Jullie gasverbruik

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 21:04

listiglistje schreef:
190 per maand in november en december is best veel.
Zal wel via een vaste korting op de eindafrekening gaan.
Maandbedragen zullen wel aangepast worden naar de nieuwe situatie.

Hoe wordt dat gedaan, wie gaat dag betalen? Krijg ik een bedrag van de energiemaatschappij? Mijn maandbedrag is 2 euro. Dat wordt dan -188. Krijg ik dat dan toe? Van wie?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 21:08

Denk op je jaarrekening.

Bienotje

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 23:27

Antwoord op die vraag lijkt nog niet bekend te zijn.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 23:44

chanicha schreef:
Denk op je jaarrekening.

Nee, dan heeft het geen nut in nov en dec en dat was de bedoeling. Zoals ik het begrijp is de formule : voorschot maand nov - 190 euro = + / - en dus of deel bij betalen of geld op je rekening krijgen. Idem voor dec.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 07:55

De overheid betaald dit aan de energieleveranciers, en die betalen dat weer aan ons uit.

Of eigenlijk is het idee dat je dit als korting krijgt op je factuur.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 08:13

Peerke_ schreef:
De overheid betaald dit aan de energieleveranciers, en die betalen dat weer aan ons uit.

Maar kan je dan ook de min in? Dus gestort krijgen op je rekening?

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 08:37

Suzanne F. schreef:
Peerke_ schreef:

Ja. Op radio 2 was net een meneer waar ze vragen aan stelden over deze regeling en deze meneer vertelde dat je dus idd geld bij krijgt als je voorschot lager is.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 09:14

Oh dat is wel fijn. Niet helemaal eerlijk vind ik, maar toch wel lekker meegenomen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 09:14

Waarom niet helemaal eerlijk? Ik denk dat deze vorm juist eerlijk is voor iedereen.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 09:33

Prima ook dat ze het meteen doen. Voor mij ook een cadeautje want ik betaal 90€ voorschot (vast contract Budget energie). Dus ik ga mijn moeder er extra blij mee maken. Die kan het beter gebruiken dan ik (variabel Vattenfall)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 10:15

asjemenou schreef:

Ja. Op radio 2 was net een meneer waar ze vragen aan stelden over deze regeling en deze meneer vertelde dat je dus idd geld bij krijgt als je voorschot lager is.[/quote]
Maar zien dan hoe dit gaat lopen. Het is in ieder geval mooi meegenomen.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 10:20

Tancreda4 schreef:
Waarom niet helemaal eerlijk? Ik denk dat deze vorm juist eerlijk is voor iedereen.

Dubbel... De mensen met de oude contracten die nog even doorlopen krijgen dan een bonus die ze totaal niet nodig hebben, terwijl anderen het wel heel goed kunnen gebruiken. Mijn collega lacht zich krom, die is al een midweekje weg aan het plannen. Die betaalt de aankomende 2 jaar nog echt een minimaal bedrag (met btw verlaging zit hij nu op iets van 68 cent voor gas, iets van 16 cent voor stroom), krijgt terug door zijn zonnepanelen en ziet nu ook dollartekens in die 2x 190 euro. Maargoed, hele berekeningen maken op zo'n korte termijn gaat ook niet werken. En dan heb je straks weer de middenklasse die overal naast piest. Dus in dat opzicht is het wel weer eerlijk: gewoon iedereen, of niemand.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 10:27

Wij zijn gewoon heel zuinig met energie, altijd al, niet alleen nu.
Zouden wij het dan niet krijgen zouden we afgestraft worden op zuinig zijn. Tegenover mensen die het hele huis op 22 graden stoken.
Dus ja wel eerlijk dat wij het ook krijgen vind ik dan.
Voor de rest pissen we overal al naast.
Het zou fijn zijn als het op de gewone rekening zou komen om daar boodschappen mee te compenseren. Maar zoals ik begrijp is dat dus niet.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 10:35

Ik ben benieuwd hoe ze het gaan regelen. Ik heb een automatische machtiging voor een bepaald bedrag per maand. Lijkt me administratief/organisatorisch niet te doen om voor 2 maanden bij iedereen de machtiging voor het maandbedrag aan te passen. Maar het zal hoe dan ook wel een keer terug komen, dus prima.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 10:35

Wij vallen ook altijd overal buiten hoor en om nou te zeggen dat we een wereldinkomen hebben, nou nee maar als je er net boven zit dan is het pech en ik ben er niet rouwig om eerlijk gezegd.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 10:46

manzano schreef:
Ik ben benieuwd hoe ze het gaan regelen. Ik heb een automatische machtiging voor een bepaald bedrag per maand. Lijkt me administratief/organisatorisch niet te doen om voor 2 maanden bij iedereen de machtiging voor het maandbedrag aan te passen. Maar het zal hoe dan ook wel een keer terug komen, dus prima.

Je staat vrij om het maandbedrag in de app of op de site aan te passen. Er zijn jaren geweest waar ik elke 3 maanden het bedrag aanpaste.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 10:47

Tja dan kan ik het bedrag wat ik op mijn vaste contract terug krijg eventueel gebruiken voor de blokverwarming mocht ik te kort komen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 12:10

Peerke_ schreef:
Dit hadden wij afgelopen jaar, we hadden zo weinig gebruikt dat we geld toe kregen door die overheidskorting.

We betaalden 10 euro per maand en kregen aan het einde van het jaar 164 euro terug, 44 euro meer dan aan voorschotten betaald was :+
En we leveren niet terug, geen zonnepanelen.

Dus misschien dat we dit jaar nog wel meer gaan verdienen..

Tancreda4 schreef:
Hoe wordt dat gedaan, wie gaat dag betalen? Krijg ik een bedrag van de energiemaatschappij? Mijn maandbedrag is 2 euro. Dat wordt dan -188. Krijg ik dat dan toe? Van wie?

Maar even hè, hoe kan dit?
Ik betaal alleen al bijna 60 euro per maand aan vaste leveringskosten en netbeheerkosten. Dan heb ik nog niets verbruikt. Zelfs al ik alleen maar elektriciteit zou afnemen zou ik maandelijks al 29 euro moeten betalen.
Hoe komen jullie aan bedragen als 2 en 10 euro :o?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 12:21

zonnebloem18 schreef:
manzano schreef:

Je staat vrij om het maandbedrag in de app of op de site aan te passen. Er zijn jaren geweest waar ik elke 3 maanden het bedrag aanpaste.

Ik heb al van verschillende mensen gehoord dat ze hun bedrag niet meer naar beneden kunnen aanpassen gebaseerd op de hun verbruik en de tarieven. Zijn verschillende leveranciers die dat zo doen om betalingsproblemen bij de afrekening te voorkomen. Hoorde ik ook van mijn buren onlangs.
Dus of ze dat dan gaan aanpassen weet ik niet.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 12:37

DuoPenotti schreef:
Zouden wij het dan niet krijgen zouden we afgestraft worden op zuinig zijn. Tegenover mensen die het hele huis op 22 graden stoken.
Het zou fijn zijn als het op de gewone rekening zou komen om daar boodschappen mee te compenseren. Maar zoals ik begrijp is dat dus niet.

Nee, maar als het van maandbedrag afgaat heb je toch die 2 maanden 190 euro minder aan kosten aan energiemaatschappij, dus dat geld over voor boodschappen?

Dan hoeft het niet op jouw rekening, want wordt minder afgeschreven.
Zo geven ze het overal aan iig. Of ze storten die 190 euro door na de afschrijving? Zelfs als je minder per maand betaalt houd je dan toch het bedrag wat je normaal aan hen betaalt 'over' die maand.

Ik heb gewoon een automatische afschrijving/incasso. Bij afrekening kunnen ze ook in 1 keer een ander bedrag afschrijven

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 12:58

DuoPenotti schreef:

Dat vind ik ook, ik heb al jaren de cv op 15 gr. overdag en alleen als de kinderen thuiskomen een paar uurtjes op 17 of 18 gr. en zijn heel zuinig met warm water en elektriciteit.

Het blijft lastig om dit soort dingen goed te doen. Had laatst ook een discussie met iemand die vond dat ze het plafond op 75% van je gemiddeld verbruik van de laatste twee jaar moesten zetten. Want dat was eerlijk, dan moest iedereen besparen. Dat ik al jaren heel zuinig deed en hij niet, maakte dan weer niet uit, volgens hem… .

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 13:09

MyWishMax schreef:
DuoPenotti schreef:

Nee, maar als het van maandbedrag afgaat heb je toch die 2 maanden 190 euro minder aan kosten aan energiemaatschappij, dus dat geld over voor boodschappen?

Dan hoeft het niet op jouw rekening, want wordt minder afgeschreven.
Zo geven ze het overal aan iig. Of ze storten die 190 euro door na de afschrijving? Zelfs als je minder per maand betaalt houd je dan toch het bedrag wat je normaal aan hen betaalt 'over' die maand.

Ik heb gewoon een automatische afschrijving/incasso. Bij afrekening kunnen ze ook in 1 keer een ander bedrag afschrijven

ons maandbedrag is bij lange na geen 190.
Ons termijnbedrag is 55.
Prima als dat bedrag als potje blijft staan, maar ik ben bang dat dat zo uiteindelijk ook niet gaat zijn. En je het kwijt bent.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 13:11

Roodvos schreef:
Peerke_ schreef:
Dit hadden wij afgelopen jaar, we hadden zo weinig gebruikt dat we geld toe kregen door die overheidskorting.

We betaalden 10 euro per maand en kregen aan het einde van het jaar 164 euro terug, 44 euro meer dan aan voorschotten betaald was :+
En we leveren niet terug, geen zonnepanelen.

Dus misschien dat we dit jaar nog wel meer gaan verdienen..

Tancreda4 schreef:

Maar even hè, hoe kan dit?
Ik betaal alleen al bijna 60 euro per maand aan vaste leveringskosten en netbeheerkosten. Dan heb ik nog niets verbruikt. Zelfs al ik alleen maar elektriciteit zou afnemen zou ik maandelijks al 29 euro moeten betalen.
Hoe komen jullie aan bedragen als 2 en 10 euro :o?

Ik vraag me dat ook af. Alleen al voor het hebben van een gas en stroom aansluiting ben ik al 45 euro per maand kwijt. Dan is er niet eens verbruik geweest. Al het verbruik komt daar nog bovenop

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 13:12

Is dat niet inclusief die belastingverlaging? En eventueel zonnepanelen? Als ik heel weinig verbruik qua stroom kom ik qua verbruik wel eens in de min.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 13:14

Voor mij puur het hebben van de fysieke aansluiting. Alle vaste kosten zonder verbruik. Zelfs met heel flinke teruglevering met de oude tarieven en een houtkachel in het vorige huis was dat gewoon altijd het minimale. Ongeacht welke leverancier. Puur de aansluiting dus