat zo’n open huis in zijn werk? Heb nog niet eerder bezichtigd

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 06:16

Eerder ging ik wel naar huizen kijken waar ik twijfels bij had. Ik nam daar dan geen vrij voor, maar schoof in mijn werktijden zodat ik erheen kon. Vaak resulteerde zo´n bezichtiging erin dat ik dacht ´nee, dit huis is het inderdaad niet´. Daarom ben ik op den duur strenger gaan selecteren en alleen de huizen gaan bezichtigen waar ik gewoon geen twijfels bij had. Ik vond het te druk worden anders.

Open huis heb ik één keer eerder meegemaakt, maar dat was in 2016. Toen waren wij op zoek naar ons eerste huis. Dat was inderdaad met een colonne door een klein huisje heen. Was niet ons ding.

Voor ons huis is het bieden gisteren om 10 uur gesloten. Mijn doembeelden op voorhand gingen nergens over. De helft van de kijkers heeft gewoon een bod gedaan. Echt een luxepositie als kijkers. Er zaten meerdere mooie biedingen bij en daar hebben we een keuze uit gemaakt. :) Wel blij dat ons huis nu weer even ´van ons´ is en het geen modelwoning meer hoeft te zijn voor foto´s en kijkers. :))

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 07:13

Fijn dat er genoeg biedingen zijn!

Wik zijn aan.het wachten op de taxateur. Gister 1 uitgezocht, dus nu moet ie contact opnemen met de verkopend makelaar.
Ondertussen wordt ik ramgek van mn vriend. Hij wil overal goed over nagedacht hebben, dus is ieder doemscenario aan het bedenken dat in hem op komt.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 08:51

Gefeliciteerd Flew!

Wij gingen alleen kijken naar echte potentie hebbers. De huizen waar we over twijfelden zijn we niet bij gaan kijken. Zonde van je verlof.

Open dagen hebben wij ook gehad. Ik vond het altijd wel relaxed, lekker zonder begeleiding door het huis struinen en open kunnen praten over wat we ervan vonden.

Emptywords, wat irritant :Y) Soms moet je gewoon even geduld hebben en zien wat er gebeurt. Daar draagt zorgen maken en scenario's bedenken niets aan bij.. Hopelijk krijgen jullie niet met doemscenario's te maken ;-)

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 10:41

Heb op het moment mixed feelings.

Ik had gisterenmiddag bezichtigingen. Er is een koppel (dat wilde ik graag) dat een heel net bod had neergelegd zonder voorbehoud. Maar dat gold alleen gisteren. Ze hadden al vaak achter het net gevist en probeerden het nu zo.
Heb dat zelf ook meegemaakt in Haarlem.
Het bod heb ik geaccepteerd.

Maar nu voel ik me ergens schuldig tegenover de mensen die vandaag zouden komen (was best een volle dag). En allemaal scenario’s in mijn hoofd dat, mochten ze er toch vanaf zien, mensen dan niet meer willen komen kijken.

Voordeel is dat ik mijn huis weer terug heb.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 11:02

Niet schuldig voelen. Ik heb zo ook een bod neergelegd om anderen buiten spel te zetten. Bod is geldig tm woensdag en ik wist dat er donderdag mensen zouden komen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 12:02

Ach daar hoef je je echt niet schuldig om te voelen. Jouw belang was om het huis te verkopen, niet om een ander van een huis te voorzien. Is toch helemaal goed zo :)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 12:05

Doubtless schreef:
Ach daar hoef je je echt niet schuldig om te voelen. Jouw belang was om het huis te verkopen, niet om een ander van een huis te voorzien. Is toch helemaal goed zo :)

Dit en gefeliciteerd!! Snel de boel tekenen en genieten :D

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-22 12:08

Gefeliciteerd, helemaal prima toch

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 13:40

Daar moet je je niet schuldig om voelen, je bent af van de bezichtigingen én hebt een stel heel blij gemaakt.

Gefeliciteerd met de verkoop van je huis!

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 15:42

Inderdaad uiteindelijk kun je toch maar 1 persoon kiezen en heb je dus ook mensen die teleurgesteld zijn. Brutaal zijn kan voor en tegen je werken. Stond iedereen vrij toch! Gefeliciteerd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 17:59

Ja, waarschijnlijk zouden ze meer teleurgesteld zijn als ze helemaal kwamen kijken, verliefd waren geworden een bod hadden gedaan en het dan wsl alsnog niet geworden waren vanwege dat ene bod :)
Ik ging sowieso niet meer naar bezichtigingen met het idee dat we een grote kans maakte.

Gefeliciteerd luxorvalke *\o/* Fijn dat je zo'n lekker bod had!

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 18:49

Luxorvalkje schreef:

Ik had gisterenmiddag bezichtigingen. Er is een koppel (dat wilde ik graag) dat een heel net bod had neergelegd zonder voorbehoud. Maar dat gold alleen gisteren. Ze hadden al vaak achter het net gevist en probeerden het nu zo.

Maar nu voel ik me ergens schuldig tegenover de mensen die vandaag zouden komen (was best een volle dag). En allemaal scenario’s in mijn hoofd dat, mochten ze er toch vanaf zien, mensen dan niet meer willen komen kijken.

Had je de mensen wel afgebeld?
Ik zou er enorm van balen als mij dat was overkomen. Wij zochten naar een huis aan de andere kant van Nederland dus vaak bijna 3 uur reistijd enkele reis. Daar moest ik wel altijd voor vrij nemen en boekte soms zelfs een overnachting erbij. ik had me dan wel genaaid gevoeld.
Het lijkt mij ook sterk dat wanneer zij na de biedingstijd de beste voorwaarden en prijs zouden hebben ze dan ook echt van de koop zouden afzien. Dat geloof ik dus niet.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 18:58

HorsePassion schreef:
Luxorvalkje schreef:

Had je de mensen wel afgebeld?
Ik zou er enorm van balen als mij dat was overkomen. Wij zochten naar een huis aan de andere kant van Nederland dus vaak bijna 3 uur reistijd enkele reis. Daar moest ik wel altijd voor vrij nemen en boekte soms zelfs een overnachting erbij. ik had me dan wel genaaid gevoeld.
Het lijkt mij ook sterk dat wanneer zij na de biedingstijd de beste voorwaarden en prijs zouden hebben ze dan ook echt van de koop zouden afzien. Dat geloof ik dus niet.

Dit was mijn eerste gedachte ook, maar als ik het goed begrijp is iedereen voor dag erna afgezegd. Al is het wel banketstaaf als je vrij gevraagd hebt. Ik had dan iedereen een eerlijke kans gegeven of het niet zo gedaan. In bedrijven waar je lastig vrij krijgt is het best zuur, zo'n dag doelloos thuis zitten.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 19:06

Is er nog steeds sprake van overbieden? Ik zie een enorm leuk huis die ik heel erg graag wil. Wel belachelijk vind ik zelf, 300.000 voor een appartement die niet eens heel groot is. Nu is dit de markt, maar ik kan eigenlijk niet overbieden, dit is toch wel een beetje de max. Heeft het dan zin om te gaan bezichtigen?

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 19:44

Amado7 schreef:
Is er nog steeds sprake van overbieden? Ik zie een enorm leuk huis die ik heel erg graag wil. Wel belachelijk vind ik zelf, 300.000 voor een appartement die niet eens heel groot is. Nu is dit de markt, maar ik kan eigenlijk niet overbieden, dit is toch wel een beetje de max. Heeft het dan zin om te gaan bezichtigen?

Heeft altijd nut. Overbieden is er nog steeds maar je moet gewoon bieden wat je het waard vindt. Wij hebben een jaar terug onder de vraagprijs gekocht dus alles kan.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 21:07

Horsepassion en elin, dat is een van de nadelen van een verkopersmarkt. Heel vervelend voor geïnteresseerden en potentiële kopers, maar uiteindelijk niet het probleem van de verkoper. Luxorvalkje (en anderen) is er niet om iedereen naar de zin te maken, maar om haar huis te verkopen. 'T is niet anders.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 21:09

@HP
Ik zou daar ook niet zo blij mee zijn, het kost al veel moeite en geluk hebben om te mogen bezichtigen, vrije dag regelen (kost veel moeite voor mijn man) en als je dan heel kort dag wordt afgebeld omdat er al een bod is geaccepteerd.. tja, dan zou ik wel een beetje uit mijn vel springen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 21:15

Ik heb precies op de vraagprijs gekocht. Dus dat kan ook en onder de vraagprijs verkocht.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 09:59

Hier nog wel sprake van overbieden. Het huis waar wij waren gaan kijken van eigenlijk te duur was hebben we een bod gedaan iets boven de vraagprijs. Veel meer konden en wilden we niet betalen, maar daar was ook een bod gekomen wat zeker 10% boven de vraagprijs zat.
Pech voor ons dus. Daar hadden we al wel op gerekend, maar idd als je niet bied weet je zeker dat je het niet krijgt.

Nu zoeken wij echt in de randstand en was het een huis wat echt af was.

I_Nicky_I

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 06:54

Hier in de Achterhoek ook nog sprake van overbieden. Wij hebben zo’n 14% overboden en hadden niet het hoogste bod.. gelukkig is ons bod op basis van gunning gekozen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 07:17

In Tilburg geloof ik wel echt minder. Zit iig te kijken op funda in "onze" wijk. En sommige huizen staan er echt al wat langer op (a 6 weken). Maar kan ook een makelaar zijn die het niet bijhoudt (zoals de onze :D )

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 08:03

Menino schreef:
In Tilburg geloof ik wel echt minder. Zit iig te kijken op funda in "onze" wijk. En sommige huizen staan er echt al wat langer op (a 6 weken). Maar kan ook een makelaar zijn die het niet bijhoudt (zoals de onze :D )

mijn huis staat ook nog actief op Funda :+ is toch echt verkocht.... die van mij houdt het ook niet bij.

hier huis voor veel minder gekregen, dus onderbieden bestaat nog 8-) maar is wel andere regio, woning, prijsklasse.